ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jutman, Margareta Lovisa  (läst 802 gånger)

2010-03-11, 20:59
läst 802 gånger

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Margreta Lovisa Jutman kom 1805 till Stugun och nämndemanner där Erik Ersson. Hon hade som barnhusbarn på Allmänna Barnhuset i Stockholm nr 5010 och jag har i rullan noterat att hon var född 1796 3/3 men jag har inte funnit någon uppgift om hennes föräldrar. Någon med vana kring detta som kan ge tips?
Björn

2010-03-11, 21:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hon var frimurarebarnhusbarn, det arkivet finns på Stockholms stadsarkiv, men är inte scannat. Ett besök där skulle kanske löna sig.

2010-03-11, 22:53
Svar #2

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Chris! Ja, det går ju numera direktflyg från Trondheim till Stockholm, så detta är inte problemet, men om man ändå reser måste man nog planera in mycket mer, hälsar
Björn, fra Sparbu i Nord-Tröndelag (du vet där Petter Nordtug åker skidor)

2010-03-12, 05:44
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan ju maila dem också, det tar betalt för forskning men kan vara värt det! Jag hinner inte just nu, kanske någon annan gör det, men ett alternativ är att kolla bouppteckningsregistret för Stockholm på Svar (sök på digitaliserade sedan Stockholm län), om föräldrarna var gifta, kanske hans far eller mor finns där. Namnet är ovanligt.
Alternativt gå igenom register till kyrkböcker på Stockholms stadsarkivs hemsida, född och döda. Sedan alla födelseböcker för aktuellt datum.  
 
Hilsen til Norge fra en gammel Tromsværing!

2010-03-12, 16:19
Svar #4

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Chris, jag gör ett försök med en bekant som studerar i Fjollträsk. Hon har ingen större vana med detta och pratar egentligen engelska i grund, men jag har beskrivit ärendet noggrant, så får vi se vilken assistans hon lyckas utverka. Tack för hjälpen!
F ö tycks även Tromsvaeringar kunna överleva i Uppsala!
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna