ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arnaeus, Johan Ulrik  (läst 715 gånger)

2011-02-15, 16:19
läst 715 gånger

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Jag har ett barnhusbarn jag jagat länge och nu har jag kommit en bit. Pojken hette Johan Ulrik Arnaeus f. 10 okt 1835 Ekerö Rösten
Fadern trädgårdsmästare Johan Fredrik Arnaeus f. 23 juni 1803 Brännkyrka, modern Anna Christina Hörberg f. 15 feb 1805 Solna.
Familjen flyttar till Vårby Johannisdal Huddinge och är där till 1839.
Sen ser jag att de flyttar till Sthlm men vet inte till vilken församling. Enl. barnhusrullan blir Johan Ulrik inskriven 1842 (bild 0700019 serie D2H nr 19) och kommer till Öland Högby där jag kan följa honom tills han kommer hem till modern. Jag vet fortfarnde inte var hon bodde. På bif. inskrivningsattest står nr 177 (ev.77) framför faderns namn. Vad är det? Är det någon som vet? Kanske går det att få info om
föräldrarna därigenom. Fadern hade en kusin och namne som var född 27 maj 1811 men det är alltså inte honom jag söker. Min fråga: Vad betyder
nr 177 och var bodde familjen? Är fadern redan död eller sjuk 1842?
MVH
Inga-Lill Carlberg

2011-02-15, 21:35
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Kontakta Stockholms stadsarkiv för kopior på vad som finns om Johan Ulrik och hans föräldrar i barnhusets arkiv.
 
Modern var enligt egen mantalsuppgift bosatt i Ladugårdsland (Hedvig Eleonora) i november 1844. Kvarteret Kyrkogården, huset nr 5 enligt gamla och 20 enligt nya numreringen, vid Kaptensgatan.  
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M45 12010922_150dpi.pdf
Hälsar vänligen
Maud

2011-02-15, 22:13
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Anna Christina Arnaeus flyttar från Ladugårdsland till Kungsholm 27/11 1847. Det är antecknat att hon är gift med Johan Fredr. Arnaeus hvilkens vistelseort är okänd (Hedvig Eleonora BIIa:8).
Hälsar vänligen
Maud

2011-02-16, 00:40
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Inga-Lill,
 
Den rullan som du hämtat bilden från är ur Allmänna barnhusets arkiv, volym D2H:42 (obs korrekt arkivsignum!), rulla över barn utomhus 1842-43, d.v.s. rullan förtecknar de barnhusbarn som blivit utlämnade 1842-43 från barnhuset till fosterhem. Nr 19 är det individuella nummer som Johan Ulrik fått i den här kronolgiskt upprättade förteckningen över utplacerade barn.  
 
Nr 177 som står angivet före faderns yrke och namn i utomhusrullan, det är en hänvisning till pojkens nummer i intagninsrullan över äldre barn som intogs på Allmänna barnhuset 1842, d.v.s. volym D2CA:10 rulla över äldre barn 1842-45. Tyvärr är intagningsrullorna inte scannade ännu, så du får, som Maud skriver, vända dig till Stockholms stadsarkiv och begära kopia av den aktuella sidan i intagningsrullan genom att hänvisa till volym D2CA:10 och barn nr 177.  
 
Av intagningsrullans personregister, som till skillnad från själva rullan är filmad och finns tillgänglig via SVAR, Allmänna barnhusets arkiv, volym D2CB:1 1807-54, framgår f.ö. att Johan Ulrik även hade en bror Fredrik Axel som intogs samtidigt på barnhuset och fick nr 178 i intagningsrullan (volym D2CA:10). Eftersom han verkar saknas i den scannade rullan över utlämnade barn (på  Stadsarkivets hemsida), så har han antagligen avlidit på barnhuset innan han hann bli fosterhemsplacerad, ett inte ovanligt öde för barnhusbarnen vid den här tiden. Om du begär kopia av den sidan som rör honom i intagningsrullan, volym D2CA:10, barn nr 178, så lär det framgå vad som hände med Fredrik Axel.  
 
Som jag tidigare tipsat om i inlägget precis före ditt inlägg finns åtskilligt mer att titta på i barnhusets arkiv som kan ge information om barn och föräldrar. I det här fallet bör du även begära kopia av de akter som finns om Johan Ulrik och Fredrik Axel Arnaeus i serien Handlingar till rulla över äldre barn, volym E5C:45 (1842). Där finns bl.a. födelseattester från barnens födelseförsamling och vanligen också information om varför just de här barnen (som inte är anonymt inlösta) blev intagna på barnhuset, t.ex. p.g.a föräldrarnas sjukdom eller fattigdom.
 
 
 
Register över intagna barn på Allmänna barnhuset 1807-54, volym D2CB:1, SSA.

2011-02-16, 09:15
Svar #4

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Tack Maud och Torsten för ovärderlig hjälp! Tack hela Anbytarforum för all info och kunskap jag fått!
Nu ska jag gå vidare och se vad som hände familjen. Det röriga med denna släkt har varit att två bröder, Carl Reinhold och Ulrik Arnaeus kommit till Enskede Brännkyrka som trädgårdsmästare och båda har döpt sina söner till Johan Fredrik och jag har först trott att det var samma person.
På ämne Släkter finns mer info om släkten Arnaeus.
MVH
Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna