ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wahlquist  (läst 1390 gånger)

2005-02-23, 12:09
läst 1390 gånger

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Jag söker efter upplysningar om följande syskon Wahlquist:
 
Henrik, f. 1808 Ystad, d. ca 1870 i Sthlm. Urmakare
 
Gustav (Fredrik), f. 1812 Ystad, d.1868 Jacobs fs. handskmakare (el. sämskskinnsmakare)
 
Ernfrid, f. 1815 Ystad, d. 1895 Nicolai fs. Konstnär
 
Föräldrarna var Nils Fredrik W. f. 1779 Stralsund, Handsmakare, och Anna f. Stånge 1788

2005-02-23, 13:31
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hittade Ernfrid i Sveriges befolkning 1890:
Valqvist, Johan Ernfrid
Landskapsmål.
f. 1816 i Ystad (Malmöhus län, Skåne)
Änkling, ensam i familjen
Perseus 9.
Sankt Nikolai (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Ystad
 
På samma adress fanns även den här kvinnan:
Selma Fanny Angelina
f. 1835 i Stockholm (Stockholms stad)
brorsd.
Ogift kvinna, ensam i familjen
Perseus 9.
Sankt Nikolai (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: St.
 
Vilken av bröderna hon var dotter till framgår dock inte.
 
Sökte på  DDSS, men hittade inte någon av de ovannämnda personerna. Däremot hittade jag en födelsenotis för en Johanna Fredrika, som kan vara en syster till dem, även om föräldrarnas namn inte är helt rätt:
 
Födda i Ystads S:t Petri församling
1809-10-28
Johanna Fredrika
Faderns namn: Nils Dahlqvist, tractör
Moderns namn: Anna Strånge, 21 år
Dopvittnen: GudMor. Fru Elis: Bergström f Lundqvist. Faddrar. Krukmakaren Christ: Bergström, Smeden Nils Bäck, Hanskmakar Isac Löfberg, Coop: Capt: Jacob Claesson och Johan Lindberg Fru Edela Sylvan f: Strånge och Mamselle Reb: Löfberg.

2005-02-23, 20:20
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Selma Fanny Angelina Wahlquist f 7/8 1835 (enligt rotemansarkivet), 8/8 1835 (enligt mantalsregistret 1855) bodde 1855 i Jakobs fs. Hon står som dotter till urmakare Henrik Wahlquist f 27/3 1808 och hustrun Louise f Almstedt 26/1 1795. Sista noteringen på Gamla stan-skivan om mamsell Selma Fanny Angelina W. daterar sig 11/10 1904 - hon flyttade då till rote 10, Hedvig Eleonora.  
 
Sämskmakaregesäll G.F. Wahlquist f 5/2 1812 bodde 1855 i Ladugårdslands fs (senare Hedvig Eleonora) med sin familj:
Hustru Anna Christina W. f 20/6 1808
Dotter Anna Cecilia W. f 2/2 1844
Son Gustaf Ernfrid W. f 15/10 1847. Återfinns 1890 i Malmö S:t Petri, ogift sömmerska(!)
Dotter Emili Elisabet W. f 10/9 1850
 
Johan Ernfrid Wahlquist f 23/6 1816, artist/professor i målarkonst, finns inte i mantalsregistret 1855 men väl i rotemansarkivet för Gamla stan. Änkling när han tillsammans med brorsdottern inflyttade från rote 10 år 1885. Död 3/5 1895 i hemmet Köpmanbrinken 10. Dödsorsak ålderdomssvaghet efter hjärnblödning + akut bronkit.
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-24, 10:50
Svar #3

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Carin
 
Tack för uppgifterna. Jag kände inte till DDSS.
 
 
Informationen om Johanna Fredrika är spännande. Föräldrarnas namn stämmer nästan och moderns ålder är exakt. (Min uppgift om Stånge kan ju vara fel).
 
Jag är imponerad av att du fann personer med varinter på de namn jag gav.
 
Maud - tack återigen.
Gustaf Ernfrid, sömmerska! som du hittade var döv (eller stum) från födseln vilket antagligen begränsade has yrkesval. I mina anteckningar kallades han dock för vävare vilket låter bättre :-)
 
Urmakare Henrik Wahlquist (vars första fru jag inte  hade namnet på) var senare omgift med en Emma Lovisa. Jag har ingen notering om ytterligare barn.

2005-02-24, 11:39
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Dag, det är inte helt ovanligt att namnen stavas olika i kyrkböckerna. På vissa personer har jag sett upp till 5-6 olika stavningar av namnen, så om Anna kallas Stånge eller Strånge är förmodligen upp till vad prästen skrev. Av nedanstående uppgifter att döma är det nog ingen tvekan om att det är rätt person.  
 
För att fånga upp de olika stavningarna så använder jag mig flitigt av det s.k. jokertecknet % i DDSS. Då hittar man väldigt mycket mer, eftersom DDSS är en avskrift av kyrkoböckerna, och namnen alltså inte är standardiserade.
 
Du kanske noterade att ett av vittnena vid Johanna Fredrikas dop var Fru Edela Sylvan f: Strånge? Det var förmodligen en syster till Anna. Jungfru Edela gifte sig med hofrättsauscultant Carl Jacob Sylvan 1810-05-09.
 
Gjorde en sökning i födelseboken på St(r)ånge, och hittade då två barn till Edela Strånge och C. J. Sylvan. När dottern Magdalena Fredrica föddes (1810-05-16) var Edela 30 år gammal, och vittnena dessa:
GudMor. Enckan Johanna Strånge. Faddrar. Traktör N: F: Wahlquist och Hustru Anna Strånge.
Här är alltså Nils Fredriks efternamn rättstavat. Enkan Johanna Strånge bör vara Annas och Edelas mor.
 
1812-06-29 föddes deras nästa barn, Carl August. Edela var 33 år gammal, och även här är dopvittnena av intresse:
Enkan Johanna Strånge f. d. Handelsm. A. U. Appelberg, Hanskmakar N. Fr. Wallqvist och dess Hustru f. Anna Strånge, Encke Fru Cecilia Skytte f: Strånge.
 
Här dyker ytterligare en trolig syster upp: Cecilia. Hon och hennes make, Ehrenfrid Skytte, fick dottern Augustina 1810-11-10, och även här är Enkan Joh: Strånge gudmor. (Cecilia var 33 år gammal.)

2005-04-12, 18:40
Svar #5

Peter Borgelin

Urfabrikör Henrik Wahlquist erhöll tillstånd att bedriva urfabrik i Stockholm år 1833.
 
Jag har sett ett antal mycket välgjorda väggur tillverkade av Wahlquist.
 
Känner Ni möjligen till var han gick i lära?
 
Min mormors far hette Olof Wahlquist. Enligt uppgift var hans far smed i Bussjö utanför Ystad  
 
En syster till Olof flyttade till Bornholm och fick ett stort antal barn.
 
Tidsperioden är sent 1800-tal.
 
Kan det finnas någon koppling tro?
 
Har mitt släktarkiv om fam. Wahlquist i bostaden.
 
Återkom gärna med mera information.
 
M V H
 
Peter Borgelin, 070-5903468

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna