ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möller, Abraham Peter, vågarbetare.  (läst 1454 gånger)

1999-05-01, 19:28
läst 1454 gånger

Utloggad Per Åke Bölander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 10:28
    • Visa profil
Hej.
Jag har funderingar kring en Abraham Peter Möller och hans hustru Margareta Elisabeth Ålström.
A.P. var vågarbetare och efter hans död och p.g.a moderns fattigdom placerades sonen Abraham (f.1812-05-21) och dottern Maria Charlotta (f.1818-02-13) på Allmänna barnhuset.
 
Abraham placerades senare i Hammerdal, Jämtland och kom slutligen till Rossön (Bodum) i nuvarande Strömsunds kommun.
 
Jag undrar nu om någon kan ge upplysningar om Abraham Peter och hans hustru Margareta Elisabeth?

1999-05-13, 21:15
Svar #1

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Per Åke!
Visst frågade du någonstans på Anbytarforum om Abraham och hans syster Maria Charlotta, båda adopterade från Barnhuset i Stockholm? Jag tappade bort under vilken rubrik din fråga var någonstans. Lovade titta i microkorten jag lånat från Svar om de fanns med, men mina kort var för åren 1824-1841. Då var Maria 18 år och troligtvis inte kvar på barnhemmet. Det fanns många Maria Charlotta som blev bortadopterade under nämnda period.
MVH Karin.

1999-05-14, 20:53
Svar #2

Utloggad Per Åke Bölander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 10:28
    • Visa profil
Karin!
 
Tack för Ditt försök.  
Abraham med syster togs in till Allmänna Barnhuset 1818-01-12 och A. utplacerades till bonden Per Nord i Hammerdal (Z) 1821-02-13.
A. var född 1812-05-21 och systern Maria Charlotta var fyra år äldre (1808).
 
Per Åke

2004-04-28, 16:56
Svar #3

Elisabeth Gniste

Hej!
Längesedan jag besökte sidan och ser att mycket händer här. Peter Möller är också en av mina förfäder. jag var i Ramsele och forskade för några år sedan och fann Peter o. hans familj i microkorten. där kunde man även se vilket kvarter i Gamla Stan han bodde. jag skrev aldrig ner det och är nu mycket nyfiken om någon av er vet kvarterets namn. skulle vara skojigt att leta efter det när jag är nere i Sthlm.
Elisabeth Gniste Vilhelmina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna