ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öberg, Carl Johan  (läst 479 gånger)

2001-10-18, 22:21
läst 479 gånger

Gun Jonsson

Var döptes de barnhusbarn som föddes på Allmänna Barnsbördshuset? Eller ombesörjdes dopet av Barnhuset, så att man enbart kan ta del av uppgifterna via Stockholms stadsarkiv?  
Det barnhusbarn jag letar var född 1842, det fanns ca 15 barn med samma förnamn i rullan för det året. Jag tvivlar på att rullan för utlämnade barn ger mer info än den för födda barn.  
Eftersom jag inte har möjlighet att söka själv i arkivet så är det enda alternativet att låta göra en dyr utredning,som kanske inte kan ge svar på vilka föräldrarna var.

2001-10-28, 14:00
Svar #1

Gun Jonsson

Angående mitt inlägg den 18/10 så är jag tveksam till att det barnhusbarn jag söker var född på Allm. Barnbördshuset. Enligt SVAR så kunde barnhusbarn också vara födda på Allm. Barnhuset.
Barnet C. J. Öberg f. 1842.04.15 i Stockholm, flyttade hösten 1849 till Piteå stad. I infyttningslängden står det att fadern var målaren Johan Öberg och modern Lovisa Charlotta Öberg. Det är till dem som Carl Johan flyttar. I hfl noteras C.J. som son men samtidigt finns anteckningen barnhusbarn och född å Allm. Barnsbördhuset Sthlm. Johan och hustrun gifte sig 1847 i Sthlm och flyttade till Piteå stad samma år. Det kan vara detta par som gifte sig i Jacob & Johannes 1847, båda två hette då Öberg i efternamn. I rullan från Allm. Barnhuset finns en Carl Johan Öberg med, men enbart året 1842,som nr 273.
Johan Öberg var född i Piteå lfs, Norrbotten och hustrun i Gottröra, Sthlm.  
Det verkar som om prästen vet en hel del om Carl Johan, men något utskrivningsnummer eller annat finns inte antecknat.
Jag undrar om det är rimligt att anta att Johan & Lovisa Charlotta Öberg var de biologiska föräldrarna till Carl Johan?

2012-05-14, 19:20
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Carl Johan var enligt barnhusrullan (http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /07_00102.pdf) definitivt son till Lovisa Charlotta Öberg. Tydligen även till Johan Öberg, då han 1849 flyttar till föräldrarna: http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /07_02011.pdf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna