ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loffman Hector, skedvattenfabrikör  (läst 1101 gånger)

2000-12-01, 15:35
läst 1101 gånger

Morgan Svensson

Jag undrar om någon har upplysningar om Hector Loffman, som flyttade från Stavnäs socken i Värmland till Stockholm, troligen efter 1750. Han avled i Stockholm sannolikt 1776. Han står skriven som skedvattenfabrikör. Jag är bl.a. intresserad av var i Stockholm han bodde och om  hans verksamhet, som skedvattenfabrikör. Han gifte sig för 3:e gg. 1739 med Jacobina Freidenreich. Jag är även intresserad av hennes öde, och bakgrund.

2003-11-20, 20:35
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Morgan
 
Det finns en löjtnant Hektor Johan Loffman som dör 1776 12/5 i Svea artilleri fs i Stockholm vid en ålder av 80 år. I bouppteckningen omnämns bl a tre då levande barn (varav två har hemvist i Värmland) samt några barnbarn och en bror. Den avlidna hustrun hette Catharina Bratt vars släkt man kan läsa om i Svenska Ättartal nr 7.

2006-07-27, 22:08
Svar #2

Tom S. Vadholm

Britta Beata Johansdotter Loffman, dotter till kronobefallningsmannen i Västra Värmland, Johan Hectorsson Loffman, var min mormors farmors mormors mor.  Hun var Johans 8:e barn mens hennes äldre broder, löjtnanten, sedermera skedvattenfabrikören, Hector Johansson Loffman, var hans 6:e barn.  Johans fader var fortifikationsbefälhavaren för Älvsborg och Bohuslän Hector Torbjörnsson Loffman från Örebro, bosatt på Vagge i Ny socken i Värmland.   10 ? tätskrivna sidor om släkten Loffman har jag fått av Morgan Svensson i Arvika som har studerat denna släkten.  Han har många uppgifter om föräldrar, makar och barn.

2013-06-26, 18:42
Svar #3

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Morgan Svensson jag undrar om man möjligtvis skulle kunna få ta del av dina efterforskningar om Loffman då jag har Hedvig Charlotta Loffman i mina anor samt hennes make Gustav Adolf Carlmark. Hedvig föddes 1795 Finska Gardesregementet, Stockholm, Stockholms län och dog  
1817 Uppsala Domkyrkoförsamling, Uppsala län.
 
 
 
Mvh
Daniel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna