ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-16  (läst 4561 gånger)

1999-03-23, 22:21
läst 4561 gånger

Marie Eriksson

Agda Maria Larsson, Gift: Lindroth
Född:18/2 1895  
Död:12/10 1975
Far: Anders Petter Larsson
Född:16/1 1869 Sorunda, Södertörn, Sörmland.
Död:1940
Far: Lars-Olov Olsson
Sorunda
Öberg från Sorunda.
Skulle vilja ha info om Sorunda och de här namnen och även fruar, allt helt enkelt

1999-06-15, 07:30
Svar #1

Bror Hansson

Jag söker söker förfäderna till min hustrus
fmff Johannes Trollström född 15 april 1775
i Trollsta Ryttartorp,Sorunda  (B)
samt Johannes hustru Anna Olofsdotter född 1774
i Stockholm.
 
mvh Bror Hansson,Tallvägen 7,148 31 Ösmo
tel 08/520 30444

1999-08-10, 23:47
Svar #2

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Fortsättning på svar till Pierre Nilsson och Anders Berg i en diskussion förd under Grödinge.
 
I domboken för Sotholms härad 1693 avhandlas en tvist om ett torp som uppsatts på Ekeby i Västerhaninge eller Österby i Sorunda. Där nämns häradsdomaren Anders Larsson, hans syster Kerstin Larsdotter, deras far Lars Johansson som uppsatt torpet, häradsdomarens måg Holvaster Nilsson och Kerstins son Lars Ebbesson.
 
I domboken 1703 nämns fd häradsdomaren Anders Larsson som svärfar till rusthållaren Holvaster Nilsson i Österby och bönderna Olof Olofsson i Enby samt Nils Andersson i Trollsta. Det framgår också att deras hustrur var döttrar till Anders Larsson i ett tidigare gifte samt att han nu var omgift och hade barn även i det senare giftet.
 
Arvskifte på lösegendomen efter Kerstin Holvastersdotter i Trollsta gjordes 1714-10-21. Originalprotokollet finns (eller fanns åtminstone) bevarat på Torekällbergets museum i Trollsta gårdsarkiv. Arvingarna var ryttaren och rusthållaren Per Nilsson Frimodig, Holvaster Nilsson i Österby, Jon Nilssons barn, Kerstin Jonsdotter gift med Anders Knutsson i Blista, Karin Jonsdotter gift med Nils Knutsson och omyndiga dottern Källa Jonsdotter, samt Brita Nilsdotter.
 
I Trollsta gårdsarkiv finns flera handlingar, bl a en köpehandling från 1666 där Nils Persson köper sin systers Maria Persdotters del i Trollsta, samt en handling från 1677 där Nils Perssons änka nämns.
 
Jag tror att ovannämnde Lars Ebbesson i Österby och Kerstin Ebbesdotter i Råby, Grödinge, är syskon, men har inte kunnat finna något bevis.
 
M v h
Anders
Anders Larsson

1999-08-11, 11:43
Svar #3

Pierre Nilsson

Hej Anders!
Om jag har tolkat dina forskningar rätt kring Kerstin Holvasterdotter (1695-1786) så är förfäderna följande.
Far Holvaster Nilsson
Mor Anna Andersdotter 1649-1748
Ff Nils Persson d. före 1677 Österby
Fm Kerstin Holvasterdotter d. ca 1714 Österby
Mf Anders Larsson häradsdomare Trollsta
Mff Lars Johansson nybyggare Trollsta nämnd 1693
 
Är allting rätt eller har du något mer att tilägga?
Mvh
Pierre N

1999-08-11, 19:36
Svar #4

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Pierre!
 
Nils Persson och Kerstin Holvastersdotter bodde i Trollsta.
 
Anders Larsson och Lars Johansson bodde i Österby. Lars Johansson var bonde, inte nybyggare. Lars nämns i domboken 1693. Det framgår inte om han lever, men det verkar mindre troligt.
Anders Larsson

1999-08-11, 22:30
Svar #5

Pierre Nilsson

Hej Anders!
Tack för korrigeringarna och som jag ser av arvet efter Kerstin Holvasterdotter så nämns Per Nilsson Frimodig. Är han son till Kerstin? Om han är det så finns ju en utredning som Gustav Olsson Frimodig på 1950-talet gjort enligt Brita Söderbergs Grödingebok. Där nämns ju att den går tillbaka till tiden då Mårten Olofsson Frimodig bodde i Sorunda på 1400-talet. Finns det någon möjlighet att få se denna utredning?
 
Mvh
Pierre N

1999-08-11, 22:31
Svar #6

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Pierre!
 
Jag kan inte hitta någon Anna Persdotter eller Anna Larsdotter död 1743 i Österby. Däremot begravs änkan Anna Andersdotter i Österby 1748-04-24 (3:e söndagen efter påsk) 98 år gammal.
 
I kommunionlängden 1740-56 finns modern hustru Anna Andersdotter hos Per Holvastersson i Österby. Strecken för henne i kommunionlängden (som väl markerar hennes nattvardsgångar) upphör 1748.
 
Jag kan inte se något skäl att betvivla att Anna Andersdotter är mor till både Per Holvastersson och Kerstin Holvastersdotter.
 
M v h
Anders
Anders Larsson

1999-08-11, 22:49
Svar #7

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej igen Pierre!
 
Av arvskiftet framgår att Nils Persson och Kerstin Holvastersdotter hade barnen Per, Holvaster, Jon och Brita.
 
Per Nilsson Frimodig har såvitt jag vet inget samband med Gustav Olssons Frimodig-släkt att göra. Den släkten lär höra hemma i Hoxla. Jag har dock inte funnit något exempel på att någon där verkligen använt namnet Frimodig. Jag tror att Gustav Olssons utredning åtminstone före kyrkböckernas tid är svår att verifiera och därför bör ifrågasättas.
 
Att Per Nilsson använde namnet Frimodig berodde på att han tjänade som ryttare för sin mor Kerstin som rustade för Trollsta. Per fick avsked som ryttare efter slaget vid Kliszow 1702.
 
Jag tror att Stig Geber kan ha uppgifter om Gustav Olssons utredning.
 
M v h
Anders
Anders Larsson

1999-08-12, 00:36
Svar #8

Pierre Nilsson

Hej Anders!
Den där Anna Andersdotter som begravdes 1748-04-24, 98 år gammal, finns även med i husförhörslängderna som börjar år 1735. Holvaster Nilsson måste ha dött mellan 1714-34, vet du vilket år?
 
Jag har även en släkt i Nedre Söderby.
Den ser ut så här.
1 Per Persson f. 21/8 1780 i Nedre Söderby d. 3/2 1838 i V-bröta, Grödinge
2 Per Larsson f. 19/3 1750 i Nedre Söderby, d. 4/6 1827 i Nedre Söderby
3 Greta Larsdotter f. 6/2 1756 i Nedre Söderby, d. 10/12 1817 i Nedre Söderby
4 Lars Persson f. 1707 Nedre Söderby, d. 14/6 1781 i Nedre Söderby
5 Anna Olofsdotter f. 16/3 1721 Nedre Söderby, d. 16/11 1760 i Nedre Söderby
6 Lars Olofsson f. 27/2 1714 i Nedre Söderby, d. 14/6 1781 Nedre Söderby
7 Anna Larsdotter f. 1717 Trollsta d. 24/1 1798 Nedre Söderby
8 Per Matsson f. ca 1669 d. 1758 Nedre Söderby
9 Maria Ersdotter f. ca 1668 d. 1751 Nedre Söderby
10 Olof Olsson f. ca 1679 d. 1743 Nedre Söderby
11 Maria Månsdotter f. ca 1673 d. 1750 Nedre Söderby
12 se ana 10
13 se ana 11
14 Lars Persson f. ca 1680 d. 1746 Trollsta
15 Margareta Larsdotter f. ca 1689 d. 5/5 1771 Trollsta
 
Har du några tillägg så återkom med detta är du snäll.
 
Jag kAan också berätta att jag under en månad har samlat in uppgifter och gjort egen forskning till en man i Grödinge. Boken blev på 102 sidor.
Uppgifterna från Grödinge kommer ifrån Stig Geber och lite uppgifter som du gjort åt Else Britt.
 
Mvh
Pierre N

1999-11-05, 21:52
Svar #9

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Söker information om min sambos ffmmfmmf, Sackris Hoffman, f.1686 26/11 i denna fs och död 1766 24/4 i Stjärnsund, Husby fs, där han var blecksmed. Gm Margareta Isaksdtr från Husby.
 
Någon som vet mer om denne Sackris? Förkommer det någon Hoffman-släkt i Sorunda eller tog han bara det namnet när han blev blecksmed?
Mvh  
Tony Jonsson

1999-11-17, 22:44
Svar #10

Utloggad Anneli Rytterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-02-03, 11:07
    • Visa profil
    • www.rytterlund.st/
Det är första gången jag tittar på denna sida och jag söker efter Tulldahl.Min mamma är född Tulldahl-are och släkten är ganska stor.Min Mormor och Morfar bodde på Liljebacken vid Aska.Finns det någon som vet någonting vore jag mycket tacksam.
Mvh.Anneli Rytterlund

2000-05-02, 12:04
Svar #11

Utloggad Michael Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-09-15, 20:43
    • Visa profil
Sorunda är intressant på många sätt, bl.a. lär delar av de Svenska passagerna i Snorri Sturlassons Eddasaga utspelas i bygden.

2000-08-22, 21:22
Svar #12

Hans Sernsköld

Hej!
 
Söker efter föräldrar till min mormor som heter Ellen Linnea född Andersson 27 juni 1904 i Sorunda. Mycket tacksam för hjälp.
 
MVH
Hans Sernsköld

2000-09-15, 14:03
Svar #13

Hans Bergendahl

Av Hans Bergendahl, Sorunda - fredag den 15 september 2000-09-15
 
 
Svar på det mesta om Sorunda.
 
Fick häromdagen av min gode vän släktforskaren Jan Sjölander dels kopia på Sorunda och dels lära mig hur man kommer in i Rötter och vidare till Sorunda. Flera av insändarna känner dels jag och dels vet jag att dom känner mig, men som jag ägnat 50 år åt Sorunda dess kultur och släkter kan mina inlägg vara värdefulla för såväl dem som andra. Dessutom tycker jag att detta sätt att forska, som jag nu nyttjar för första gången verkar intressant.
Ni har tydligen koncentrerat Er till några av dom intressantaste byarna nämligen Trollsta, Österby och Neder Söderby.
Jag skall inte besvara var och en utan jag gör ett allmänt svar.
Jag kan då börja med Britta Söderberg. Vi, dvs Sorunda Hembygdsförening, inbjöd henne efter hannes bok att berätta om släktsammanhang mellan Grödinge och Sorunda under 1600 och 1700-talet. Det är som någon påpekat att hennes källkritik var obefintlig och riktigheten i samma klass, detta dubbelt trist då jag tycker om hennes bok och tycker att hon lagt upp den på ett mycket intressant och trevligt sätt, men. Vi fann alltså att detta gav ingenting utan våra egna tidigare kunskaper var vida överlägsna.
 
Trollsta:
Om vi börjar med gamle Per Nilsson i Trollsta så har han sönerna Nils i Trollsta gift med Kerstin Holvastersdotter, Jon i Trollsta som får sonen Nils Jonsson som Per Nilsson Frimodig inlöser genom att köpa ett kvarts mantal i Sundby och göra markbyte, Lars som löses ut ur Trollsta genom att han får en gård i Neder Söderby, samt en syster Maria som gifter sig i Norr Enby, dör barnlös men har dessförinnan sålt sin systerdel i Trollsta till Nils Persson.
Nästa generation blir Nils Persson i Trollsta. Genom hans gifte med Kerstin Holvastersdotter dyker för mig första gången förnamnet Holvaster upp i Sorunda kyrkböcker.   Jag har givetvis sett namnet på en del äldre fastebrev och i Diplomatariet. Generellt kan jag säga att alla som burit detta förnamn senare har haft någon direkt eller indirekt anknytning till Kerstin H.D..  Nils Persson får barnen, Per, den mångomskrivna Ryttaren Per Nilsson Frimodig, som gifter sig med Carin Jönsdotter
Här finns en uppgift att reda ut varifrån hon kommer och vad heter hennes föräldrar ??, Holvaster Nilsson, som gifter sig med änkan Anna Andersdotter, tidigare gift med Per Andersson i Trollsta och har med honom barnen Lars och Karin, vilka döper sina barn till Holvaster efter styvfadern (som jag menar är indirekt anknytning). Sedan har vi sonen Jon som gifter sig med Källa Ebbesdotter och efter lämnar tre döttrar, Kerstin Carin och Källa, slutligen Brita som gifter sig med Sven Andersson i Stutby och efterlämnar sonen Nils och några döttrar.  
Per Nilssons barn finns ju i kyrkböckerna så nu slutar jag.
Någon har börjat beröra Britta Söderbergs skröna om Frimodig. Vi kanske skall reda ut den, I Västerby hade vi en son som hette Gustaf Olsson, han lämnade Sorunda tidigt var gift ett par gånger och deltog  bl a. I Finska vinterkriget 1941. Väl hemkommen hade ju även han hört talas om P. N. S: Frimodig, så han började släktforska men fick ingen träff. Då fortsatte han bakåt både på sig själv och Frimodig genom 1600-. 1500- och slutligen 1400talet och si då fick han tack vare Mårten en träff, Mårten var son till Evert Frimodig Nobile äldsta stamfadern till den nu konstruerade Frimodigsläkten. Med denna digra utredning gick han så till patent och registreringsverket och fick anta namnet Frimodig. Så idag ligger han begravd på kyrkogården Gustaf Frimodig bara tre meter från PNS grav. Tro det den som vill. Jag har emellertid dels hela Gustaf Olssons utredning på Rullfilm och dels hans anteckningar i original, som någon frågade efter. Så har jag kopia på alla papper i Trollsta-arkiven såväl gårds som Tore Källbergets.  
 
Österby:
Man kan börja på tidigt 1600-tal då hela Österby brinner upp Kanske därför kallas Lars Johansson som kommer från Vh för nybyggare ??
Han får sonen Anders Larsson som troligen gifter sig med ngn Brita ??
Denne får sonen Lars Andersson som jag trodde gifte sig till Näset i Vh, men som man senare återfinner i Ormsta i samband med inlösen av Österby. Sedan har han dottern Maria Andersdotter gift i Trollsta med Nils Andersson en bror till ovan nämnda Per Andersson i Trollsta, sedan kommer dottern Carin Andersdotter gift med Olof Olofsson i Ekeby, Vh (Maria och Carin och Anna är anmödrar till min fru). Sista dottern är Anna Andersdotter först gift med Per Andersson i Trollsta och senare med Holvaster Nilsson från Trollsta som senare hamnade i Österby. Österby ärvdes från början med 2/3 till Anders Larsson och 1/3 till systern Kerstin Larsdotter ( G.m. Rytt. Ebbe Jönsson)  Innan vi ägnar oss åt barnen kan det vara värdefullt att nämna att Anders Larsson gifte om sig och hade i sitt senare gifte 3 söner och en dotter, som alla var omyndiga när fadern dog och pretenderade rätt i Österby, men barnen i första äktenskapet hade redan fasta på marken. Av dessa senare barn har jag bara hittat en nämligen Johan Andersson i Grödinge som lyckligtvis dog så sent att det i dödsrunan i Grödinge dödbok leder till Österby i Sorunda.
Själva Österby som till 2/3 nu ägdes av Holvaster Nilsson, kom sedan 1/3 tillfalla vardera sönerna Per och Nils. Nils gifte sig i Botkyrka med häradsdomare Erik Erikssons dotter. Han kom bara en kort tid att bruka Österby men av hans barn kommer flera tillbaka dit. Själv står han omnämnd i Botkyrka som den ende som kunde representera någon allmogekultur i den socknen, Han var gift tre gånger och ägde bl a Hamra. På detta århundrade har han hedrats med Nils Holvasterssons väg i Tumba!
Dottern Brita Holvastersdotter gifte sig med Hans Persson i Över Söderby och dottern Kerstin gjordes det en s k rockad  med Ingeborg Johansdotter i Bröta, Grödinge så hon gifte sig med Ingeborgs broder och Ingeborg själv gift sig med Per H.S.
Den sista 1/3 i Österby ärvde Kerstin Larsdotter gift med Ryttaren Ebbe Jönsson och sonen Lars Ebbeson ( i ett inlösningsmål 1730 finns alla Ebbes barn nämnda Lars Ebbesson gift med Karin Larsdotter, Karin Ebbesdotter g.m. Staffan Larsson i Torp, Kiella Ebbesdotter g.m. Jon Nilsson i Trollsta, Ingrid Ebbesdotter g.m. Ebbe Staffansson i Norr Rangsta, Kierstin Ebbesdotter. ( Jag är inte helt säker på om dom är gifta det står bara Staffan Larsson å hustru Karin Ebbesdotters vägnar osv)  Det väsentliga är ju att visa släktskapen mellan dessa Ebbe-söner och döttrar.
 
 
Hoxla:
Någon Holvastersläkt finns över huvud taget inte då detta är ett förnamn som Lars eller Per eller vad du vill. Därför är det barockt att tala om ngn Holvasterssläkt i Hoxla.
Jag försökte få Brita Söderberg att tala om vad Ebbe-släkten i Grödinge var för något då Kerstin kommer från Sorunda, och vad vi i så fall skulle kalla alla Ebbe Jönssons avkomma, dom kan väl i alla fall inte vara någon Grödinge släkt om hon inte kan hjälpa mig och tala om varifrån Ebbe Jönsson kommer ??
 
Neder Söderby:
 
Får vi ta nästa gång, men dom nedersta Lars Persson är ovan nämnda sonen till Per Andersson i Trollsta och Anna Andersdotter och hustrun Margareta Larsdotter sannolikt från Grödinge och Bröta ??

2000-09-17, 22:21
Svar #14

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Trevligt att Du också har funnit det här forumet.
 
Jag tar upp några funderingar med anknytning till Trollsta-Österby som jag hoppas Du vill kommentera.
 
Först namnet Holvaster. Du skrev att Nils Perssons hustru Kerstin Holvastersdotter i Trollsta är den tidigaste Du stött på med namnet i Sorunda. Ungefär samtidiga med Kerstin är Mats Holvastersson i Österbröta, Grödinge sn, och Jöns Holvastersson i Tysslinge, Östertälje sn. Att Mats hade ärvt jord i Tysslinge framgår av Svartlösa vinterting 1699 då han sålt denna till Lars Jakobsson i Tysslinge. Jag känner inte till att Kerstin har någon anknytning till Tysslinge, men en djärv gissning är att Jöns, Mats och Kerstin är syskon och eventuellt har sitt ursprung i Tysslinge.
 
Vid Sotholms sommarting 12 juni 1694 kärar Lars Andersson i Näset, Nils Andersson i Trollsta och Holvaster Nilsson i Österby till Knut Larsson i Blista angående innestående arv efter deras framlidna moder och svärmoder Maria Larsdotter som dött i Blista hos sin måg Knut Larsson. Det framgår också att Knut i många år brukat sin svärmoders skattejord i Blista. Den enklaste förklaringen borde vara att Maria är Anders Larssons i Österby första hustru och således mor till Lars Andersson, samt svärmor till Nils Andersson och Holvaster Nilsson. Men kan det stämma? I så fall skulle Anders Larsson ha ytterligare en dotter som var gift med Knut Larsson. Vad hette hon i så fall? En betydligt knepigare tolkning skulle vara att Maria är mor till Nils Andersson och svärmor till Lars Andersson, samt mor till Holvaster Nilssons hustrus förre make Per Andersson. Knut Larsson och Lars Andersson skulle i så fall vara gifta med två systrar till Nils och Per Andersson. Kan det vara så?
 
Karin Nilsdotter, född ca 1705-07, död 1788-12-28 i Norr Enby, var först gift med Anders Nilsson (son till Nils Andersson?) i Trollsta, och därefter 1744 med Johan Persson (son till Per Nilsson Frimodig) i Trollsta i dennes andra gifte. Var kom Karin ifrån?
Anders Larsson

2000-09-19, 10:57
Svar #15

hans.Bergendahl

Hans Bergendahl. Sorunda - den 19 sept. 2000
 
Hejsan Anders Larsson
 
 
Tack för svaret !!
 
Förra inlägget jag skrev tog jag allt material från huvudet. Men nu börjar du komma med frågor, så jag blir tvungen att titta på mina gamla anteckningar.
 
Jag sparar Holvaster ett tag till, men kan säga att jag är glad att du inte tog med Olof Holvastersson i Ösmo och även han jämnårig med dina adepter.  Generellt kan jag säga att jag har domboksfichen på Sotholms härad men inte på Svartlösa eller Öknebo. Tyvärr, förutom kyrkböckerna har jag väldigt lite där. Tysslinge och Bröta liksom Näset i Grödinge är tre byar som på olika sätt är mycket hopsläktat med Sorunda.   Tysslinge är min fru nära släkt med troligen närmast i hela dagens Sorunda tror jag. Hennes morfar var kusin med Tysslinges, en moster till honom var gift med Lindquist i Tysslinge. Det innebär ju kontakt med dom och alltid ett eget intresse för den byn !!
Karin Nilsdotter började jag att titta på, men blev inte klar.
Däremot hittade jag lite om ditt mittstycke.
 
Trollsta har två gårdar, dels rusthållet och dels skattegården.
Rusthållet med Nils Persson behandlade jag delvis i förra krian. Ung. samtida har vi skattegården Lars Rasmusson född i Åby och som i sitt gifte till Trollsta förde med sig den del i Åby som än idag ägs av Trollsta.
Han får barnen Per Larsson, Anders Larsson. Ingebor Larsdotter och Maria Larsdotter.  Anders Larsson blir kvar som den nya bonden i Trollsta. Och får Barnen.
 
1. Per Andersson gift med Anna Andersdotter från Österby, hon senare omgift med Holvaster Nilsson i Trollsta som därmed blir förmyndare inte blott för sin hustru utan även hennes två barn Karin Persdotter och Lars Persson.
 
2. Nils Andersson gift med Maria Andersdotter från Österby
 
3. Lars Andersson på Näset Vh.
 
4. Karin Andersdotter gift med Knut Larsson född i Väggarö, men som flyttade till Blista och brukade sin hustrus arvejord.
 
Med denna sammanställnig, om den är riktig, är väl Maria Larsdotter gift med Anders Larsson i Trollsta ?? Och då stämmer väl ditt tingsprotokoll från 1694 ??

2000-09-19, 21:22
Svar #16

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Det var alltså Anders Larssons i Trollsta son Lars Andersson som kom till Näset i Västerhaninge, medan Anders Larssons i Österby son Lars Andersson kom till Ormsta i Västerhaninge. Eller var Lars Andersson från Österby också i Näset innan han kom till Ormsta?
Anders Larsson

2000-09-25, 14:33
Svar #17

hans bergendahlsorunda

Hans Bergendahl,  SORUNDA  00-09-25
 
 
I tidigare krior har jag lovat att komma tillbaka till de svar som jag inte bemött. Några syns mig väldigt gamla och jag vet ju inte när man rensas ut härifrån. Men kan ju hoppas att dom ändå är till någon nytta!
 
Först kan jag ta Karin Nilsdotter g.m. Anders Nilsson i Trollsta. Född omkring 1705-07 och död 1788-12-28 Norr Enby.
1772 flyttar hon från sin styvson Johan Johansson i Trollsta till sin dotter Anna Johansdotter  som är gift i Enby och dör där 1788.
Tyvärr ingen hjälp för födelseplats och ort.  
Sorunda saknar kyrkböcker före 1735. Tyvärr är det även luckor i mantalslängderna, men 1721 till 1724 finns och där står Anders Nilsson som ogift fram till 1723 och gift 1724, vilket år han sannolikt gifte sig.  I husförhör 1735 står det:
 
Anders Nilsson
Hu Karin Nilsdotter
Son Nils Andersson
Det Karin Andersdotter
 
Dräng  ( Broder ??) Olof Nilsson med text Äger.
Syster Brita Nilsdotter
 
17420117 dör Anders Nilsson (52 år gl) 0ch hon gifter om sig med Johan Persson i Trollsta även han i sitt andra äktenskap.
 
Då återstår att börja arbeta med dopvittnena. Jag hänvisar till mitt lilla inlägg i senaste numret av DISPLAY  3/00.
Dom vittnen jag tänker på är
Anders Nilsson i Stenby
Anna Andersdotter i Stenby
Och kanske pig. Karin Olofsdotter i Ottersta
 
I Stenby har vi:
 
Nils Andersson  död 1715
g.m. ? Anna Staffansdotter
 
barn:
Anders Nilsson f. omkr 1685 g.m. Anna Ericsdotter
Per Nilsson f. O__r 1687 g.m. Maria Ericsdotter
Brita Nilsdotter g.m. Bengt Olofsson i Fullbro
Lars Nilsson i Sågtorp
Här hoppas jag på att få in Karin Nilsdotter gift till Trollsta
Men tyvärr bara en önskan då jag inte kan bevisa det.
 
Nästa propå är Holvastrarna.
Jag har skickat efter fiche på Östertälje och mantalslängder på Svartlösa och Öknebo härader, så här får jag återkomma senare.
 
Nästa fråga 991117
 
Så har vi Tulldahlarna och dom finns fortfarande i Liljebacken. I varje fall Hans och Lennart ser jag någon gång ute på bynn varje månad så det är bara att titta i tfn-katalogen och ringa upp tycker jag, lycka till !!
 
Nästa fråga 991103
 
Vi har Hoffman en knappmakare i Åby på tidigt 1700-tal, men någon Sackris kan jag inte minnas.
Till Bror Hansson, sannolikt Ösmo som är släkt med Wennerbergarna i Sorunda ??
 
Vi har ingen Johannes Trollström, däremot har vi en Johan Eric Trollström född den 15 april 1785 dvs 10 år senare.
Han är son till Båtsman Axel Oxelquist på Lisön, nära Maskbol i  
Oxelquists torp. Född 1741 och g.m. Maja Stina Tenggren född 1752.
 
Johan Eric Trollström gifte sig i Grödinge med pigan Anna Brita Olofsdotter i Svalsta den 30/9 1810.
Anna Brita lämnar Mörkö 1806 och flyttar till Grödinge där hon 1810 gifter sig med Johan Eric. I Grödinge och Sorunda står det bara f. 1774 i Stockholm. Mörkö har jag inte letat. Det kan finnas något här och det är ju inte säkert att hon flyttade direkt från Stockholm till Mörkö.  Johan Eric har en tid bott i Södertälje, så ….
 
Till Marie Eriksson  990323
 
Nu kommer vi till Torp i Sorunda eller kyrkbyn, som är min frus hemby och där ett par av mina barn fötts. Och har dom där nödvändiga 15 generationerna för att vara äkta Sorundabor.
Lars Olof Olofsson är född 28/11 1821 i Torp och gift med Inga Brita Larsdotter f. 3/9 1828
Lars Olof är son till Olof Persson f. 1/8 1783 i Neder Söderby död 24/8 1873 och gift 10/10 1819 med Brita Stina Olofsdotter f. 20/12 1790 död 5/8 1878.
Lars Olof är bonde och kyrkvärd. Förutom Sorunda äger han även en gård i Klippsta, Grödinge.
Anders Peter Larsson föds i Torp, Sorunda den 16/9 1869.
Sedan flyttar dom till Grödinge.
Klippsta 1900
 
Lars Olof Olofsson f. 1821 Sorunda
Dtr Inga Brita f. 1861 Sorunda
Son Anders Larsson f. 1869  Sorunda
Hu  Selma Kristina Öberg f. 1872 Gröd.
 Agda Maria f. 1895
 Signe Kristina f. 1897
 
Dopbok:
Agda Maria f. 18/2 1895
Anders Petter Larsson f. 16/1 1869, måg i Lilla Uringe
Selma Kristina Öberg f. 27/8 1872
 
Dopbok:
Selma Christina f. 27/6 1872 2:a b. I 1:a g. L. Uringe
Skom. Carl Eric Öberg g. 27/7 1869 måg i l. Uringe
Maria Christina Persdotter
 
Maria Christina f. 6/8 1830 i L. Uringe av  
 Per Persson f. 19/9 1798 & Marg. Maria Olofsdotter f. 23/8 1800
Skom. f. 15/2 1831 i Carlberg av
Skom. Carl Öberg &  Christina Catharina Lindsten.
 
Nu har jag kvar Ellen Linnea Andersson, som jag skall ta när jag är på Pastors ngn gång och så dom där i Neder Söderby
Där förstår jag inte riktigt då dom flesta finns i kyrkböckerna. Precisera gärna tilläggen tack.

2000-09-27, 12:15
Svar #18

Hans Bergendahl

Hans Bergendahl,  SORUNDA
 
Nu vill jag komplettera med Ellen Linnea Andersson.
 
Född den 27 juni 1904 på Skärlinge i Sorunda, på Lisön och tillhöran-de Fållnäs Säteri av pigan Ida Charlotta Andersson född den 21/10 1880 vid Stennäs av Kalkarbetaren Anders Gustaf Andersson  född 12/11 1841 på Mörkö och hans hustru Anna Charlotta Andersson född den 15/6 1850 i Högsby, Kalmar län. PÅ båda dom senaste kan jag även föräldrarna, men Du skall väl göra lite själv också ??
Det intressanta är att dopvittnena Fagerlund och Ahnberg innebär några av den tidens förnäma Sorundabor. Ingenting står i dopboken om event. fader. Intressant är då om Ni själva hört något namn eller ngn tänkbar fader till Ellen Linnea ??  Kalkarbetare var en stor skara i  Sorunda som haft kalkbrott både på Karta och Oaxen.
Ellen Linnea kommer att fostras som fosterdotter hos sin mormor och mf tillsammans med ett sladdbarn Carl Enock född den 5/7 1891.
 
19/3 1909 flyttar modern Ida Charlotta till Ösmo
15/9 1910 dör mormor Anna Charlotta
21/3 1914 dör morfar Anders Gustaf  
och den 27/3 1914 flyttar Ellen Linnea till Ösmo och sedan har jag inte följt henne längre, men kan naturligtvis ...
Kanske tillägga att även Carl Enock flyttade till Ösmo 14/10 1915

2000-09-30, 14:10
Svar #19

Pierre Nilsson

Hej Hans Bergendal och Jan Sjölander!
Har ni någon mer information angående mina Neder Söderby-förfäder jag redovisade i ett inlägg här den 12 aug 1999? I så fall vore jag mycket tacksam. Vilket fantastiskt jobb ni gjort med Holvasterssons och Ebbessonssläkterna.
Mvh
Pierre Nilsson

2000-09-30, 17:05
Svar #20

Pierre Nilsson

Hej Hans Bengendahl och Marie Eriksson!
Den där Olof Persson (1783-1873) var född i Nedre Söderby och hade en bror som hette Per Persson f. 21/8 1780 d. 3/2 1838. Per Persson var min ff fm ff. Hans förfäder har jag redovisat i ett inlägg här den 12 augusti 1999. Lycka till med fortsättningen.
Mvh
Pierre N

2000-10-02, 12:01
Svar #21

Hans Bergendahl SORUNDA

Hans Bergendahl, SORUNDA  2000-10-02a
 
Först skall vi ta en gammal rest  Hoffman i Sorunda. Jag har tidigare bara känt till knapptillverkare Hoffman i Åby, men i går när jag arbetade med gamla domböcker gjorde jag en sån där Bingo.
 
Hösttinget  1709-10-12    § 37
 
Kärade skogvaktaren Måns Olofsson till snickaren på Fullbro ägor
( sannolikt Snickartorpet på Fullbro malm uppe vid Fituna, som finns än idag !!) Zachris Hoffman för åverkan på skogen och löfhygge på Fullbro Cronoägor, torpet låg uppe på Cronoallmänningen Hanneveden eller Hannveden, som man säger idag.
 
Sedan i § 38 möter vi Hindrich Zackrisson Hoffman åtalad för samma sak.
 
Sedan har jag arbetat lite med Jon Nilsson i Trollstas tre döttrar. Då märkte jag att jag varit lite för snabb och borde kollat mina uppgifter bättre.
 
1. Jon Nilsson var gift med Kerstin Staffansdotter. Jag har sedan börjat undra varför en av döttrarna hette Källa ??   Jon Nilsson står i samband med inlösen av Per Anderssons medarvingar 1731 som Källa Ebbesdotter genom Jon Nilsson. Ful som jag var förkortade jag genom som gm och tolkade det väl som gift med. Jag har ingen bra lösning ännu men dom var säkert släkt efter gammalt, så jag får väl se om jag hittar något ??  Källa tycker jag är ett underbart namn och inte ens Roland Otterbjörk hade hört det tidigare i Sorunda.
2. Någon har kallat Nils Holvastersson för ryttare. Han har så vitt jag vet aldrig ridit för Trollsta eller Österby, däremot var han Rusthållare.
3. Källa Ebbesdotter har jag antagit vara gift med Johan Staffansson från Lundby som jag antagit som föräldrar till Mats Johansson i Över Söderby och hans syster Karin Johansdotter.
 
Jag skall återkomma med Neder Söderby.

2000-10-02, 15:41
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Hans och Tony!
 
Hans, du kanske minns att vi hade ett litet utbyte för länge sedan om Holvaster. Du kompletterade en stamtavla jag gjort. Trevligt att du hittat ut på nätet.
 
Om snickaren Zacharias Hoffman kan meddelas från Ösmo kb  
 
1) att hans hustru avlider 1709 begr. 1 Advent (utan namn och ålder) i Kjellberga.  
2) hans dotter Catharina (Karin) gifter sig 1699 20 p.Tr. med klockaren Anders Persson Berg.  
3) En dräng Zachris Hoffman i Kjellberga nämns som dopvittne 1711, troligen samma som dr. Zachris, dopvittne där 1707. Det är väl din ana, Tony.
4) Sven Zachariasson Hoffman dör 1705 begr. 1 p.Tr. i Valsjö (utan ålder).

2000-10-06, 11:31
Svar #23

Hans Bergendahl

Hans Bergendahl, Sorunda,  2000-10-04
 
 
Jag vill bara berätta att jag fått mantalslängderna för Sotholm och Svartlösa härader före 1700 nu. Jag gick bara in av nyfikenhet och hittade en Holvaster i Tysslinge och Östertälje socken 1650.
Sannolikt fader till din Jöns och kanske Mats med ??
Sedan har jag släktforskat på någon i Sorunda och kommer då till Tysslinge och sedan via några Ebbe-ättlingar i Tysslinge tillbaka till Grödinge och slutligen Sorunda, så där vet att det fanns kopplingar mellan skattebönderna.
Jag finner det lite långsökt ännu så länge att tro att Kerstin också hör hemma här, men .
Annars använder jag ju ofta barnens förnamn för att finna föräldrar.
På Per Nilsson i Trollsta är det ganska klart med Johan, Per, Nils och Karin. Men svårare med Johan, Erland och Rebecca. Det gäller Per Nilssons hustru Carin Jönsdotter som jag inte placerat. Vi har visserligen i Upmarks skröna om hans närvaro i Karl den 12:tes krig när han tömmer supglaset i Frölunda, för han räknade släkt där. Vilket värde detta kan ha.  Emellertid kommer det ju en Erland Jönsson från Gullhamra till Frölunda och om hans föräldrar, han kom från Ensta rusthåll, hade hete Jöns Erlandsson gm Rebecca, hade jag varit väldigt lycklig, men bonden i Ensta verkar heta Jöns Eriksson så då får man drömma att gumman hette Rebecca Erlandsdotter så fixar det sig ändå ??. Jag heller inga dopvittnen här som lockar mig till Tysslinge eller Grödinge annat än de jag tidigare nämnt gift sig mellan socknarna.
 
Lite allmänna funderingar och kvar är fortfarande Neder Söderby !!

2000-10-07, 00:21
Svar #24

Pierre Nilsson

Hej Hans!
En av mina förfäder heete Lars Erlandsson och var död 1684. Kan han möjligen vara brodern med den Jöns Erlandsson som du nämner här?
 
Bonden Jöns Eriksson var gift med Anna Ottosdotter. De gifte sig 1713. Han bodde i Ensta, Grödinge år 1713-71.
Kan det vara han?
 
Själv är jag också släkt med Kerstin Ebbesdotter som var gift med Jon Persson i Råby. Hon är dotter till Ebbe Jönsson och Kerstin Larsotter. Kerstin Larsdotter var dotter till bonden Lars Johansson i Österby. Vad jag förstått hade Kerstin flera kända syskon som du nänmt tidigare. Nils Persson i Trollsta dör troligen år 1676. Detta enligt Jan Sjölander. Sen undrar jag om Mats Holvastersson i >Österbröta är far till Brita Matsdotter (1660-1739). Mats dör omkring 1689 enligt hfl i Österbröta, Grödinge.  
Mvh
Pierre N

2000-10-08, 01:26
Svar #25

Pierre Nilsson

Hej Hans!
Den där Jöns du skriver om i ditt inlägg var torpare i Bremora på 1660-talet och är till mig ff ff fm mf mm f. Enligt vad jag har om Erland Jönsson så dör han 3/10 1740 i Frölunda, Sorunda sn och hans pappa hette Jöns Johansson. Erland har två syskon, Maria f. 1668 Bremora, Grödinge d. i maj 1737 i Klippsta, Grödinge och Anna f. 1674.
Mvh
Pierre Nilsson

2000-10-08, 09:33
Svar #26

Hans Sernsköld

Hej Hans Begendahl!
 
Jag tackar så mycket för Din information om min mormor. Tyvärr dog min mormor 1937 och min mamma för 15 års sen. Jag har aldrig hört att hon skulle vara född utanför äktenskapet.  
 
Vilka är dessa dopvittnen, Fagerlund och Ahnberg? Är det någon vid den tiden som är känd att ha barn på byn? Går det att få reda på var hon jobbade som piga? Jag vore mycket tacksam för råd var jag ska leta någonstans.
 
MVH
Hans Sernsköld

2000-10-09, 12:57
Svar #27

Hans Bergendahl SORUNDA

Hans Bergendahl.  SORUNDA 2000-10-10
 
Jag skall nu börja lite i Neder  Söderby. Den by som ursprungligen tillskrives att vara Sorunda's största by.
Sedan omkring 1550 när Erland Pedersson Bååt var  
kyrkoherde i Sorunda tillfördes 1 mantal Ullevi till  
prästgården till Torpbornas stora förtret lades detta till  
Torps by som därmed blev socknens största by. Söder-
byborna på nederrummet har aldrig velat acceptera  
detta utan anser nog fortfarande att deras by är den  
största med sina 4 mantal.
 
Observera att byn heter Neder Söderby och inte Nedre.
Man skall vara noggrann med namn. Likaså Över som
uttalas som Övver Söderbi.
 
Jag undrar om inte nummer 3 är döpt till Margareta ??
4. Har jag antecknad som döpt 1/3 1708. Var har Du fått 1707 ifrån ??
5. Har jag antecknat döpt 26/9. Var kommer 16/3 ifrån ??
 
6. Har jag antecknat döpt 28/2, givetvis kan föd.dagen vara 27/2 belägg ?? Men vad värre är. Jag har föräldrarna Olof Olofsson f. 1691 i Ned. Söderby och Brita Andersdotter f. I Torp 1693 och dotter till Anders Olofsson f. I Ned. Söderby som i sin tur är  son till Olof Bengtsson i Ned, Söderby och And. Olofssons hu Anna Olofsdotter född i Torp och dotter till Olof Bengtsson i Torp..
 
10. Har jag antecknat som broder till Anders Olofsson i Torp, se ovan.
 
Jag har en egen databas som jag gjort i File Maker för Sorunda, där jag via dopvittnen stöder skillnaden på dom två Olof Olofsson ovan. Så kan jag generellt säga att kusingifte är ytterst sällsynt i Sorunda, trots att nästan alla är släkt med alla. Sysslingar kan förekomma. Jag tror själv att det beror på att en av de vanliga motiven till och resultatet av träffar i gammal tid var för att prata släkt, något som bland dom äldre inte är helt ovanligt än idag och man förvånas hur väl dom vet hur dom är släkt och till sist vet dom bara att dom är släkt efter gammalt och vi kan ju med dagens hjälpmedel konstatera att döm har rätt, för det mesta. Detta att man höll så väl reda på släkten och att det inte var riktigt passande att gifte sig med för nära släkt (vårt katolska arv !!!)
 
Jag har lite till om Neder  Söderby, så jag kanske återkommer.

2000-10-09, 18:05
Svar #28

Pierre Nilsson

Hej Hans!
Bra att du kollar upp mina förfäder ordentligt. Den där forskningen gjorde jag 1995 då inte jag var så jättebra på släktforskning. Har du dödsdatum för Olof Olofsson och Brita Andersdotter? När dog Olof Bengtsson i Torp? När dog Anders Olofsson och Olof Bengtsson i Nedre Söderby. Nummer 3 skall vara döpt till Margareta, alldeles rätt.  
 
Återkom med allt du har så blir jag jätteglad.
Mvh
Pierre N

2000-10-16, 13:34
Svar #29

hans bergendahl-SORUNDA

Hans Bergendahl - SORUNDA
 
 
Tillbaka till Karin Nilsdotter gift m. 1 Anders Nilsson i Trollsta, 2. m. Johan Persson i Trollsta. Det har nu gått en vecka sedan jag inte lyckades placera henne. Jag tillhör dom som inprogrammerar mina problem i huvudet och som jag kan Trollsta och Österby vid den här tiden ganska bra utantill har jag svårt att släppa problemet både dag- och nattetid. Jag tillhör också dom som tror att hjärnan även arbetar i sömnen och därav har många problem från föregående kväll varit lösta på morgonen.
I senaste DISPLAY ( Disösts kvartalstidning) skrev jag några rader om valet av faddrar till sina barn och valet av förnamn i samband med dopet)
Sedan funderar jag lite om Karins båda män och deras släktskap inom Trollsta-Österby. Vidare vet jag att hon gifte sig 1721-23 med Anders Nilsson. Tyvärr börjar dopboken 1735 i Sorunda så dom vittnen man har är 1737 och 1741 med Anders och 1744 med Johan.
Bland dessa dopvittnen har vi bara Anders Nilsson i Stenby med efternamnet Nils. och det ger ingenting. Bland förnamnen är Nils Johansson son till Johan Pärsson.
Går vi sedan över till släktskapen så är Karins båda män kusiner med Per Holvastersson och Anders dessutom med Lars Persson i Trollsta.
Så har vi två av Pers söner, Holvaster och Nils, som dopvittnen. Namnet Holvaster efter farfar Holvaster Nilsson och Nils efter farmors  Ingebor Nilsdotter fader från Bröta i Grödinge. Jag gör då en rutinkontroll på Nilsnamnet i Grödinge ( fiche L1. Nr 14049 och 3/5). Här får jag napp! Nils Johansson f. 1669 i Lilla Uringe ( döpt 1669-10-03) och gift 1694 med änkan Katarina Persdotter i Öster-Bröta,  
 
 
f. 1664 i Sibble ( dtr till Per Larsson f. 1643 i Björksta med Anna Eriksdotter f. 1648 i Sibble) har en dotter Karin född 1706 i Öster-Bröta ( döpt 1706-06-30).
I husförhörslängden ngn gång mellan 1721-1723, står antecknat i marginalen ”gift till Sorunda”.
Hon är alltså syster till Per Holvasterssons hustru Ingebor Nilsdotter, vilket kan förklara så många dopvittnen från Österby. Sedan är hon sannolikt släkt efter gammalt med Margareta Larsdotter g.m. Lars Persson i Trollsta (styvson till Holvaster Nilsson) och Margareta kommer också från Bröta.
Därmed kan vi tro att Karin Nilsdotter är löst. Då min hustrus anor också kommer från Sibble, liksom många andra Sorundabors har jag 1995 tiggt en stamtavla på Per Larsson i Sibble av Stig Geber. Där har jag tagit uppgifterna på Sibble ifrån.
 
Nils Persson i Trollsta stupade enl vad jag tror i slaget vid Lund 1676. Han tillhörde ett s.k. slaktarkompani med uppgift att anfalla i andra omgången och döda eventuella överlevande efter första anfallet. Slaget vid Lund tillhör u ett av svenska krigshistoriens blodigaste slag. Han finns i Livregementet till häst, men kom aldrig tillbaka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna