ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spekeröd/Ucklum/Ödsmål - samma kyrkoböcker??  (läst 766 gånger)

2001-07-23, 13:20
läst 766 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Jag har en liten fundering som jag hoppas att nån kan reda ut. Har ovanstående socknar förr i tiden varit en enda socken? När jag letade i vigselböckerna (eller om det var in- och utflyttningslängderna?) för Spekeröd hittar jag särskilda kolumner som prästen har fört för Ucklum. Detta var under 1850-talet. När jag sen läser en hfl för Styrsö socken så har prästen skrivit om en person att denna var född i Ucklum. Jag hittar inte personen i Ucklums födelsebok, men däremot i Spekeröds födelsebok?? Vill någon reda ut begreppen åt mig så vore jag mycket tacksam.
 
Vänliga hälsningar
Karin Jegelius

2001-07-23, 18:45
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Inlands Nordre härad består av sju socknar: Ödsmål, Ucklum, Norum, Spekeröd, Jörlanda, Solberga och Holta.
 
De tre sistnämnda har alltid utgjort ett pastorat med Solberga som moderförsamling.  
 
För de fyra förstnämnda har däremot pastoratsindelningen varierat. De har dock alla fyra hela tiden varit självständiga socknar.
 
Ödsmål och Spekeröd har hela tiden varit moderförsamlingar i var sitt pastorat. Ursprungligen var Ucklum annex till Ödsmål, och Norum annex till Spekeröd. Den 1/5 1845 bytte man annexförsamlingar. Därefter var alltså Ödsmål moderförsamling till Norum och Spekeröd till Ucklum.
 
Anledningen till ändringen var att Ödsmål och Ucklum ligger på var sin sida av sjön Hällungen utan annan landförbindelse än via Norum.
 
Spekeröd och Ucklum bildade alltså ett pastorat under den tid du nämner (1850-talet), och i SVAR-katalogen för Ucklum hänvisas man till Spekeröds böcker för följande perioder:  
 
Flyttning 1845-1852, födda 1846-1867, vigda 1845-1883 samt döda 1846-1867.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna