ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ek, Fredrica Lovisa  (läst 764 gånger)

2008-09-25, 17:30
läst 764 gånger

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Fredrica Lovisa Ek. Barnhusbarn. Hon står i kyrkböckerna i Hjorted socken född 1791-06-12 Stockholm.
I Vigselboken står hon 1811 Barnhusbarn. Adopterad av Dan Jönsson i Norrhult.
I Allmänna Barnhusets rulla 1799 står hon inskriven 16 maj 1799. Fredrica Lovisa Ek. Ålder 7 1/4 år. Född 1892-02-09. Mor Piga Maria Ek. Utlämningsdatum 16 juni 1799.
I husförhör Mörtvik, Hjorted 1706-1810 bor Torpare Daniel Jönsson, Hustru Catharina Månsdotter och Fredrica Lovisa Ek. Född 1791 Stockholm. Hitflyttad 1799. Familjen flyttat från Mörtvik till Norrhult.
1811-12-26 gifter sig Fredrica Lovisa Ek och Hemmansbrukare i Norrhult Adam Svensson i Hjorteds kyrk. ...
1813 skriver Adam in sig vid Tjust Båtsmanskompani och antar båtsmansnamnet Träbom.
Lovisas adoptivmor Catharina Månsdotter dör 1814 i Norrhult. Hennes adoptivfar Daniel Jönsson gifter sig igen 1816.
Båtsman Adam Träbom och hustru Lovisa bor i båtsmanstorpet Örnshult, Norrhult. Där får de 6 barn födda mellan november 1815 och november 1828. Lars Fredric Adamsson Träbom född 1826 är ett av dem.
Julafton 1828 drunknar Adam Träbom på Östersjön under hemresa från Medelhavet.
Änka Lovisa Ek utfattig flyttar till enkammare i Norrhult med barnen. Dottern född 1828 dör 1830.
Yngsta barnet född nov 18298 dör 1830 2 år gammal.
Änka Lovisa bor efter 1836 med sina barn i backstuga Åslid, Norrhult. Barnen flyttar ut. Någon flyttar hem igen och så vidare.  
20 november 1862 dör Fredrica Lovisa i Åslid av bröstsjuka 70 år gammal.
 
Hennes mor anges i barnhusrullan vara Maria Ek.  
Kan det finnas möjlighet att hitta Maria Ek och dottern Fredrica Lovisa i Stockholm. Vilka församlingar hör till staden Stockholm. De församlingar jag tittat på var bara ägta barn med. Finns oägta barn inskrivna på särskilda register eller inte alls. Gissar att Maria var ogift.
Var barnen på Allmänna Barnhuset från Stockholm eller kom de från hela landet. Kan det funnits andra barnhem där Fredrica Lovisa varit tidigare, innan hon kom till Allmänna Barnhuset. Där var hon en månad innan hon som 7-åring flyttade till adoptivföräldrarna i Hjorted socken.
 
Hälsningar Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom den 25 september, 2008)

2008-09-26, 06:06
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I många Stockholmsförsamlingar finns en speciell födelsebok, alternativ speciell avdelning i bok, för oäkta barn.
Barn till barnhuset kom även från andra församlingar i landet, så sökandet kan bli svårt.

2008-09-26, 16:45
Svar #2

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Tack för svar. Anade att det kunde vara så. En Maria Ek fann jag på Family search i lagom ålder. Jag hittade henne i födelsebok och husförhör i Dalarna. Dotter till Abraham Ek. Han fiyttade med familjen från Dalarna till Värmland. Om Maria också flyttade med dit är oklart. Hon och två systrar står i husförhör Dalarna noterade att de var någonstans, som jag tycker kanske ser ut som Ovansjö, men det är som sagt svårt se vad det står. De kan ha varit iväg och sedan kommit hem och flyttat med till Värmland, eller så var de utflugna. Det skulle ju kunna vara en dalkulla som kom till Stockholm som är Fredrica Lovisas mor. Den Maria från Dalarna och hennes föräldrar har jag inte hittat något om efter de lämnade Dalarna.
Och inte kan det vara lätt attt göra det heller. Men då kunde jag veta om dem i alla fall. Men det är klart. Maria Ek kan inte ha varit så ovanligt namn. Det fanns nog många.  
Hälsningar Eva

2008-09-26, 17:43
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I 1800 års mantal finns ett par M Ek i Maria församling, en Maria Ek i Klara. Du kanske skulle kolla deras föd-böcker, de som är för oäkta barn?

2008-09-26, 21:04
Svar #4

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Ja, absolut. Det gör jag. Hoppas jag hittar de födelseböckerna för de oäkta barnen.  
Tack.
 
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna