ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anbytarvärden meddelar  (läst 104344 gånger)

2008-09-23, 21:20
läst 104344 gånger

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Driftstoppen, alltså de tre vi haft i september, beror på ett fel som hittills ingen begriper. Det är inte så lätt att upprepa heller, alltså är det svårt att hitta.
 
Minnet tar slut i datorn hursomhelst, och ibland löser sig detta av sig självt då en städprocess lyckas städa bort minnesätarna, men ibland lyckas inte detta - förmodligen därför att städprocessen själv inte kan köra - och då krävs omstart av datorn, vilket görs av Ålcoms personal, men de måste först få reda på att det är något fel.

2009-01-06, 00:01
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Driftstoppen (se tidigare inlägg) är fortfarande ett olöst mysterium, men numera finns det i alla fall ett övervakningsprogram som upptäcker situationen och stänger butiken i tre minuter. Det har hjälpt under hösten, men ibland blir det alltså kortare stopp, som t ex alldeles nyss, om någon märkte det.

2009-02-24, 08:03
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Nu inför vi Moderatorer för de olika ämnena i Anbytarforum. Läs mer under länken Moderatorer i vänstermenyn.

2009-03-12, 11:17
Svar #3

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Vi söker fler moderatorer för fortsatt städning i Anbytarforum. Övriga ämnen, Kända personers anor och Särskilda forskningsområden är särskilt angelägna avdelningar just nu.
Hör av dig om du har frågor, så berättar jag mer om vad jobbet innebär.

2009-03-15, 20:17
Svar #4

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Vårstädning i Anbytarforum pågår.  
Nu är våra moderatorer igång med att organisera upp en del spretiga diskussioner på Anbytarforum. Arbetet syftar till att det skall bli lättar att hitta bland de 850.759 inläggen. Inga inlägg kommer att raderas och vägvisare läggs in när något flyttas till annan plats. Ber om överseende om det verkar rörigt några veckor framöver.

2009-03-17, 07:50
Svar #5

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Kända personers anor har öppnats för nya rubriker. Samtidigt har de sista kändisdiskussionerna flyttats över från det stängda ämnet Kändisars härstamning. Det finns dock en del diskussioner om nu levande personers anor som tills vidare blir kvar i den stängda diskussionen.

2009-04-09, 17:37
Svar #6

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
En riktigt Glad och God Påsk till alla anbytare!

2009-04-15, 22:46
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Då är vi tillbaka igen efter ett kortare avbrott. Något hade fått alla landskap från Gästrikland till Öland att tappa sina namn.

2009-05-11, 08:10
Svar #8

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Anbytarforum är åter fritt!
 
Det är nu åter avgiftsfritt att skriva och delta i diskussioner om släktforskning och närliggande ämnen på Anbytarforum. Det blir dock fortfarande obligatoriskt med användarkonto. I stort sett alla forum har användarkonto och för att undvika anonyma inlägg vill vi ha kvar dessa. Även den arbetsgrupp som utvärderat avgiften på förbundsstyrelsen uppdrag förordar att användarkonton bör vara kvar. Förbundsforum blev fritt redan i maj 2008.
 
Styrelsen hoppas att du som redan är Röttervän vill vara det även i fortsättningen och därmed bidra till Rötters drift. Är du inte Röttervän och tycker att Anbytarforum är ett fantastiskt forum är vi mycket tacksamma för ditt bidrag om 100 kr till Rötters vänner.  
 
I Bokhandeln under prenumerationer kan du bli Röttervän direkt via kortbetalning alt. välja att få en faktura. Eller betala till något av följande konton: Plusgiro 15 86 22 -1 eller Bankgiro 462 - 8848. Glöm bara inte att skriva ditt namn och adress.
 
Tack för ditt bidrag och välkommen till Anbytarforum och Rötters vänner!

2009-05-14, 10:29
Svar #9

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Under rubriken Kända personers anor tillåter vi nu användarna själva att skapa nya underrubriker. Tänk dock på att inte skapa diskussioner om nu levande kända personer och/eller deras levande anhöriga.

2009-08-17, 12:12
Svar #10

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Ni missar väl inte Sveriges släktforskarförbunds riksstämma och  
Släktforskardagarna i Falköping 22-23 augusti!
Det blir massor av utställare, föredrag och visningar. Läs mer på http://fsffalbygden.se/forb_index.htm

2010-08-14, 23:33
Svar #11

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lite kort förvarning kanske, men snart startar en backup av forumet och då går det inte att posta inlägg. Backupen bör vara klar senast under söndag förmiddag.

2010-08-15, 15:21
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu är anbytarforum igång igen. Backupen hade tydligen misslyckats och hängt sig.

2011-01-09, 00:37
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Dagens stillestånd i AF (ca. 13.00 - 15.40) berodde på att någon kapad dator i Senegal var inne och försökte läsa alla sidor som finns i Anbytarforum, varigenom servern blev överlastad.

2011-01-31, 22:48
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Reindexering av forumet pågår och kan ta flera timmar.

2011-03-18, 19:18
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Dags för reindexering igen eftersom några grupper har gått sönder. Välkomna åter senare.

2011-03-18, 20:59
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com

2011-10-26, 09:05
Svar #17

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Aftonbladet uppger idag på morgonen 26/10 att www.genealogi.se ska vara hackat tillsammans med en rad olika sajter. Vi har ännu inte haft möjlighet att kontrollera det. Men vi uppmanar alla som har lösenord på någon del av Rötter att byta sitt/sina lösenord. Tänk på att aldrig använda samma lösenord t ex på Rötter som du använder till t ex din bank.
 
Byt ditt lösenord till tex Förbunsdforum, Medborgarskapshandlingar, Forskarkatalogen, Anbytarforum  etc. etc. och har du använt samma lösenord någon annanstans - byt!
 
Vänliga hälsning,
Viktoria Jonasson
Vikarierande anbytarvärd

2011-10-27, 00:33
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu är det bekräftat att genealogi.se är hackad. Det som har kommit ut är informationen i Forskarkatalogen, men inget annat såvitt känt.
 
Vi jobbar med att täta alla hålen så att detta inte ska kunna upprepas.
 
Troligen kommer vi att byta alla lösenorden i Forskarkatalogen i en enda operation. Ni som har registrerat er där får höra av er för att få det nya lösenordet. Vi informerar på Rötter om och när detta blir gjort.
 
Ni som har använt samma lösenord i Forskarkatalogen och på andra webplatser rekommenderar vi att genast byta lösenord på de andra webplatserna.
 
Det är viktigt att välja bra lösenord. Ett bra lösenord ska:
Vara minst 10 tecken långt Inte bestå av ett enda ord Gärna bestå av en hel fras eller liknande, t ex Talgoxarna kvittrar ljudligt vid lunch Använd olika lösenord på olika webplatserEnklare lösenord är tyvärr lättgissade med dagens teknik.
 
Diskussion och frågor kring allt detta samlar vi i disussionen Datorprogram och teknik » Datavirus och liknande otrevligheter .

2011-12-03, 23:29
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det blir sannolikt serverbyte för Anbytarforum i morgon kväll (söndag kväll). Det bör innebära ett par timmars stängning, men inte mer. Anbytarforum får därefter en egen server på ett annat webbhotell, och allt ska fungera som tidigare. Förhoppningsvis blir det också en aning snabbare.

2011-12-04, 19:13
Svar #20

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag börjar vid 8-tiden med serverbytet.
 
(21:30 - nu är det flyttat till nya servern men det är lite mer arbete kvar, så Anbytarforum kan komma och gå under kvällen. Mer info följer.)

2011-12-04, 22:31
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu tror jag allt fungerar, så jag har slagit på möjligheten att posta inlägg.

2011-12-04, 23:17
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Förbundsforum öppet för alla
 
Enligt styrelsebeslut 25/11 provar vi under tre månader att ha Förbundsforum öppet för alla. Inlägg i Förbundsforum kommer alltså att synas under Nytt senaste dygn och man kan skriva inlägg i Förbundsforum utan att behöva logga in särskilt. Samma inloggning som i Anbytarforum gäller.
 
Vad är det vi ska prova då? Jo, anledningen till att Förbundsforum hamnade under särskild inloggning är att vi tidigare konstaterat att politiska frågor kan få folk att bli ovänner. Alltså bör sådana frågor diskuteras för sig, och släktforskningsfrågor för diskuteras för sig.  
 
Stämningen i Anbytarforum har blivit bra mycket bättre på senare år, så vi känner att det är dags att ge mer exponering åt Förbundsforum, som delvis på grund av sin särskilda inloggning för en tynande tillvaro. Det vi ska prova är alltså att låta Förbundsforum vara öppet, och vi hoppas att den goda stämmingen fortsätter.
 
Moderatorerna kommer också i fortsättningen att hålla på tesen att politiska frågor diskuteras i Förbundsforum.

2012-03-19, 20:01
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Då var det öppet igen efter stilleståndet sedan lunchtid. Det var en indexfil som hade gått sönder. Det har hänt förr, så det är säkerligen ett fel i Discus som orsakar det.

2012-10-09, 19:48
Svar #24

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Jag är nytillträdd anbytarvärd och vill därför kort presentera mig. En del av er har haft kontakt med mig sedan tidigare på forumet; jag är moderator för Västergötland sedan januari 2009 och har varit vikarierande anbytarvärd sedan mars 2010.
 
Till min hjälp på Anbytarforum har jag våra duktiga moderatorer. Även min företrädare Anna-Lena Hultman finns till hands med goda råd.
 
Mycket av den lediga tiden går till släktforskning, men även till andra aktiviteter som kretsar runt ämnet; jag håller kurser i den lokala föreningen (Borås Släktforskare) där jag även är ordförande och jag sitter också med i förbundsstyrelsen.
 
Vänliga släktforskarhälsningar,
Viktoria Jonasson

2012-11-18, 18:29
Svar #25

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej!
 
Ibland behöver vi (anbytarvärden och/eller moderatorerna) nå enskilda anbytare, men ofta har vi inte tillgång till aktiva e-postadresser. Det är därför viktigt att alla anbytare har aktuella uppgifter i sina användarkonton.
 
De flesta har sin e-postadress synlig för övriga anbytare, men om man vill kan man dölja uppgiften genom att klicka på Visa inte min riktiga e-postadress i min användarprofil. Dolda uppgifter kan bara forumets administration se.
 
Ta gärna en titt hur det ser ut i ditt användarkonto; kanske är det någon uppgift som behöver uppdateras?
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson

2013-01-12, 04:17
Svar #26

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej!
 
Först ett stort tack för allt engagemang angående forumet! Det har skrivits många inlägg med kloka ord och en del förbättringsförslag under den senaste tiden.  
 
Nu har Anbytarforums struktur har ändrats igen - hoppas att den nya strukturen gör det lättare att hitta rätt ämne på forumet och att alla snart känner sig hemma igen med nyordningen.  
 
Den alfabetiska strukturordningen som har provats ett slag har fått både ris och ros. Tyvärr var det mest av det första, så den nya ordningen liknar mer den gamla. Med hjälp av underrubriker har ämnena grupperats en del för att få en mer lättläst ämneslista. Ett par ämnen har fått byta namn och ett par nya har tillkommit. Nykomlingarna är Genetisk genealogi (DNA) som varit öppet en kort tid och Militaria.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson

2013-03-28, 22:56
Svar #27

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått ett mail från Eva Sandevik enligt nedan. På samma gång kan jag ju passa på att instämma i hennes uppskattning av alla hjälpsamma anbytare.
 
Glad Påsk!
/Viktoria Jonasson
Anbytarvärd/Moderator Västergötland
 
Hej Anbytarvärd,
Det finns ingenstans att lägga in beröm till alla duktiga hjälpare. Tänk så otroligt mycket information som kommit alla sökare till del.
Om det går vill jag så gärna ge beröm till alla som ägnar massor av tid till att söka efter anor (även om det inte är deras egna).
Hoppas att detta kan skickas till alla via den som ansvarar.
Tack på förhand och massor av påskkramar till ansvarig,
Eva

2013-03-29, 08:40
Svar #28

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Det finns ett flertal rubriker under  för att tacka och hälsa. Om ingen rubrik passar så går det förstås utmärkt att öppna ett nytt ämne

2013-05-16, 10:49
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
På grund av en serveruppdatering kommer Anbytarforum att vara otillgängligt runt 13:30 - 13:45 idag, torsdag.

2014-09-07, 20:46
Svar #30

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej,
 
vi behöver fler som hjälper till att moderera Anbytarforum. Som moderator granskar man de inlägg som görs under det ämne man modererar (helst dagligen), flyttar de inlägg som råkat hamnat fel och tar bort inlägg som t ex handlar om levande personer. Dessutom besvarar man en del mail och hjälper anbytarna tillrätta.
 
Som moderator håller man sig ajour om vad som händer i släktforskarvärlden och får många kontakter, både med vanliga anbytare och med de andra moderatorerna. Du har säkert sett att det finns ett låst ämne på forumet - moderatorforum. Där kan vi som modererar forumet diskutera hur vi ska göra i olika situationer och tipsa varandra.
 
Gå in på http://aforum.genealogi.se/front/sv/moderatorer.htm om du är intresserad av att bli moderator, där hittar du också moderatorlistan där det syns vilka ämnen som behöver moderatorer.
 
Ytterligare ett låst ämne - Styrelseforum - kommer att läggas in på Anbytarforum, där förbundsstyrelsen får ett eget forum.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd/moderator Västergötland

2014-11-11, 20:39
Svar #31

Utloggad Viktoria Jonasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 16:28
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är glad att vi fått ett par nya moderatorer efter förra inlägget under denna rubrik. Välkomna moderator Öland och moderator Uppland! Ännu finns det plats för fler moderatorer, så hör gärna av er om det är en uppgift som kan passa er.
 
Ni som är ordförande i någon av de föreningar som är anslutna till Sveriges Släktforskarförbund har säkert läst att det är ett nytt slutet forum på gång för ordförande och ytterligare några föreningsrepresentanter. Förbundets ordförande kommer att informera mer om det lite senare i Angeläget (kommer att finnas under http://www.genealogi.se/nyhetsbrev-angelaeget). Tills vidare öppnas det dock enbart för provkörning för ett fåtal.
 
Vänliga hälsningar,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd/moderator Västergötland

2014-11-30, 23:21
Svar #32

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vill tacka för mig i rollen som Anbytarvärd och rikta ett varmt välkommen till Camilla Eriksson som tar över rodret. Camilla känner säkert en del av er igen sedan tidigare, bl a som moderator för flera ämnen och som en av våra duktiga bloggare på Rötter. Samtidigt vill jag tacka de övriga moderatorerna för allt stöd jag fått som Anbytarvärd - ni är ett gott gäng - och till anbytarna för alla trevliga kontakter.
 
På forumet blir jag kvar som Moderator Västergötland och inom snar framtid även som moderator för det nya Föreningsforumet.
 
Förutom Föreningsforumet kommer snart ännu en nyhet på forumet; vi kommer att få ett nytt ämne för kursledare inom släktforskning. Det har varit ett önskemål att få en plats för erfarenhetsutbyte om kursverksamhet från flera av dem som gått på de kurser för släktforskarkursledare som Sveriges Släktforskarförbund anordnat och jag hoppas och tror att det kan bli ett ämne där vi kan få bra tips av varandra.
 
Allt gott!
/Viktoria

2015-05-17, 13:49
Svar #33

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Styrelsen för GU-fonden vill ha en plattform för interna diskussioner. Därför kommer det nu att finnas med ett GU-forum som en slutet forum för det under Anbytarforum.
 
Tips och/eller nomineringar för lämpliga priskandidater mottages tacksamt!  
 
Vänliga hälsningar,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland (tillika styrelseledamot för GU-fonden)

2015-08-29, 17:45
Svar #34

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Släktforskardagarna 2015 bjuder på ett strålande väder, massor av föredrag, utställare och möten med entusiastiska släktforskare. De som inte har möjlighet att besöka årets värdstad Nyköping (tillika min hemstad), bör definitivt åka till Umeå som arrangerar Släktforskardagarna 2016!  
 
 
En liten påminnelse i all vänlighet och med de få hjärnceller jag har kvar efter en intensiv dag: att ladda hem eller kopiera upphovsrättsskyddat material är olagligt. Det är vare sig lämpligt eller tillåtet att på forumet diskutera var man kan ägna sig åt dylika aktiviteter.

2016-02-24, 09:07
Svar #35

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
14 mars stängs Anbytarforum tillfälligt för flytt till ny plattform.
 
Under stängningen kan diskussionerna läsas men inga nya inlägg göras, varför användarkontona tillfälligt inaktiveras.  
Det går heller inte att ansöka om ett nytt konto under stängningen.
 
Tidsplanen är att nya Anbytarforum öppnar 24 mars. Då återaktiveras användarkontona och funktionen att ansöka om nya användarkonton.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna