ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyholm, Gustava Josefina  (läst 676 gånger)

2011-02-11, 19:44
läst 676 gånger

Utloggad Sofia Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2012-05-26, 10:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag håller på och forskar på min farmors mormor Gustafva Josefina Lundin (f. Nyholm) född 1846-04-29 i Stockholm. Efter att ha letat mig bakåt i husförhörslängderna upptäckte jag att hon blivit lämnad av sin biologiska mor på Allmänna barnhuset. Jag sökte då fram henne i barnhusets rullor och hittade dessa:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /07_02959.pdf
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /01_06056.pdf
Där kan man se att mammans namn är Christina Lovisa Nyholm, men det står inget födelsedatum eller födelsesocken. Vet någon hur jag skulle kunna gå till väga för att hitta mammans ursprung?
Pappan står det inget om så honom har jag väl inga större förhoppningar att hitta, om det inte är så att någon här har något förslag till hur jag skulle kunna gå till väga för att hitta även honom.
 
Hälsningar
 
Sofia

2011-02-12, 00:34
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Sofia,
 
Du bör hitta mer information om Gustafva Josefina och hennes mor Christina Lovisa Nyholm i Allmänna barnhusets arkiv, Stockholms stadsarkiv, bilageserien Handlingar till rulla över späda barn, volym E5B:32, 1846, barn nr 278 (ej scannat), som framgår av rullan och registret till rullan. I handlingarna till rullan finns födelseattest som utfärdats i barnets födelseförsamling för i stort sett alla intagna barn och vidare kan det finns dokument som omtalar på vilken grund barnet intogs på Allmänna barnhuset (om det inte var anonymt inlöst), t.ex. om föräldrarna var sjuka, vistatades i fängelse eller kurhus eller hade avlidit. I det här fallet bör det finnas dokumentation eftersom det framgår av noteringen i barnhusrullan, som du länkat till, att flickebarnet först intogs på barnhuset 31 okt 1846 under moderns sjukdom, uppbarligen först tänkt som en temporär vistelse, men sedan enligt beslut 28/4 1847 fick hon kvarstå som barnhusbarn och blev placerad i fosterhem.  
 
Eventuellt kan det vara värt att titta även i serien Protokoll över intagning av barn, volym AIB:4 1843-49, men normalt sett är det ovannämda bilageserie med handlingar till spädbarnsrullan som brukar vara mest givande att titta på.  
 
 
   
 
Register till rulla över späda barn, volym D2BB:2, Allm. barnhusets arkiv (SSA)

2011-02-12, 17:05
Svar #2

Utloggad Sofia Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2012-05-26, 10:21
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Då vet jag hur jag ska gå vidare!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna