ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotohjälp önskas i Mo och Naverstad  (läst 775 gånger)

2003-10-20, 03:00
läst 775 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
I slutet av november reser jag till Nya Zeeland för att hälsa på vänner som jag fått genom Anbytarforum, Bill och June Johnson. Bills morfars föräldrar, August Julius Andersson och Amalia Flink utvandrade till NZ 1872, och jag har hjälpt honom med en del forskning.
 
Jag hade hoppats kunna ta en tur till Mo och Naverstad före avresan för att ta bilder av de gårdar/byar där Bills förfäder levde och eventuella släktgravar, men det ser inte ut att hinnas med.  
 
Så nu undrar jag: finns någon vänlig själ i dessa trakter som har tid och lust att - givetvis mot ersättning! - fotografera och sända bilderna till mig?  
 
August Julius Andersson var född 1848 i Skalleröd, Mo, son till mjölnare Anders Hansson och Hilda Charlotta Thor?n. Enligt vad jag kunnat inhämta ska rester (husgrund) finnas kvar både av kvarnen och mjölnarfamiljens boningshus.
 
Amalia Flink var född 1848 i Norr Skrammestad, Naverstad, dotter till soldaten Olof Flink och Anna Stina Fredriksdotter. Om soldattorpet finns bevarat känner jag inte till.  
 
Även om rester efter kvarn och bostadshus inte kan hittas, så skulle Bill uppskatta bilder från Skalleröd/Norr Skrammestad, Mo och Naverstad kyrkor och kyrkogårdar etc.  
 
Är medveten om att detta är ett heldagsjobb och är, som sagt, beredd att lämna skälig ersättning.
 
Om du vill åta dig uppdraget, ta kontakt via mejl och lämna gärna telefonnummer.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-10-20, 11:56
Svar #1

Mikael karlsson

Jag kan åta mig att fota Kyrkorna,Kyrkogårdarna
Gratis.
Hoppas någon kan hjälpa dig med resten..
 
Micke

2003-10-20, 11:56
Svar #2

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Hej Maud
 
Vad det låter trevligt att åka till Australien.  
Naturligtvis skall vi hjälpa dej med bilder från  
Naverstad och Moo. Har redan beordrat min kusin  
Kajsa ut till Flinkenäset med sin nya  
digitalkamera för att fotografera Amalia Flinks  
hemtrakter. Vet ej vad som finns kvar men något  
skall det väl bli. Beträffande Skalleröd så måste  
jag fråga runt lite grand. Kyrkorna finner du på  
min kusing Jerry Longstroms hemsida, http://
longstrom.com.
 
Med vänlig hälsning
 
Laila Falk

2003-10-20, 11:57
Svar #3

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Förlåt, men jag vet ju att det var till Nya  
Zeeland du skulle.
 
Laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna