ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-08-19  (läst 3359 gånger)

2000-02-26, 16:39
läst 3359 gånger

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
En gosse blir inlöst på Allmänna Barnhuset 1861-12-13 och full inlösenavgift, 300 riksdaler riksmynt erlades, så föräldrarna kunde förbli okända. Nu undrar jag, finns det ingen annan dokumentation man kan gå tillbaka till än Allmänna Barnhusets rullor för att spåra föräldrarna? 300 riksdaler år 1861 var mycket pengar då och det är klart jag undrar vem detta kan vara. Tacksam för hjälp.
Solveig Jolbäck

2000-06-04, 10:38
Svar #1

Birgitta Zandhers

Finns barnhusets arkiv på mikrokort? Jag har letat i SVAR-katalogen utan att kunna hitta några.
 
mvh
Birgitta

2000-06-24, 18:27
Svar #2

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Hej Birgitta
Jag har hittat Allm. Barnhuset hos Svar.  
Det var ett tag sedan och har nästan glömt hur jag gjorde. Jag ringde Svar och de bad mig titta under delen Allmänt, Stockholm.
Jag har antecknat Svar nr D2BB:3, där du även får fram journalnumret. Efter det ringde jag statsarkivet i Stockholm och fick en utredning gjord till en kostnad av 300 kr.
Lycka till!
Solveig

2000-08-02, 11:27
Svar #3

Berith Andersson

Ett barn som var inlämnat på Allmänna Barnhuset samma dag som det föddes år 1870, är det döpt där? Jag har ett dopdatum som var angivet i födelseboken, en vecka efter barnets födelse. Hur gick ett sådant dop till på Barnhuset och var det några faddrar närvarande och ev. även någon av föräldrarna? Finns det några arkivhandlingar om detta?
 
MVH Berith Andersson
 
 
Inlägget flyttades 14 september 2010 från Stockholm: Allmänt: Dop.
Camilla Eriksson, moderator Stockholm

2000-08-02, 15:28
Svar #4

Gun Jansson

Har du kollat intagningshandlingarna i Barnhusets arkiv? Finns på Stockholms stadsarkiv. Där finns nästan alltid en födelse/dopattest för barnet.
 
 
Inlägget flyttades 14 september 2010 från Stockholm: Allmänt: Dop.
Camilla Eriksson, moderator Stockholm

2000-11-19, 14:39
Svar #5

Utloggad Madeleine Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-09-21, 18:25
    • Visa profil
Hej Solveig
Jag har också ett barnhusbarn i min forskning. Du nämnde att statsarkivet i Sthlm kan göra en utredning mot betalning. Vad får man veta då, bara föräldrarnas namn eller något annat också?
mvh Madeleine

2001-03-06, 22:53
Svar #6

Barbro Östholm

Finns handlingarna för barn på Allmänna barnhuset på mikrokort? Hittar bara register för inskrivna och utlämnade barn där det endast står namn, nummer och in/utskrivningsår. Det gäller 1860-talet.
Någon som vill förklara?
 
Hälsning
Barbro

2001-03-07, 10:19
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Barbro!
 
Av Nationell Arkivdatabas (NAD) http://212.181.19.6/NAD.html
framgår att Allmänna barnhusets i Stockholm barnrullor mellan 1713 och 1802 är mikrofilmade. Därefter är endast registren till rullorna över späda barn respektive äldre barn 1807-1868 mikrofilmade, samt registren till utlämnade barn 1785-1878 och understödsbarn 1763-1809.
 
Allmänna barnhuset är en av de större arkivbildarna i Stockholms Stadsarkiv, så jag gissar att det lär dröja innan alla intagnings- och utlämningsrullor är filmade, och för övrigt känner jag inte till om mikrofilmning planeras. Därtill kommer också arkivserierna med handlingar till dessa rullor, som ofta är av intresse att ta del av när det gäller barnhusbarnen.  
 
M v h
Torsten Berglund

2001-08-28, 12:57
Svar #8

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jag söker efter min MF F Karl Gustaf Abrahamssons föräldrar Karl Gustaf föddes  1 nov 1859 i Adolf Fredriks försl. Stockholm av okända föräldrar och inlämnade till allm barnhememt den 2 nov. s.å. för 300:- moderns ålder 18 år. Vilka var dessa föräldrar som lämnade in sitt barn? uä barn naturligtvis.ade man inte råd att ta hand om barnet. Flickan -modern kom hon från ett finare hem och fadern en vanlig dräng. eller tvärtom?  
Allm . barnhemmet hade inga uppgifter om förfäldrarna. Stads arkivet inga uppgifter. Hur ska man kunna gå vidare.  Jag vill veta mera. mantl. ?
 
Namnet Abrahamsson kommer sannoligt från modern elller ?  Enl. HFL? Adolf Fredrik fsl. fanns en piga vid namn Anna Maria Abrahamsson  hos bagaren Lind. Det första forsterhemmet som Karl Gustaf A. kom till var en åkeriäg Lind i Örebro.
Efter något halvår kom han tillbaka men  nästa omgående till Kalmar och något år senare till Borgholm där han växter upp.  
 
Frågor man ställer Visste  Karl Gustaf något om sina förfäldrar?  Hade han syskon. Finns det några andra källor t.ex. vem gav allm. BB 300:- 1859  allm. BB måste väl redovisa inkomsterna ?
 
Ja är det någon som vet hur jag ska gå vidare. Det får inte vara stopp här.
 
MVH
Sweneric Andersson

2001-08-28, 15:10
Svar #9

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Sweneric!
 
Upplysningsvis finns redan en omfattande diskussion (74 inlägg) om barnhusbarn under rubriken Stockholm: Efterlysningar: Barnhusbarn där du kan finna en del information av intresse.  
 
Jag rekommenderar dig också att läsa min orienterade artikel i Släktforskarnas årsbok 1997 s. 35-50 om hur man forskar om barn vid Allmänna barnhuset i Stockholm. Där finner du bl.a., som svar på en av dina frågor ovan, hur inlösenavgifterna för utomäktenskapliga barn redovisades i barnhusets räkenskaper: som klumpsummor utan angivande av vilka som betalat in avgifterna. Det var ju själva vitsen - föräldrarna köpte sig anonymitet mot hög inlösenavgift för sitt oönskade utomäktenskapliga barn. Däremot kan det bland intagningshandlingarna och bilagor till dessa ibland finnas brev som ger information om barnets ursprung.
 
Inlösenavgiften, 300 kr, var en stor summa pengar vid mitten av 1800-talet - mer än vad en dräng eller piga hade i årslön. Det var givetvis inga fattiga människor som hade råd att köpa in sina utomäktenskapliga barn på Allmänna barnhuset. Åtminstone den ena föräldern bör ha haft det ekonomiskt bra ställt eller haft släktingar som kunnat betala för barnet.  
 
Barnets efternamn, i detta fall Abrahamsson, kan givetvis vara moderns efternamn, eller ett äkta patronymikon bildat av barnafaderns förnamn, eller så kan barnet ha fått namnet på annat sätt, t ex från fosterfadern. Det finns tyvärr inga givna regler beträffande barnhusbarns efternamn. När är efternamnet antecknat första gången?  
 
Om de mot avgift inlösta barnhusbarnen kände till sina biologiska föräldrar varierade säkert från fall till fall. Men de skulle inte genom barnhusets handlingar ha möjlighet att efterforska sin föräldrar. Däremot kunde föräldrarna genom barnhusets rullorna efterforska sitt barn, om de så ville. I rullorna finns många anteckningar om att mödrar (namngivna eller inte namngivna) ombesörjt att barnet flyttats från ett fosterhem till ett annat, vilket antyder att viss kontakt kan ha funnits mellan barn och mor i dessa fall. I en del fall ser man också antecknat i rullorna att barnet efter en eller flera fosterhemsplaceringar slutligen hamnat hos sina riktiga föräldrar (som då kan ha gift sig) eller hos endera av dem eller hos släktingar.  
 
Det bästa rådet är att följa barnet från födelseboken och frammåt i livet; i barnhusets rullor (kontrollera även bilageserierna!), samt i kyrkböcker och andra användbara källserier. Följ upp de uppslag som du redan har: Är bagaren Lind i Sthlm släkt med åkare Lind i Örebro? Vad händer med pigan Anna Maria Abrahamsson? Är din mf f son till henne kan han finnas upptagen i hennes bouppteckning när hon avlider.  
 
M v h
Torsten Berglund

2003-06-23, 14:48
Svar #10

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
Hei!
Ved sækning på Arkion FR 1890, finner jeg en slektning i  på Barnhuset N:o 17 i Adolf Fredrik: hva er dette? Han var ihvertfall ikke barn - han var jo nesten 40 år!
Mvh Anne Elise

2003-06-23, 16:23
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Anne Elise,
Barnhuset är namnet på kvarteret. Det bor sammanlagt 1061 personer i detta kvarter 1890.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-06-24, 12:08
Svar #12

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
Hei Maud,
I dette Barnhuset no. 17 bor det 53 familier, og alle familiene består av en person! 
Jeg har en fornemmelse av at dette må være en form for institusjon, da min slektning kom til Stockholm våren 1890 for å sone en dom på halvtannet år. Soningen skulle finne sted på Långholmen.
Mvh Anne Elise

2003-06-24, 13:32
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
1) Eftersom du verkar använda Arkion och din släkting skulle avtjäna straff på Långholmen: Har du hittat honom i Arkions bilddatabas över fångar?
 
2) Stockholms Allmänna Barnhus tillkom på drottning Kristinas tid (1660-talet) och låg i kvarteret Barnhuset. År 1885 flyttade barnhuset till nya lokaler på Norrtullsgatan. I föreskrifterna för det gamla barnhuset (i kvarteret Barnhuset) sades att i ett sådant hus skulle äfven tiggare samt 'skalkar, skökor och bofvar' intagas (bl a i väntan på rannsakning och dom). I början av 1900-talet fick det gamla barnhuset ge plats åt Folkets hus, som i sin tur fick ge plats åt det nuvarnde Folkets hus på 1950-talet. Källor för ovanstående uppgifter är bl a Nordisk Familjebok tredje upplagan, Stockholms Gatunamn, Stockholmskvarter av Björn Hasselblad samt Nya Stockholm av Claës Lundin. Det kan vara tänkbart att det gamla barnhuset under någon tid användes som bostäder för t ex ensamstående, kanske även i väntan på att komma in på Långholmen, men det har jag inte hittat några uppgifter om, det är enbart mina egna funderingar.

2003-06-24, 23:31
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kommentar till några påståenden i Tord Påhlmans inlägg:
 
Allmänna barnhusets (först kallat Stora barnhuset) historia på Drottninggatan går tillbaka till 1638. Byggnaden på Drottninggatan, kv Barnhuset, revs 1886, året efter att institutionen flyttat till den nya byggnaden på Norrtullsgatan (som senare kom att hysa Norrtulls sjukhus).  
 
Föreskrifterna som reglerade denna verksamhet ändrades flera gånger under århundradena. Från början var barnhuset inriktat på fattiga och föräldralösa barn och lösdrivare som skulle sättas i arbete och lära sig olika hantverk. Men från 1785 öppnades verksamheten för spädbarn, som tidigare hade tagits om hand på det s.k. Politibarnhuset. På Allmänna barnhuset skulle nu i första hand endast vistas spädbarn, som efter en tid skulle utplaceras i fosterhem - företrädesvis på landsbygden - mot fosterlön.  
 
Några tiggare, skalkar, skökor och bofvar fanns det inte plats för enligt barnhusets reglemente från 1785 och frammåt. Däremot kunde barn till arresterade mödrar som saknade andra anhöriga tas om hand på barnhuset, men meningen var att de i likhet med spädbarnen snarast möjligt skulle utplaceras i fosterhem. Ogifta mödrar kunde också få sina spädbarn intagna på barnhuset mot att de tjänade som amma där under ett års tid.  
 
Se min artikel Att forska om barn på Allmänna barnhuset i Släktforskarnas årsbok 1997, särskilt s. 36f och 49 (bildtexten).

2003-06-25, 01:25
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
OK, jag är helt säker på att du har rätt, jag försökte enbart sammanfatta vad jag hittat i de källor jag angivit ovan. Bl a framgick inte där  att det gamla barnhuset revs redan 1886, ej heller att tiggare, skalkar, skökor och bofvar portförbjöds 1785. Av texterna fick åtminstone jag intrycket att huset stod kvar tills Folkets hus byggdes, men nu vet jag bättre. Skall vid tillfälle läsa din artikel i Släktforskarnas årsbok.

2003-06-25, 11:48
Svar #16

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
Takk for orienteringen.
Og til Tord: Nei jeg har ikke funnet ham i bilddatabasen til Arkion, derimot en av de andre navnene i Barnhuset no.17. Kan dette huset ha vært en slags filial til Långholmen? 
Vet noen når på året Folkräkningen i området der skjedde, for min slektning kom til Stklm til soning 19. april. Og jeg har også funnet ham i FR på hjemstedet samme året!
mvh Anne Elise

2004-02-08, 10:33
Svar #17

Karin Bergström

Hej!
Är det någon som vet om fosterhemsplaceringar var vanliga från Allmänna Barnhuset till nuvarande Finland ca 1799 till 1807? Exempelvis till trakterna runt Åbo?
 
Mvh Karin

2005-05-11, 19:16
Svar #18

Utloggad Ulf Skoglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 17:01
    • Visa profil
Kongl.Direktionen öfver Allmänna Barnhuset i  Stockholm öfverlämnar härmed barnet NO:12152
Carl Wilhelm Skoglund födt den 28 juli 1852
osv.osv.  
Så står det i min farfars fars papper från Barnhuset i Stockholm.
Men var kan man finna den som lämnade i honom ?
Vänligen Ulf Skoglund/Mallorca

2005-09-30, 19:47
Svar #19

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Ulf Skoglund !
Tag kontakt med Stockholms Stadsarkiv Landsarkivet i Stockholms län Forskarservise  
Eva Kågström  
Uppge där så mycket som Du har kännedom om det barn Du söker uppgifter om.
Ex. de Nr och namn som du uppger här ovan.
Fråga henne hur Du skall gå vidare.
Hoppas Du där får den hjälp Du söker.
Jag har lyckats att komma nästan ända till mål !
Faderns namn saknas ännu men jag har sökt i väl 12 år och tycker att det har gått bra,
Lycka till Maj-Brith i Leksand

2005-10-01, 03:40
Svar #20

ulfskoglund

Tack för det tipset Maj-Brith !
MVH
Ulf

2006-10-20, 19:16
Svar #21

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Hej
Jag har en del frågor angående barnhusbarn.
Aminadab Albert Thompson f. 28/11 1861, d. 1/12 1861. Inlämnad mot 300 riksdaler den 13 dec 1861 till Allmänna Barnhuset.
 
1. Var Allmänna barnhuset bara till för barn från Stockholm?
 
2. Hur vanligt var det att modern namngav barnet vid dopet?
 
3. Vem utsåg dopvittnen?
 
4. En av dopvittnen var pressmästare. Vad gjorde han i sitt yrke?
 
5. Det fanns ännu en man med andranamn Aminadab f. 1891 och d. 1977. Kan namn ge ledtrådar?
Aminadab kommer från Matteus, 1 kap. i bibeln.
 
6. Albert placerades först i Vagnhärads fs och skickades tillbaka till barnhuset. Därefter till Ramdal fs där han stannade till vuxen ålder. Vem styrde placeringarna?
 
7. Vem satte lönen för fosterföräldrarna?
 
8. 300 riksdaler betalades till Allmänna Barnhuset i inlämningsavgift, en stor summa pengar i mitten av 1800-talet. Togs barn emot utan denna höga summa eller var barnhuset endast till för barn till bättre förmedlade moder/fader?
 
Kärnfrågan är egentligen, var ska man börja nysta?
Tackar för all hjälp jag kan få
Solveig Jolbäck

2006-10-20, 20:46
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Solveig,
ska försöka svara på dina frågor.
 
1. Nej, till Stockholm (och andra större städer) reste kvinnor från hela landet för att föda anonymt och genast lämna bort barnet.
 
2. Modern var enligt lag skyldig att snarast anmäla barnet födelse i den församling där det fötts och meddelade då de dopnamn hon önskade ge det. Hon behövde (fram till 1917) inte uppge sin egen identitet, men barnmorskan var ålagd att uppmana henne att i samband med anmälan lämna en förseglad namnsedel - i den händelse hon senare skulle ångra sitt beslut att lämna bort barnet och vilja återfå det. Långt ifrån alla okända mödrar gjorde så, men ibland kan man alltså - i församlingen eller i Allmänna barnhusets arkiv - finna en namnsedel.
 
3. Många gånger fanns inga vittnen alls när barn till okända föräldrar döptes. Ibland var barnmorskan enda dopvittne. När, som i detta fall, två dopvittnen noterats - en pressmästare och en jungfru - håller jag för troligt att det var två personer som modern kände väl/eventuellt var släkt med och att de var ombedda av henne att vara vittnen. Men jag är inte alldeles säker på denna slutsats och skulle gärna vilja ha andras synpunkter. (Gör dig nu inga större förhoppningar, Solveig, men det har hänt att den okända modern varit dopvittne.)
 
4. Är osäker på vad denne pressmästare sysslade med. Pressar förekom (och förekommer) ju inom en rad yrken. Vid en google-sökning såg jag att titeln i dag används av personer bland annat inom keramikeryrket.  
 
5. Har svårt att se något samband med din gosse. Ovanliga dopnamn förekom (och förekommer) lite här och var. Föräldrarna kan ha hämtat dem från var som helst - de behöver alltså inte vara ärvda inom släkten.
 
6. Allmänna barnhuset beslutade var barnen skulle fosterhemsplaceras.
 
7. Allmänna barnhuset.  
 
8. Barn kunde tas emot till reducerad eller möjligen ingen avgift alls om modern under en längre tid tjänstgjorde som amma till flera av barnhusets intagna spädbarn. Denna möjlighet fanns åtminstone i början av 1900-talet, hur det förhöll sig runt 1861 vet jag inte. I detta fall betalades för barnets intagning och man kan därav sluta sig till att någon hade råd - modern, fadern eller någon annan släkting/utomstående välgörare som ansåg priset överkomligt för att rädda moderns och/eller faderns goda rykte.
 
Kärnfrågan: var ska man börja nysta?
I första hand: Kontakta Stockholms stadsarkiv - lämnade modern en namnsedel, i Kungsholms församling eller till barnhuset?
I andra hand: Sök dopvittnet Daniel Garn?t i Stockholms mantalsregister runt 1861. Om han återfinns där, gå vidare till hfl och se om du finner Maria Charlotta Johansson i närheten. Varför fick gossen det högst ovanliga dopnamnet Thompson? Kan man finna någon Thom/Thompson i hfl? Man kan på detta sätt i bästa fall finna indicier på moderskap och eventuellt även faderskap - 100 procent säker kan man givetvis inte vara.    
 
Till eventuellt intresserade: se inlägg under Stockholm: Var ligger platsen? (19/10).
Hälsar vänligen
Maud

2006-10-20, 22:01
Svar #23

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Tack för ditt utförliga svar Maud.
 
När jag äntligen hade hittat min gosse Albert skrev jag till Stockholms stadsarkiv och fick en skriflig redogörelse daterad 000216. Det står ingenting nämnt om någon namnsedel, det borde stå med när man begär en utredning men jag måste kolla igen.
 
Du skriver även en namnsedel i Kungsholms församling - menar du till pastorexpeditonen?
 
Thompson var mitt flicknamn och det var egentligen efternamnet som mig att börja släktforska, jag trodde vi var invandrade från England och så slutade det i barnhuset i Stockholm!! Det finns en hel del Thompson med olika variationer på stavning.
 
Jag får ge mig på Daniel Garn?t och börja leta i Kungsholmen.
Jag återkommer säkert med fler frågor.
Tack än en gång
Solveig

2006-10-20, 22:29
Svar #24

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Solveig,
vad gäller eventuell namnsedel är det till stadsarkivet du får vända dig - både Allmänna barnhusets och Kungsholms kyrkböcker med bilagor förvaras där. Men, som sagt!, långt ifrån alla okända mödrar lämnade namnsedel - att det gjordes ska nog betraktas som undantag snarare än regel.  
 
Intressant att Thompson gått vidare i släkten som ett efternamn - det var ju i Aminadab Alberts fall ett tredje dopnamn (förnamn).
Hälsar vänligen
Maud

2006-10-21, 15:44
Svar #25

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
En sak är jag helt säker på när det gäller släktforskning - man vet aldrig vad som kommer fram.  
 
Jag har ju alltid tänkt Thompson som ett efternamn och nu läser jag att det är ett av hans förnamn!! Det är nyttigt att få input ifrån andra, tack
Solveig

2008-10-15, 18:55
Svar #26

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Finns någon som kan hjälpa mig med följande tydligen ej längre användbara adresser !
Tidigare troligen nu utbytta adresser var följande !
Stockholms stadsarkiv Forskarservise.  
( 2005-09-16 då var min kontaktman: Eva Kågström )
Allmäna barnhuset / fattigvårds-nämdens arkiv.
www.ssa.stockholm.se.
Har provat dessa forna adresser men med dåligt resultat !
Tackar i förväg för all hjälp gör  
Maj-Brith Andersson i Leksand

2008-10-16, 07:41
Svar #27

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Maj-Brith,
jag är inte riktigt säker på vilka adresser du menar. Adressen till stadsarkivets hemsida är just den du anger.  
Om det är Allmänna barnhusets arkiv du vill söka i, hittar du det under Använd arkiven-Sökvägar-Allmänna barnhuset.
Om det är e-postadresser du söker finns de under Kontakt. Du når forskarservice på adress stadsarkivet@ssa.stockholm.se
Hälsar vänligen
Maud

2008-10-19, 12:10
Svar #28

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Har hittat uppgift om att min mans ana Jenny Amda Andersson är förr 1 september 1867 och döpt den 2:a å allmänna Barnbördshuset.Föräldrar: moder, Amman No 854 Anna Fredika Andreasdotter och sedan förstår jag inte om det är faderns som står.
 
Hittade uppgifterna på Stockholms Stadsarkivs sida.
 
Står även att hon är intagen i Barnhuset 21/9 1867 som ambarn No 641 Den 20/11 1867 lämnas Jenny iväg som fosterbarn hos Petter Bergqvist i Weckholm. Jenny gifter sig sedan med Gottfrid Leonard Lindberg.
 
Hennes mamma Anna Fredrika är inte så enkel att hitta.  
 
Finns det möjligtvis någonstans man kan söka vilka som varit ammor på barnbördshuset? Vilken exakt församling låg barnbördshuset i?
 
Tack på förhand
Lena Thelin

2008-10-19, 20:11
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Allmänna BB (barnbördshuset) låg vid denna tid vid Hantverkargatan 19 i kv Murmästaren, Kungsholms fs på Kungsholmen.  
Allmänna barnhuset fanns till 1885 på adress Drottninggatan 73 i kv Barnhuset, Adolf Fredriks fs på Norrmalm.
 
Allmänna BB:s födelse- och dopbok finns skannad hos SVAR, men uppslaget där Jenny Amandas födelsenotis (med uppgift om moderns ålder) ska finnas, saknas av någon anledning. Jag ska mejla SVAR och fråga om saken.
 
I registret till mantalsuppgifter 1868 finns amman Anna F Andreasdotter i Adolf Fredriks mantalsdistrikt.
 
Det fanns i Stockholm en jungfru/piga Anna Fredrika Andreasdotter/Andersson/Andreasson f. 4/5 1845 i Toarp (P). Hon kom från Borås till Klara fs 9/5 1866. Flyttade från Klara till Hedvig Eleonora 18/1 1870. Detta kan nog vara Jenny Amandas mor, om hon fortfarande var kyrkoskriven i Klara under de månader hon tjänstgjorde som amma på Allmänna barnhuset.
 
I flyttlängderna skrivs hon Anna Fredrika Andreasdotter. I Hedvig Eleonora inflyttningslängd 18/1 1870 är antecknat att hon födde oäkta sonen Ernst Arvid 28/3 1871. I pojkens födelsenotis i Hedvig Eleonora fb är modern noterad som Anna Fredrika Andersson.
 
Ernst Arvid Andreasson f. 28/3 1871 i Ladugårdslands fs (= Hedvig Eleonora) intagen på Allmänna barnhuset 4/10 1876 mot 250 kronor från fattigvårdsnämnden. Modren, ogifta Anna Fredrika Andreasson, död.
 
Det finns ytterligare minst en kandidat till moderskapet: Anna Fredrika Andersdotter f. 10/5 1841 i Västra Vingåker. Hon inflyttade i Adolf Fredrik från Jakob 2/11 1865. Utflyttade från Adolf Fredrik till Klara 2/11 1868.  
 
I stadsarkivet finns Allmänna BB:s födelse- och dopbok i original - förhoppningsvis med alla sidor i behåll. Där finns också Allmänna barnhusets arkiv, och det är väl troligt att det innehåller en del upplysningar även om ammorna.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna