ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sahlman, Lovisa Juliana, f. 1798-07-07  (läst 649 gånger)

2002-05-23, 16:35
läst 649 gånger

Kerstin Åkerberg

Lovisa Juliana Sahlman f 1798-07-07 var barnhusbarn, först på Frimurarbarnhuset, barn utomhus. I rulla DII:16, 17, 18 står noterat att hon antogs 14 nov 1799. Någon betalade för henne varje månad t.o.m juli 1805. I Frimurarbarnhemmets rulla DII:16 står noterat att hon blev intagen i huset. Vad innebar det? Betyder det att hon mellan 1799-1805 bodde någon annanstans? Senare 1805 flyttas hon över till allmänna barnhuset och 1806 utlämnad som fosterbarn till Ragunda. Hon återkom till Allm. barnhemmet och utlämnades igen 1807 till en bonde i Torp (Y) som fosterbarn.
Jag har varit på Stockholms stadsarkiv och läst i rullorna men hittade ingenstans någon notering om föräldrar till henne. En rulla har jag kvar att läsa som inte fanns tillgänglig den här gången.
Kanske står det något där. På Frimurarbarnhemmet fick hon nummer 5512.  
Kan någon hjälpa mig att förklara varför vissa barn noterades i boken som barn utomhus.
Bodde hon hemma och vistades på barnhemmet på dagarna? Finns det andra förklaringar?
Om hon bodde hemma måste hon väl vara född i Stockholm?
Jag hann titta lite i folkbokföringsregistret över Stockholm och hittade några med namnet Sahlman i Jakobs församling. Finns det någon som känner till något om dem?
Tacksam för alla tips.
 
MVH
Kerstin

2002-05-24, 23:52
Svar #1

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Kerstin! Jag forskade efter min ffff för några år sedan och har för mig att barn utomhus innebär att barnen var utackorderade som fosterbarn hos någon familj, medan barn inomhus bodde på barnhuset. Du bör kolla i serie DI (barn inomhus) då hon intogs, åtminstone hittade jag min ffff där först (han intogs 1789). Tre dagar efter intagningen lämnades han ut som fosterbarn och det står i barn inomhus-rullan vart han flyttat. Sedan står det att han varit närvarande 1791, 92, 93 och 96 - jag tror att barnen skulle visas upp på barnhuset en gång om året, för i serie DII finns uppe i kanten anteckningar för resp år om att han uppvisats frisk. 1796 kunde tydligen inte fosterfamiljen ta hand om honom längre (enl hfl var fosterfadern gammal och mågen tog över gården) och då intogs han på barnhuset igen och lämnades sedan över till Stora barnhuset och därifrån till en ny familj. En rolig detalj som jag hittade var i Stora barnhusets arkiv (serie E5F) en kvittens där den nye fosterfadern skrivit under att han tar emot pojken och ett antal persedlar (kläder och bl.a. ABC-bok och katekes).
 
Kolla också i barnhusets sammanträdesprotokoll för tiden då hon intogs (minns inte vilken serie). Där hittade jag inte min ana, för han inpracticerades (lämnades in i smyg) på barnhuset. Men de flesta andra intagna nämndes. Jag kommer dock inte ihåg om där fanns några detaljer om föräldrar o.dyl eller om man bara räknade upp vilka barn som intagits. Men det är värt att kolla, åtminstone.
Lycka till! /Christina

2002-05-25, 18:30
Svar #2

Kerstin Åkerberg

Hej Christina!
Tack för din hjälp. Jag kan berätta att jag inte kunde hålla mig längre utan idag har jag varit på arkivet igen och läst rullan DI:3 och där hittade jag mer uppgifter.
Bl.a så stod det att hon bodde hemma hos föräldrarna som fick bidrag från Frimurarbarnhemmet varje månad t. o. m 1805 då hon blev intagen på hemmet. Hennes far fanns noterad som Artelleristen Sahlman, inget mer. Jag hittade också en trolig syster till henne Gustava Carolina Sahlman f1800, också hon barnhusbarn. Hon dog på Allm. barnhuset 1805.
Jag letade vidare i folkbokföringsreg. och fann  Artelleristen Johan David Sahlman med hustru Lovisa Juliana Söderberg. Troligtvis är det hennes föräldrar, modern hade ju samma namn.
Jag hittade först ingenstans var de var födda eller när. En notering att Johan David var ogift 1800 fann jag. De måste ha gift sig senare för när jag letade vidare på Svea Artellerireg. AIa:5, 6 och 7 och fann att 1802 föddes en son Johan Israel. Där fanns moderns ålder, 35. Faderns ålder fanns noterad i Johannes folkbokföring 1810 dit de flyttat och fadern står noterad som stalldräng, 41 år.
Ingenstans hittade jag var mfmfm var född.
Sen tog dagen på arkivet slut. Det var intressant att få veta att en del barn som noterades som barn utomhus tydligen kunde bo kvar hemma med bidrag från Frimurarbarnhemmet. En slags socialinrättning.  
Detektivarbetet går vidare. Jag ska prova med att efterlysa föräldrarna här på anbytarforum.
 
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna