ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-28  (läst 1912 gånger)

2005-05-22, 16:38
läst 1912 gånger

Evert Jonsson uti Bohuslän

Dessutom heter det'bohusländska'  på nutidssvenska.   (båhus -ha!)

2005-05-22, 17:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Var ligger Bohusland? Bohusländska måste ju talas där och inte i Bohuslän... J
 
Att flina åt stavningen Båhus vittnar f.ö. om en stor kunnighet om den egna hemprovinsen...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-23, 09:33
Svar #2

Evert Jonsson fortfarande i Bohuslän.

Jörgen T: Officiell stavning ÄR Bohuslän. Så jag flinar hur mycket jag vill åt din privata stavning.  
----------------------------------

2005-05-23, 10:17
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Det må vara huru det vill med stavningen av landskapet, men det är tyvärr en inte allt för ovanlig missuppfattning, att det heter ?bohusländska? och ?bohuslänning?, vilket ju är alldeles fel, ty Bohusland har landskapet då aldrig hetat (en sökning på Google på Bohusland giver dock 99 [sic!] träffar! :-O ).

2005-05-23, 10:49
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Ett ytterligare inlägg utanför ämnet i rubriken,
 
Det finns en tidning som hete Bohuslänningen,
undrar vad de fått det ifrån??
 
EA

2005-05-23, 11:02
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tja, var hittar du denna tidning Eivor? Den jag känner till stavar, som Micha?l påpekar, med 1 n...
http://www.bohuslaningen.se/
 
Och även om jag inte stavar Bohuslän på samma sätt som Jörgen, så kan jag förstå hans argument för att stava det som på norska tiden. Skillanden mellan oss är att jag anser att landskapet idag är svenskt.

2005-05-23, 11:03
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Nej, tidningen heter faktiskt Bohusläningen (med ett n)!
 
Vi skrev visst våra inlägg nästan samtidigt, Anders.

2005-05-23, 14:39
Svar #7

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Fast även den som tycker om dubbel-n kan få sitt lystmäte genom att välja att surfa in på:
 
www.bohuslaNNingen.se

2005-05-23, 14:46
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Ni är riktigt snabba parhästar Anders och Michael.
 
Jag har för mig att jag sett Bohuslänningen med dubbel-n- i gamla exemplar, men jag kan ha fel.
Det erkänner jag gärna.
Vad gäller rubriken så kan jag inte se något fel i att lämna uppgifter från CD:n 1890 eller från de som är döda på Dödskivan 3.
Det finns så många andra sätt att kringgå utlämnandet av andras personuppgifter.
Man kan ju göra en hemsida och skriva in alla personuppgifter på en av källorna, så konmmer de garanterat ut på Googles och andra sökmotorer.
 
Det är ingen som protesterar emot.
 
Eivor

2005-05-23, 19:04
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

Det har alltså gått så långt, att Bohusläningen använder sig av en felstavad spegeladress? Bedrövligt!

2005-05-23, 21:10
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Micha?l,
kan verkligen inte dela din upprördhet över att Bohusläningen ser till att fånga upp de presumtiva läsare som söker på en felstavning - att medvetet avstå från dem vore ju korkat.  
 
Båhusläningen/Båhuslänningen ger dock inga träffar på Google. Någon borde kanske tipsa tidningen även om denna aparta stavning?
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-23, 22:09
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Micha?l, det är fullt naturligt att registrera även en del felstavningar som domännamn, precis som Maud säger. Det är dels lämpligt för att fånga upp läsare som stavar fel, men också lämpligt för att undvika s k fulregistreringar, där snarlika namn, ofta felstavningar, reggas i ond tro. Avsikten är då att lura personer till en sida med helt annat innehåll än dit de vill komma. se-toppdomänen drabbades av en serie sådana reggningar tidigare i år.

2005-05-23, 22:50
Svar #12

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil

2005-05-24, 08:42
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Fulregistrering var ordet, sa Bull!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-26, 17:02
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu skulle ju den här diskussionen inte handla om stavningen av vare sig Båhuslän eller andra ortnamn - men en liten avslutningskommentar bara:
 
Båhus eller Bohus har absolut ingenting att göra med norsk eller svensk stavning - det är enbart en fråga om oförvanskad eller förvanskad stavning! Norsk eller svensk avgörs av hur man stavar län - alltså: Båhuslen resp. Båhuslän.
 
Ortnamnen är en viktig del av vår kulturhistoria. Att acceptera att de förvanskas till något meningslöst bludder är ju de facto att säga att ortnamnet bara är en etikett som klistras på en ort för att skilja den från andra orter, och att det därför inte spelar någon roll om det officiella namnet betyder något eller inte. Men i så fall kan ortnamnen ju lika gärna ersättas av nummer!
 
Men naturligtvis står det var och en fritt att flina åt den som inte okritiskt occepterar allt officiellt som Sanningen - även om flinet måhända säger mer om den som flinar än den det flinas åt...
 
Men det är inte bara ortnamn som förvanskas. Det finns personer som har fått sina personnamn felstavde i folkbokföringen och andra officiella myndighetsregister - och sedan krävs på betalning för namnändring när man begär en rättelse av felstavningen! Flinar du åt dem också, Evert?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-26, 19:02
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Jörgen,
för min del får du stava ditt landskap som du behagar, men jag undrar över det du skriver om 'förvanskad/oförvanskad' stavning. Stavning av ortnamn har ju (liksom skriftspråket i övrigt) förändrats genom århundradena - kan man verkligen kalla det en förvanskning?    
 
Min tidigare hemstad Norrköping stavades år 1283 Nork?ponge - en sammansättning av väderstrecksbeteckningen norr och fornsvenskans k?punger 'handelsplats'. Är den nuvarande stavningen av stadsnamnet en förvanskning som jag bör uppröras över?
 
Om Bohuslän sägs i Svenskt ortnamnslexikon (Språk- och folkminnesinstitutet, 2003):
Bahusl?n 1422. Bohuslän är som landskap av ungt datum, och namnet avsåg från början endast södra hälften av detta, medan den norra delen under senmedeltiden benämndes Viken. Landskapsnamnet är känt först från 1400-talet och anger att Bohuslän är ett förvaltningslän under det 1308 anlagda Bohus slott (Baghahus 1319 avskrift). Förleden i det senare namnet har sammanställts av fornvästnordiska b?gr 'besvärlig', syftande på den besvärliga farleden i Nordre älv. Efterleden är hus 'slott, fäste'.
 
Därmed borde väl den minst 'oförvanskade' stavningen vara Baghahuslän snarare än Båhuslän? Under vilken tid skrevs landskapet Båhuslän?
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-26, 19:08
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Jag tycker för min del att det lät riktigt sött med Bohusland.
 
Jag måste också erkänna att jag alltid skrivit Bohusländsk och inte tänkt på att det inte finns något d.
 
Ja, det var utanför rubriken också, men Välkommen till Bohusland låter väl ganska fint.
Hälsn. Eivor

2005-05-27, 00:05
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Maud, visst har språket förändrats genom tiderna, men när jag talar om förvanskning, så menar jag just förvanskning och inte förändring.
 
Båhuslän är också fullt av förvanskade gårdsnamn och även en del dito sockennamn.
 
Ett exempel på det sistnämnda är Brasäter, som i genuin dialekt uttalas [braste]. Detta har av svenska skrivare uppenbarligen uppfattats som det danska (!) Brasted, vilket då försvenskats till Brastad. Brastad är alltså ett rent nonsensnamn, som dessvärre är det officiella namnet i dag. Än värre blir det när man som lokalradion får för sig att uttala Brastad på dialekt, och därför envetnas med att alltid säga [brassta]...
 
Något mer om detta ämne finns i Båhusarkivet:  Om Båhusarkivet - Ortnamn. Diskussionen Sökning på CD-skivor här på Rötter är dock inte rätt plats för att diskutera Båhusläns förvanskade ortnamn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-27, 01:51
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Jörgen,  
jag har nu läst din länk, där du bland annat skriver att Det norska Båhuslän har inte försvenskats förrän de sista årtiondena med hjälp av Stockholms-TV och -radio.  
 
Landskapet lär ha försvenskats kontinuerligt sedan freden i Roskilde. Och hur i helskotta kan Stockholms tv och radio vara skyldig till den dig förhatliga stavningen Bohuslän, när landskapet i mitt 1895 tryckta Gernandts Konversationslexikon stavas Bohus län? För att inte tala om att Språk- och folkminnesinstitutet uppenbarligen har källor som styrker stavningen sedan århundraden.
 
Än en gång: under vilken tid skrevs landskapet Båhuslän?
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-27, 15:33
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Landskapet lär ha försvenskats kontinuerligt sedan freden i Roskilde.
 
Lär ha, ja - enligt den officiella historieskrivningen. Men det stämmer inte med verkligheten, d.v.s. Båhusläns genuina dialekter som var levande långt in på 1900-talet, och fortfarande behärskas av den äldsta generationen!
 
Och hur i helskotta kan Stockholms tv och radio vara skyldig till den dig förhatliga stavningen Bohuslän...
 
Bra fråga! Det undrar jag också... Vem har påstått det?
 
Men som sagt: Diskussionen Sökning på CD-skivor här på Rötter är inte rätt plats för att diskutera Båhusläns förvanskade ortnamn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-27, 18:03
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Du har rätt, Jörgen, vad gäller min fråga - jag läste slarvigt i natt.
 
Att gamla dialekter successivt försvinner gäller ju inte bara din hemtrakt, utan hela Sverige. Och visst är det en förlust. Men vill man se det från den ljusa sidan kan man konstatera att det gör det lättare för svenskar från olika landsändar att förstå varandra. Det finns fördelar med ett gemensamt språk.
 
Bohuslän har varit svenskt i 347 år. Lite grann måste jag beundra din envetna kamp mot försvenskningen av landskapets och ortnamnens stavning, även om den för mig - med rötter i 'ursvenska' delar av riket - ter sig något... lustig. 347 år, Jörgen! När ska du sluta fred med Sverige?
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-27, 19:45
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Är vi åtminstone överens om att Båhuslän var norskt fram till 1658?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-27, 20:48
Svar #22

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det tycks Ni (om man bortser från stavningen) vara. 2005 - 347 = 1658.
 
Per Thorsell
civilingenjör med inriktning Tillämpad Matematik.

2005-05-27, 22:23
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Norskt och norskt, det fanns dessförinnan en tid när Norge i praktiken var ett danskt lydrike. Men visst var folket och språket norskt.  
 
Nu har det ju - som sagt - gått 347 år sedan landskapet införlivades med Sverige, och att det försvenskats under dessa 347 år får väl ändå ses som en naturlig och oundviklig process.  
 
Eller en gång norskt, alltid norskt? Kan det vara så att folket i ditt Båhuslen än i denna dag sitter i sina stugor och tjurar över Roskildefreden och på sin 'genuina dialekt' förbannar den svenska överhögheten?  
Eller är du sorgligt ensam i din kamp mot försvenskningen? (I så fall minskar inte min beundran.)
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-27, 23:59
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Helt riktigt, det fanns dessförinnan en tid när Norge i praktiken var ett danskt lydrike, och inte ens det.
 
När Sverige lämnade den nordiska unionen, Kalmarunionen, fortsatte unionen mellan Danmark och Norge. Och från år 1536 var Norge inte ens en gång ett rike i union med Danmark, utan en del (eth ledemodt) av det danska riket; Båhuslän eller Jylland, Tröndelag eller Skåne, alla var provinser i det samma riket; huvudstaden var Köpenhamn och förvaltningsspråket danska. Men likafullt säger du att visst var folket och språket norskt!
 
Men fr.o.m. 1658 är plötsligt riksgränsen, huvudstaden och förvaltningsspråket det avgörande: Bohuslän har varit svenskt i 347 år.
 
För mig ter sig en sådan logik något... lustig.
 
I min värld är det en bygds genuina dialekt (ja, där kom den igen...) som avgör om den ska räknas som norsk eller svensk, oavsett den officiella 'sanningen'. M.a.o.: Om kartan inte stämmer med verkligheten, så håller jag mig till verkligheten. Och den naturliga och oundvikliga försvenskningen skedde alltså inte för 347 år sedan, utan c:a 300 år senare.
 
F.ö. behöver man inte utplåna dialekterna för att folk i olika delar av riket ska förstå varandra. Om en skandinav inte förstår en annan skandinavisk dialekt (norsk, svensk eller dansk), så beror det enbart på otränade öron. Och sådana verkar det finns många av på stockholmska TV-redaktioner, eftersom man där alltid textar norrmän - också sådana som talar svenska... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-28, 00:37
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Roligt att denna diskussion kommit upp! Påminner Jörgen om några obesvarade frågor från Maud:
 
1) Än en gång: under vilken tid skrevs landskapet Båhuslän?
 
2) När ska du sluta fred med Sverige?
 
3) Är du sorgligt ensam i din kamp mot försvenskningen?

2005-05-28, 05:25
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Men Anders. DOM har ju nästan slutit fred med varann. Å så påminner du om obesvarade frågor.  
rune

2005-05-28, 06:54
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej, Jörgen. Du skrev ovan två till synes motsägelsefulla textrader:
Är vi åtminstone överens om att Båhuslän var norskt fram till 1658?
Men likafullt säger du att 'visst var folket och språket norskt' !  
Kan du vara vänlig och förklara hur du tänker? Jag förstår inte riktigt.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-28, 08:30
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders, jag skulle kunna säga som Carl Lidbom i KU: Du får inget svar, för det du frågar är trams! J Men...
 
1) Ni vet båda två, Maud och Anders, att det förr inte fanns någon officiellt fastställd stavning, varken av ort- eller personnamn; stavningen varierade från skrivare till skrivare, och icke sällan stavade t.o.m. samme skrivare på olika sätt i samma dokument. Det går alltså inte att säga någon tid när ett namn skrevs på ett visst sätt. F.ö. är Båhuslän egentligen inte ett landskap, utan ett län (eller var, det upphörde ju som sådant redan 1680); följaktligen var särskrivning det normala (oavsett stavning), på samma sätt som namnet skrivs när det ingår i det 1680-1997 existerande länets namn: Göteborgs och Båhus län.
 
2) Frågan förutsätter att det pågår ett krig, något jag totalt har missat. Kan herrskapet möjligen upplysa mig om när det begynte?
 
3) Jag har inte företagit någon gallupundersökning, och kan därför inte uppge någon procentsats, varken med eller utan felmariginal - men jag kan med 100 % säkerhet säga att jag inte är ensam om min uppfattning (något som onekligen hade varit sorgligt).
 
F.ö. kan man naturligtvis göra sig lustig över att det finns de som inte accepterar det naturliga och oundvikliga, men det borde ju i så fall i konsekvensens namn gälla alla erövrade områden i världen. Och jag tar mig faktiskt friheten att anse att det är den som har den inställningen som borde förklara sig.
 
Och därmed har vi kommit än längre bort från diskussionens rubrik, Sökning på CD-skivor här på Rötter...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-28, 08:35
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Rune, min försynta fråga kl. 19.45 i går, var bara ett försök att locka fram det svar jag hoppades skulle komma - och också kom kl. 22.23... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna