ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mikael Lindbom  (läst 1010 gånger)

1999-04-26, 21:27
läst 1010 gånger

Mats Danielsson

Söker födelsedata och anor till Mikael Lindbom, död 17340228 i Stockholm o h h Anna Rosvedius, död 17470308 i på Kungsholmen i Stockholm (Stadsarkivet). Mikael ägde Hantverkargatan 93 i kv. Göken, med tilliggande kryddgård. Mikael tjänstgjorde en tid som slottskanslibetjänt.

1999-04-27, 18:20
Svar #1

Ann-Marie Eriksson

Hej Mats
 
Jag är också intresserad av Mikael Lindbom, tyvärr har jag bara information om ättlingar.
 
Ann-Marie Eriksson

1999-04-27, 22:49
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Anders Lindbom, silverknekt vid hovet, föddes 1710 enligt åldersuppgift, men på okänd plats. Jag har sökt efter en rad Lindbommar för att hitta någon anknytning till Anders Lindbom, däribland också slottskanslibetjenten Mikael Lindbom. Tyvärr har jag inte kunnat hitta något samband. Mikaels barn anges i bouppteckningen ha andra namn än Anders. Jag vill här framförallt tala om att jag också är intresserad av personer med namnet Lindbom i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. Silverknekten Anders Lindbom dog 1772.

1999-04-27, 23:12
Svar #3

Marie Hillén

Hej Kurt! Kan berätta att det på Genealogiska Föreningen finns en släktutredning om en släkt Lindbom. Varifrån minns jag ej. Den gällde i alla fall inte min Bengt Lindbom som var linvävare och levde i Gumlösa (Skåne) där han fick barn mellan 1748 och 1753.

2000-07-21, 20:10
Svar #4

Kickan Lindbom

Hej Marie! Den Lindboms släkten som är utredd kommer från Gotland.

2000-12-21, 22:40
Svar #5

Bengt Wikström

Hej !
 Är också intresserad av Lindbom , fanns även
 personer med det namnet i Finland , t.ex.
 Christina L. f. ?/10 1710 ,gift med mästersmeden
 Samuel Höök f. 3/4 1722 . Hon dog 1775 i Bjärnå
 Finland . Har även mera uppgifter om en militär
 Anders L. , levde i början av 1700-talet i Väs-
 tanfjärd Finland .
 
 Bengt W.

2000-12-22, 13:02
Svar #6

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Bengt! Mitt sökande efter Lindbommar har också fört mig till landsarkivet i Åbo. Det fanns ju ett par militärer Lindbom i Åbotrakten. Jag söker efter Anders Lindboms härkomst, men hittills har jag inte lyckats finna honom bland de olika Lindbomssläkter jag kommit i kontakt med. Jag har dock gjort en sammanfattning av mina fynd inom ämnet Lindbom, rätt så omfattande faktiskt. Det är bara det att min Anders Lindbom inte finns där. Jag är dock villig att dela med mig av uppgifter om personer med namnet Lindbom, huvudsakligen i Stockholm, Småland, Åbotrakten, Västerås och något Norrköping. Däremot har jag inte fördjupat mig i de värmländska eller gotländska släkterna, eftersom de förefallet tillräckligt utredda.  
 
Och jag hoppas fortfarande att det ska dyka upp något som jag har förbisett. Därför vill jag gärna höra mer om dina Lindbommar.
 
Om jag ska skicka dig något behöver jag din adress och telefonnummer. Mina  uppgifter finns i forskarregistret. Hälsningar!
Kurt Hultgren

2000-12-28, 22:07
Svar #7

Bengt Wikström

Hej Kurt !
Finns mera L. i Finland . Anders L. finns i Berg-
holms Sukukirja . Anders hustru var Ingeborg Ruuth
d. 1727 , begr. i Kimito kyrka 3/10 , vigda redan
1684 . Anders ERIKSSON LindEbom ( enl. Bergh. )
var major vid Karl den XII:s livgarde , d. ca 1732
( enl. B. ) , hittade honom avliden 16/12 1736 i  
Kimito , då sägs det att han var 74 år . En annan
Lindbom jag nämnde är  Secret. Friedrich L. &  
Sophia Östring som 23/10 1789 får sonen Johannes Adolphus i Jääski Nygård . Smeden Hööks släkt i  
Bjärnå som Christina L.  gifte in sig i  torde
ha kommit från Sverige ?! Är givetvis intresserad av alla dina Lindbomsläkter , tack på förhand om
jag kan få kopior !
 
M.v.nyårshälsn. ,
 
Bengt Wikström
Idvägen 6  
22100 M:hamn

2000-12-29, 23:25
Svar #8

Bengt Wikström

Vimlar tydligen av L. i Finland , fanns t.ex. på
följande orter : Nykarleby , Lundo , S:t Karins ,
Gamlakarleby och Karleby l.f. Vet dock inte om
någon hänger ihop med din släkt , Kurt . Du kan
ju förstås gå in på  Hiski  och titta iallafall.
 
Bengt .

2000-12-30, 00:56
Svar #9

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Bengt! Jag tror att vi har ytterligare information att utbyta om Lindbommar. Dock tror jag att vi nu ska flytta den diskussionen till Övriga släkter - Lindbom, eftersom det nu inte längre bara rör den efterlysning om Mikael Lindbom i Stockholm som är rubriken i denna diskussion. Den allmänna Lindboms-diskussionen borde inte ligga just på Stockholm. Jag öppnar alltså nu en ny rubrik Lindbom. Där tänker jag även göra en hänvisning  till denna efterlysning av Mikael Lindbom i Stockholm. /Hälsningar! Kurt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna