ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerblad spegelmakaren  (läst 1134 gånger)

2004-01-14, 16:05
läst 1134 gånger

Lars Hägglund

Jag söker uppgifter om den berömde spegelmakaren
Johan Åkerblad född omkring 1728 i Stockholm.
Far, mor, fru, barn, barnbarn m.m Min MM MM mor
är Christina Åkerblad f~1770 död~1842 i Alfta.

2004-01-14, 19:06
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
JÅ var f 1727 d 1799, g 1/Anna Magdalena Lenngren, 2/Anna Cath Bourschell
(Enl Klerckers handskriftssamling).
På Årsta i Österehaninge sn fanns 1727 en befallningsman Erik Å.
Spegelmakarens som Johan David Å var orientalist och bekant för att han tolkade den svårlästa skriften på den s k rosettestenen i Egypten.
Vad får dig att tro att din Å är släkt med spegelmakaren?

2004-01-14, 19:56
Svar #2

Lars Hägglund

Tack för snabbt svar!  
JÅ var väl född 1728 datum vet jag ej.Död 1799-09-10 i Stockholm. Jag vet att han hade minst två barn Johan David och Magnus född 1748 i Stockholm, datum kan jag ej. Magnus var fd militär
och hade en dotter som hette Christina C Åkerblad född omkring 1770 i Stockholm. Hon var gift med  Prosten Anders Fraenell 17710830. Dessa är mina stamfäder.( via Gawell som är mitt släktnamn)
Har du något mer om Åkerbladarna?

2004-01-14, 21:01
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Det kanske kunde löna sig att kolla dopvittnen för spegelmakarens barn.
Anledningen till mitt intresse för Å är att jag härstammar från Anders Simon(sson?) Brun, 172(1)-1777, som först var stadsbåtsman i sthlm och sedan blev anställd på Å:s spegelfabrik. Sonen Anders (j:r) var också i många år anställd - som lärling och gesäll - hos Å.
Å ohh f Lenngren finns med som vittnen för Brun d ä:s son Magnus, f 1759 i Sthlm.
Anders Brun d ä  påträffas ffg i Österhaninge sn, där just befallningsman Erik Åkerblad höll till. Jag har lekt med tanken på något slags samband mellan dessa släkter.

2004-01-14, 23:10
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Enligt bouppteckningen dog spegelfabrikören Johan Åkerblad 1799 9/8 i Jakob fs 71 år gammal. Han efterlämnade änkan Anna CAtharina Bourchell och tre barn från sitt tidigare äktenskap med Anna Magdalena Lenngren; 1/Johan David som var k. sekter, 2/Erik Emanuel, kanslist vid tullverket och 3/ Johanna Christina f 1761
 
När Anna Magdalena Lenngren dog 1776 18/11 i Jakobs fs redovisades fyra barn; 1/ Johanna Christina 16 år, 2/ Johan David 14 år, 3/ Erik Emanuel 12 år samt 4/ Timotheus 9 år
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2004-01-14, 23:17
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kan tillägga att det finns en kaffeskänk Erik Åkerblad som dör 1772 1/1 i Jakob 68 år. Fyra syskon redovisas däribland spegelfabrikör Jonas Åkerblad.  De tre övriga syskonen är alla hemmahörande i Husby, Österåker; Anders Ersson, bonde, Christina ERsdotter som var gift med bonden Anders Hansson samt Anna Ersdotter som var gift med bonden Jan Mattsson.

2004-01-15, 02:04
Svar #6

Lars Hägglund

Tack för all fin info!
Innan min mormor dog ibörjan på 60-talet förde jag ner i min dagbok vad hon berättade om sin släkt i Hälsingland.Han hade ju påbrå att berätta. Mormor var systerdotter till Ida Gawell Blumenthal och nästan jämn gammal med moster Ida. Mormors mor var Helena Gawell, vilken var dotter till prosten Jonas Gawell och Christina Fraenell. Christina var enl. mormor dotter till prosten Anders Fraenell och Christina Charlotta Åkerblad. CCÅ?s far hette Magn.Åkerblad och var frälseinsp. Detta har jag fått bekräftat via Herdaminnen för Uppsala stift.(Alfta: Helsinglands vestra nedre kontrakt) Vidare berättade mormor muntligen att denna MÅ var son till spegelmakaren.Detta är min historia från min dagbok.
Nu säger Ni att Magnus inte heter Åkerblad utan Brun. Alltså har kyrkans genealoger arbetat dåligt för de kallar honom Åkerblad. CCÅ var alltså en dotter till Magnus Brun och hade namnet Åkerblad pga prästers slarv. Eller var hon inte dotter till Magnus? utan till Johan. Hon är kanske Johanna Christina född 1761 och alltså 9 år äldre än sin man Anders Fraenell född den 30 aug. 1771 i Forssa Hels. Eller vet Ni kanske om Magnus Brun hade någon dotter? Har Ni möjligheter att kontrollera detta i Ert forskningsmaterial, eller mäste jag åka ner till landsarkivet i Sthlm.

2010-08-04, 12:09
Svar #7

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Några inlägg har flyttats till .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna