ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohuslän-Liste  (läst 1498 gånger)

2001-05-12, 01:20
läst 1498 gånger

Nina M.Nordby

Dette er en ny liste, på engelsk, for Bohuslän. Lista har som formål å hjelpe etterkommere av utvandrede Bohuslänninger å finne tilbake til sine røtter.
 
Subscribe to:
Bohuslen_genealogy-subscribe@yahoogroups.com

2001-05-12, 15:27
Svar #1

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Dette er et bra tiltak. Jeg ser at det allerede er 18 stykker som har meldt seg på. Har du reklamert for den på soc.genealgy.nordic og tilsvarende steder ennå?
 
mvh Are

2001-05-13, 10:02
Svar #2

Nina M.Nordby

Nei, men takk for tipset!!!!!! Jeg har lenge følt et behov for en slik liste. Bohuslän er liksom litt bortgjemt. Vær velkommen til å reklamere der du måtte føle at listen passer inn du også!
Takk igjen.

2001-05-13, 23:06
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är väl bra att det finns en Bohusläns-lista, men jag tycker man aktivt ska få anmäla sig själv.
 
Nu har man tydligen plockat namn och adresser från Rötter, vilket fått till följd att t.ex. jag, som inte har något i Bohuslän, men skrivit något enstaka inlägg i någon diskussion där, hamnat på listan och alltså fått oönskade mail + litet bök med att avanmäla mig. Och det tycker jag inte var så snyggt gjort av moderatorn, vem det nu är? Bör inte denne framträda med namn?

2001-05-14, 15:22
Svar #4

Nina M.Nordby

Trodde det nesten det var forståelig at det var jeg som hadde opprettet listen. Beklager dersom noen har funnet dette upassende, noe som også fremkommer i invitasjonen!! Håper likevel du velger å være med på listen.Forøvrig har jeg fått mange positive tilbakemeldinger på tiltaket og håper at det forblir så fremover også, og at listen kan være til gledelse...og ikke ergrelse.

2001-05-14, 19:01
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är en alldeles utmärkt idé att starta en epostlista för Bohuslän!
 
Det är också glädjande att se Elisabeths attitydförändring till epostlistor: Det är väl bra att det finns en Bohuslän-lista. 
 
När det för några månader sedan presenterades en ny lista i Södermanland, så var det annat ljud i skällan. Då var det snarare Du skall inga andra listor hava jämte Anbytarforum som gällde.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-05-14, 23:14
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jörgen, du får gärna missförstå mig, om du vill.
 
Det jag var fundersam på förut var att de speciella sockenexperterna skulle inskränka sig till att bara skriva på listan och inte i Anbytarforum, och då skulle icke-listdeltagare inte få samma fina information som de andra. Men av reaktionerna att döma, så skriver dessa också gärna i Anbytarforum.

2001-05-14, 23:19
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nina, i det mail som jag fick igår:  
 
Subject: Welcome to the Bohuslen_genealogy group
 
så finns ingen information om att det är du som är moderator. Detta framgår dock av det mail som skickades i ditt namn, men som tämligen ointresserad av Bohusläns genealogi, så suddade jag detta mail oläst. Har dock läst det nu.
 
Och jag anser fortfarande att det måste vara deltagarna själva som anmäler sig, och att det är ett oskick att samla in adresser på detta vis.

2001-05-15, 07:44
Svar #8

Nina M.Nordby

Jeg anser denne diskusjonen for å være over,men vil si at det tross alt er slektsforskning vi bedriver og la det være slik.Det er mange nok diskusjoner i slektsforskermilj?et som det er. Meningen er å movitere, og ikke demotivere. Slik jeg ser det er det positivt å ha flere muligheter å velge mellom, og jeg anser ikke at noen liste, Røtter eller andre ressurser skal ha enerett av noe slag. Vi trenger alle, og bør derfor være så sporty at vi kan referere til hverandre også!!

2001-05-15, 16:09
Svar #9

Laila Christiansen

Selvom du anser denne diskusjonen som over, Nina, vil jeg komme med en liten kommentar til at alle bør delta på Anbytarforum, slik at alle kan se hva alle skriver
 
Bohuslänlisten skal foregå på engelsk, og være en hjelp særlig ang. emigranter ol. hvis jeg har forstått det rett. Det er ikke lett for ikkeskandinaver å finne all informasjon i Anbytarforum nyttig, da de ikke leser vårt språk. Så, da er det nødvendig med noe annet.
 
Jeg kan fortelle at i går kveld satt jeg og hjalp en med aner i Naverstad, i dag tikket det inn en mail på Bohuslista fra en amerikaner som lette etter samme familien. Dette helt uavhengig av hverandre!
 
Stå på du Nina! Jeg skal hjelpe så godt jeg kan!!

2001-05-15, 17:14
Svar #10

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Et teknisk spørsmål: Jeg meldte meg på listen lørdag 12. mai. Først sendte jeg en e-post, men mottok ikke noen fra listen, så sendte jeg den samme en gang til senere på ettermiddagen, men ei heller denne gang mottok jeg meldingen fra listen. Jeg har heller ikke fått noen såkallt rebounce på de to meldingene jeg sendte l?rdag.
 
Skal det ikke egentlig være slik at din egen melding blir distribuert tilbake til deg selv, slik at man kan få bekreftet at meldingen har nådd fram til alle (også seg selv)?
 
Jeg er fortsatt usikker på om mine meldinger lørdag i det hele tatt kom fram, gjorde de det?

2001-05-15, 21:27
Svar #11

Nina M.Nordby

Are! Meldingen din ble mottatt 2 ganger den 12. mai. Manglende svar fra andre skyldes kanskje at det ikke var så mange medlemmer på dette tidspunktet. Pr.dags dato er det 171 medlemmer!
 
Jeg har foreløbig ikke noe svar på hvorfor du ikke mottok en egen kopi av mailen. Det vil i starten være noen barnesykdommer å helbrede ser det ut til.Jeg skal prøve å finne et svar på problemet, men mailen din kom fram. Prøv igjen du! Mange henger på gjerdet i starten.
 
Laila! Takk for den, dette er liksom hensikten med lista og det er artig å se at det fungerer. Det er faktisk ikke like lett for de som er engelskspråkelige som du sier.

2001-05-17, 22:22
Svar #12

Hilding Jacobsson

Har just avsagt mig denna Lista som blivit pådyvlad mig utan egen begäran för några dagar sedan och icke med angiven avsändare. Skulle tydligen gissa/förstå vem det var.
 
Har nu i kväll drabbats av 73 mer eller mindre seriösa släktförfrågningar och diskussioner och hejatillrop på diverse språk.
 
Har faktiskt annat att göra, bl a släktforskning, än att gå igenom allt detta.
 
Anbytarforum är fullt tillräckligt för seriösa förfrågningar m m där jag kan snabbt se om jag kan lämna någon hjälp.
 
Hilding Jacobsson

2001-05-18, 10:43
Svar #13

Lennart Andersson

Hilding!
Jag själv gick med i listan för att testa om det gav mig nåt och hittills har det inte tillfört mig nåt nytt och jag kommer också förmodligen att lämna listan, men vill testa ett tag till.
Däremot har jag sett att många uppskattar detta och har fått ett lyft i sökningarna efter sina rötter. Bara detta berättigar ju företeelsen av listan!
Om din kritik var att du utan eget agerande blev uppsatt på listan så håll dig till det. Att spela besserwisser och döma ut denna typ av informationsutbyte och kalla den oseriös skapar definitivt inte ett bättre klimat på nätet.
 
Konkret kritik, Hilding, kan aldrig vara fel. Men att fortsätta trampa förtar udden av kritiken!
 
Mvh
Lennart

2001-05-18, 15:11
Svar #14

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Meningen med listen, om jeg har forstått Nina Nordby rett, er ikke å konkurrere med Anbytarforum, men å utfylle disse sidene. Listen fyller et udekket behov for de engelskspråklige, og har bl.a. skapt et kjærkomment fokus på Bohuslän som landskap.
 
Det er selvsagt et problem (som med alle slike lister) at det blir en overflod av etterlysninger og spørsmål, men slik må det nødvendigvis bli, når størsteparten av deltagerne befinner seg langt unna primørkilder og litteratur, med de vansker for mulighter til egenhendig forskning dette gir.
 
mvh Are

2001-05-18, 17:48
Svar #15

Anders Andersson

Graden av seriositet (eller vad man skall kalla det) är inget absolut begrepp. Sändlistan må vara till glädje och nytta för dem som frivilligt deltar i den, men om den marknadsförs med hjälp av spamming eller tvångsanslutning, då är den varken seriös eller till någon glädje för de ofrivilliga listmedlemmarna. Jag blev också tvångsansluten, och jag har inte fått någon slutlig förklaring till varför (jag kan inte påminna mig att jag skrivit något om Bohuslän).
 
Alla gör vi dock våra misstag i början, och jag vill inte älta saken till överdrift. Jag har själv godkänt mitt listmedlemskap i efterhand för att få en bättre bild av listans funktion och innehåll, och så kan jag lämna den på egen hand när jag vill.
 
Huvudsaken är att så många som möjligt tar till sig den erfarenheten, att man aldrig skall ansluta främmande människors e-postadresser till någon sändlista utan att de bett om det själva, oavsett vad listan handlar om. Jag utgår från att det målet är uppnått nu i detta forum, och jag önskar Nina lycka till i fortsättningen.

2001-05-18, 21:08
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om man går in på listans nätsida, så ser man att det finns 68 inlägg där. Under motsvarande tid (fr.o.m. den 11 maj) har det varit 46 inlägg i Anbytarforum: Landskap: Bohuslän. 15 av dessa 46 handlar om listan. Egentligen är det alltså bara 31 som ska räknas. 68 på listan, 31 i Anbytarforum.
 
Nu är förvisso inte kvantitet och kvalitet samma sak, men detta visar i alla fall att det finns ett stort intresse för listan. Är då alla inlägg på listan seriösa. En och annan recensent anser uppenbarligen inte det. Men mäter man då inläggen i Anbytarforum med samma måttstock? Eller är det var ett inlägg skrivs som avgör om det är seriöst? Är alla inlägg automatiskt mer seriösa bara för att de skrivs i Anbytarforum? Är det t.ex. seriöst att skriva att listan inte handlar om släktforskning?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-05-18, 22:39
Svar #17

Hilding Jacobsson

Lennart!  Jag har icke bett att få komma med i listan! Inget namn fanns heller som ansvarig!  Skrev till moderatorn och frågade vem! Har ännu efter fem (5) dagar icke fått något svar. I de 73 mejlen var ett flertal från Nina Möller om test och att inte bry sig om mejlen!
 
Det får icke vara så att man bara tar en medlemslista och väljer ut vissa och sedan tvångsansluter! Har nu fått ett mejl att vidimera mitt utträde en andra gång. Jag svarade på svenska - kanske det förstås?!
 
Jag är inte bra på varken engelska eller norska och försöker heller icke göra sken av detta.
 
Hilding

2001-05-18, 23:08
Svar #18

Nina M.Nordby

Av de 68 innleggene som nå ligger på lista finnes det ikke en om test for den som måtte ha interesse av å vite dette.Faktisk finnes det post fra flere som er henrykt over å ha funnet tilbake til sine røtter i Bohuslän. Det er vanskelig å levere et feilfritt produkt uten enkelte innkjøringsproblemer, så jeg beklager dersom enkelte ikke har kunnet svelge dette.Heldigvis har lista gleder langt flere enn den har ergret. Iallefall er det artig å se at den engasjerer.....at et emne som slektsforskning kunne bli så eksplosivt kunne jeg ikke ane.
 
Jeg synes forøvrig det ikke er riktig å sette Røtter, Bohuslän lista eller andre ressurser opp mot hverandre. Røtter er topp, og jeg henviser gjerne andre hit.Det er mangfoldet som teller slik jeg ser det.
 
Forøvrig forklarte jeg i den første mailen hvor jeg hadde funnet navnene, og at jeg beklaget på en høflig måte dersom noen fant dette upassende. Deretter fulgte det også en forklaring på hvordan man kunne melde seg ut av lista. Det er altså ikke slik å forstå at jeg ikke har gjort rede for hvor navnene er hentet fra. 
 
Forøvrig har jeg ikke problemer med verken norsk, svensk eller engelsk, men jeg beklager hvis andre måtte ha det.Tenk at Bohuslän en gang var i norske hender.........

2001-05-19, 02:01
Svar #19

Anders Andersson

Jag trodde att saken var utagerad, men jag ser att det fortfarande föreligger vissa missförstånd.Det är alltså inte acceptabelt att oombedd skriva upp någon på en sändlista och begära att vederbörande själv skall be om utträde. Det blir inte mer acceptabelt för att man oombedd skriver upp någon på en sändlista, ber om ursäkt för att man har gjort detta olovandes och förklarar för vederbörande hur han själv skall be om utträde. E-post kostar vanligen mer för mottagaren än för avsändaren, och obeställd e-post är som att skicka papperspost utan porto så att mottagaren får lösa ut det för egna pengar. Om jag vill ta emot ett visst brev, så betalar jag gladeligen för detta, men då skall man inte missbruka systemet och tvinga mottagarna att betala för en massa post de inte har bett om. Det hjälper föga att det på kuvertet står ordet ursäkta där det borde ha suttit ett frimärke.
 
Nina, tag nu inte detta för hårt. Jag hoppas att du och de andra som frivilligt anslutit sig till sändlistan får utbyte av den. Alla gör vi dock våra misstag. Jag har också gjort misstaget att kidnappa diskussionsdeltagare mot deras vilja; det krävdes en smula övning och brända fingrar, men till slut insåg jag hur datoriserad kommunikation mellan människor måste fungera, nämligen med alla berörda parters godkännande. Det var för 20 år sedan. Jag hoppas nu att mina och Ninas erfarenheter kan komma andra till del redan på teoretisk väg, så att inte alla Internets användare nödvändigtvis måste göra om samma misstag.
 
Gott omdöme får man av erfarenhet, och erfarenhet får man av dåligt omdöme.

2001-05-19, 07:38
Svar #20

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Det är bra att det kommer lokala listor,min erfarenhet är att chansen att få svar på sina frågor är mångdubbelt större om man använder sig av sådana när man söker någon.
 
Anslutningen utan att själv begära det kan ju ha den fördelen att man inte missar att listan finns, och det är väl inga större problem att avsäga sig den.
 
Kritiken från Elisabeth Thorsell mot lokalare listor är svår att förstå, jag har inte sett motsvarande när det gäller PLF annonsering i anbytarforum, där man tar betalt för sina uppgifter, men det kanske är skillnad eftersom
PLF finns reprensenterade i förbundsstyrelsen.
 
Dennis Karlsson

2001-05-19, 10:50
Svar #21

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Snälla ni, bråka inte mer om detta nu! Tyckte själv att det var roligt att testa den här listan, eftersom jag har en mängd outforskade rötter i Bohuslän. Skulle gärna fortsatt att vara med, men det blir ju alldeles för dyrt att hålla på och kolla alla meddelanden.
Men stå på dig, Nina, jag tycker att id?n var bra, sen kan ju var och en göra som man vill!
 
MVH  Marie

2001-05-19, 10:59
Svar #22

Jonas Kuschner (Jonas)

Återigen ser vi de konspirationsteoretiska rallarsvingarna flyga här i Anbytarforum...
 
Dennis! Kan du inte sakligt framföra motargument mot Elisabeth Thorsells ståndpunkt i frågan utan att samtidigt anklaga henne, och indirekt även Sam Blixt, för vänskapskorruption?

2001-05-19, 12:13
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Marie! Det behöver inte alls bli dyrt att kolla alla inlägg. Du kan meddela att du vill ha ett sammandrag av dagens meddelanden. Då får du bara ett ebrev per dag från listan.
 
Dennis! Det är riktigt att det finns en representant från PLF i förbundsstyrelsen sedan stämman i höstas. Men av det ska man inte dra slutsatsen att denne nye styrelseledamot och det gamla gardet (Förbundet, det är vi-gänget) automatiskt är överens om allt.
 
Vid det här laget torde alla synpunkter ha framförts om listors vara eller icke vara, anslutningsformer m.m. Låt oss nu ägna oss åt själva släktforskningen!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-05-19, 16:05
Svar #24

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Om man läser Ordningsreglerna för anbytarforum så under reklam står följande det är inte tillåter att upprepade gånger göra reklam för samma webbsida
 
Jag anser att det är reklam när PLF med jämna mellanrum talar om hur många namn man nu har i databasen ,eftersom det är en databas som tar ut avgifter för sökning.
 
Det vore väl bättre att PLF lägger ut databasen på nätet så att alla kan använda den,då behöver man ju inte hålla på att göra massa CD utan var och en som vill kan nå de uppgifter han behöver.
 
Jag förstår ju att det är ett sätt för PLF att tjäna pengar men jag tycker inte att någon förening som inte fritt vill dela med sig av sitt forskande skall göra reklam för sig på Anbytarforum.
 
Detta gäller nartuligtvis alla som jobbar på liknande sätt.
 
Nog om detta nu skall jag hålla mig till Släktforskningen det blir inga mer (åsikter=rallarsvingar).  
 
Mvh
Dennis Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna