ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är Skrammerstad och Floseröd?  (läst 873 gånger)

2001-11-14, 05:06
läst 873 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Har från min nyzeeländske forskarvän Bill fått en gammal handskriven antavla som hans syster nyligen hittat i sina gömmor.  
Där är noterat att en av deras svenska anor, Emanuel Fredriksson, var född 1834 i ”Ö. Riskog, Skrammerstad”.  
Emanuel ska på 1850-talet ha bott i ”Eloseröd”, men det låter så osvenskt så jag gissar att det ska vara Floseröd - eller något annat.
Jag skulle tro att detta är gårdar/byar i Bohuslän, eftersom släkten i övrigt stammar därifrån, men jag har inte lyckats lokalisera dem.
Någon som vet något?
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-11-14, 10:11
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Skrammestad är en by i Naverstad socken och Elofsröd en by/gård i Lur socken (strax väster om den förra..); bägge i nuvarande Tanums kommun..
-Dom syns bra på http://www.lantmateriet.se/ksindex.htm
Mvh//Peter

2001-11-14, 10:55
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Aha - Elofsröd!  
Tyvärr har Lantmäteriet gjort om sin hemsida så att Kartsök inte längre fungerar i Mac. Inser motvilligt att jag snart blir tvungen att byta till PC.  
Men tack för klart besked om namnen, Peter!
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-11-14, 12:54
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Kartsöken kanske är på väg 'ut' en smula nu när Lantmäteriet har den nyare varianten 'Din Karta' - som är den man kommer till via startsidan..
-Fungerar den lika illa i Mac..?
( http://www.lantmateriet.se/dkindex.htm )
-Den hittar ju dessutom många fler orter som visas med en tydligare uppdelning i kommun- resp. länstillhörighet samt visar mer detaljerade storskaliga kartor - men till priset av att man inte då kan 'gratisspara' kartbilden förstås..
Mvh/Peter

2001-11-14, 13:34
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Just det, Kartsök (som fungerade i Mac) är borta och ersatt av Din karta, som inte funkar alls.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-11-14, 14:35
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Men den gamla hederliga 'Kartsöken' är inte borta..! -Det är bara det att den inte längre nås från deras startsida; dom vill väl styra över till den nya.. -jag vet faktiskt inte om Kartsök kommer att försvinna - hoppas inte det, den finns ju även på engelska om man vill rekommendera den till någon på andra sidan atlanten..
 
http://www.lantmateriet.se/ksindex.htm
 
http://www.lantmateriet.se/ksindex_eng.htm
 
Mvh/Peter

2001-11-14, 19:55
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Stort tack för direktadressen! Den fungerar. Problemet har varit att jag inte kunnat klicka mig vidare från startsidan www.lantmateriet.se - den har efter några sekunder blivit helt blank.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-11-14, 22:11
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Jag har en teori (är alltså inte säker) om varför inte 'Din Karta' vill fungera på din dator..
-För att 'Din Karta' skall starta ö.h.t så krävs det att datorns internetinställningar (säkerhetsinställningarna ligger det väl under) är satta så att den tillåter s.k. cookies som den vill lagra på din dator.. -detta gäller nog oavsett om man har Pc eller Mac..
Den vanliga 'Kartsök' går bra utan att cookies är aktiverade; men däremot blir det rätt blankt på skärmen när man prövar 'Din Karta' - jag tror det står ett litet felmeddelande om detta uppe i hörnet, men det kan nog variera mellan systemen..
Om du inte redan vet att denna inställning är OK så tycker jag du skall pröva detta; vem vet - du kanske kan behålla din Mac..
:-P eter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna