ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-16  (läst 3248 gånger)

1999-05-18, 13:16
läst 3248 gånger

Camilla Eriksson

Jag har ett stort antal anor från Råby-Rönö. De är spridda över hela socknen, men frekvent förekommande gårdar är Dalslöt, Ekeby, Ekebytorp, Enstugan, Lundby, Långudden, Oppeby, Riset, Rycksta, Råby by, Rösbol, Snesta, Strand och Ullberga.

1999-05-18, 19:52
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Vad har du i Rösbol?
Mina förfäder där känner du säkert redan till...
Ulf Berggren

1999-05-25, 11:24
Svar #2

Camilla Eriksson

Hej Ulf!
 
Den förste jag känner till från min släkt i Rösbol, hette Per, och dog ca 1706. Han hade med hustrun Kerstin Larsdotter bl a sonen Erik, f 1705, d 1771 5/7 i Rösbol.  
Kerstin Larsdotter gifte om sig med Lars Persson, f ca 1681, d 1758 1/6 i Rösbol, som också var nämndeman vid Rönö häradsrätt. Hon fick med honom fyra söner: Lars, f 1710 28/5, Lars, f 1711 12/4 samt tvillingarna Lars och Joen, f 1713 15/3.
 
Erik Persson gifte sig ca 1729 med Karin Andersdotter, f ca 1704 i Ekebytorp, d 1760 6/9  i Rösbol, och hade med henne tre barn: Kerstin, f 1733 27/3, Per, f 1739 1/3 och Karin, f 1744 6/12.  
Kerstin Ersdotter gifte sig med Nils Nilsson, f 1719 17/10 i Lundby, d 1788 24/9 i Rösbol, som 1758 var måg i Rösbol, ca 1760- 68 bonde i Riset och ca 1768- 88 bonde vid Rösbol. Kerstin Ersdotter dog 1815 2/9 i Ullberga.  
 
Du vet säkert redan om att du är släkt med Nils Nilsson via hans morfar Ingevald Olofsson.

1999-05-28, 23:49
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Aha, det var därför som jag hade en känsla av att jag stött på Rösbolsfolk nånstans nyligen. Jag tänkte att det var vid mina domboksgenomgångar, så att jag kanske hade några kompletteringar till dig. Men det var förstås från din sammanställning av Ingevaldsättlingar mm.
Ulf Berggren

1999-05-31, 11:08
Svar #4

Camilla Eriksson

Hej Ulf!
Det här är en fortsättning på vad vi började diskutera under Björkvik, där första delen av svaret ligger under Stigtomta samt en annan del under Bärbo.
Det handlar om Maria Ulrika Persdotters antavla. Hennes mf, Per Nilsson, var alltså född i Helgona, men då hans mor var bördig från Råby-Rönö valde jag att fortsätta antavlan här, enligt följande:  
mf f Nils Larsson, d mellan 1754 och 1768. Flyttade 1738 från Bärbo till Lund i S:t Nicolai (beläget i norra delen av socknen, mot gränsen till Stigtomta), där han var dräng till 1742. 1742- 46 måg vid Ullberga i Råby-Rönö och 1746- 54 frälsebonde vid Kvarntorp i Helgona. Då sonen Lars Nilsson 1766 flyttade från Stigtomta till Laggartorp i Lunda, kan familjen vid den tiden möjligen ha bott i Stigtomta, men jag har inte undersökt saken närmare (dödbok saknas ju för perioden i Stigtomta, men det finns tidvis relativt utförliga kyrkoräkenskaper).
Gift 1742 17/10 i Råby-Rönö med
mf m Ingeborg Persdotter, dp 1715 1/11 i Ullberga, Råby-Rönö, d 1776 31/8 i Sörkärr, Halla. Hon flyttade som änka 1768 till sonen Lars Nilssons familj vid Sörkärr i Halla.
 
mf mf Per Persson, d ca 1716 i Ullberga, Råby-Rönö, måg därstädes.
Gift med
mf mm Kerstin Persdotter, f senast 1686 (hon var enligt avkortningslängd 1766 över 80 år gammal samt födde barn mellan 1704 och 1727),levde 1766-09-30 i Kjulsta, Stigtomta.  
Gift 2:o ca 1724 med Per Olofsson, d 1766 14/7 i Kjulsta, Stigtomta. Han var 1726- 48 frälsebonde vid Ullberga no 2 i Råby-Rönö samt ca 1748- 59 skattebonde vid Kjulsta i Stigtomta. Hans bouppteckning från 1766 30/9 finns bevarad (Jönåkers häradsrätt, F:1).
Kerstin hade förutom Ingeborg i första giftet dottern Karin, född ca 1704, d 1771 16/2 i Båtsmansstugan, Råby-Rönö, som gifte sig med Erik Andersson från Ullberga (dotterson till Ingevald Olofsson) samt sonen Lars, f 1707 26/10.
I andra giftet hade hon dottern Kerstin Persdotter, f 1727 9/4, gift 1:o med Per Olofsson och 2:o med Carl Andersson, som via dottern Magdalena i andra giftet är min anmoder.
 
mf mm m Ingeborg Carlsdotter, d efter 1726. Gift 1:o med Per. Gift 2:o med Lars Eriksson, f ca 1671, d 1742 17/4 i Ullberga, Råby-Rönö, som åtm 1704- 26 var frälsebonde vid Ullberga no 2.  
Enligt sockenstämmoprotokoll bodde 1650 kyrkvärden Carl i Ullberga, som eventuellt skulle kunna vara Ingeborgs far.

1999-06-01, 19:04
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Intressant att det även blev Råby-Rönö på den antavlan.
 
Carl i Ullberga är förmodligen identisk med den rättare Carl där som donerades detta hemman enligt domboken 1660 21/6. Att han då kallas rättare ska nog tolkas som att han donerades hemmanet tack vare att han tjänat donatorn som rättare.
Dagen innan nämns en hustru Ester i Ullberga, som möjligen kan vara hustru till honom. Hon hade kommit med en beskyllning mot en annan person.
Men det finns ju flera gårdar i Ullberga, minst 2 enligt ovan, så hon behöver ju inte ens bo på samma gård.
 
Trots att du väl publicerat större delen av din antavla i Anknytningen vid det här laget, känner jag inte igen din anmoder Magdalena Carlsdotter. Vad är hon till dig?
Ulf Berggren

1999-06-03, 11:30
Svar #6

Camilla Eriksson

Hej Ulf!
Tack för dina intressanta uppgifter om Carl i Ullberga, även om han än så länge enbart är en presumtiv ana. Som du säkert vet, brukades ju granngårdarna i Ullberga vid 1700-talets början av två Erikssöner vid namn Anders och Lars. Tidigare har jag haft i bakhuvudet att de skulle kunna vara bröder, och även om det inte är helt omöjligt så tvivlar jag numera på att så var fallet. Jag är osäker på om Lars har några barn över huvud taget, och att han förekommer som fadder till Anders' barn kan ju helt enkelt bero på att de bor grannar och därmed rimligen känner varandra väl.  
Jag berättar lite mer om Magdalena Carlsdotter under Stigtomta.  
M v h
Camilla

1999-06-08, 18:21
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det finns väl ingen större anledning att tro att bekantingarna Lars och Anders är bröder. T ex är väl den ena gården skatte och den andra frälse. Och grannar är ju ofta faddrar åt varandras barn.
Ulf Berggren

1999-06-20, 13:23
Svar #8

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Jag söker föräldrar och syskon till Olof Nylund Olofsson född 17340706 i Råby-Rönö. Han levde i Nybygget, Runtuna och var gift 3 gånger och dog 1815. Finns det någon som har mer uppgifter om min mmfffff?
Hälsningar
Susanne
 
 
Inlägget flyttat 11 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Nylund Olofsson då det rörde samma person som i denna tråd. Det flyttades åter 23 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Olofsson Nylund, Råby och Runtuna.
Camilla Eriksson, moderator

1999-06-23, 18:01
Svar #9

Camilla Eriksson

Hej Ulf!
 
Idag då jag läste renoverade domböcker från Oppunda härad, kände jag igen ett namn från din antavla, nämligen Olof Andersson i Ytteräng, Råby-Rönö. Han sålde 1709 26/1 tillsammans med Anders Olofsson i Valla, Husby(-Oppunda), Jöns Öggersson i Råby by (troligen Råby-Rönö) och Jöns Bengtsson i Ekeby, Husby socken, som agerade på sina pupillers vägnar, 2 penningland i Bogsten, Bettna till deras broder Erik Persson i just Bogsten. Erik var antagligen bror till barnen som Jöns Bengtsson var förmyndare för. Källa: renoverad dombok, 28 a.
 
I dag hittade jag tack vare en härligt informativ arvstvist namnet på hustrun till vår gemensamme anfader Bonde Olofsson i Tolvsta, Lerbo. Hon hette Ingeborg Jönsdotter och var död före 1711 22/5, då målet var uppe vid tinget. Per Olofsson i Vik och Olof Andersson i Tolvsta kärade tillsammans med änkan hustru Anna i Getbo, saliga hustru Kerstins barn i Tolvsta och soldaten Joen Bondessons barn till Anders Andersson i Grannäs, Lerbo socken och Per i Pålstorp, Stora Malm.
Källa: renoverad dombok, 32, s. 199.
 
Med namnuppgift och ungefärlig dödstid (i målet står inget om när hon dött, men hon lär knappast ha varit död i mer än ett par år) borde det gå att återfinna henne i dödboken, men det får för min del anstå ett par veckor pga resa.  
 
M v h
Camilla Eriksson

1999-06-23, 21:01
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tack för dessa intressanta uppgifter!
 
Fast den första gav ju tyvärr inte så mycket, även om en möjlighet är att de båda första är gifta med andra i syskonskaran.
 
Bonde Olofssons hustru var ju däremot bara glädjande och det var också intressant att en annan bekanting för min del, Per Olofsson i Vik, Lerbo, var inblandad.
Om jag återkommer med några kommentarer till detta fynd kommer det under rubriken Lerbo.
Ulf Berggren

1999-07-14, 21:15
Svar #11

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
Efter intensiva studier av Stigtomta födelseböcker och kyrkoräkenskaper har nya rön framkommit om makarna Nils Larsson och Ingeborg Persdotters vistelseort 1753-68 (se mitt inlägg 30 maj), men det följer under Stigtomta.
 
M v h
Camilla Eriksson

1999-07-15, 17:27
Svar #12

Utloggad Per Carlzon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2015-09-01, 02:40
    • Visa profil
Hej ! Jag undrar om du känner till eller ha upplysningar om Anna Maria Larsdotter född 1778 i Råby (jag antar att det är Råby-Rönö) gift med Anders Olsson Eklund född 1773 i Runtuna. De var bosatta i Botkyrka 1806-1809. Där föddes sonen Anders Peter, den 11 februari 1809.  
 
Mvh  
Per Carlzon

1999-07-23, 18:36
Svar #13

Camilla Eriksson

Hej Per!
 
Jag tittade häromdagen i Råby-Rönös födelsebok för åren runt 1778, men som du säkert redan konstaterat föds ingen Anna Maria Larsdotter i socknen. Det närmaste man kommer, är en Anna Maria Persdotter (om prästen har tillräckligt spretig handstil så kan ju Lars- och Persdotter stundom förväxlas...), född 1778 25/8 i Veda. En möjlighet är att din Anna Maria är uppväxt i socknen, men föddes någon annanstans. Tyvärr är hfl AI:2, som börjar på 1780-talet, bitvis i stort sett oläslig, då prästen roat sig med att korsa över familjerna med tjocka streck.
Med tanke på att hennes man kom från Runtuna, så tror jag också att det handlar om Råby-Rönö, och inte Råby-Rekarne - du har ingen uppgift om var och när Anna Maria gifte sig med Anders Olsson Eklund?  
 
M v h
Camilla Eriksson

1999-07-23, 18:49
Svar #14

Camilla Eriksson

Hej Susanne!
 
Jag antar att du observerat att Olof Olofsson Nylund (Nylund borde väl vara taget efter Nybygget, eller vad tror du?) förekommer i senaste Svenska antavlor (antavla nr 254), men där står enbart att han var född 1734 i Råby-Rönö.
Ett problem vid forskning i Råby-Rönö är den förargliga luckan i födelseboken mellan ca november 1734 och 1738.
Jag läste dock igenom födelseboken mellan 1724 och 1744 och noterade följande Olof Olofssöner:
 
Olof Larsson och Maria Olofsdotters son, född 1726 15/9 i Gillberga.
 
Olof Olofsson och Elin Andersdotters son, född 1729 31/1 i Ullberga. Familjen flyttade en tid därefter till Ösby i Husby-Oppunda.
 
Olof Eriksson och Ingrid Olofsdotters son, född 1733 2/12 (ingen födelseplats anges).
 
Olof Olofssons son, född 1743 6/10 i Storängen (ingen mor anges).
 
Det är ju ingen av kandidaterna som verkar särskilt lovande, men det kan möjligen vara värt att följa pojken född 1733.
 
Hur långt bakåt kan du följa Olof? Varifrån kommer han vid första giftet, och är det några faddrar som möjligen kan sprida ljus över hans härkomst? Om du inte noterat faddrarna men barnen är födda i Runtuna, så meddela namn och födelsetid så kan jag kolla faddrarna då jag för ögonblicket har tillgång till Runtunas födelse- och dödböcker.
 
M v h
Camilla Eriksson

1999-07-23, 19:13
Svar #15

Camilla Eriksson

Hej Ulf!
 
Häromdagen påträffade jag en Jöns Carlsson, död 1691 10/5, i Runtunas dödbok. Enligt personalien var denne Jöns född 1641 i Ullberga, Råby-Rönö som son till Carl Jönsson och Ingeborg Jönsdotter. Han hade vistats hemma hos föräldrarna till 39 års ålder, då han gifte sig med Jon Larssons dotter Sigrid Jonsdotter från Kesta i Runtuna. Jöns var måg i Kesta i 5 år och därefter torpare i Grankulla, och fick med Sigrid en son och två döttrar. Endast dottern Ingeborg påträffades i födelseboken, född 1689 22/6 (de bägge andra torde vara födda före 1688), och en av faddrarna - hustru Anna i Rycksta - kom från Råby, men Ullbergaborna lyste med sin frånvaro...
 
Nog verkar det ganska troligt att Jöns Carlssons far, Carl Jönsson, är samme Carl som vi diskuterat i tidigare inlägg?  
Ytterligare ett indicium - men definitivt inget bevis! - på att mitt stopp, Ingeborg Carlsdotter är dotter till denne Carl i Ullberga är den stora koncentrationen av flickebarn med namnet Ingeborg. Med hypotesen att Ingeborg Jönsdotter och Ingeborg Carlsdotter är mor och dotter, skulle alltså mor, dotter, dotterdotter och sondotter alla heta Ingeborg. Nu var ju namnet relativt vanligt i trakten vid den här tiden.
 
En annan fråga är dessutom hur pass pålitliga Runtunas personalier är, men den diskussionen får i så fall föras under Runtuna.  
 
M v h
Camilla Eriksson

1999-07-24, 00:14
Svar #16

Utloggad Per Carlzon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2015-09-01, 02:40
    • Visa profil
Tack för uppgifterna, Camilla.
 
Tyvärr vet jag inte när Anders Olsson och Anna Maria (Larsdotter) gifte sig. Men med tanke på att Anders Peter föddes 1809, och paret kom till Botkyrka 1806, så borde de ha gift sig däromkring. Alltså strax efter 1800. Men det är bara en gissning. Anders Olsson Eklund kan ha varit rättare. Men det är också en chansning.
 
Hälsningar
 
Per Carlzon

1999-07-24, 12:58
Svar #17

Utloggad Per Carlzon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2015-09-01, 02:40
    • Visa profil
Hej Camilla !
 
Jag kollade för säkerts skull återigen igenom husförhörsboken för Botkyrka 1806-10, och blev då alltmer övertygad om att du faktiskt har rätt. Troligtvis står det Persdotter. Trots att andra bokstaven liknar ett a.  
Därför skulle den Anna som du hitta kunna vara Anders Olsson Eklunds hustru.
 
Hälsningar
Per Carlzon

1999-07-27, 19:31
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Camilla!
 
Det var intressanta uppgifter. Det kan knappast vara något tvivel om att det är samma Carl i Ullberga, i och med att Carl Jönsson ska ha bott där under en så lång period.
Däremot är det ju sant att det inte säger så mycket om din Ingeborg Carlsdotter.
Och Ester verkar alltså inte vara hustru till Carl i Ullberga, utan hörde sannolikt hemma i granngården.
Angående Runtunas personalier nöjer jag mig här med att konstatera att detta är ett exempel på att det är trevligt att de finns, mer kommer kanske senare under rubriken Runtuna.
Ulf Berggren

1999-08-02, 18:57
Svar #19

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Apropå kommentaren 23 juni ovan så gav ju uppgiften om Olof Andersson en intressant indikation. Hustrun heter ju Elin Persdotter, och domboken tyder ju på att hon kan vara syster till Erik Persson i Bogsten. Å andra sidan är han gift med en Brita Persdtr.
Men i Bettnas kyrkböcker är Elin fadder åt barn till Erik Persson och då står det att hon är barnets faster.
Och de är av allt att döma barn till Per Andersson i Bogsten (d 1712) och hans hustru Elin Andersdotter (d 1718).
Namnet Elin passar ju bra, så heter även Eriks första dotter. Apropå diskussionen om namnet Ingeborg ovan...
Bogstensfolk som Brita Persdtr var f ö faddrar åt familjen i Råby-Rönö, men där framgick det inte att Bogsten låg i en annan socken. Att jag missade att undersöka kopplingen då beror nog på att det är väldigt länge sedan jag forskade på den delen av släkten.
Ev. fortsatt diskussion om dessa bör ske under Bettna. Jag har skrivit om Bonde Olofssons hustru under Lerbo.
Ulf Berggren

1999-08-03, 20:41
Svar #20

Camilla Eriksson

Hej Ulf!
 
Vad trevligt att du hade hjälp av domboksnotisen (det visar onekligen också nyttan av att publicera och diskutera sina anor).  
 
Även jag har de senaste dagarna ägnat mig åt en Elin, nämligen Ingevald Olofssons hustru Elin Andersdotter. Den ledtråd jag hittat är minst sagt tunn, men måste ju undersökas innan den kan avfärdas... Elin var nämligen fadder 1698 23/3 åt Olof Jonsson och Karin Andersdotters son Lars i Eneby, Runtuna. Karin fick också sonen Olof 1701 28/8 innan hon dog 1702 7/5, och då var hustru Kerstin Andersdotter i Eneby, Husby-Oppunda fadder (hon var troligen gift med Jöns Bengtsson, fadder 1698 åt Lars, men jag har inte kollat upp familjen än). Det finns en vag möjlighet att Elin, Karín och Kerstin är systrar, men med tanke på Andersdotter är ett minst sagt vanligt patronymikon så behöver fadderskapen inte innebära annat än att de var bekanta. Något som möjligen talar för ett släktskap, är att de tre gårdarna i sammanhanget var tämligen väl utspridda: Eneby i Husby-Oppunda låg nära sockengränsen mot Vrena, medan Eneby i Runtuna låg alldeles vid gränsen mot Spelvik och Lundby var beläget nära sockengränsen mot Bettna.  
 
Enligt personalien föddes Karin Andersdotter 1670 25/3 i Jäders gästgivaregård, Lunda, och uppfostrades av sina morföräldrar sedan hennes föräldrar dött tidigt.
 
M v h
Camilla

1999-08-03, 20:43
Svar #21

Camilla Eriksson

Personer med anknytning till bl a Råby-Rönö diskuteras under Efterlysningar: Erik Mikaelsson.
 
M v h
Camilla

1999-08-14, 14:51
Svar #22

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag skulle vilja ha anor...och mer information om följande personer:
 
Erik Eriksson, Skräddare i Morpan, Råby-Rönö, g m Maria Olofsdotter
Barn:
Brita Ersdotter, född 1777 9/12 i Morpan, Råby-Rönö, g m Anders Persson, född 1767 19/4 i Dymmelsta, Husby-Oppunda, Bonde i Blacksta sn, Lid sn samt i Björnlunda sn
Detta par fick 9 barn. Tredje barnet, sonen Anders Andersson är min anfader, född 1801 i Lid sn.
 
Mvh
Fredrik
 
PS. om Anders Persson skriver jag ett under Husby-Oppunda DS.

1999-08-14, 14:52
Svar #23

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
Det här anknyter till ett resonemang som förts under ovannämnda efterlysning angående Erik Mikaelsson. Jag misstänker att han möjligen kan vara son till Mikael Eriksson och Karin Nilsdotter i Rösbol, Råby-Rönö, men jag saknas bevis för detta. Mikaels syster och hennes make förekommer dock ett antal gånger som faddrar åt både Erik Mikaelsson och hans bror Nils' barn. Ett bekymmer var dock att Mikael Eriksson endast nämndes i Råby-Rönös hfl ca 1688- 96, och då saknade barn. Min Erik Mikaelsson gifte sig 1712, varför han definitivt är född före 1696. Idag specialgranskade jag Råby-Rönös första hfl för att fastställa ungefär när barn noterades i densamma.
Ett exempel är Sjöändan, där bonden 1688- 96 hette Per Olofsson. Han var gift med Sigrid Persdotter och hade med henne sonen Per och döttrarna Anna och Karin. I hushållet noterades också hustru Anna Olofsdotter. Hon var gift med sonen i huset, Per Persson, och dessa nämns som bondfamilj vid Sjöändan 1706. Den äldre generationen var då inte längre noterade i hfl. Per Persson och Anna hade barnen Per, Olof och Annika - av dessa återfanns sonen Olof i födelseboken 1696 28/2. 1715 fanns samma familj kvar, men då hette barnen Anders, Anna - antagligen identisk med dottern Annika ovan - Sigrid och Ingrid. Anders är noterad som utflyttad till Husby(-Oppunda), medan Anna uppgavs vara gift. Sigrid föddes enligt födelseboken 1706 6/12. 1713 uppgavs Per Perssons hustru heta Anna Larsdotter. Kvar hemma fanns döttrarna Sigrid och Ingrid samt mågen Nils Olofsson. Jag kanske bör nämna att jag mig veterligen inte har någon koppling till denna släktkrets.
 
Aspåker saknas i hfl 1688- 96, men 1706 finns gården med. Då hette bonden Lars Nilsson, som också noteras vara död. Han var gift med Karin Jönsdotter, och vid gården fanns bla sönerna Nils och Jonas. Jonas uppgavs vara liten. 1715 fanns vid samma gård Per Persson och hans hustru Karin. Samma par var kvar 1723, och då har hustrun även fått patronymikonet Larsdotter - hon var dotter till Lars Nilsson och Karin Jönsdotter ovan - men inga barn nämns. Enligt födelseboken har makarna dock tre söner vid denna tid: Per (f 1719 16/4), Lars (f 1721 19/5) och Joen (f 1723 19/2). Karin Larsdotter var f ö f ca 1697. Hon dog 1767 8/7 i Aspåker. Per Persson och Karin Larsdotter var genom dottern Anna min mm mm fm mm föräldrar.
 
Slutligen valde jag Ullberga (frälsegården), som likaledes saknas i hfl 1688- 96. Där bodde 1706 Lars Eriksson med hustru Ingeborg, mågen Per, hustru Kerstin och sonen Carl. Den sistnämnde var struken och noterades vara gift. Lars Eriksson och hans hustru var kvar 1715,liksom dottern hustru Kerstin samt dottern Karin och Lars, som noterades vara liten. De båda sistnämnda var barn till Kerstin: Karin var född ca 1704 och Lars 1707 26/10. 1723 var Lars Eriksson ännu bonde vid Ullberga, och fortfarande gift med Ingeborg Carlsdotter, mågen Per Olofsson, hustru Kerstin Persdotter samt sonen Lars och dottern Karin. Per Olofsson noteras i hfl vara skriven för hemmanet, medan Karin blev gift med Erik Andersson. I hfl saknas dock Per Olofsson och Kerstin Persdotters dotter Ingeborg, född 1715 1/11.
 
Sammanfattningsvis förefaller barnen konsekvent noteras i hfl först vid 8- 10 års ålder.
 
Camilla

1999-08-14, 19:13
Svar #24

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej Camilla Eriksson och tack för all hjälp!
Nej jag har inte sett Svenska Antavlor. Problemet för mig är att jag har FÅTT en släktforskning gjord av en annan person (på 70-talet tror jag), som jag sedan fortsatt på. Jag har däremot inte forskat själv i Råby-Rönö än.
Enligt de papper jag har skall Olof vara född 17340706 i Råby (kan det betyda Råby by kanske?). Hans far hette således Olof, efternamnet obekant, född ca 1700. Moderns namn och ålder okänt. Om namnet Nylund står även i mina papper att det syftar till bostället Nybygget (i Runtuna)dit Olof
tydligen flyttar och gifter sig med Kerstin Larsdotter och får barnen Lars 17601218, Sigrid 17631124, Maja 1768 död som barn, Anders 17690505, Olof 17700610 och Kjerstin 17740116. Han gifter sig sedan med Anna Jönsdotter och får barnen Maria 17770821, Anders 17781224, Anna 17811125 och Erik 1787 död efter 3 dagar. Slutligen gifter han sig med änkan Kerstin Pehrsdotter men det äktenskapet blir barnlöst.  
Detta är allt jag vet om Olof Olofsson Nylund. Tyvärr kom semestern emellan min fråga och ditt svar, så nu kanske jag är försent ute???
Hälsningar
Susanne
 
 
Inlägget flyttat 23 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Olofsson Nylund, Råby och Runtuna.
Camilla Eriksson, moderator

1999-08-14, 21:37
Svar #25

Camilla Eriksson

Hej Susanne!
 
Jag har tittat lite närmare på Olof Olofsson Nylund sedan sist. Han gifte sig första gången 1759 14/10 i Runtuna med dottern Kerstin Larsdotter i Nybygget, och var då dräng vid Sparsta i Lid.
Förutom de barn du räknade upp, fick han och Kerstin ett dödfött gossebarn 1766 8/4 och sonen Anders 1767 9/5 (det kan ha varit fler barn än så, men det var så långt jag hann just då). Och tja... faddrarna till den gode Olof barn pekar åt ett antal möjliga födelsesocknar (han är för övrigt inte född i vare sig Lid eller Runtuna).  
Faddrar till Lars var Anders Larsson i Stubbängen, hustru Ingrid Jonsdotter i Sparsta, Lid socken, ryttaren Jöns Björkman i Bärbo socken (svårläst bostadsort), hustru Ingeborg Larsdotter i Täckhammar, drängen Nils Olofsson i Finängen, S:t Nicolai socken samt pigan Brita Larsdotter i Bönsta, Helgona socken. Härligt med faddrar från fem socknar, inte sant? Ingeborg och Brita skulle kunna tänkas vara systrar till Kerstin, och Nils kanske är bror till Olof?  
Faddrar till Ingrid var soldaten Erik Råckman, hustru Karin Olofsdotter i Stubbängen, Lars Andersson i ?Stubbängen, hustru Maria Persdotter i Hagstugan, Lid socken, drängen Anders Andersson i Säter, Råby-Rönö socken samt pigan Anna Nilsdotter i Kapppsta, Lid socken. Karin skulle möjligen kunna vara syster till Olof.
Faddrar till Anders var Lars Carlsson i Tomtsätter, hustru Brita Eriksdotter i Stubbängen, drängen Olof Larsson i Sparsta, Lid socken samt pigan Brita Eriksdotter i Sparstastugan, Lid.
 
I ditt ställe skulle jag försöka följa Nils Olofsson och Karin Olofsdotter bakåt, och se om något tyder på att de möjligen kan vara syskon till Olof.
 
Vad mer? Jo, du kan nog stryka Olof Olofsson född 1729 i Ullberga som möjlig kandidat. Han dog troligen i mycket unga år, då hans föräldrar döpte även den son som föddes 1733 16/9 i Ösby mellangård, Husby-Oppunda, till Olof.
 
M v h
Camilla
 
 
Inlägget flyttat 23 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Olofsson Nylund, Råby och Runtuna.
Camilla Eriksson, moderator

1999-08-14, 21:48
Svar #26

Camilla Eriksson

Hej igen
 
Angående ortnamnet Råby, så finns som du säkert vet två socknar med detta namn i Södermanland, en i Rönö och en i Rekarne (Västerrekarne, tror jag) härad. Det finns dessutom gårdar med namnet Råby i bl a Råby-Rönö, Sköldinge och Stigtomta. Jag råkar ha anor i Råby både i Råby-Rönö och Stigtomta vid 1700-talets början, och det finns visserligen en Olof Andersson någon gång ca 1720- 45 i Råby, Stigtomta, men han verkar bara ha bott där en kort tid (eventuellt är han far till mågen och senare bonden i gården, Erik Olsson).
Bönderna i Råby by, Råby-Rönö hette Måns Nilsson och Göran Göransson (de var för övrigt gifta med två systrar).
 
Camilla
 
 
Inlägget flyttat 23 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Olofsson Nylund, Råby och Runtuna.
Camilla Eriksson, moderator

1999-08-15, 12:48
Svar #27

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej Camilla!
Några saker som jag kommer att tänka på:
I mina papper står att fadern till Olof Olofsson Nylynd är bosatt i RÅBY. Det kanske kan vara idé att kolla Rekarne också? Vilket Råby ligger närmast Runtuna? Det står också att Olofs (f ca 1700)hustru är okänd till namn och ålder, och också att Olofs efternamn är okänt och i så fall stämmer ju ingen av de födda barn du nämnde och det kanske också tyder på Rekarne?? Tänker jag rätt eller fel??
Susanne
 
 
Inlägget flyttat 23 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Olofsson Nylund, Råby och Runtuna.
Camilla Eriksson, moderator

1999-08-16, 12:28
Svar #28

Veronika Berglund

Hej Camilla,
 
att barn konsekvent noteras i hfl först när de nått 10-års ålder har jag också sett i vissa socknar, Blacksta i mitt fall (har jag för mig - min släkt far runt mellan i stort sett alla socknar i södermanland mellan 1670 och 1890).  
 
Jag har följt flera familjer vars barn skrivs in i hfl 10 år efter att de noterats i födelseboken.
Det gjorde mig lite konfunderad först, men eftersom det var lika för alla i socknen för den prästen antog jag att han räknade barnen som tillhöriga församligen först när de konfirmerats eller enligt något annat kriterium var stora nog.
 
Veronika

1999-08-16, 13:00
Svar #29

Camilla Eriksson

Hej Susanne!
 
Visst kan du även kolla Råby-Rekarne, men med tanke på att Runtuna gränsar till Råby-Rönö så skulle jag snarare satsa på den socknen. Tumregeln - som det säkert finns undantag ifrån - är att när det endast står Råby (eller Husby för den delen; i Södermanland finns både Husby-Oppunda och Husby-Rekarne) avser prästen den av socknarna som ligger närmast. Kommer någon person från den andra socknen, skrivs hela sockennamnet ut.
Olof Olofsson kom ju från Sparsta i Lid vid vigseln, och den gården ligger mycket nära sockengränsen till Runtuna (jag har nämligen, några decennier tidigare, en släktgren vid just Sparsta, och funderade över att så många faddrar kom från Norrby i Runtuna. En titt på kartan visade dock att gårdarna låg mycket nära varandra).
 
Jag tror också att du ska ta uppgifterna om Olof Olofssons far med en nypa salt, då det verkar som källhänvisningar saknas. Eftersom hfl för Råby-Rönö saknas mellan ca 1723 och 1780 så vore det intressant att få veta varifrån uppgiften om faderns ålder kommer. Personligen tycker jag att det låter som en gissning utifrån att det vanligen går ca 35 år mellan generationerna.
 
Camilla
 
 
Inlägget flyttat 23 mars 2009 från Efterlysningar: Olof Olofsson Nylund, Råby och Runtuna.
Camilla Eriksson, moderator

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna