ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öhman, Mårten Gustav  (läst 668 gånger)

2008-10-17, 23:06
läst 668 gånger

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Min mm fm ff Mårten Gustaf Öhman föddes på Allmänna BB i Stockholm den 1 mars 1787. I födelseattesten anges inte moderns namn, bara uppgiften om att hon är 30 år, gift och det är tredje förlossningen. Tre år senare lämnas han in på Allmänna Barnhuset för underhåll. Modern namnges här: Sara Catharina Öhman. Hon uppges som sjuk, fattig och sängliggande. Någon barnafar uppges inte.  
Efter 5 år återkommer Mårten Gustaf till Allmänna Barnhuset eftersom fosterföräldrarna inte kunde fortsätta ta hand om honom. Då står det att mamman inte går att finna. Man kan ju tänka sig att hon avled i sin sjukdom någon gång under perioden 1790-1795.  
Ett ytterligare dilemma är att Mårten Gustaf har fått mammans efternamn, förmodligen eftersom fadern inte namngavs på Barnhuset. Kanske var han redan avliden.  
Jag undrar nu hur jag ska gå vidare. Jag har försökt på måfå att söka i olika församlingar i Stockholm, men det känns lite hopplöst. Jag vill försöka hitta Sara Catharina och hennes man och syskonen. Kan man räkna ut i vilken/vilka församlingar det är bäst att söka/störst chans att hitta dem.  
 
Kan någon hjälpa mig så är jag oändligt tacksam!
 
Hälsningar
Inger

2008-10-18, 09:25
Svar #1

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Mårten Gustav Öhman född 1/3 1787 lämnades in på Allmänna barnhuset i Stockholm år 1795 och hämtades ut samma år. Därefter hamnade han som barnhusbarn i Forsa i Hälsingland. Namnet har lett mig till smedsläkten Öhman och vallonerna i Gysinge. Släktingar i nedstigande led är mörka och brunögda.  
Funderingar och tips kring hans börd mottages varmt.  
Sonja Boström
 
Kanske denna Sonja vet mer ?
Hoppas detta kan leda vidare.

2008-10-18, 10:46
Svar #2

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Hej Maritha,
Sonja och jag forskar gemensamt på Mårten Gustaf Öhman. Men tack ändå!
 
Hälsningar
INger

2008-10-18, 20:52
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Inger! Det finns en ogift Sara Öhman år 1800 i Klara nedre med tillämplig sidhänvisning i mantalsregistret 1800-1881 på Stockholms stadsarkivs sida på www.statensarkiv.se.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 18 oktober, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna