ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungälvs förstörda kyrkoböcker  (läst 1308 gånger)

2009-12-15, 06:32
läst 1308 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack för era klarläggande! Det med inklusive rekonstruktioner  hade jag missat. Däremot tycker jag det nu är bra att det kommer fram att det finns mer uppgifter som då dessa människor tagit fram. Vilket är då ett fantastiskt jobb.
 
Men det skulle fortfarande kunnat nämnts mycket tidigare! Alla kanske inte hittar till Inlands sida. Sedan är ju denna rubrik väldigt bra för att just tala om att det finns rekonstruktioner till de brunna böckerna. Däremot så skulle man ju kunna tala om exakt vad som är rekonstruerat, alltså vilka källor som är använda, ifall någon undrar om det är lönt att åka ut.
 
Och som jag då också skrev så är materialet framtagit av privatpersoner, och tydligen så finns det då till beskådan enligt uppgifter ovan. Det är ju väldigt snällt utav de forskarna!
 
Ni som då har anor kan vara glada att det finns tillgängligt.
 
Tack för erat engagemang Anders Och Kenneth i frågan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-12-15, 10:54
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Jag kan väl nämna att det finns pärmar på Stenungsunds bibliotek (Fregatten) som Åslög Svensson och Evert Samuelsson? har gjort.
 
Åslög och Evert har även skrivet en bok om gårdarna i Tjuvkil, som brukar finnas på lokala bibliotek.
 
Hälsn, Eivor

2009-12-15, 23:48
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Inte för att jag vet vad nytt jag berättade om Hans pärmar, men det är ju alltid bra att kunna reda ut saker som andra fått om bakfoten. Hur Inlands släktforskare informerar om sin verksamhet är en diskussion som i sig är intressant, men som avgörs av föreningens medlemmar, och alltså hör hemma på medlems- och styrelsemöten.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med exakt vad som är rekonstruerat, men för att ytterligare förtydliga så är en kyrkoboksrekonstruktion alltså ett försök att med hjälp av annat källmaterial försöka återskapa innehållet i en försvunnen kyrkobok. Gruppen runt Hans har dock inte nöjt sig med detta, utan har ofta försökt utreda befolkningen i de undersökta socknarna från tidigt 1600-tal till dito 1900-tal (men detta känner väl de flesta som intresserat sig för trakten redan till?)
 
Att räkna upp det använda källmaterialet skulle ta för stor plats, men bland det viktigaste är mantal, domböcker och rullor.
 
Vad det gäller Åslögs material så har jag inte koll på vad hon donerade i sin livstid, men rent allmänt kan sägas att det håller hög kvalitet, och att det material som finns i Stenungsund alltså också är värt att studera.

2009-12-16, 06:45
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Om man inte vet att det finns rekonstruktioner hur skall man då veta att det finns från 1600-tal till 1900-tal? Om man då inte kommit i kontakt med de berörd forskarna? Och det måste du väl ändå förstå att alla inte kan förutsätta!
 
Men nu vet då de intresserade att material finns just då för 1600-talet och framåt, mitt syfte med mitt inlägg är uppnått. Tack för informationen, den glädjer många som har anor i trakten.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-12-16, 09:11
Svar #4

Utloggad Birgitta dAubigné

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 18:46
    • Visa profil
Tack för upplysningarna, de ger hopp om att jag kanske kan komma vidare i min forskning.
 
Nu fick jag lite svårt att hålla isär Inlands och Tjörns släktforskarföreningar. Om jag söker en familj från Kungälv, då är det väl i första hand Inlands släktforskarförening jag ska kontakta? Eller har båda föreningarna samma material om Kungälv?
På biblioteket i Stenungsund..finns där också material om Kungälvs invånare???
Hälsningar
Birgitta

2009-12-16, 09:37
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
I Stenungsund är det mest Ödsmål och släkterna från Rörvik och Lind på Tjörn.
Biblioteket i Kungälv har mycket material från Kungälv.
Är det någon särskild släkt du tänker på?
 
Hälsningar Eivor

2009-12-16, 09:55
Svar #6

Utloggad Birgitta dAubigné

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 18:46
    • Visa profil
Ja,Kuus med hustru Gadd.Jag skulle väl inte ta det under denna rubrik, men hittade inte din mailadress
Hälsn
Birgitta

2009-12-16, 17:04
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Birgitta,
Jag har lagt in emailadressen i min profil nu.
Du kan också ställa dina frågor under släkter - Gadd - Kuus.
Jag har bara en ingift Gadd i släkten men kanske kan titta på AD-online för dig.
 
Hälsningar Eivor

2009-12-16, 20:53
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Även om jag är mer aktiv på inom Tjörns än Inlands, så är det ändå Inlands jag rekommenderar kontakt med angående Kungälv, de har mycket mer material och lokalkunskaper.
 
Sedan Patrick, så får jag säga att jag är lite förvånad över att du är så pass glömsk att du inte minns att jag vid två tillfällen berättat för dig vad Hans Larssons pärmar innehåller och vad de bygger på. Annars kan jag hålla med dig om att släktforskare utanför södra Bohuslän kanske inte alltid har koll på vad det finns för arbeten där, men då är det ju alltid bra att kontakta en lokalförening och fråga.

2009-12-17, 04:11
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jo, Anders och du sa också mer om dessa pärmar!  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna