ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderberg Gustaf bokbindare  (läst 974 gånger)

2004-06-07, 19:40
läst 974 gånger

Ann-Marie Hesselgren

Efterlyser min mormorsfar Gustaf Söderberg som lär varit bokbindare på bokförlaget Rabén & Sjögren. Han är troligen far till min mormor Blenda Gustava Elisabet som är född 21 februari 1890 i Katarina församling. Enligt min mor så växte min mormor upp hos sina farföräldrar i Lilla Alby,Sundbyberg.
Hennes mor var Amanda Kristina Lundberg som utvandrade till USA 1890-08-22. Amanda var född 1861-05-16 i Gladhammar.
Tacksam för alla upplysningar om min mormorsfar och även om min mormorsmor som vi inte vet något om efter att hon lämnade Sverige.

2004-06-07, 22:43
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21981
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:26
    • Visa profil
Till att börja med:
Har du kontrollerat om någon fader till Blenda finns noterad i Katarina födelsebok?
Föreslår att du i annat fall kontaktar Stockholms stadsarkiv (adressuppgifter finns på hemsidan www.ssa.stockholm.se) och då även ber dem söka henne i fattigvårds-/barnavårdsnämndens arkiv. Blenda var år 1890 fosterbarn på Ingarö och de kommunala arkiven bör innehålla även hennes eventuella senare fosterhemsplaceringar.  
Sundbybergs församling bildades 1909 efter utbrytning ur Bromma församling. År 1900 fanns i Bromma ingen Blenda född 1890, enligt Arkion - som dock inte är någon helt tillförlitlig källa.
 
Blenda flyttade enligt Söderskivan (rotemansarkivet) ensam till Ingarö 9/8 1890, efter att dittills ha bott hos modern, strykerskan Amanda Kristina Lundberg, i kv Schultz 10 (Renstjernas gata 22/Åsögatan 41) i Katarina förs. Modern anmälde samma dag, 9/8 1890, till rotemannen sin egen flyttning till Amerika.  
 
Blenda återfinns i folkräkningen 1890 (Arkion):
Hemförsamling: Ingarö
Hemort: Westernäs
Län: Stockholms
Torpare Anders Petter Andersson f. 1838 i Huddinge
Hustru Kristina Charlotta Hammelin f. 1849 i Brännkyrka
Son Frans Viktor f. 1879 i Ingarö
Fosterdotter Blenda Gustava Elisabeth Lundberg f. 1890 i Katarina
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-08, 22:59
Svar #2

Ann-Marie Heselgren

Hej Maud!
Tack för ditt svar. Jag kommer nu attt gå vidare till Stadsarkivet. Min mormors levnadshistoria är så fascinerande att jag vill fortsätta att söka i henes tidigare liv. Det jag som barnbarn har fått mig berättat är inte helt överenstämmande med de uppgifter som hitills kommit fram. Jag är mycket spänd på vad jag kommer att hitta ?
Har du mer uppgifter är jag mycket tacksam att  ta del av dem. MVH  Ann-Marie H.

2004-06-09, 20:57
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21981
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:26
    • Visa profil
Vet du möjligen något om farföräldrarna som din mormor ska ha vuxit upp hos?
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-09, 22:33
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21981
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:26
    • Visa profil
Förhoppningsvis kan Stadsarkivet ge klara besked om både barnafader och farföräldrar, men jag har ändå roat mig med att söka en tänkbar Gustaf Söderberg.  
 
Hittade en Gustaf Emanuel Söderberg f 16/3 1868 i Adolf Fredrik. År 1890 var han bokförlagsbiträde och bosatt i Klara församling med föräldrarna, snickariarbetare Gustaf Söderberg och Carolina Nilsdotter Söderberg. Föräldrarna flyttade till Solna 1895 och bodde år 1900 i Lund, Solna församling.  
Om detta Lund låg i Lilla Alby känner jag inte till, men Lilla Alby var (enligt Solna kommuns hemsida) ett av de municipalsamhällen som ingick i landskommunen Solna. Lilla Alby var präglat av industrier och nära knutet till Sundbyberg. 1949 inkorporerades stadsdelen i Sundbyberg. Och enligt Svenska kyrkans i Sundbyberg hemsida innebar församlingsregleringen mellan Solna och Sundbyberg 1949 att Alby kyrka (invigd 1892) då fördes över till Sundbybergs pastorat. Lilla Alby tillhörde alltså Solna församling till 1949, om jag fattat rätt.
 
Gustaf Emanuel Söderberg var år 1926 lagerbokhållare, ogift och bosatt i Klara.
 
Amanda Kristina Lundberg var 1/12 1888--28/10 1889 piga hos en fru Lundin i Klara, kv Adam och Eva (Drottninggatan 68/Hötorget 9/Slöjdgatan 9).  
Gustaf Emanuel Söderberg bodde samtidigt i kv Pilen (Bryggaregatan 12/Klara Strandgata 36/Vasagatan 36). Det är ju inte långt emellan, så de hade möjlighet att råkas.  
(Källor: Arkion 1890 och 1900 samt Klaraskivan)
 
Nå, detta är ju bara spekulationer som inte är värda ett smack utan källor som stöder dem. Men om Stadsarkivet har handlingar som upptar denna familj Söderberg, så finns det mer att hämta på Klaraskivan.
Och om min teori skulle visa sig vara helt uppåt väggarna så roade det mig i alla fall att leta i de mera osäkra källor jag har lätt tillgängliga.
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-10, 09:27
Svar #5

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Jag har också en Söderberg som var bokbindare. Jag vet att han är född i Stockholm, men jag vet inte i vilken församling. Man kan ju spekulera att han kanske var farbror till nämnde Gustaf. Det blir intressant att se vad som kommer fram i denna diskusion.
 
Mvh/Rolf
 
 
Johan Theodor Söderberg.  
Född 1833-09-21 i Stockholm (AB).  
Död 1905-05-06 i Jönköpings Sofia (F) (JBGF).  
Dödsorsak: Olycka Skallfraktur.  
Bokbindare.  
Levnadsbeskrivning  
Levde 1855 Kvarter Stormhällen Jakob (AB) (1855 års mantalslängd och hfl).  
Levde 1863 i Maria Södra Nr 2127, Stockholm (AB) (1863 års mantalslängd).  
Levde 1864 i Johannes Nr 2015, Stockholm (AB) (1864 års mantalslängd).  
Levde 1865 i Klara Nedra Nr 2599, Stockholm (AB) (1865 års mantalslängd).

2004-06-10, 20:16
Svar #6

Ann-Marie Hesselgren

Tack Maud för ditt engagemang. Jag har inte hunnit kolla Stadsarkivet pga barn, avslutningar m.m....
Har dock kollat dina uppgifter med min mor och det verkar vara rätt spår... Enligt henne har  
hennes morfarsfar varit med och gjort predikstolen i Klara Kyrka. Min mormor och mamma var för mycket länge sedan i Klara Kyrka för att få fram uppgifter vem som gjort predikstolen, men det gick inte att få fram. Så det kan stämma med snickeriarbetare. Vidare enligt min mor växte mormor upp intill Pingstkyrkan Lilla Alby Sundbyberg.  
Närheten till Amanda och Gustaf var intressant...kan ju vara mycket möjligt.
 
Återigen tack för ditt intresse. Enligt min mor så gjorde Gustaf min mormor arvslös för att hon gifte sig med en rörmokare (min morfar). Enligt uppgift återigen så testamenterade han sina tillgångar till sin bror Janne i USA. Han tyckte dock synd om min mormor med sina sju barn och skickade pengarna till henne.( Det här är bara en liten del av den spännande historien.)
 
Det var också intressant med inlägget från Rolf dat 10 juni 2004.
 
Tack Ann-Marie

2004-06-10, 20:22
Svar #7

Ann-Marie Hesselgren

Hej Rolf
 
Det var intressant med dina upplysningar, kan det vara möjligt att han kallades Janne och vistades en tid i USA? Se vidare mitt inlägg till Maud Svensson dat 10 juni 2004.
 
 
MVH
Ann-Marie

2004-06-10, 21:42
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21981
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:26
    • Visa profil
Du skriver att Gustaf gjorde din mormor arvlös - men efter ditt svar till Rolf blir jag inte klok på om du syftar på fadern eller farfadern?  
Gustaf Emanuel Söderberg hade enligt Klaraskivan en bror född 1874 som drog till Amerika 1891. Han hette dock Josef Natanael, så jag vågar inte föreslå att han skulle ha kallats Janne.
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-10, 22:39
Svar #9

Ann-Marie Hesselgren

Jag syftar på min mormors förmodade far Gustaf Söderberg f 1868? Jag har också svårt att tro att Josef kan bli Janne.
 
Åter igen TACK
 
Ann-Marie

2004-06-11, 09:07
Svar #10

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Min Johan T Söderberg kan inte vara bror med Gustaf (möjligen farbror). Han var född 1833 och Gustaf 1868.
Fr.o.m ca 1870 dyker Johan upp i Jönköping och bildar familj.
 
Mvh/Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna