ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik Bernhard, f. 1834  (läst 801 gånger)

2008-06-30, 18:04
läst 801 gånger

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Hej
Eftersom jag bor i Frankrike vore jag tacksam för hjälp av någon som har bättre tillgång till källorna. Jag söker uppgifter om Fredrik Bernhard Lustig född 8 januari 1834 i Stockholm som barnhusbarn. Han kom 12 juli 1838 till arrendatorn Olof Olofsson på Vårdsberg kyrkoherdeboställe i Östergötland som tjänstegosse. 1852 bodde han under ett år i Linköping - ev för att gå i lära till möbelsnickare - varefter han återvände till Vårdsbergs kyrkoherdeboställe och bosatte sig på torpet Skogen. Min undran är främst om det finns några uppgifter om hans föräldrar, vittnen vid dopet eller andra ledtrådar till hans härkomst. Fredrik Bernhard Lustig är bl a morfar till dirigenten och kompositören Sixten Eckerberg.
 
Tack på förhand från ett soligt Frankrike
 
Jan Granath
 
(Detta meddelande flyttades hit den 9/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2008-06-30, 18:30
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Barnhusets rullor heter han bara Fredrik Benhard, ingen uppgift om föräldrar. Han var först hos drängen Magnus Wadströms hustru på Ella, Täby, sedan hos torparen Anders Andersson på torpet Stralsund i Täby. 1835 till änkan Christina Ljungberg, Yxlö, Ösmo.Återlämnad 1838 och sedan till Vårdsberg.
 
Modern har tyvärr uttnyttjat sin rätt att vara anonym så det står föräldrar okända i dopboken. Hon var 30 år när hon fick sonen. Ibland kan namnet stå i rullorna men det gör det inte här. Bara inlöst Nr 82 om det kan betyda npågot i bokföringen som tyvärr inte finns på nätet.
 
(Detta meddelande flyttades hit den 9/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2008-07-03, 12:00
Svar #2

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Tack Chris för hjälpen och alla intressanta detaljer!
 
Med vänlig hälsning
 
Jan
 
(Detta meddelande flyttades hit den 9/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna