ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2015  (läst 3638 gånger)

2015-07-22, 14:47
läst 3638 gånger

Utloggad Peter Bernhardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:21
    • Visa profil
Jag tror att Nils Nilsson kom till Sörtorp tillsammans med Lars Larsson från Zachristorp. I Zachristorp har Lars Larsson fostersonen Nils, f ca 1748, som kom dit ca 1751 från Stockholm (?)
 
(Meddelandet ändrat av PBernhardsson 2015-07-22 14:48)

2015-07-23, 09:57
Svar #1

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Det lutar nog mot att Peter har rätt och jag stannar där så tack till er båda!
 
Mvh Göran

2015-07-26, 02:51
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Göran m fl!
 
Jag har forskat på denne Nils Nilsson eftersom han ingår i en pågående kändisantavla, och löste då det hela. Han föddes faktiskt 1748 i Lerbo, men ett helt annat datum än det uppgivna, med rötter i Bettna vill jag minnas. Jag tror att lösningen kom via att han fanns med i en antavla i Svenska Antavlor, men har inte det hela tillgängligt just nu, utan får återkomma med detaljerna.
Ulf Berggren

2015-08-02, 02:07
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag behöver förtydliga att det var så att Nils i en antavla i SvA av Mari-Anne Olsson angavs vara född 25/1 1748 i Ekeby, Lerbo. Så jag har tittat på den möjligheten, och sett att fadern kom från Bettna, men inte hittat något bevis för att detta är rätt.
Samtidigt hade jag inte hittat Nils i hfl vid vigseln, eftersom det stod Sörkärr, som inte fanns i Stora Malms hfl. Jag trodde att det handlade om ett Sörkärr i en annan socken, men tydligen är det samma som Sörtorp. Och även om det bara står förnamn på fostersonen där stämmer ju åldern år för år perfekt, så det lär ju vara han hela tiden i Sörtorp. Och då kan han inte vara identisk med Nils född i Ekeby, eftersom denne fanns kvar hos föräldrarna i hfl 1751, och fostersonen är hos Lars Larsson redan 1750.
Däremot står ju anteckningen från Stockh(olm) på 1751, så troligen handlar det om att han varit där bara 1751, kanske hos någon släkting.
Det borde ju finnas en anledning att han uppges född i Lerbo, samtidigt som hans åldersangivelse tyder på att han är född 1747 och inte 1748. Kanske finns det någon lämplig Nils Nilsson född i Lerbo 1747?
 
Jag skulle också vilja höra om Göran undersökt Nils f 1748 25/1, och varför han i så fall uteslutit den möjligheten, eftersom han väl inte kände till att Nils varit fosterson innan Peter nämnde det?
Ulf Berggren

2015-10-26, 10:18
Svar #4

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Jag har Jon Hindricksson/Hendriksson i släkten och tittade lite på gamla ant.
Camilla har tipsat om hans föräldrar Henrik och Anna i Löfgiölet. Anbytarforum 2006-11-25. Undrar lite hur du kom fram till att hustrun hette Anna? I db står Hendricks hustru i Löfgiölet EI:1 s 129. I hf AI:1 s 42 finns sonen Olof h Ingrid + barnen Nils, Olof, Anders och Kerstin. På s 43 Fader Hindrik  ant död och h Anna överstruket ersatt med Karin ant död.  
 
En annan knepighet är det märkvärdiga barn som Olof Hindriksson och h Ingrid Nilsdotter ska ha fått 1691. Sonen Nils finns mycket riktigt i EI:1 s 515, men i fb 1691 15/6 fick de d. Elin(C:1 s43)
För att göra det ännu lite knepigare finns i db 1691 21/6 Olofs dödfödda son i Löfgiölet.( EI:1 s 121) Möjligt att det fanns två Olof i Löfgiölet, men det blir inte klart ändå.
 
Däremot tror jag mig ha hittat ännu en son till Henrik.
 Erik Hindriksson i Äspudden gift med Anna Hallstensdr. De har barn f 1689 20/11 Dv var Ingrid Nilsdr/Olof i Löfgiölets/( C:1 s 30)
Db 1691 1/3 Erik i Äspudden 51 1/2 år ( EI:1 s 121)
Anna Hallstensdr omgift 1691 18/10 med Göstaf Nilsson. (EI:1 s 207)
I hf AI.1 s 44 Äspudden finns Hallsten ant död, måg Erik ant död, h Anna Hallstensdr.
Erik  Hindricksson skulle då enl db vara f 1639. Olof Hindricksson f 1640 och Jon Hindricksson  ca 1634.
 
Det finns en Peder Hindricksson i Västra Kulltorp, men där har jag inte hittat några bevis för att han skulle vara släkt.
Hälsningar Margaretha

2015-10-26, 10:53
Svar #5

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Utan att vara insatt i Björkviks släkter undrar jag om inte det dödfödda barnet i E:1 s. 121 är det samma som i E:1 s. 515. I det senare fallet står ju inget datum-
Jag har intresseat mig för de märkvärdiga barnen från 1681 ur en annan synpunkt. En artikel kommer att publiceras i november 2015 i Svensk Medicinhistorisk tidskrift. Ett utdrag av den artikeln kommer här:
Anencefali eller myten om människor utan huvud
Anomalier av varierande svårighetsgrad uppkommer vid störningar i fostrets utveckling under dag 23 till 27 efter befruktningen. Neuralröret sluts inte normalt utan ryggmärgen (ryggmärgsbråck) och/eller hjärnan ligger blottade (anencefali).
En av de första beskrivningarna av ett barn med anencefali gjordes av den grekiske läkaren Ctésias från Cnide vid Artaxertès Mnémons hov i Persien. Roxane, som var gift med sin bror kung Cambyse II, födde 426 före Kristus ett barn med anencefali. Några avbildningar från den tiden är inte kända, men en av 1800-talets främsta teratologer Étienne Geoffry Saint-Hilaire (1772-1844), beskrev vid ett föredrag i Paris en egyptisk mumie med anencefali och myelo-meningocele. Intill mumien hade man också funnit en hund, som anses symbolisera guden Toth.
Plinius den äldre, som omkom vid Vesuvius utbrott år 79 efter Kristus, hänvisar till berättelser av Mégasthènes från Herodotos (484-425 före Kristus) när han skriver i Historia Naturalis om ett folk som levde i utkanten av världen vid Etiopiens kust och i Indien. Människorna, som Plinius kallade blemmyæ saknade huvud: Blemmyæ traduntur capita abesse, ore et oculis pectora adfixis.
Shakespeare skriver också om dem i Otello (Akt 1, scen 3):
      And of the Cannibals that each other eat,
      The Anthropophagi, and men whose heads
      Do grow beneath their shoulders.
 Några bilder, som illustrerade dessa märkliga varelser, finns inte i de äldsta skrifterna utan kom först på 1100-talet och särskilt under renässansen. I ett manuskript tillskrivet Tiberius och kallat Marvels of the East visas en sådan varelse som griper tag i tavlans ram och stiger betraktaren till mötes.
Det är ingen tvekan om att legenderna om människor utan huvud inspirerats av åsynen av barn med anencefali.
Anencefali blandades ihop med acrani ända fram till 1673 då Theodore Kerckring i Spicilegium Anatomicum, continens Observatorium Anatomicarum centuriam unam, (observation XXIII) gav den första beskrivningen av anencefali. Étienne Geoffroy Saint-Hilaire och i synnerhet hans son Isidore (1805-1861) ägnade stora ansträngningar åt att skapa en enhetlig klassifikation, som omfattade alla varianter av rubbningar i neuralrörets slutning. Termen anencefali användes första gången 1812 av François Chaussier.10 Endast 18 år efter Kerckrings beskrivning av anencefali, gjorde en ung svensk student en teckning av ett barn som fötts i den lilla socknen Björkvik i Södermanland.
Det första kända fallet av anencefali i Sverige
Enligt 1686 års kyrkolag skulle prästerna inte bara föra böcker över dop, vigslar och begravningar utan också Hwad sälsamt i Sochnen sig tildragit hafwer, bestående af ens eller annans synnerlige gode eller onde bedrift, eller och thet, som utom Naturens ordentelige skickelse, i Elementerne, eller på quicht och dödt, sig teer och wijsar, som wärdt är at upteckna. Sådana anteckningar fördes inte i varje socken och ofta kunde det gå många år innan något inträffade, som prästen ansåg vara värt att notera. Anteckningarna kan ge ögonblicksbilder från livet i socknen för flera hundra år sedan, men är svårtillgängliga eftersom de inte är systematiskt införda i kyrkböckerna, utan kan återfinnas var som helst där prästen funnit lämpligt. Även om de kan ge intressant information om sjukdomar förr i tiden är de mycket lite utnyttjade i forskningen.
Ett sådant exempel på något sällsamt ger kyrkboken (signum E1:1 sidan 514) för Björkvik i Södermanland 1691.
Texten i kyrkboken lyder:
Anno 1691 uthi Januarij Månadt föddes thetta barn i Biörckwijks sochn och Stora Boda, föräldrarna Nils Joenson och Ingrid Pärsdotter. Hade i pannan en stor swart snibb; I munnen en stor en liten tand. Bakhufwudet war lijk en myssa, med walck och alt behör. Hade ingen hals. Dess längd was 1 ½ qwarter Lefde något lijtet; men blef inthet döpt.
Anno 1691: Samma åhr föddes ett barn desso lijkt; Löfgiöle, föräldrarna Olof Hindriksson, och Ingrid Nilsdotter. detta barn skrattade först i födzen. Hade tänder fullkommel: Kunde sielf wända sig i waggan. Blef straxt döpt af närwarande qwinfolken, Nämbdes Nils, afled straxt som en annan Menniskia.
Vidi & qvantum potuit fieri, his lineis expressi Olaus Ol:Bröms S. Th: Studiosus. [Dvs. Jag har sett och, så långt det har låtit sig göras, återgivit detta med dessa rader. Olof Olofsson Bröms, teologie studerande].
På den här tiden ansågs det viktigt att så snart som möjligt döpa barn för att dess själ skulle komma till Gud. Annars fanns risk att Djävulen förde det till Helvetet. Om barnet var så svagt att det riskerade att dö innan prästen hann döpa det kunde det döpas av en närvarande person, som var konfirmerad. Nils Joensons och Ingrid Pärsdotters barn ansågs uppenbarligen som ett monster som inte var värt att rädda från Djävulens grepp. Enligt dåtida tro skulle ett sådant odöpt för alltid gå miste om saligheten. Bilden har aldrig publicerats tidigare och är, såvitt känt, den första avbildningen i Sverige av ett barn med anencefali.
Barnet i Björkvik döptes inte. Det berodde sannolikt på att det levde så kort tid att prästen inte hann rådfrågas och att föräldrarna och barnmorskan blev så chockade att de inte hann tänka på att nöddöpa barnet. När ett liknade barn föddes samma år hade man hunnit diskutera frågan om dop med prästen och man var bättre förberedd. Gossen Nils dog, som det står i kyrkboken, som en annan människa; han var döpt. Ingen i socknen var säkerligen medveten om att frågan om dop av vad som betraktades som monster då hade diskuterats under många hundra år av lärda teologer.

2015-10-26, 10:54
Svar #6

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Får gå tillbaka och kika på Lövgöletfamiljen; jag har faktiskt inte ens lagt in Jon Henrikssons plausibla föräldrar i min databas. Det är väldigt troligt att jag tolkat namnet på Olofs hustru fel (det är betydligt enklare att läsa idag än på de gamla skruttiga rullfilmerna. Just därför är det ofta lönt att forska om på en del grenar. Alternativt så är jag bara rätt dålig på att läsa, förstås )  
 
Jag har också undrat över barnet som både var fött med märkliga egenskaper och som ändrar kön mellan den notisen och födelsenotisen. Dags att gräva fram Lövgöletfamiljen igen, och så ska jag definitivt kolla på Erik Henriksson i Äspudden. Dammsuga kan jag göra en annan dag...  
 
Numera finns ju mantalslängder enkelt tillgängliga via datorn så det vore nog på tiden att försöka följa dessa familjer där. Det vore bra att även kunna kartlägga om Jon Henrikssons son Anders är identisk eller ej med Anders Jonsson i Askarbol, t ex.

2015-10-26, 15:11
Svar #7

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag har också forskat lite på denna gren.  
 
Fadern Henrik NN begravs 7/4 1694 (beräknas vara född 1605) och hans hustru (?) den 21/1 1694 (beräknas vara född 1610).  
 
Den 24/8 1689 föds Anders Jonsson i Torsebro. Föräldrar Jon Henriksson och hustru Karin Eriksdotter. Är det ev denna Anders som senare flyttar till Askarbol?!
 
Jag noterar sju barn till Jon och Karin. Fyra döttrar och tre söner:  
Ingeborg f beräknat 1670 och d 16/4 1745.
Maria f beräknat 1671 och d 23/5 1763.
Kerstin f beräknat 1671 och d 21/4 1755.
Per f beräknat 1677 och d 2/9 1757.
Karin f beräknat 1684 och d 17/9 1772.
Anders f 24/8 1689.
Erik vigd 22/10 1705 med Kerstin Jönsdotter.
 
Någon som har fler eller ytterligare uppgifter?!
 
Med vänlig hälsning/Mats

2015-10-26, 18:34
Svar #8

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Sysslar idag med Carl Olofsson och Ingrid Mattsdr i Halstorp. Ingrid tidigare gift med nämndeman Pär Jonsson i Halstorp. Han dog 1698 31/3.Ingrid omgift 1700.
Jag har Carl Olofssons dotter Ingrid f 1703 23/6 i släkten.
De fick d Karin 1701 9/9 och bland dv fanns p Carin Olofsdr i Korshäll.
I hf AI:1 s62 Korshäll finns Olof, h Karin s Carl ant. bortfl. Halstorp,s Olof vid Halstorp, d Ingrid, d Karin och s Jon.
Ibland har man lite tur.
Nu var frågan om någon känner till Olof och Karin i Korshäll?
Återstår att läsa igenom Björkviks db igen annars.
Margaretha

2015-10-28, 18:58
Svar #9

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej igen!
Olof i Korshäll visade sig heta Olof Andersson. Han var dv 1689 till Jöns Larsson barn i Östra Kulltorp (C:I s 27)och till Erik Nilssons barn i Hallingstugan  (C:I s 30).
Har letat igenom hela db EI:1 utan resultat. Ögonen går nu i kors.
Det finns flera Olof Andersson, men de är för unga för att ha en son Carl f 1668 enl db eller f 1676 enl hf.Får nog lämna honom åt sitt öde.
 
Sen har jag en fundering om Erik Erikssons far i Wedeby kvarn.
Erik Eriksson f ca 1662 och gift med Gunilla Pädersdotter f ca 1663. Han var mjölnare och bonde och vi är nog många som har dem i våra anor.
I hf står fadern Erik och h Malin. Malin dog 1710 3/5 Wedeby kvarn,men Erik finns inte i db i Wedeby.
I hf AI:1 s 101 står Erik död, h Malin vid Wirå kvarn.  
I db 1698 26/9 Erik Pärsson Wirå kvarn 82 år(EI:1 s 155).
Kan det vara samma Erik med tanke på att h Malin var vid Wirå?
Camilla du skrev tidigare i ett inlägg att Erik i Wedeby fanns 1673 31/5 i Jönåkers hd dombok. Minns du något efternamn då?
Margaretha

2015-10-29, 08:31
Svar #10

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Margaretha,
intressant med Virå! Men om makarna flyttat dit under 1690-talet så bör det ha varit till något barn då pappa Erik torde vara för gammal för att själv sköta kvarnen. Dags att kartlägga mjölnarna vid Virå, med andra ord.
 
Det står inget efternamn i domboken. Jag gick igenom mantalslängder igår kväll, och kruxet där är ju att endast förnamnet anges för personerna. Kanske rör det sig om samme Erik, eller två olika, eller tre olika, eller....  
1670 års mtl var svårt skadad och närmast oläslig, och den därefter är från 1676.
1676- 1680 finns Erik med hustru i Vedebykvarn.
1681 finns en man och hustru på platsen; skrivaren har glömt att anteckna mannens förnamn.
1682- 1683 saknas.
1684 består hushållet av Erik med hustru, 2 söner och 1 dotter
1685 Erik, hustru och son
1686 Erik. Volymen förefaller vara vattenskadad så övrig information är oläslig
1687 Erik med hustru. Anges vara fattige
     Änkan. Utfattig
1688- 1689 Erik med hustru, 2 söner, 1 dotter
 
 
Om det nu är samme Erik hela tiden vid Vedebykvarn så är fråga nr 1 varför sonen Erik inte är noterad i mtl vid 1670-talets slut. om han var född 1662 så borde han vara mantalspliktig från 1677. 1682- 1683 saknas ju så säg att han betalade mantalspenningar tidigast 1682. Då borde han snarare vara född 1666/67. Åldersavvikelsen är dock fullt rimlig.
 
 
I nuläget har jag identifierat följande barn till Erik och Malin i Vedebykvarn:
Johan Eriksson, f 1655 ca, d 1709 28/4 i Nykvarn, Björkvik. Bonde i Nykvarn, Björkvik.
Erik Eriksson, f 1662 ca, d 1722 22/11 i Vedebykvarn, Björkvik. G 1687 30/10 i Björkvik m Gunilla Persdotter, f 1662 ca, d 1640 17/2 i Vedebykvarn, Björkvik.
Lars Eriksson.  
Anna Eriksdotter, d 1712 13/5 i Vedebykvarn, Björkvik. G 1691 18/10 i Björkvik med Per Eriksson.
Marit Eriksdotter.
 
Finns helt klart mer att göra.

2015-10-29, 19:09
Svar #11

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Ja det är samma barn jag har. Sonen Erik finns med hustru Gunilla och två barn, sonen Lars vid Berga, dottern Marit bortfl. och dottern Anna Pers h. Maken Per Eriksson på sidan före.AI:1 s 101-103. Sonen Johan hittade jag via dv.
 Synd att Wirå kvarn inte finns i AI:1.Har inte hittat sonen Lars än.
 
Hur får du tag på mantalslängderna? Slår jag på dem kommer jag till riksarkivet.
Tack för uppgifterna.Margaretha
 
(Meddelandet ändrat av Tisnaren  2015-10-29 19:17)

2015-11-05, 18:30
Svar #12

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Uppgifterna i mantalslängden sätter verkligen myror i huvudet. Verkar ju närmast som om de äldre uppg. gäller en annan familj.1688 fanns 2 söner och 2 döttrar hemma. Ev har Marit redan flyttat -88.Synd att man inte vet när och varifrån sonen Erik Eriksson kom vid vigseln. Jag kan inte tolka uppg i db annat än att han hade 2 söner som dog i Wedeby kvarn. db 1688 16/9 och 1689 4/10.
 
Har hittat sonen Lars Eriksson som stod ant. i Berga. Han var gift med Ingeborg Andersdr. Ej i vb.
De fick d Margarita 1696 8/11 Berga.C:1 s 76.  
Dv var Olof i Sörby, Nils Andersson dr. i Berga, kyrkoherdens h Christina Holenia och Olofs h i Torp Anna Pädersdr.  
(Anna Pädersdr var syster till Erik Erikssons hustru Gunilla Pärsdr i Wedeby kvarn).
 
Lars och Ingeborg fick sen sonen Anders f 1701 27/1 Berga C:1 s 17.
Dv var Olof Andersson i Torp, dr Nils Eriksson i Berga, h Margareta Andersdr i Eneby och h Ingeborg Månsdr Klockarens i Björkviks hustru.
 
Lars var dv från Berga 1703 till Olofs d Birgitta och Ingeborg till hans d Ingeborg f 1697.
 
Sen försvinner de...Hittar dem inte i db.
Dv indikerar att Olof Andersson är en möjlig bror till Ingeborg, men släktskapen finns ju även via Olofs hustru Anna.
Bland dv fanns också Lars Eriksson i Medlinge, men det är ju en annan person. ( Har hans släkt redan.)
 
En annan fundering,var sonen Johan Eriksson i Nykvarn också mjölnare?

2015-11-05, 19:12
Svar #13

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag har också bra koll på Lars Eriksson i Melingen, som är ana till mina kusiner. Jag snurrar runt för fullt i Björkvik, men kruxet är att jag har rätt många olika släkttrådar i socknen vid skiftet 16- 1700-tal, och nu hittar nya ledtrådar som jag börjar anteckna och så halkar jag iväg på något annat spår. Jag ser mest ut så här:  
Försöker avverka ett papper i taget för att få ordning på alla Björkvikare, och rotar just nu i Munkebo efter en morgon i Ottekil.
 
En komplettering till dina uppgifter är att Margareta Andersdotter som var dopvittne 1701 bodde i Eneby i Halla. Där pågår fortfarande kartläggning av släktkretsen (jag härstammar från Olof Andersson och Anna Persdotter). Jag lutar också åt att Olof Andersson, Ingeborg Andersdotter och Margareta Andersdotter var syskon, och i syskonskaran ingick troligen också Nils Andersson som kom från Berga vid vigseln 1706 30/11 med Marit Larsdotter (de fick tre döttrar i Hanstorp mellan 1710 och 1716). Men detta är ännu bara obekräftade hypoteser.

2015-11-05, 19:30
Svar #14

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Vad säger du om trädgårdsmästaren i Hagbyberga Anders Nilsson, som gifte sig 1696 1/11 med änkan h Catharina Bringelsdr. Billing. Är han en trolig far till syskonen?
Tack för uppg om Eneby, hade precis börjat leta i fb där.
 
Jag är släkt med tre av Pär Jönssons döttrar i Bjärsäterstorp. Anna, Maria och Gunilla.
 
(Meddelandet ändrat av Tisnaren  2015-11-05 19:37)

2015-11-08, 08:14
Svar #15

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Uh, det här är lite pinsamt, men... jag råkar visst härstamma från Margareta Andersdotter . Hon heter bara Margareta i hfl och 1748 dog en Margareta Grelsdotter i Eneby, Halla som uppenbarligen inte är min Margareta.  
 
Min anmoder Margareta Eriksdotter anges vara född 1696 och var alltså dotter till Erik Persson (d 1720 ca i Eneby, Halla) och Margareta, som alltså tydligen inte hette Grelsdotter. När jag nu harvade runt i Björkviks kyrkböcker fann jag Margareta f 1696 29/9 i Sarpetorp (Björkvik, C:1, sid 75), dotter till Erik Persson och Margareta Andersdotter. En titt i hfl (Björkvik, AI:1 [1688- 1709], s 56) visar att familjen anges utflyttad till Halla.  
Enligt Halla AI:1 fanns i familjen barnen Erik, Anders, Karin, Maria och Margareta. Anders döptes 1690 14/12 i Sarpetorp (Björkvik, C:1, sid 38) och Erik föddes 1693 4/7 i Sarpetorp (Björkvik, C:1, sid 57). Karin gifte sig 1706/07 med Olof, som var måg i Eneby, Halla åtm 1707- 1709.
Fadder 1696 var faderns svåger Per Andersson.

2015-11-10, 18:53
Svar #16

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Har ägnat helgen åt den levande delen av släkten, men nu finns det tid för de döda.  
Börjar med Olof Andersson, gift med Anna Pärsdr i Torp(Bjärsäterstorp).Han dog 1748 28/3 i Hacksta 91 år gl. begravd 6/4. EI:1 s 464
Han dog hos d Maria Olofsdr och mågen Olof Nilsson AI:2 s 55 ( hf 1747-55)
 
Har tittat på dv till Nils Andersson och Marit Larsdr barn. (Nog finns det bevis för att han är bror till Margareta Andersdr i Eneby, Halla sn och Olof Andersson i Torp och även Ingeborg Andersdr gift i Berga. Nytillskottet var Per Andersson.)  
Dottern Brita f 1710 3/4 i Hanstorp har dv Olof Andersson i Torp.C:2 s 45
Dottern Marit f 1713 12/3 i Hanstorp dv Anders Eriksson i Eneby,h Margareta Andersdr i Eneby, Halla sn C:2 s 71
Dottern Kierstin f 1716 14/3 i Hanstorp dv Erik Pärsson uti Eneby o Halla sn ,p Margareta Eriksdr Eneby Halla sn C:2 s 99
 
Hittade Erik Pärsson och Margareta Andersdr. dotter och måg i Frutäppan.Flyttade tydligen dit från Halla sn.
Fb 1711 10/9 Margareta i Frutäppan F. Olof Nilsson och h Karin Eriksdr
dv Erik/ Pär Erikssons i Eneby Halla sn/C:2 s 55
De fick sen s Erik 1715 3/7 C:2 s 93 dv Pär Andersson på Löta, dr Anders Eriksson i Eneby, p Margareta Eriksdr i Eneby h Märta Utter Eneby.
Här står det inte om det är Eneby i Björkvik eller Halla sn.

2015-11-10, 20:50
Svar #17

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det är Eneby i Halla; den Margareta Eriksdotter som avses var som jag nämnde i mitt förra inlägg född 1696 i Sarpetorp men bodde sedan resten av sitt liv i Eneby.  
 
Jag hade också kommit fram till Olof Andersson torde vara identisk med mannen med samma namn som dog i Hacksta 1748

2015-11-10, 20:51
Svar #18

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Nu tror jag mig ha hittat rätt far till Olof, Ingeborg, Nils, Per och Margareta. Problemet var att Berga inte fanns med i registret i AI:1, men första sidan fattas. Det är bara högersidan som finns med på s 1 och där finns ant. På s 2 står s Olof i Bjärsäterstorp,s Peder vid Löthen,s Nils, måg Lars, H d Ingeborg, d Karin.
Mågen Lars= Lars Eriksson som var gift med dottern Ingeborg Andersdr.
dr Per Andersson i Berga var dv 1693 åt Erik Pärsson och Margareta Andersdr, men även dv 1711 från Löten till Eriks dotters barn.
Dottern Karin har jag inte följt än.
 
Letade i db och fann 1692 31/1 begr. Anders Nilsson i Hagbyberga död 23/1 66 år. EI:1 s 123. Det bör vara rätt far( inte trädgårdsmästaren med samma namn som gifte sig 1696.)
En möjlig hustru till Anders kan ha varit Anna Jönsdotter från Berga som dog 1699 15/1 55 år gl. EI:1 s157

2015-11-10, 20:53
Svar #19

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Nu tror jag mig ha hittat rätt far till Olof, Ingeborg, Nils, Per och Margareta.
 Problemet var att Berga inte fanns med i registret i AI:1, men första sidan fattas. Det är bara högersidan som finns med på s 1 och där finns ant.så det måste ha funnits en vänstersida med namn.
 På s 2 står s Olof i Bjärsäterstorp,s Peder vid Löthen,s Nils, måg Lars, H d Ingeborg, d Karin.
Mågen Lars= Lars Eriksson som var gift med dottern Ingeborg Andersdr.
dr Per Andersson i Berga var dv 1693 åt Erik Pärsson och Margareta Andersdr, men även dv 1711 från Löten till Eriks dotters barn.
Dottern Karin har jag inte följt än.
 
Letade i db och fann 1692 31/1 begr. Anders Nilsson i Hagbyberga död 23/1 66 år. EI:1 s 123. Det bör vara rätt far( inte trädgårdsmästaren med samma namn som gifte sig 1696.)
En möjlig hustru till Anders kan ha varit Anna Jönsdotter från Berga som dog 1699 15/1 55 år gl. EI:1 s157

2015-11-10, 23:19
Svar #20

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Av fadderförbindelser att döpa är dottern Karin identisk med Karin Andersdotter, som gifte sig 1689 25/1 i Björkvik med Nils Persson. Makarna bodde i Vispåsen åtm 1689- 1696 och flyttade sedan till Sarpetorp.
 
I Vispåsen föddes
Joen 1690 20/2. Fadder Eriks hustru Margareta Andersdotter i Sarpetorp
Per, 1693 24/1. Fadder Olof Andersson i Torp och pigan Ingeborg Andersdotter i Hagebyberga
Ingeborg 1696 dp 24/5. Fadder trädgårdsmästaren Per Andersson vid Hofsta och hustru Anna Persdotter i Västra Torp

2015-11-11, 15:45
Svar #21

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Kom fram till samma slutsats i går kväll, men orkade inte skriva in det då.
Har ägnat dagen åt Lars Eriksson och h Ingeborg Andersdr.
I AL:1 s 2 Berga står att måg Lars flyttar till St. Malm 1705. Hittade honom i Åbord=Åbohl. I mantalslängden var det andra där före 1705.
 AI:1 s 20 finns Lars, h Ingeborg ant död ,d Margareta ,h Margareta.
 
Fb 1707 Nr 12 ( C:1 s 96 Stora Malm)  Lars son i Åbohl Erik Dv trädgårdsmästaren hustru i Berga, Björkvik h Karin, p Karin uti Halla sn.
 
Db 1708 nr 25 (C:1 s 131)21/8 Lars h i Åbole h Ingeborg 34 år.
 
Vb 1711 2/4 (C:1 s 23) ngt på latin före änkling Lars Eriksson uti Åbole med p Margareta Andersdotter uti Hanstorp.
 
Hf AI:2 s 35 Åbord: Lars , h Margareta s Anders måg i Stenta, s Erik, s Lars, d Margareta flyttar 1720 till sold Kåhrman.
 
AI:3 s 2 (1732-40)finns även d Ingeborg och d Maria med . Sonen Anders gift med Brita Persdr. De senare verkar inte ha fått några barn.  
 
1741-1743 bor Lars och Margareta i Lasstorp. Han dör där och hon flyttar till Åbohl där d Ingeborg är gift.
 
Db 1743 Lasstorp inhys. Lars Eriksson förr i Åbohl f 1660 vid hösten lungsot d 22/10 begr 30 83 år vid pass.F:1 s 37
 
Hustru Margareta dog 1759 26/8 Åbohl.
 
Lars d Margareta från första giftet dog i barnsäng 1732 F:1 s 16 anges f 1696 i sept . Enl fb i Björkvik f 1696 8/11, men bör vara samma person.
Tyvärr står det bara h Ingeborg i hf och db inget efternamn, men dv 1707 indikerar att det är rätt personer + att s Anders och d Margareta finns med.
 
Lars var den av Erik och Malin i Wedeby kvarn söner som jag hade kvar.

2015-11-13, 18:51
Svar #22

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Camilla!
Jag har 4 av Jon Hindricksson och Karin Eriksdotters barn i släkten.
 
 
Anna gift med Olof Olofsson, Kierstin gift med Erik Nilsson, Pehr gift med Kierstin Larsdotter och Maria gift med Pär Andersson.
Har ägnat dagen åt övriga syskon.
Dottern Brita som finns i AI:1s 251 kan jag inte hitta alls.
 
Sonen Erik Jonsson gifte sig 1705 22/10 med Kierstin Jönsdr.från Östra Torsebro.
De fick s Jon 1706 22/7 C:2 s 25 och s Johan 1708 3/4 C:2 s35, båda i Ö. Torsebro.
 Vet du något mer om honom?
 
Ingeborg, Karin och Anders har jag ordning på.
Här har det regnat hela dagen så det var inte fel att sitta vid datorn.

2015-11-13, 19:07
Svar #23

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Tyvärr har jag inte heller fler uppgifter om Erik Jonsson än så. Det tyder väl på att familjen flyttar från Björkvik; frågan är bara vart.
 
Åhå, vad har du för uppgifter om minstingen Anders Jonsson?

2015-11-14, 13:13
Svar #24

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Anders Jonsson f 1689 24/8 W.Torsebro Föräldrar:Jon Hindricksson o h Karin Eriksdr.
Dv 1712 fr. Bossbohl till systern Ingeborg Jonsdr s Lars i Kornboda. Bodde hos syst. Kierstin Jonsdr och Erik Nilsson.
Dv 1712 fr Bossbohl till systern Maria Jonsdr. s Pär i Skuttinge
Dv 1713 fr. Bossbohl till brodern Per Jonssons s Jon i Walla
Dv 1714 dr i prästgården till systern Kerstin Jonsdr d Karin i Bossbohl
 
Vb 1717 29/9 (EI:1 s 257)dr Anders Jonsson uti Walla o änk. Kierstin Pärsdr ib.
 
d Karin 1718 22/6 Walla C:2 s 123
s Jon 1720 23/6 Walla C:2 s 143
d Elin(=Helena) 1722 enl hf, men ej i fb ( Anders dog hos henne)  
s Pär 1725 21/5 Askarbohl C:2 s 185, dog 1725 14/8
s Erik 1726 3/8  C.2 s 197
d Brita 1726 3/8    Tvillingar
s Anders 1729 20/7  C:2 s 221
 
Hustru Kierstin dog 1730 20/8 Askarbohl, begr 30/8 38 år EI:1 s 99
 
Omgift 1731 17/10 EI:1 s 304
änkl. Anders Jonsson i Askarbohl o p Karin Olofsdr i Juhlbo
 
d Margareta 1732 4/9 Askarbohl C:2 s 249
s Olof 1734 14/11  C:2 s 269
s Lars 1735 6/11  C:3 s 5
d Maria 1739 20/8  C:3 s 23
s Jonas 1742 20/9  C:3 s 36
s Simon 1744 29/12  C:3 s 48
 
Anders dog i Källstugan hos d Elin Andersdr och mågen Anders Andersson
Db 1766 2/3 EI:2 bild 910 Anders Jonsson Källstugan 80 år.
 
Tvillingarna Kierstin och Margareta som föddes i Hacksta 1722 25/4 C:2 s 161
ställer jag mig tveksam till. Föräldrarna har samma namn, men inga dv från Anders släkt och det borde det väl ha varit vid en tvillingfödsel. Dessutom ska d Elin vara f 1722.Kan prästen ha glömt föra in henne i fb?
 
Dv 1718, 1720 1725 är syskon till Anders f i Torsebro.
 
Det var vad jag hade om lillebror Anders.

2015-11-14, 14:01
Svar #25

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag saknar det sista beviset för att Jon Henrikssons son Anders är identisk med Anders Jonsson i Askarbol. Att en Anders Jonsson på andra platser i Björkvik förekommer som dopvittne till några av Jon Henrikssons barnbarn styrker inte kopplingen till Askarbol-Anders, då namnet är alldeles för vanligt. Jag håller med om att identifieringen är rimlig, men steget mellan rimlig och fastställd är jag inte benägen att ta än.

2015-11-14, 16:08
Svar #26

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Då tar vi Anders egna dv.
1718 d Karin dv
 h Kierstin Larsdr i Walla (svägerska) och p Karin Olofsdr i Smedstorp (kusin)
 
1720 s Jon dv
Per Jonsson i Bregården Walla (bror)och h Ingeborg Jonsdr i Walla (syster)
 
1725 s Pär dv
h Kierstin Jonsdr i Bossbohl (syster)  
 
1729 s Anders dv
Erik Nilsson i Bondgården (svåger), Olof Olofsson i Smedstorp (kusin)
h Karin Jonsdr uti Torsebro (syster)  
 
Dessutom var Anders hustru Kierstin Pärsdr i Walla dv 1719 till Pär Andersson och Maria Jonsdr  s Erik i Skuttinge. Hon var också dv samma år till Per Jonssons son Simon i Walla. Mindre konstigt då hon bodde där.
 
Jag tycker nog att dopvittnena är rätt starkt bevis för släktskapen, att Anders fanns på olika gårdar före giftet är inte märkligt. Han måste ju försörja sig.

2015-11-15, 09:22
Svar #27

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Anknyter till inlägg 10/11 -15
Letade efter andra och fann i fb 1689 20/11 EI:1 s 30
 
Dv h Ingeborg Olofsdr./Anders Nilssons i Hagebyberga/
 
Där har vi modern till Olof Andersson och Margareta Andersdotter  
 
Det var Erik Hindricksson o Anna Hallstensdrs barndop. Dv var även Erik Pedersson i Sarpetorp( Gift med Margareta Andersdr) och h Ingrid Nilsdr /Olofs i Löfgiölet/
 
Så var det dags att leta i dödboken igen. Puh!

2015-11-15, 13:15
Svar #28

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hittade henne.
Ingeborg Olofsdotter dog 1716 18/2 i Hanstorp ,96 år gammal.EI:1 s 51
 
I Hanstorp bor då sonen Nils Andesson och h Marit Larsdr.
De fanns i vb 1706 då han kom från Berga.
Det är alltså inget tvivel om att Ingeborg är rätt person.
 
Då är det efter hennes far sonen Olof är döpt och dottern Ingeborg är döpt efter henne.

2015-11-19, 15:52
Svar #29

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Camilla!
Håller nu på med Simon Jonsson och Brita Persdotter i Skarpåker.
Såg att du skrivit om sonen Simon Simonsson f 1711, han som skar halsen av sig!
Du skrev i ett inlägg 29/11-03 om hans hustru Kierstin Andersdr f ca 1714.
 Hon var f 1716 7/9 Wedeby kvarn C:2 s103. Ser  ut som om hon hette Kirstina.
Föräldrarna var mycket riktigt Anders Carlsson o h Brita Eriksdotter.  
De gifte sig 1716 EI:1 s 253.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna