ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Matilda, f. 1828  (läst 1657 gånger)

2009-11-11, 15:55
läst 1657 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Söker upplysningar om ett barnhusbarn. Har fått överta nedanstående  anteckningar om henne från Allmänna Barnhuset D2H:23, tyvärr inte skannat:  Nr 659 Maria Matilda, född 1828 3/4, ympad 8/7 nr 115 inlöst  uppfostras av statdrängen And. Hagbergs hustru Margareta Catharina Johansdotter vid Hägerstalund och Spånga sn 1830,1/4 Flyttad till ..... i Sollentuna sn 1830, 15 juni Intagen nr 92  Enligt senare husförhörslängder är hon född i Stockholm, men jag kan inte hitta henne. Senare i livet har hon efternamnet Holm. Efter modern eller fadern?

2009-11-11, 16:07
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Monica!
 
Inget svar på din fråga MEN, akten är skannad.
 
http://www3.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /06_00659.pdf
 
(1830 - Flyttad till Landsnora i Sollentuna)
 
mvh Helene

2009-11-12, 01:09
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Monica,
Flickan Maria Mathilda inlöstes mot avgift på Allmänna barnhuset vid 3 månaders ålder 1828 som spädbarn nr 115 det året. Det betyder att du återfinner henne i den särskilda intagningsrullan över späda barn, Allmänna barnhusets arkiv, volym D2BA:9 under år 1828 nr 115. Här kan ev. finnas ytterligare information om barnet, men det troliga är förstås att föräldrarna utnyttjat möjligheten att anonymt lösa in barnet på barnhuset om barnet var fött utom äktenskap, vilket var den vanligaste orsaken till att bli intagen på Allmänna barnhuset vid denna tid.  
 
Om du sedan går vidare till volym E5C:31 som innehåller handlingar till intagningsrullorna över äldre och späda barn 1828 så bör där finnas en födelseattest från Maria Mathildas födelseförsamling. Ett krav för intagning på Allmänna barnhuset vid den aktuella tiden var nämlingen att barnet var fött i eller hade en annan styrkt anknytning till Stockholm genom sina föräldrar, så därför finns födelseattester för i stort sett alla intagna barn i denna bilageserie.
 
Du har väl för övrigt noterat att Maria Mathilda åter blev intagen på barnhuset i Stockholm den 15 juni 1830 som barn nr 92 och att hon därför finns med i intagningsrullan över äldre 1830 som barn nr 92 (volym D2CA:8). Hon blev sedan åter utlämnad till fosterhem redan den 26 juni 1830 och hamnade då hos bonden Jan Janssons hustru i Frustuna socken där hon kvarstod ännu vid utgången av april 1842 då underhållet från Allmänna barnhuset upphörde i samband med att hon fyllt 14 år. Detta framgår av rullan över barn utanför barnhuset, volym D2H:25 där hon finns som barn nr 1843, se skannat dokument:
 
http://www3.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /06_01843.pdf
 
Det intressanta är att till rullan har tillfogats ett par små lappar som antyder att barnets mor eller annan släkting tagit kontakt med fosterföräldrarna via ett par olika ombud (fru Lennberg och madam Stjerngren) vid två tillfällen.  
 
På den första lappen står det:
N. 1843 - Efterfrågas Fru Lennberg i finska Comminister huset i finska kyrkan. Fosterföräldrarna wisas dit d. 23/9 1830. Expd:t d. 31/12 1830. Stora Wattugränden N:o 3 Qv. Elefanten.  
På den andra lappen står det: N:o 1843. H: N:o 4 Qvarteret Solvisaren Kungsholms plan Madam Stjerngren i Fru Mandelbergs Egendom. Fostermodern anvisas till Madam Stjerngren. Tillsagdt.

2009-11-12, 01:32
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Maria Mathilda var född i Storkyrkoförsamlingen, se födelse- och dopboken för oäkta barn CIb:4 (SSA).
 
1828 Aprill  
Maria Mathilda Född den 3 och Döpt den 5 af Bergegren - Mod-
ern 34 år g. Förlöst af B.m. Catharina  
Christ. Leinberg i Qwarteret Ceres N:o 14 wid
Swartmangatan.  
 

2009-11-12, 11:17
Svar #4

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack för all hjälp. De extra lapparna var mycket intressanta, speciellt den där med kv. Solvisaren på Kungsholmen. Där har även ett annat barn som vi letat uppgifter om varit inackorderat, nämligen Edward Wilhelm Holm född 1822 och förmodligen bror till Maria Matilda. Modern var i så fall Sara Maria Holm (se under Sankt Nikolai, Stockholm 5 - 8 november).  
 
När Edward Wilhelm blev änkling blev hans två äldsta barn, Anna Wilhelmina och Gustaf Edward fosterbarn hos Maria Matilda och hennes man, boktryckaren och konstförvandten Anders Gustaf Lundberg i Strängnäs.  
 
Det underliga med modern Sara Maria Holm är att hon blev förestånderska för Garnisionssjukhuset, Kungsholmen, ett stort kliv för en enkel skomakardotter från landet med två oäkta barn. Barnens far eller fäder vet vi fortfarande inget om.

2009-12-09, 17:52
Svar #5

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Nu har jag fått bouppteckningen efter Sara Maria Holm, som avled i februari 1838. Som arvinge står en gift syster. Men i slutet finns ett tillägg:  ”...testamenterar och förordnar att min tillhörighet och qvarlåtenskap som efter min död finnes sedan nödvändiga utgifter äro betalda skall med full äga tillfalla och tillhöra Barnhusbarnen Maria Matilda och Ida Gustafva, utan att något klander eller ändring i detta mitt förordnande...”
 
Hennes trolige son, Edward Wilhelm Holm, född 1822-04-29 på Allmänna BB i Stockholm av okänd moder, nämns inte, men 1938 hade han en lärlingsplats i Gamla stan och ansågs kanske som vuxen. De hade dock varit mantalsskrivna tillsammans i Staden inom broarna 1830. Maria Matilda Holm, född 1828-07-03 i Stockholm av okänd moder, hade jag förstås hoppats finna, men Ida Gustafva var ny för mig.  
 
I Stadsarkivets barnhemsrullor har jag hittat barnhusbarnet nr 2622, Ida Gustafva Feltström född 1831-08-10. Födelsen hittade jag på Allmänna BB med moder okänd. I journalen från barnhuset uppges modern heta Christina Elisabeth Feltström, men namnet säger mig ingenting.  
 
Modern gifte sig och tog till sig dottern 1834. Har följt familjen och Ida Gustafva men tappar tyvärr flickan 1848, då hon ska ha flyttat från Hilleshög till Sånga på Mälaröarna, men Sångas hfl är så blek och svårläst, trots att jag fixat med ljusstyrkan. Man kan ju undra varför Sara Maria kom ihåg detta barn i sitt testamente. Kanske flickorna var halvsystrar.  
 
Maria Matilda gick det bra för i livet. Hon var min mans morfars morfars syster. Nu undrar jag förstås hur det gick för Ida Gustafva. Hennes mor verkar ha haft viss bildning. Som änka undervisade hon barn enligt Hilleshög hfl.  
En liten fråga: Vart kom Ida Gustafva första gången? Kan inte se vad det står i journalen.

2009-12-09, 20:48
Svar #6

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Monica,
Ida Gustafvas mor Christina Elisabeth Feltström blev ju antagen som amma på Allmänna barnhuset, så henne bör det gå att få fram mer information om i ammrullan (serie D1Ba) och i handlingar rörande personal och ammor (serie F1) i barnhusets arkiv.  
 
Ida Gustafva Uppfostras af Stat Drängen Anders Pehrssons Hustru vid Norrby i Thorslunda Socken. Rec af M., d v s fosterhemmet var inte utvalt av barnhuset utan det var modern som hade rekommenderat det, vilket antyder att hon själv eller någon hon hade förtroende för kände/var bekant med fosterföräldrarna.

2009-12-11, 10:14
Svar #7

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack Torsten. Ska titta mer i de böcker från barnhusets arkiv som du nämner. Hittade fosterfamiljen under Toresund socken i Södermanland, men hustruns namn var inget jag kände igen. Spännande i alla fall.

2009-12-11, 18:04
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Monica, du läste bättre än jag; Thoresunds socken står det ju.  
 
Men jag tror att du följt fel barnhusbarn. Den Ida Gustafva som upptas i Sara Maria Holms testamente 1838, bör ju precis som Maria Mathilda, ha varit en dotter till Sara Maria. Utomäktenskapliga barn hade inte ens arvsrätt efter sin mor vid den här tiden, vilket är anledningen till att hon skrivit testamentet till sina döttrars förmån. Att den trolige sonen Edward Wilhelm inte upptas i testamentet kan bero på att modern redan dragit försorg om honom - han bodde väl hos henne 1830? - och att hon kunnat hjälpa honom ekonomiskt på ett annat sätt än de två döttrarna som var utplacerade av Allmänna barnhuset i fosterhem på landet.  
 
Den Ida Gustafva som är ihågkommen i Sara Maria Holms testamente bör vara flickan som är född 28 oktober 1829 och inlöst på barnhuset 1830 som spädbarn nr 11. Hennes journal i barnhusrullan över barn utanför allmänna barnhuset har nr 1564; se:
http://www3.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /06_01564.pdf
 
Längst ned på sidan ligger två intressanta brev skrivna till barnhusdirektionen 1896 av kyrkoherden i Mariefred, där det framgår att Ida Gustafvas efternamn är Holm och att kyrkoherden försöker hjälpa henne att få ut arvet efter modern, som hon tydligen inte - 58 år efter moderns död (!) - kommit i åtnjutande av. Uppenbarligen var det inte någon som brydde sig om att bevaka hennes testamenterade arv då när modern dött. Mostern som står som arvinge i bouppteckningen kanske inte ens hade en aning om var Ida Gustafva befann sig, men senare har Ida Gustafva (kanske genom systern Maria Matilda?) fått kännedom om att hon hade ett innestående arv efter sin mor.  
 
Ida Gustafva finns i Storkyrkoförsamlingens födelsebok över utomäktenskapliga barn CIb:5 (1828-1853) (SSA);
1829 October  
Ida Gustawa Född d. 28, Döpt d. 29 af Bergegren. Modren 36 år g. Förlöst af
B.m. Brita Cath. Westman i Qv. Phaëton N:o 3 wid Trädgårdsgatan.

2009-12-11, 18:30
Svar #9

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
I folkräkningen 1880 finns Ida Gustava Holm, f 1829 (felaktigt angivet som född i Frustuna), med make Carl Erik Ersson, f 1834 i Frustuna, rättare på Ekensberg, Överenhörna sn, samt två barn: Gustaf Victor f 1867 i Kattnäs, och Ida Mathilda, f 1870 i Ytterenhörna. I folkräkningen 1890 finns Ida Gustava Holm och hennes man i Mariefred där maken är rättare på Karlsborg (se foton på gården här: http://www.arkitekt.se/s18852?skip9119=1 )  
och 1900 bor de i Talltorpet i Kärnbo sn, allt i Södermanland.

2009-12-12, 11:32
Svar #10

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Torsten!
Vad roligt, men hur kan du hitta sidor från Stadsarkivet som inte jag får upp? Jag får bara napp på två med namnet Ida Gustafva men inte rätt person.  
Verkligen intressant med breven från kyrkoherden. Hoppas det löste sig.  
Det där med Karlsborg är också kul. En annan ana till min man hade arbetat där som piga, så i somras när vi var i Mariefred tog vi en avstickare till Karlsborg som jag också hade hittat på nätet.  
 
Nu har vi alltså hittat tre barn till Sara Maria Holm (en enkel flicka från Hed), alla födda utom äktenskapet. Hur kan det komma sig att hon fick en så ”fin” plats som förestånderska på Garnisonssjukhuset? Var det barnens far som fixat det? Vem kan han ha varit? Det kan förstås vara flera, men Sara Maria verkar så ordentlig.  
Monica

2009-12-12, 16:26
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Monica,
Sökfunktionen till Allmänna barnhusets rullor är väl inte helt optimal, men man får prova olika stavningar. Du får fram henne om du söker på stavningen Ida Gustafwa.  
 
Kyrkoherden skriver att Ida Gustava Holms arv efter modern förvaltas av Arvskollegiet, så det borde gå att få fram något i arkivet efter den institutionen, som väl borde finnas i RA gissar jag.  
 
Garnisonssjukhusets arkiv finns i Krigsarkivet och kan innehålla handlingar om personalen, t ex ansökningshandlingar, rekommendationsbrev etc som skulle kunna ge ledtrådar till varför Sara Maria fick tjänsten som förestånderska på sjukhuset. Om lönelistor finns bevarade från den aktuella tiden kanske dessa kan ge en uppfattning om löneförhållanden och vilken ställning en förestånderska på denna vårdinrättning hade vid den aktuella tiden i förhållande till andra personalkategorier. Generellt sett var det inte attraktivt att arbeta vid vårdinstitutioner, hospital och kurhus under förra halvan av 1800-talet, dels med tanke på att klientelet på dessa inrättningar framför allt var fattiga och utsatta människor som inte hade råd med privat vård i hemmet och dels med tanke på utsattheten för smittsamma sjukdomar i en tid då kunskapen om förebyggande åtgärder och hygienaspekter i vården var mycket begränsad eller obefintlig. Allmänt brukar det i litteraturen heta att det oftast var utstötta kvinnorna som arbetade på hospitalen och kurhusen. Om Garnisonssjukhuset, som var arméns sjukhus, skiljde sig i status från andra vårdinrättningar vet jag inte.
 
(Meddelandet ändrat av tbd 2009-12-12 16:29)

2009-12-13, 10:01
Svar #12

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Såvitt jag kan se fanns i detta fall 2 förestånderskor med vardera 2 pigor under sig. Övrig personal var: 2 medicinalvaktmästare, portvakt, sjukhusdräng, kokerska, kökspiga, bagerska, sömmerska, sypiga, 3 tvätterskor och renhållare. Sjukhuspersonalen bodde tydligen inte på sjukhuset.  
 
Sara Marias bouppteckning visar att hon hade det ganska bra ställt ekonomiskt, men tydligen led hon av att inte kunna ta hand om sina barn.
Vad gäller dottern Maria Matilda så fanns det ju en lapp vid hennes barnhusjournal, där det stod N. 1843 - Efterfrågas Fru Lennberg i finska Comminister huset i finska kyrkan... Kanske fadern var en högre finsk militär (har stött på flera namn i andra sammanhang) som hade haft råd att köpa de guldsmycken som fanns i bouppteckningen och kanske han rekommenderat henne till tjänsten. Bara en tanke.

2009-12-13, 10:15
Svar #13

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Har inte lyckats hitta finska comministerhuset eller någon fru Lennberg i finska församlingen i Genline eller Stadsarkivet på nätet. Får ta mig till de riktiga arkiven efter helgen.  
Tusen tack Torsten för all hjälp.
Hälsningar
Monica

2009-12-13, 10:51
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ett förslag: Den här fru Lennberg skulle kanske kunna vara identisk med barnmorskan som förlöste Maria Mathilda, d v s Catharina Christina Leinberg (enl. födelseboken) i kvarteret Ceres N:o 14 vid Svartmangatan. Barnmorskan, var oftast den person som lämnade in de anonymt inlösta spädbarnen på Allmänna barnhuset för att bevara föräldrarnas anonymitet gentemot barnhuset, och barnmorskan kan ha fortsatt att vara en förbindelselänkt mellan modern och fosterföräldrarna i det här fallet.

2009-12-13, 11:10
Svar #15

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Ja, så kan det ju vara. Ska titta närmare på det. Eller också arbetade Sara Maria som piga hos någon av prästerna i finska församlingen och blev rekommenderad av honom för att hon var driftig. Hon var förestånderska 1832-1837. År 1838 står hon kvar på Garnisionssjukhuset som f.d. förestånderska och dör samma år i lungsot.
 
1834 togs det nya Garnisionssjukhuset i bruk, så hon fick arbeta några år i fräscha lokaler.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna