ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockman, Eva Stina, barnhusbarn nr 87  (läst 882 gånger)

2001-08-12, 20:12
läst 882 gånger

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Eva-Stina Stockman född 3/4 1797 fördes den 18:de februari 1808 till Allmänna barnhuset av gesällhustrun Anna Cajsa Broberg. Hon var där som barnhusflicka nr 87 tills bonden Elias Hansson från Nylandet i Långsele socken tog henne som fosterdotter. Men vart kom hon ifrån vem var hennes far och hennes mor? Modern stod bara som okänd piga... Om någon hör något eller sett något om henne hör av dej även det lilla minsta kan vara av betydelse.
 
MVH Astrid Lundström.
Hon var min farfars farfars mor.

2002-10-12, 20:48
Svar #1

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Eva Stina Stockman född 3/4 1797  
 
Blev intagen på Barnhuset 18/2 1808 och placerades 1808 12/3 som fosterbarn hos bonden Elias Hansson I Nylandsby i Långsele.
Modern var piga fader okänd.
Hon hade inga nära släktingar när hon lämnades inpå barnhuset.
Hon hade bott hos  
Gesäll hustrun Anna Cajsa Broberg.
 
Finns det någon som sätt några mera uppplysningar eller vill hjälpa mej hitta något om henne?
 
Tack för hjälpen.
 
MVH Astrid Lundström hennes sonsons sonsons dotter

2003-02-26, 03:07
Svar #2

lars lundström

Om Eva Stina Stockman har jag två födelseuppgifter, dels 1797-04-03 (HFL) och dels 1797-03-15 (SVAR). Hon kom från Stockholms barnhus och dog 1886-09-02 i Forse bruk, Långsele.
 
Hon hade utomäktenskaplig förbindelse  
1820 med Lars och fick sonen Abraham Larsson
Lundström, född 1821-03-19 i Edsle, Sollefteå, död 1901-10-24 i Graninge Bruk, Graninge (se Hasselberg; Graningesläkter volym 1 sidan 68).
 
Hon hade ytterligare en utomäktenskaplig förbindelse 1823 med Nils och fick sonen Per Nilsson Lundström, född 1824-02-11 i Nordanåker, Edsele, död 1883-06-23 i Prästbordet. Per var min farfars farfar, som förmodligen tog sig namnet Lundström efter sin tidigare halvbror Abraham.
Per gifte in sig i Mählersläkten med Brita Greta Jansdotter och bildade familj nr 72 där i Mählerska släktförteckningen. Jag har ett foto på denna familj nr 72 från 1869. Per och Brita fick sonen Johan August, sedemera byggmästare och dotter Kristina, gift med riksdagsmannen Styrlander
 
Eva Stina Stockman gifte sig senare 1834 med Jöns Mattson, född 1795-07-13 i Edsle, Sollefteå. Dagakarl i Forse bruk, Långsele sn. (se Familjer i Edsele av Håkan Skogsjö, sid 37). De fick en dotter och en son. Dottern Eva Kristina Jonsdotter, född 1835-04-02 i Forse bruk, döpt 5/4. Sonen Jonas Jonsson, född 1838-08-08 I Forse bruk, döpt 12/8.
 
Eva Stina Stockmans fader är känd för mig och hette Stockman och var från trakten kring Sollefteå men här behöver jag gräva i mina papper mer. Vi behöver stämma av och utesluta att det inte rör sig om två olika Eva Stina Stockman, för det finns en del avvikelser, men det vore onekligen osannolikt med två stycken på samma plats. Förmodligen är vi halvsyskon.
 
Med vänliga hälsningar
 
Lars Lundström

2003-04-05, 00:46
Svar #3

Lars Lundstrom

Hej Astrid  
Staden inre och Staden östra betyder mitt i Gamla stan och Östra delen av Gamla stan. Stockholm var bara Gamla stan på den tiden. Jag känner den väl för jag bor där nu. Om Du fritextsöker på mitt namn på Gamla stan skivan (CD: n eller DVD: n) så hittar Du vad jag skrivit. Om Du söker på min far Olle Lundström så hittar Du vad han ritat i Gamla stan. Vi är släkt Astrid genom Eva Stina Stockman, som även var min ffff mor.  
 
Om Eva Stina Stockman har jag två födelseuppgifter, dels 1797-04-03 (HFL) och dels 1797-03-15 (SVAR). Hon kom från Stockholms barnhus och dog 1886-09-02 i Forse bruk, Långsele.  
 
Hon hade utomäktenskaplig förbindelse  
1820 med Lars och fick sonen Abraham Larsson  
Lundström, född 1821-03-19 i Edsle, Sollefteå, död 1901-10-24 i Graninge Bruk, Graninge (se Hasselberg; Graningesläkter volym 1 sidan 68).  
 
Hon hade ytterligare en utomäktenskaplig förbindelse 1823 med Nils och fick sonen Per Nilsson Lundström, född 1824-02-11 i Nordanåker, Edsele, död 1883-06-23 i Prästbordet. Per var min farfars farfar, som förmodligen tog sig namnet Lundström efter sin tidigare halvbror Abraham.  
Per gifte in sig i Mählersläkten med Brita Greta Jansdotter och bildade familj nr 72 där i Mählerska släktförteckningen. Jag har ett foto på denna familj nr 72 från 1869. Per och Brita fick sonen Johan August, sedemera byggmästare och dotter Kristina, gift med riksdagsmannen Styrlander  
 
Eva Stina Stockman gifte sig senare 1834 med Jöns Mattson, född 1795-07-13 i Edsle, Sollefteå. Dagakarl i Forse bruk, Långsele sn. (se Familjer i Edsele av Håkan Skogsjö, sid 37). De fick en dotter och en son. Dottern Eva Kristina Jonsdotter, född 1835-04-02 i Forse bruk, döpt 5/4. Sonen Jonas Jonsson, född 1838-08-08 I Forse bruk, döpt 12/8.  
 
Eva Stina Stockmans fader är känd för mig och hette Stockman och var från trakten kring Sollefteå men här behöver jag gräva i mina papper mer. Vi behöver stämma av och utesluta att det inte rör sig om två olika Eva Stina Stockman, för det finns en del avvikelser, men det vore onekligen osannolikt med två stycken på samma plats. Förmodligen är vi halvsyskon.  
 
Med vänliga hälsningar  
 
Lars Lundström

2003-04-28, 19:10
Svar #4

astrid

Hej Lars
Ja vi är släkt det är samma Eva-stina Stockman.
Skulle verkligen bli själa glad för dom uppgifterna du har om hennes pappa ifrån Solleftå.
Har sökt så mycket. Efter hennes släkt ja, även fadern Lars till Abraham. Men jag misstänker bonden Elisa Hanssons, son Lars Eliasson född 21 feb 1788.  
Dom bodde i Nylandet, Långsele som hon kom till efter barnhemmet
Min anfader är Abraham Lundström född 1821-03-19 i Edsle, Sollefteå, död 1901-10-24 i Graninge Bruk.Det är min farsfars farfar.Eva-stina Stockman var hans mor.jag är inte hellre riktig säker vilket datum hon är född om det är den 3/4 eller 15/3 1797. Men mot slutet verka dom bestämt sig för den 3/4 1797.
Lustig min en farbror som levde i Bandhagen i Stockholm hette också Olle Lundström.Min far hette Frans Gustav Henry Lundström.
Kallades Gustav.
Hör gärna av dej.
Så får vi prata lite mera om våran släkt.  
Jag blir så nyfiken på den cd skiva du pratar om hur får man tag på den?
 
MVH Astrid Lundström halvsyskonet ;-)

2003-05-01, 22:51
Svar #5

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Hej Lars  
 
Jag är jättenyfiken på Eva-Stina Stockmans far från Sollefteå trakten.tror inte rör sig om två Evor S Stockman. Alla uppgifter stämmer bra utom hennes datum på födelsen den 3/4 eller 15/3 1797.
Det fanns 4 barn till två dog unga.några var äldre samt före Abraham fick hon också en oäkta son som dog vill du ha mina uppgifter om dessa barn så har jag dom i mina papper.
 
Hoppas hör ifrån dej snart.
 
MVH Astrid Lundström

2005-08-06, 18:10
Svar #6

Lars Eriksson

Hej Astrid och Lars
Det har ju gått lång tid sedan ert utbyte ägde rum, men ni har kanske gått vidare privat. Eva Stina Stockman ska ha varit min ff mf m, så jag skulle gärna vilja veta vad mer ni kan ha kommit fram till under de senaste två åren.
Enligt info från SVAR och andra släktingar så gifte sig Eva Stina med Jöns Mattson, men inte 1834 utan 1829. De ska ha fått sonen Matthias Jönsson Seijsing, född 1829-03-29 (min ff mf alltsa).
Vet ni något mer om Eva Stinas far, son enligt någon i DISBYT skulle ha hetat Olof Persson Stockman, f. 1758??
MVH
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna