ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nicolaus Petri (d. 1605), kyrkoherde på Gråmunkeholmen/Riddarholmen  (läst 301 gånger)

1999-05-01, 15:40
läst 301 gånger

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Nicolaus Petri, Predicant i Klösteret i Stockholm (d.v.s. Gråmunkeholmen, nuvarande Riddarholmen), ger på sin dödsbädd 1609 sin hustru fullmakt att sälja hans andel i Närby i Norrala socken, Hälsingland. Fullmakten finns bevarad i Långvinds bruks arkiv i Härnösands landsarkiv; Lars Nylander i Mo har benäget skickat mig kopior av de handlingar som berör Närby.
 
Ett annat dokument från  den 18 november 1613 visar att Nicolaus Petri måste vara bror till bonden Hans Persson i Närby, som då säljer sin andel i hemmanet till sin frände, underlagmannen Lars Källbjörnsson (Nerbelius) i Ale nr 2. Herr Nils var därmed son till bonden och herredagsmannen Per Nilsson och hustrun Kerstin Sigfridsdotter. Per Nilsson var tidigare bonde på Vallen i Hälsingtuna, tills hemmanet exproprierades av kronan 1584 och han i stället fick i vederlag Närby nr 1, som tidigare ägts av hustruns bror, slottsfogden Anders Sigfridsson (Rålamb). Mer uppgifter om dessa finns i Släkt och Hävd 1992:3-4.
 
Fullmakten lyder i sin helhet:
Bekennes Jag Nicolaus Petri Predicant i Klösteret i Stockholm, at Jagh nu på min sottesäng haffr giffuit min hustru fulmacht at sällia eller byta then Jord som minom barnom tilkom effter mig, liggiandes i Norralfua sokn i Närby. Till wisso stadfester Jagh med min egen hans vnderskriffuelse och vnder mitt eghit signet.
Begärer och theslijkess mine witnes mäns underskrifning och signeter, Nemligh: Her Eriks Hörare[?] här i skolan och Mester Hanss Kyrkeherrens i Geffle, datum Gefle then 7. Novembris Åhr 1609.
Nicolaus Petri predicant i Klöster i Stockholm
 
Av ett brev från Axel Oxenstierna till Lars Källbjörnsson, daterat Stockholm den 25 maj 1613 angående herr Nils' änka Sigrids försäljning av Närbyjorden framgår att herr Nils, som här benämns kyrkoherde på Gråmunkeholmen, hade efterlämnade barn. Brevet finns bevarat i samma arkiv.
 
Jag söker därför mer information om denne Nicolaus Petri, hans familj och ättlingar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna