ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-05  (läst 2732 gånger)

2005-03-27, 23:16
läst 2732 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Er det notert som fødested i en kirkebok, så er det helt sikkert et sogn (eller et prestegjeld) og ikke en gard. Og da må det være Krokstad. Til Krokstad prestegjeld hører også Hede og Sanne sogn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-03-28, 14:43
Svar #1

Cathrine Holthe

Takk for input. Kirkebøkene i Norge har tydeligvis mange feil i stedsnavn. 
Finnes det kirkebøker eller folketellinger på nett i Sverige? Hvor finner jeg dem?

2005-03-28, 16:17
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
i Båhusarkivet (www.skagerrak.net/ba) finner du bl.a. lenker til Nationella Arkivdatabasens (NAD) arkivkataloger for hvert sogn i Båhuslen og til de gratis avskrifter som fins på internet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-17, 19:46
Svar #3

Marianne Aronsson

Hej.
Jag vet inte om jag sätter in min fråga på rätt ställe. Om inte så hoppas jag att ni har överseende med det.
Jag har i HF Erska 1835-1842 (sid 176) Funnit att Petter Dalberg skulle vara född i Norike. (Om jag har läst rätt). Nu undrar jag om det finns någon som vet var detta ligger.
Hustrun är född i Oldhagen (eller något liknande). Vet någon möjligtvis var detta ligger också.
 
Mvh
Marianne

2005-04-18, 20:36
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om det inte går att hitta någon ort som skulle kunna vara detta Norike, så kan det tänkas vara en stavningsvariant av Norge (Norige är ju inte ovanligt).
 
Har du gått tillbaka till tidigare hfl och sett varifrån han kommit inflyttande? Kanske finns det också en flyttattest bevarad.
 
(Erska socken ligger i Västergötland.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-19, 15:45
Svar #5

Eivor Canova (Pilady)

Hej Marianne
 
Det finns något som heter Ollehagen och som går under Alingsås landsförsamling.
 
Norike? jag fick Närke som tänkbar plats med en gång jag läste din fråga. Nerike allehand.
 
Hälsningar
Eivor

2005-04-19, 17:09
Svar #6

John Sidén

Hej Marianne!
När det gäller Petter Dalberg läser jag också att han är född i Nerike. Hustrun är född i Ollehagen och som Eivor skriver ligger Ollehagen i Alingsås landsförsamling. Som Jörgen skriver kan du kontrollera flyttattesterna, de finns mikrofilmade i Erska HII:1. Det första barnet i familjen ser också ut att vara fött i Ollehagen.
Med vänlig hälsning
John

2005-04-20, 13:18
Svar #7

Marianne Aronsson

Hej
Tack för era insatser. Jag skall kolla överallt där ni föreslår.  
Jag skriver och berättar hur det går.
Mvh
Marianne

2005-04-26, 10:04
Svar #8

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Är det bekant om det finns något som heter Botten? under Hagekärr i Kville. Tidsperiod 1796-1800. Jag kan inte hitta det i mantalslängden 1820.
mvh Annette

2005-04-26, 12:08
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Botten finns det flera i Kville, men ingen gård som heter Hagekärr. Ska det vara Hakeröd (även skrivet Hageröd)?
 
Under Hakeröd finner jag inget Botten i Ortnamnsarkivets bok för Kville härad eller på dagens ekonomiska karta - men det betyder ju inte att det inte kan ha funnits (det finns många torpnamn o.likn. som saknas i ortnamnsboken).
 
Andra Botten är: En hemmansdel under Ede (officiellt Ejgde), ett torp under Kville Prästegård och ett soldattorp (även kallat Moltemyr) under Norra Ödsmål.
 
Kan du ge lite fler ledtrådar?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-26, 12:42
Svar #10

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hagekärr var mycket tydligt skrivet men Botten som jag läste kan ju vara Bottna eller något liknande men det står u Hagekärr. Jag försöker att hitta Nils Hansson född 1757, Tanum som med hustru och fyra pojkar födda 1789,1791, 1793, 1796,  flyttar till Kville under den perioden. För att kunna läsa mantalslängderna på mikrofilm är det ganska nödvändigt att veta var Hagekärr ligger.

2005-04-26, 15:46
Svar #11

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej Jörgen
Jag gjorde ett google-sök och hittade Hagekärr och där nämns också Ejgde. Det kan vara ett spår.Tack för din hjälp.
Annette

2005-04-26, 17:15
Svar #12

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Annette
 
Enl Svenska ortnamn är Hagekärr en gård i Tanum socken 4,7 km NNO om Fjällbacka strax innanför Kämpersvik
 

 
Om detta var Tanums eller Kville församling tidigare vet jag inte. Fjällbacka har väl varit tillsammans med Kville.
 
Kanske någon kan förklara bättre.
 
Och strax norr om Kämpersvik finns det ett område som heter Ejgde, och det är ju bara några km från Hagekärr
I Hamburgsund i Kville socken finns det också ett Ejgde eller egentligen skall väl det heta Ejgdestämmen men där finner jag inget Hagekärr men däremot Hakeröd

2005-04-26, 17:38
Svar #13

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se

 
Det var väl översiktsplanen för Kämpersvik som Du fann på Google och det motsvarar denna kartan

2005-04-26, 19:27
Svar #14

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket alla hjälpsamma forskare.
mvh Annette

2005-04-27, 00:17
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att Hagekärr i Tanums socken kallas gård av Svenska ortnamn (som jag utgår ifrån är CD:n), kan helt enkelt betyda gård i betydelsen jordbruk och ingenting annat (CD:n bygger på dagens lantmäteriregister, som inte längre tar hänsyn till gamla gårdsbegrepp).
 
Men någon gård i kameral betydelse, alltså en jordeboksgård (eller jordebokshemman) med namnet Hagekärr finns i varje fall inte i Tanums socken enligt beskrivningen till 1930-talets ekonomiska karta (om jag inte slarvat när jag skrev av den...). Det hindrar naturligtvis inte att det kan ha funnits en sådan gård tidigare, som uppgått i en annan gård.
 
Att jag håller fast vid detta formella gårdsbegrepp beror på att det är dessa gårdsnamn vi finner i jordeböcker och mantals- och husförhörslängder. (Se sidan Gårdar och bruk i Båhusarkivet.)
 
Det kan naturligtvis finnas andra lokala inofficiella namn på delar av dessa jordeboksgårdar, namn som används till vardags av lokalbefolkningen - men de återfinns alltså inte i officiella sammanhang som rubrik- eller huvudnamn på gården. Däremot kan de naturligtvis återfinnas i mantals- och husförhörslängder (dock inte i jordeböcker) som just namn på del av en jordeboksgård, precis som torp- och backstugenamn kan återfinnas där. Frågan är alltså om Hagekärr på nutidens karta är ett ett sådant namn eller en tidigare självständig jordeboksgård - vilket hade varit lätt att svara på om jag hade haft tillgång till en gammal jordebok här och nu...
 
Det blev mycket formaliteter det här, men det kan ju vara bra att känna till att när en plats anges som liggande under något, så brukar det betyda under en jordeboksgård.
 
När det gäller gränsen mellan Kville och Tanums socknar, så går den sedan gammalt i Anroseälven strax norr om Fjällbacka. Kartans Hagekärr i Tanums socken har alltså inte hört till Kville.
 
Ede (med den bisarra officiella stavningen Ejgde) kan vi glömma i sammanhanget. Jag nämnde Ede i Kville socken bara för att det finns ett Botten där, men det har inget som helst att göra med Ede (Ejgde) i Tanums socken; och det sistnämnda ligger dessutom en bra bit från kartans Hagekärr med flera andra gårdar emellan.
 
Men för att göra en lång historia kort: Var har du sett detta Botten (?) under Hagekärr? I en mantalslängd? I Tanum eller Kville? Och flyttade de till eller från det stället?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-01, 15:23
Svar #16

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Jeg har sett litt på en problemstilling som involverer bruk av det såkalte Akershusregisteret af 1622, hvor det er referanser til et par tusen middelalderbrev som befant seg på Akershus i 1622. Brevene er nå tapt, men det er mulig å få en del ut av dette brevregistraturet allikevel. 
 
Brev nr. 106 : ”Pandtbreff paa 6 marckeboell ij Grall? [Grall?e] saa och iij marckeboell ij en gaard Halmstadt ij Wigenn i Wette herridt, wdsatt aff en borger ij Opsloe thill Pouell ij Haraldtzgaard [Harraldtzgaardt] anno 1505.”
 
Jeg forsøker nå å finne ut i hvilke sogn Grallø og Halmstad ligger. Jeg har sjekket med Ortnamnen i Göteborgs och Bohus län XX Ortnamnen i Vätte häred 2. Hogdals. Lommelands, Näsinge och Tjärnö socknar samt Strömstad stad (Lund, 1958), men jeg har ikke kunnet identifisere gårdene. Noen som kan hjelpe? 
 
mvh Are

2005-05-01, 17:18
Svar #17

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Det finns en by Grålös i Skee sn, Vätte hd, som bör vara ditt Grallö(e). När det gäller Halmstad vet jag inte om det finns någon ort med liknande namn i Vätte hd. Däremot fanns 1665 ett torp med detta namn under Svennungeröd i Mo sn, Bullarens skeppsreda. Det slogs 1666 samman med två andra torp till ett fjärdedelshemman.  
 
Min källa är boken 'Jordrannsakning och skattläggning i Bohuslän 1662-1666' av Gösta Framme (utgiven 1999). Samma författare har tidigare skrivit boken 'Ödegårdar i Vätte härad' som kanske kan vara av intresse för dig. Denna saknar jag dock själv.
 
Med vänlig hälsning
Anders H

2005-05-01, 19:25
Svar #18

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
I Ortnamnen i Göteborgs och Bohus län XX Ortnamnen i Vätte härad 1. Skee socken uppges under byn Grålös stavningen Grall? från Akershusregistret i avskrift från 1622, och under byn Hjelmstad finns stavningen Halmstad, likaså från Akershusregistret i avskrift från 1622.

2005-05-01, 20:18
Svar #19

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Anders og Allan:
 
Takk for hjelpen, nå fant jeg endelig frem i stedsregisteret i Akershusregisteret. Forvanskede navn er et problem i AR 1622, men ofte lar løsningen seg finne. : )
 
mvh Are

2005-05-26, 23:14
Svar #20

Sven Erik Stark

Är det någon som vet vad Riksö, Hjälmxxx ligger
mvh Sven Erik

2005-05-27, 00:00
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Hej Sven-Erik,
 
Det finns ett Rixö och ett Hjälmdal i Brastad.
 
Hälsn. Eivor

2005-05-27, 22:40
Svar #22

Sven Erik Stark

Hej Eivor.
Tack för din hjälp med Rixö.
Hälsn. Sven Erik

2005-06-04, 19:06
Svar #23

Vigdis Kverndal

Hei.
Jeg leter etter August Johannesen som skal være født ca 1850 i H(N)aglums forsamling i Bohuslen. Er det noe sted som heter noe som ligner?
Jeg er takknemlig for hjælp med å finne riktig forsamling.
 
Hilsen Vigdis Kverndal

2005-06-04, 22:49
Svar #24

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Vigdis,
Jodå, det finns en församling som heter Naglum men den ligger i Västergötland.
 
Enligt Släktdatas register finns det 2 tänkbara August:
1850-04-22 föds August, Hedetorpet Södra i Naglum, med fader Torparen Johannes Svensson & modern Maja Stina Olsdotter, 19 år.
1853-02-07 föds August, Korvtakan i Naglum, fader Skomakaren Johannes Andersson & modern Britta Stina Andersdotter, 35 år.
 
Så frågan är vem som är din August. Du har inga fler uppgifter om honom?
 
mvh
Eliza

2005-06-05, 00:27
Svar #25

Ingvor Hansson

Jag söker bostället Stora Ulfvesked. Dragon Jonas Nilsson Fält bodde där år 1806. Tacksam för alla uppslag.
Mvh
Ingvor H

2005-06-05, 20:20
Svar #26

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:01
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Enligt Rosenberg fanns det en by vid namn Ulfveskede i Tanums socken. Kan det vara något?

2005-06-05, 20:49
Svar #27

Vigdis Kverndal

Hei Elizabeth.         
 
Takk for svaret!
 
August giftet seg med Kirsten Bertine Pedersdtr i 1881, og da oppga han farens navn til å være Johannes Svendsen. 
Dermed har jeg fått god hjelp.
Takk igjen. Hvis du eller andre vet mer om ham blir jeg glad for å vite det.
 
Vennlig Hilsen vigdis

2005-06-05, 20:51
Svar #28

Ingvor Hansson

Ja tack! Det låter troligt. Jag skall leta där.
Jonas kommer tydligen från Värmland och jag har ingen stans kunnat hitta hans födelsdata. Kanske finns det antecknat i Tanum, om det nu är rätt socken.
Mvh
Ingvor

2005-06-05, 21:06
Svar #29

Vigdis Kverndal

Hei igjen Elisabeth.
 
Beklager så mye, men i mitt første innlegg er jeg kommet i skade for å skrive feil len. Det som står oppgitt ved vielsen her i Eidanger ,Telemark, Norge er Elfsborg len, og da stemmer det vel mer med Västergötland? 
 
Hilsen Vigdis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna