ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Essén, Maria Sofia, f. 1844 10/8  (läst 677 gånger)

2007-04-03, 16:11
läst 677 gånger

Iréne Grundberg

Hej, min mfmm föddes på Allmänna Barnbördshuset den 10 aug 1844 och för ovanlighetens skull stod moderns namn handskrivet överst.Hennes barndom är emellertid okänd och hon dyker upp i Stockholms mantalslängder först 1865, då som vuxen. Frågan jag har är hur hon tillbringade sin barndom. Enligt den muntliga släktberättelsen tillbringade hon den på barnhem men om det hade varit Allmänna Barnhuset borde hon då inte funnits med i mantalsskrivningen t ex 1855, dvs som 11-åring. När jag ögnat förlossningsjournalerna, åtminstone för 1844, så fanns det också gifta kvinnor med, låt vara att många var ogifta. Jag tror att min morfarsmormorsmor, Charlotta Regina Ess?n, var intagen på mödrahemmet Asylen för fattige barnaföderskor. Enligt släktberättelsen så var hon på ett hem för ogifta mödrar.

2007-04-03, 17:27
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Iréne!
Maria Sofia Essén kom som fosterbarn till torparen Michel Brunlöf och hans hustru Britta Larsdotter i Öster Tanne, Bergsjö socken i Gävleborg. Dit kom hon från Allmänna Barnhuset 1850 och blev kvar till 1863 då hon flyttade till Stockholm, kom tillbaka 1867 och flyttade åter till Stockholm 1868.
 
Det finns en akt för henne på Allmänna Barnhuset 1844 men den kommer jag inte åt att öppna.
 

 

 
Mvh
Christina H
Eagle

2007-06-25, 18:33
Svar #2

Iréne Grundberg

Tack Christina H,
Jag har hittar filen på Allmänna Barnhusets arkiv men inte den andra anteckningen från husförhörslängden, där finns intressanta data som inte framgår från Allmänna Barnhusets arkiv. Sommarhälsningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna