ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hattedalen här och där  (läst 670 gånger)

2004-04-05, 08:39
läst 670 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt alle källor lär min Marit Persdotter vara född omkring 1775 i Hattedalen. I Kyrkoboken Uddevalla/Bäve finns under Hattedalen en Per Larsson med hustru Ingeborg Halvardsdotter som får där fr.o.m. 1781 många barn. Deras vigsel och födelserna inför 1781 finns dock inte i kyrkoboken Uddevalla/Bäve. Däremot finns dessa uppgifter i kyrkoboken Forshälla: vigseln 1773-02-21, födelsen av sonen Andreas 04.08.1773-08-04 i Forshälla-Rådane (idag Råane?), födelsen av dottern Marit 1775-11-12 i Forshälla-Hattedalen!
 
Det finns alltså två stycken Hattedalen! Gröna Kartan visar Stora och Lilla Hattedalen, sydöster om Råsseröd, bara några 100 m ifrån varandra. Mellan de båda bygder är församlingsgränsen inritad: Stora H:en tillhör därefter till Forshälla, Lilla H:en till Bäve. En direkt trafikled ifrån Stora H:en söderut mot Forshällabygderna finns inte, man måste ta omvägen genom Lilla H:en till Råsseröd och därifrån sedan söderut. Bara en fotled går direkt genom skogen till Köperöd eller Hogarna.
 
Kunde det vara möjligt, att mellan 1775 och 1781 ifråga om pastoriseringen Stora Hattedalen blev tillordnad till Bäve, utan att församlingsgränsen blev ändrad? Eller måste man anta, att familjen flyttade först från Forshälla-Rådane till Forshälla Hattedalen och sen vidare till Bäve-Hattedalen? Eller, - som tredje möjlighet -, flyttade de kanske med det samma till Bäveska Hattedalen men lät på grund av gamla förbindelser döpa sitt barn i Forshälla, varefter dopet blev dokumenterad i Forshälla också?
Kanske finns det ännu flera förklaringsmöjligheter, som jag inte har tänkt på? Kanske är det även dumt av mig, att inte nöja mig med själva genealogiska sammanhanget, vilken ju verkar vara uppklarat?
 
Tack i förväg för alla upplysningar och hänvisningar
 
Walter

2015-01-07, 11:23
Svar #1

Utloggad Anita Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-01-07, 11:28
    • Visa profil
Hej!
Vet inte om det fortfarande är av intresse för dig och jag kan nog inte bringa så mycket reda på din Marit Persdotter däremot kanske lite grann vad gäller gårdarna Hattedalen.
Innan 1936 så gick landsvägen ner till Ljungskile precis nedanför Lilla Hattedalen och fortsatte neröver till Ljungskile. Det som du beskrivit som en fotled var med andra ord en stor trafikled. (Min svärfar har berättat att han kommer ihåg att brandbilen kom den vägen från Ljungskile, han var född 1931). Som jag förstått det så har Stora Hattedalen tillhört Forshälla församling medans Lilla Hattedalen tillhört Bäve. Varför det har blivit en församlingsgräns mellan gårdarna går förmodligen längre tillbaka än när man strikt började med församlingsgränser. Lilla Hattedalen finns omnämnt redan i mitten början av 1600-talet och Stora Hattedalen några år senare. Ägaren till Lilla Hattedalen var Åboen vilket jag kan förstå som att gården skulle gå i arv.  
Lilla Hattedalen hade samma familj som ägare fram till 1898 då den bytte ägare två gånger riktigt från när har jag inte kommit fram till men håller på att forska i det
Om jag inte har helt för mig fel så döptes alltid barnet i den församling som de föddes i så att de skulle döpt barnet i Forshälla bara för att de hade bättre förbindelser där ter sig för mig konstigt.  
Så därav tror jag att du kan dra slutsatsen att Marit Persdotter är född i Forshälla, Stora Hattedalen och att de sedan flyttade till Lilla Hattedalen Bäve.
Du får gärna höra av dig om det gav dig någon klarhet
 
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna