ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohusläns regemente  (läst 4170 gånger)

2003-08-05, 19:48
läst 4170 gånger

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Er det interessant å få på internett (eller i bok) en fortegnelse over soldatene og offiserene i det Båhusiske nasjonale infanteriregiment, f eks på 1670-tallet og tidligere ? Kilder finnes jo i Riksarkivet (Oslo).

2003-08-05, 21:40
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tore!
Jag skulle vara mycket intresserad av en sådan förteckning, och jag vet att det är många andra som delar mitt intresse, bland annat har Tjörns släktforskare diskuterat hur man skulle kunna ordna en sådan.
 
Anders

2003-08-06, 21:52
Svar #2

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Kildene ligger i Riksarkivet i Oslo, idet minste ruller for Båhusiske regimentet fra 1675, muligens også for årene til 1680, ligger i krigskommissariatregnskapene (for de samme år). Ruller fra 1640-årene regner jeg med ligger i Stattholderarkivet (der det er andre ruller fra samme tid). Hvis det snart (dvs om 2, 3 eller 4 år) blir et større slektsforskerarrangement i Bohuslän, ville det jo passe godt for meg å ha arbeidet ferdig til da. Det norske Båhusiske regiment ble opprettet i 1628, og de siste kildene jeg kjenner, er fra omkring 1679-80, så om det ble nedlagt da eller videreført, vet jeg ikke pr idag.

2003-08-07, 00:32
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag är säker på att det kommer att vara något större arrangemang varje år framöver också. I år har till exempel Uddevalla Släktforskare ett stort arrangemang på Bohusläns museum 11 oktober. Jag är som sagt säker på att det skulle finnas ett stort intresse för ett sådant här projekt.

2003-08-07, 08:11
Svar #4

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Hei, siden en fortegnelse over det Båhusiske nasj. inf.reg. innebærer digitalisering av ruller, dvs kilder, så passer det kanskje best i fortsette diskusjonen under emnet "Aktuelle kildeutgaver i Båhuslen" som jeg åpnet idag.
Når det er konkrete, store slektsforskerarrangement, så passer det godt å levere utgivelser av dette slaget. Da fungerer arrangementet som en tidsfrist for arbeidet - og frister er det som kjent godt å ha, i tillegg til at det er motiverende.

2004-03-26, 16:12
Svar #5

Maria Fong

Hejsan!
Jag håller på att forska om en person som, innan han dog (1978, hann aldrig träffa honom) sa att han vid 17 års ålder (han var född 1900) skickades till I28 (Infanteristerna i Sollefteå) och blev trumpetare och efter tre år blev han skickad till Bohusläns regementes musikkår.
 
Jag kontaktade Bohusläns försvarsmus?um för att få hjälp att få dessa uppgifter bekräftade, men de kan inte hitta honom i sina register. Jag hittar honom inte i databasen Centrala Soldatregistret eftersom deras registrering slutar 1901.
Och är inte 17 år rätt så ungt för den allmänna värnplikten som då var igång?
De senast uppgifterna jag har om honom innan han gick med i I28 var att han bodde Heljeröd, Göteborgs Stift, är det inte fruktansvärt ologiskt att han blir skickad ännan till Sollefteå? För man skulle väl inrapporteras till närmsta regemente? Och varför skickas han ner till Bohuslän efter tre år i Sollefteå?
 
Detta är många frågor som kanske ingen har svar på, men det skulle hjälpa mig om någon försökte.
 
Tack!! /Maria

2004-03-26, 16:40
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Försvarsmuseet har i princip detsamma som Centrala Soldatregistret (fast lite mer, eftersom allt inte rapporteras in omedelbart till det sistnämnda), d.v.s. släkt- och hembygdsforskares registreringar av de indelta soldaterna innan den moderna värnplikten infördes 1901.
 
Regementets eget arkiv finns på Krigsarkivet.
 
I vilket Helgeröd bodde han? Det finns ingen socken med det namnet, men många gårdar.
 
Göteborgs stift omfattar f.ö. inte bara Göteborgs och Båhus län, utan också Halland och en del av Älvsborgs län i Västergötland.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-03-29, 07:49
Svar #7

Maria Fong

Jaha så krigsarkivet är de jag ska kontakta för information? Men har de som riksarkivet stängt till Juni?
 
Och han bodde -iaf enligt den sista information jag har om honom innan hann blev inkallad- i Heljeröd, Forshälla församling, Göteborgs stift. Han bodde där med sina fosterföräldrar Herman Heyd och hans hustru Anna Sofia. Så vitt jag förstår så bodde han hos dem tills han blev inkallad.
 
Jag vet dock inte hur länge fosterföräldrar hade ansvar över sitt fosterbarn på den tiden. Kanske var det inte till 18 som idag. Vet någon något om hur reglerna för fosterfamiljer löd? Och finns det någon bok eller hemsida man kan läsa om hur det var att vara inkallad i musikkåren i början av 1900-talet?
 
Mvh Maria

2004-03-29, 12:30
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, det är Krigsarkivets som har regementets rullor och andra arkivhandlingar. Och de har öppet som vanligt (Riksarkivet också; det är nog Stockholms stadsarkiv du tänker på - de öppnar sina egna lokaler igen i juni efter att ha varit inhysta hos Riksarkivet en tid p.g.a. ombyggnad).
 
Hur det var att tillhöra regementets musikkår under 1900-talet kan nog Försvarsmuseet svara på eller åtminstone hänvisa dig vidare. Det är bara deras soldatregistrering som enbart omfattar de indelta soldaterna; när det gäller upplysningar om regementets verksamhet i allmänhet, så täcker de även 1900-talet (men de har alltså inte regementets arkiv).
 
Eventuell lagstiftning om fosterhem för hundra år sedan är inte riktigt min avdelning... Men det var knappast detsamma som i dag med myndighetsbeslut om fosterhemsplacering. Om någon står som fosterbarn i längderna, så lär det helt enkelt betyda att han inte var barn till någon av makarna, utan att de tagit hand om honom av någon anledning. Utan att ha något statistiskt belägg för det, så skulle jag ändå våga påstå att det i de flesta fall var släktingar. Om det var något barn som placerats där av fattigvården, så borde han stå som fattighjon eller liknande. Tilläggas kan att adoption i dagens mening infördes först genom lag 1917, och innan dess fanns inget annat än fosterbarn. Myndighetsåldern var f.ö. 21 år på den tiden.
 
Forshälla församling i Båhuslän har kvar 1900-talets kyrkoböcker. Om du kontaktar pastorsexpeditionen (www.svenskakyrkan.se/forshalla), så kan de ge besked om när han flyttade från Helgeröd och vart samt när och var han föddes (om du inte redan vet det).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-19, 21:46
Svar #9

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej!
Vll bara tipsa om en bok som jag lånade idag. Den heter De indelta soldaterna vid Sotenäs Compani och Båtsmän i Kville och Sotenäs. Utgiven av Sotenäs kommun och lånad på Göteborgs  Stadsbibliotek.
MVH
Lena Ek.

2007-03-23, 22:31
Svar #10

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Jag har flera båtsmän i min släkt som kommer från Bohuslän.Olof Eriksson Mörk född 19.11 1815 i Helgereds båtmanstorp, Björlanda och död 24.1 1887 i Wahlås Röra Nordgårds båtmanstorp, Björlanda.Fadern Eric Olsson Roos född 1767 (vet någon dag och månad?)i Björlanda nr 3. Vad hette det stället. Han dog 4.12 1839 i Helgereds båtmanstorp, Björlanda, där han var båtsman.
Hans Punkt föddes 1773 (vilken dag och månad och var?. Han var soldat i Livkompaniet för roten Stora Torp Mark, Kareby socken. I vilket båtmanstorp bodde han? Han dog 10.6 1853. Vad hette han innan han blev soldat? Finns några foton av soldattorpen och av soldaterna? Eller andra uppgifter som är intressanta.
Tacksam för alla uppgifter.  
Hälsningar Ingela Willman

2007-03-23, 22:33
Svar #11

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Jag har flera båtsmän i min släkt som kommer från Bohuslän.Olof Eriksson Mörk född 19.11 1815 i Helgereds båtmanstorp, Björlanda och död 24.1 1887 i Wahlås Röra Nordgårds båtmanstorp, Björlanda.Fadern Eric Olsson Roos född 1767 (vet någon dag och månad?)i Björlanda nr 3. Vad hette det stället. Han dog 4.12 1839 i Helgereds båtmanstorp, Björlanda, där han var båtsman.
Hans Punkt föddes 1773 (vilken dag och månad och var?. Han var soldat i Livkompaniet för roten Stora Torp Mark, Kareby socken. I vilket båtmanstorp bodde han? Han dog 10.6 1853. Vad hette han innan han blev soldat? Finns några foton av soldattorpen och av soldaterna? Eller andra uppgifter som är intressanta.Tacksam för alla uppgifter.  
Hälsningar Ingela Willman

2007-03-23, 22:42
Svar #12

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Jag har flera båtsmän i min släkt som kommer från Bohuslän.Olof Eriksson Mörk född 19.11 1815 i Helgereds båtmanstorp, Björlanda och död 24.1 1887 i Wahlås Röra Nordgårds båtmanstorp, Björlanda.Fadern Eric Olsson Roos född 1767 (vet någon dag och månad?)i Björlanda nr 3. Vad hette det stället. Han dog 4.12 1839 i Helgereds båtmanstorp, Björlanda, där han var båtsman.
Hans Punkt föddes 1773 (vilken dag och månad och var?. Han var soldat i Livkompaniet för roten Stora Torp Mark, Kareby socken. I vilket båtmanstorp bodde han? Han dog 10.6 1853. Vad hette han innan han blev soldat? Finns några foton av soldattorpen och av soldaterna? Eller andra uppgifter som är intressanta.Tacksam för alla uppgifter.  
Hälsningar Ingela Willman

2007-03-24, 22:29
Svar #13

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Ursäkta min klantighet med datorn. Det var inte meningen att det skulle bli flera likadana inlägg.
Hälsningar Ingela W.

2007-03-26, 09:40
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Båtsmännen i Bohuslän hörde inte till Bohusläns regemente, snarare till Bohusläns båtsmanskompanier. För Björlandas del har jag för mig att Torslanda/Björlanda hembygdsförening har tittat på dem.
 
Hans punkt verkar snarare, av kompanitillhörighet att dömma, varit soldat vid Bohusläns regemente. Så honom kan du hitta i deras rullor.
 
I Centrala soldatregistret (http://soldat.dis.se/soldater.php), en knölig databas där man måste betala för att få fram mer än det mest basala (och som dessutom är av blandad kvalitet), finns två Hans Punkt i Kareby, men de är med största sannolikhet samma person. Han hör till Arnebo rote och är gift med Anna Nilsdotter.
 
Även Erik Roos finns där, liksom Olof Mörk.

2007-03-26, 10:57
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Store Torp utgjorde rusthåll/rote n:r 85 i Livkompaniet, och Arnebu utgjorde (tillsammans med Rostorp Västerg.) n:r 100 i samma kompani. Samtliga gårdar ligger i Kareby socken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-26, 22:09
Svar #16

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Tack Anders och Jörgen.
Eftersom Hans Punkt stod på två ställen i soldatregistret och jag vet att han var soldat för Stora Torp och du Anders sett att han var för Arnebo (eller hette det Arnebu?) så är det förmodligen samma person och han har varit soldat på två ställen. Det stämmer att han var gift med Anna Nilsdotter född 1775 (vet ej vilken dag och månad) och död 3.3 1840. Vet ej heller vilken dag och månad Hans Punkt föddes. Kan man få reda på det i rullorna? Står det hur länge han var solodat och vad soldattorpet hette. Vilka andra uppgifter kan man få fram? Vad tror ni att det skulle kosta att få fram dessa uppgifter? Jag är inte så van vid datorer. Jag har mest sökt på fisher, genline och släktforskar-CD. Jättetacksam för det ni gett mej, men skulle någon av er kunna tänka sig att mot ersättning ta fram ytterligare upplysning om Hans Punkt? Jag har en anteckning som jag ej kommer ihåg hur jag fått fram. Det står att Hans 1807-1809 kom till Rogstorp Västra Mark (gård) då soldat enl husförhör 1815. Vad kan det betyda tror ni?
Hej och tack och hoppas höra ifrån er igen, Ingela.
Förresten kommer du Jörgen från Onsala? När jag var yngre bodde det en familj Tolleson här i Onsala. DS

2007-03-27, 10:36
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mikrokort av rullorna finns på Göteborgs Landsarkiv, som väl är nåbart från Onsala.

2007-03-27, 19:42
Svar #18

Anders Olsson Sävelycke

Det är ju inte säkert att soldattorpet hade något eget namn. Den anteckning du har kommer från husförhörslängden i Kareby 1815 och säger ju att han kom till soldattorpet som ligger på gården Rogstorp Västras mark någon gång 1807-1809.Soldattorpen låg ofta i utmarken till gårdarna och stod på ofri grund. Därför så blev han antecknad under denna gård.Rogstorp och Arnebos utmarker ligger dessutom väldigt nära varandra.

2007-03-27, 22:13
Svar #19

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen. Nu vet jag var jag skall leta vidare.Jag trodde att alla sådana uppgifter fanns i Krigsarkivet. Vet någon förresten om det finns några gamla soldattorp kvar i Bohuslän?
Hälsningar Ingela

2007-03-28, 17:22
Svar #20

Anders Olsson Sävelycke

Klart att det gör ! Men soldaterna har muckat för länge sen.

2007-03-28, 22:02
Svar #21

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Hej Anders det var ju väl att de har muckat. Roligt att höra att det finns soldattorp och båtmanstorp kvar i Bohuslän. Här i Onsala är det sämre med det. Vet du om Helgereds och Wahlås Röra båtmanstorp finns kvar eller något av soldattorpen som Hans Punkt bodde i under Rogstorp och Arnebo?
Hälsningar Ingela

2007-03-29, 21:28
Svar #22

Anders Olsson Sävelycke Jörlanda

Wahlås låg tydligen på Röras mark i Björlanda där Volvos fabrik ligger nu.Alla gårdarna utplånades på 60 och 70talet då fabriken byggdes men det är inte omöjligt att torpet skulle kunna finnas kvar då en del sommarstugor finns i omgivningen.Skall försöka forska lite i det.Även torpen i Kareby socken skulle kunna finnas kvar då Rogstorp och Arnebo är relativt orörda som gårdar.

2007-03-31, 19:19
Svar #23

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Tack Anders.Uppskattar verkligen din hjälp. Ingela

2008-09-25, 21:24
Svar #24

Utloggad Carol MacKay

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2008-09-30, 18:15
    • Visa profil
Johan Benedikt Alsing, born 1691 in Bohuslän, son of Sten Alsing, kaptenlöjtnant at Bohusläns kavalleriregemente. Sten was killed 1712 at the battle of Gadebusch.
 
His son, Johan Benedkit Alsing, was löjtnant in 1742 of the Bohus dragonregemente. He was dismissed in 1748. He died in 1763. According to Adam Lewenhaupt's Karl XII's Officere, Johan Benedikt Alsing was married and had children.  
 
Does anyone know if there is a record or other documentation that may provide more information about his life, where he lived?  I have tried to locate household examination rolls for his family, but I don't have a clear idea of where he would have lived throughout his military career.  I do know that two of his children were born in Hålta, in 1745 & 1746. I have found the family in some of the household examinations from that period. But I don't think the family stayed there very long.  I'd really like to find a probate record for Johan Benedikt, but don't think the records exist.  I am trying to establish a connection between Johan Benedikt and Sten Carl Alsing b. 28 Jan 1744. d.22 Nov 1808, Naverstad.  His marriage record (g. m.Anna Märta Dahlman in 1776 in Nössemark, Älvsborg) and death record do not indicate his place of birth.  
Can anyone suggest where I might look to find more about Johan Alsing?  Or where I might be able to find out Sten Carl's parentage?

2010-08-17, 13:03
Svar #25

Utloggad Cecilia Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-05-29, 14:11
    • Visa profil
Jag håller på att släktforskar och kommit ner till 1785 och då såg min anfader som föddes då blev soldat 18060930. I noteringarna av min anfaders soldatakt så står det: Rulla 1807:noteras vara ogift, Amn:Begär och får avsked med anmälan till underhåll. Rulla 1808-1809-1815: Presens. Rulla 1812:Noteras gift.  
 
Hans son blev soldat 1841 och i hans soldatakt så står det så här: Rulla1841 noteras ogift. Rulla 1853: Commenderad till Carlstens. Rulla 1857 och 1860: Commenderad på Warberg. Rulla 1870: Presens. Rulla 1873: Erhöll avsked med anmälan till underhåll. Rulla 1877: Fått avsked på GM 1873.
Kan någon förklara detta.  
 
Sen undrar jag om det fanns något krigsfartyg som hette Warberg för jag får inte ihop det för Warbergs fästning upphörde som militär anläggning 1830.

2010-08-17, 14:40
Svar #26

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 11:33
    • Visa profil
Hej Cecilia,
 
Vad är det du vill ha förklarat?
Om du talar om namnet på dina soldater, vilka regementen de tillhörde  och var de bodde någonstans så kanske det är lättare att hjälpa dig.
 
Varbergs fästning upphörde militärt som du säger, men fungerade som fängelse fram till 1881.
Han hade ju tidigare varit kommenderad på Carlstens fästning.
 
Mvh
Christina
Eagle

2010-08-17, 15:47
Svar #27

Utloggad Cecilia Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-05-29, 14:11
    • Visa profil
Han som föddes 1785 hette Johannes Hurtig och tillhörde Bohusläns regemente och bodde i solberga socken tillhörde kompani södra och rote: Tunge. Hans son hette Samuel Lejon född 1820 tillhörde också Bohusläns regemente och bodde i socken Kareby och kompaniet var Liv och rotet var Östra Löstorp. Jag undrar var det det menas med rulla och presens., och var GM var för något.

2010-08-17, 16:10
Svar #28

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 11:33
    • Visa profil
Cecilia,
 
Rulla = En förteckning över samtliga soldater.
 
GM = Generalmönstring, ett tillfälle när man gick igenom hela kompaniet, samtliga soldater och deras utrustning samt noterade resultaten och förändringar i rullan.
 
Presens = närvarande.
 
GMR = Generalmönsterrulla, av vilka många finns tillgängliga på AD och SVAR.
T ex denna SE/GLA/12516 Göteborgs och Bohus läns landskontor GIfa:23 (1867-1873)  Bild 348
 

 
Soldater från Bohusläns regemente kommenderades till fästningarna såsom fångvaktare.
 
Mvh
Christina
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna