ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frimurarbarnhuset  (läst 2621 gånger)

2001-02-02, 17:05
läst 2621 gånger

Owe Fanqvist (Owe)

Hej,
 
Jag har ett par erfarenheter att dela med mig.  
 
Ett av mina barnhusbarn fanns på Frimurarebarnhuset på 1810-talet och det sista som hände innan hon blev utlämnad till Norrland (6 juli 1821) var att bli såld till Allmänna barnhuset så hon finns alltså i båda barnhusens rullor. Jag vet dock inte om det alltid gick till så eller om det här var en enstaka händelse.
 
Beträffande vem utlämningen gjordes till har jag i Allmänna barhusets handlingar hittat ansökningshandlingar från bonden eller torparen nn som önskar ett barn enligt vissa kriterier och breven har kopplats ihop med barnet ifråga. Dessa har jag hittat i handlingar till rulla över utlämnade barn. Tiden det handlar om är 1818 och 1821.
 
Hälsningar
Owe

2001-02-03, 19:28
Svar #1

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Ett litet tips kan vara att titta i födelseböckerna för oä barn, det finns speciella sådana bara för dessa barn i Stockholm!! jag har hittat föräldrarna till \mina? barnhusbarn där fast de var okända i barnhusets rullor. För det mesta står bara moderns namn och bostadsort men det förekommer i några fall att fadern också är nämnd.
Det är en stor fördel att veta i vilken Stockholmsförsamling barnen är födda eftersom det underlättar sökningen. Uppgifter hittade jag på mickrokort lånade från SVAR Ramsele.

2001-02-05, 20:59
Svar #2

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Min ffff överlämnades också (tillsammans med ett helt gäng andra barn) från Frimurarbarnhuset till Allmänna Barnhuset strax innan han skickades som fosterbarn till Delsbo i Hälsingland 1796. Anmärkningsvärt är att Stora Barnhuset helt tydligt ändrat hans födelsedatum så att han gjordes ett halvår äldre än han egentligen var. Detta felaktiga datum följde honom sedan i alla kyrkoböcker resten av livet.

2002-05-05, 22:21
Svar #3

Göran Lundberg

Hej!
I Stockholm fanns i slutet av 1700-talet Frimurar-Barnhuset.Finns det rullor över barnen på 1780-och 1790-talen? I så fall var kan man ta del av dessa? Mycket tacksam för svar hälsar
 Göran.

2002-05-08, 16:54
Svar #4

Owe Fanqvist (Owe)

Hej,
På Stockholms Stadsarkiv finns det rullor. Jag vet inte exakt med årtalen men åtminstone omkring 1810 finns det information.
 
Hälsningar
Owe

2002-05-16, 09:06
Svar #5

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Jag har en ana på Frimurarbarnhuset 1789, och det finns rullor för den tiden.

2012-01-14, 22:01
Svar #6

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej! jag undrar om det finns någon som kan berätta lite om Frimurarbarnhemmet? Vem eller vilka drev det. Var i Stockholm låg det?  En faster till mig kom dit 1899 då min farfar dog och hon blev kvar där i 11 år, (farmor dog 1901) Jag tror att hon hade det rätt så bra där trots allt. Kan man hos Stockholms stadsarkiv finna några uppgifter om henne?
 
 
 
Mvh Anita

2012-01-15, 00:32
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Frimurarbarnhus grundades redan på 1700-talet i Stockholm och Göteborg av Svenska frimurareorden. I Stockholm drevs barnhuset 1864-1928 på Kristinebergs slott i lantlig miljö på västra Kungsholmen. Man tog emot både pojkar och flickor som dels fick skolundervisning, dels en praktisk utbildning: skrädderi eller trädgårdsskötsel för pojkarna, sömnad eller hushållsarbete för flickorna. Barnen stannade tills de konfirmerats, varefter de skulle börja försörja sig själva.  
 
Rekommenderar Per-Anders Fogelströms roman ”Mödrar och söner” (Bonniers) där han, efter sedvanlig noggrann research, ingående skildrar en fiktiv pojkes tillvaro på Kristineberg runt förra sekelskiftet.
 
Barnhusets arkiv finns i Stockholms stadsarkiv.
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-15, 08:50
Svar #8

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Maud, tack för informationen, jag ska absolut läsa den boken, det är ju från den tiden min faster var där.Hon var 17 år när hon lämnade barnhemmet. Jag har i mina ägor en liten fin psalmbok som hon fick då och det står Minne från Frimurarbarnhuset i den. Kan det varit något som alla barnen fick? Har även en docka som faster fick där.
 
 
 
Mvh Anita

2012-01-15, 16:38
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Ja, en psalmbok fick nog alla konfirmander som minne - en del av dem bevarade barnhuset i ljust minne och startade Föreningen Frimurarbarnen 1907, andra mindes bara rädsla, hunger, pennalism och aga, och var glada att äntligen komma därifrån. Men julen var en ljuspunkt för barnhusbarnen, med god och riklig mat och med julklappar som skänktes av välgörare som direktör Frans Svanström (1832-1909), innehavare av Svanströms pappershandelsbolag och Gemla leksaksfabrik. Han hade själv vuxit upp på Frimurarbarnhuset som på den tiden låg vid Malmtorgsgatan på Norrmalm. Kanske dockan kommer från hans fabrik?
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-01-15 18:42)
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-15, 23:04
Svar #10

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Maud, än en gång tack för upplysningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna