ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Matilda Sofia Fredrika Enevall  (läst 1027 gånger)

2000-03-18, 20:40
läst 1027 gånger

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-26, 21:46
    • Visa profil
Jag söker min farmors mor, född 1866-04-21. Inflyttad till Kosta, gift 1889 med Frans Gustav Svensson Rosén som var konduktör på Kosta-järnvägen. De flyttade till Målerås Hälleberga sn. Min farmor föddes 1901. Matilda dog i cancer 1912. Jag har letat i dödbok, husförhör och inflyttningslängd men inte fått svar på var hon var född. Min farmor som fyller 99 nästa gång tror sig veta att hon föddes i Stockholm men inte i vilken församling. Matilda flyttade till Småland som barnpiga till en familj där fadern fick arbete som disponent på glasbruket i Kosta?

2001-03-12, 13:26
Svar #1

Torsten Åhman

Jag har en uppgift från Rolf Hammarstedt, jag antar Du känner till honom.
Matilda Sofia Fredrika Envall, född 21/4 1866 i Kungsholms förs. Stockholm.Död 20/5 1912 i Målerås, Hälleberga förs. Namnet Envall kan komma från Enköping.

2001-04-18, 13:37
Svar #2

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-26, 21:46
    • Visa profil
Hej Torsten!
Det är min farbror!! Konstigt att han inte skrivit in det i sin egen forskning som jag har fått? Hur känner du  honom?
Min faster har hittat brev efter min farmor, Matildas dotter, skrivna av Matildas mamma. Så jag har tagit mig till Linköping.

2001-04-26, 15:04
Svar #3

Torsten Åhman

Hej Eva!
Rolf är gift med Rut Blom, en kusin till mig.Jag har mest sökt hennes släkt så jag känner inte till alla Hammarstedtare.

2001-05-07, 22:35
Svar #4

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-26, 21:46
    • Visa profil
Hej igen Torsten, Rut är ju min faster! Så många Hammarstedtare finns det inte som jag är släkt med. Rolfs och min fars farfar tog namnet efter sin smedmästare. Jag jobbar mest med att komma vidare efter min farmor nu. Pratar du med Rut så hälsa så mycket.

2001-05-08, 14:10
Svar #5

Torsten Åhman

Hej Eva !
Jag trodde Hammarstedt var ett soldatnamn.
Jag har dessutom letat efter ryttaren Jöns Hammarstedt på Elmsbergs ryttartorp i Vireda.
Kanske Du har träffat på honom i din forskning.

2001-10-09, 18:01
Svar #6

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-26, 21:46
    • Visa profil
Oj, jag har inte varit här på länge.
Robert Hammarstedt i Robertsfors är expert på Hammarstedt, där pågick tidigare diskussioner under Smedsläkter.
Jöns har jag inte ramlat på.
Däremot brottas jag med Agnes mamma, mormor och mormorsmor.
 
mvh Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna