ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-20  (läst 2558 gånger)

2003-10-06, 18:18
läst 2558 gånger

Pia Renner

Hej, Anders!
Det kanske det är. Får kolla det när jag sitter nästa gång och forskar och se om någon heter så inom socknen.Jag träffade på Carl Lud Eng i kolummen för flyttningar i kyrkoböckerna.Tänkte att det kanske var ett gårdsnamn eller annan plats. Ska bli spännande att kolla upp det där!
Tack, skall du ha!Skönt att få andra vinklar när man själv kanske inte ser vad det kan vara.
Glada forskarhälsningar/Pia Renner

2003-10-06, 23:08
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det var inte helt ovanligt att till exempel salterier benämndes efter sin ägare.
 
Anders

2003-10-15, 10:01
Svar #2

Leif Josefsson

Dolkerud. Finns det någon plats i Bohuslän som heter så och var ligger den i så fall.

2003-10-16, 20:21
Svar #3

Pia Renner

HejAnders!
Tack ska du ha för tipset om att t ex salterier benämndes efter ägare. Vecka 44 skall jag sätta mig och släktforska en dag och ha i bakhuvudet alla tips som jag fått av hjälpsamma människor i detta forum! Jag ska återkomma om det blir napp eller inte på: Carl Lud Eng.  
Håll tummarna!  
Med vänliga hälsningar Pia Renner

2003-11-05, 18:52
Svar #4

roland zachrisson

Hej!
Jag söker en plats eller gård i Säve som hette  
Skendala år 1845,kan inte hitta den,tacksam  
för  
hjälp.
Mvh
Roland

2003-11-05, 19:54
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Något Skendala kan jag inte hitta i Säve socken. Det närmaste är väl Skinten (eller Skintemarken) som (enligt Ortnamnsarkivets bok för Hisings Västra härad) finns under Lerbäck.
 
Det sägs också finnas flera andra Skinten/Skintan i häradet, varav ett under Lilleby i Björlanda socken och ett under Österhög i Rödbo socken; det preciseras inte närmare var de andra finns.
 
Enligt samma bok finns också både Skeddalen och Skärdalen under Tumlehed i Torslanda socken.
 
Vi kan i alla fall konstatera att det inte är någon gård. Men det finns gott om torp och backstugor som inte upptas i ortnamnsarkivets böcker.
 
I vilket sammanhang har du stött på detta Skendala? Har du sett under vilken gård det upptas i husförhörs- och/eller mantalslängd?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-05, 20:23
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Roland,
 
I Tuve finns det flera gårdar som heter SKÄNDLA,
Det ligger ju nästgårds med Säve, och liknar ju namnet Skendala.
 
Ett tips
Vänl. hälsn. Eivor

2003-11-07, 17:35
Svar #7

roland zachrisson

Betr Skendala i Säve.
Jag stötte på Skendala i födelsebok i Säve.
Anders Johansson f 1845 2/4.
Faddrar; bl.a. Bengt Hermansson,Catarina  
Anna  
Eriksdr,Johanna Bengtsdr. Samtliga fr  
Skendala.
Så är det skrivet,men det kanske skall vara  
Skändla? Fel uppfattat av skrivaren?

2003-11-07, 18:55
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej Roland,
 Jag har tittat i Sv.Gods och gårdar och i Gbg.s och Bohusläns kalender 1904.
Det finns inte något Skendala i Säve med omnejd.
Om det bara är faddrarna som är från Skendala, så kan det ju vara Skändla i Tuve.
Enl. kalendern 1904, så fanns där en Anders Johansson i Larsered Säve., men det är ju ett vanligt namn.
Dala- som slutändelse är vanligare i Västergötland.
Vänl. hälsn. Eivor

2003-11-07, 19:15
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är bara i dag som det finns officiellt fastställda stavningar av ortnamn, förr skrev man efter behag. Det var heller inte ovanligt att namn snyggades upp till vad skrivaren trodde var det egentliga namnet; och många sådana stavningar lever kvar än i dag som officiella. Vilken som är den språkligt korrekta stavningen av Skändla vet jag inte.
 
Dessutom, som Eivor säger, om det bara rör sig om faddrarnas hemort, så kan det ju lika gärna vara i grannsocknen Tuve (i Hisings Östra härad, Västergötland).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-14, 14:09
Svar #10

Jan Erik Torp

Er det noen gårder som heter Kavlanda på Boknäs utenfor Udevalla? Det hevdes at min kones oldefar kommer fra dette satedet.Noen som kan hjelpe?

2003-11-14, 14:14
Svar #11

Jan Erik Torp

Finnes det noen gårder eller steder som heter Kavlanda på Boknäs utenfor Udevalla, i Bohuslän? Min kones oldefar hevdes å komme derfra. Noen som kjenner til navnet og kan hjelpe?

2003-11-14, 15:35
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jan-Erik
 
Det finns flera gårdar med namnet Kavlanda på Bokenäset.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-11-17, 21:29
Svar #13

Anders Sandberg

Hej!
Är det någon som vet om det finns/fanns en gård eller torp som heter Blomskog i trakterna kring Tanum och Lur?
Den ana vi söker uppges, enl militärrullorna i början på 1800-talet, vara född i Bohuslän, och han tog sig namnet Blomskog när han blev soldat.  
 
Hälsn,
Anders i Göteborg

2003-11-18, 11:36
Svar #14

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Anders, det finns ett Blomskog i trakterna. Bara ca 35 km från Tanums kyrka. Kanske kan vara något?
 

 
 
Mvh
Peppe

2003-11-18, 17:26
Svar #15

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Anders
Det Blomskog vid Häresjön är några km väster om Högsäter i Dalsland så det är långt från Tanum enligt min åsikt.
Jag har själv sällan träffat på att soldatnamnet har anknytning till ort utan soldaten tilldelades ett namn, ofta samma som tidigare soldater i roten

2003-11-18, 20:53
Svar #16

Anders Sandberg

Peppe och Jan-Erik
 
Detta Blomskog verkar intressant. Jag tror inte menigheten i slutet på 1700-talet och början på 1800-talet var riktigt medvetna om var länsgränserna gick, så om våran Blomskog säger sig vara född i Bohuslän kan han mycket väl komma från gränstrakterna kring Bohuslän/Dal.
Varför jag tror att han kommer från Blomskog någonstans är att han hette Persson när han kommer till Göteborg, men det blir till att studera militärrullorna och se om det kan finnas en tidigare soldat med samma namn.
Tack för era tips.
 
Mvh
Anders i Göteborg

2003-11-19, 12:38
Svar #17

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Som ett litet tillägg kan nämnas att detta Blomskog befinner sig ungefär 2 km från Bohuslänsgränsen. Så nog är det gränstrakt alltid.
 
Mvh
Peppe

2003-11-19, 14:59
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart visste man också för 200 år sedan i vilket län och landskap man bodde! Men att Båhuslän står i rullan som hans födelselandskap är ju inte detsamma som att han själv säger sig komma därifrån; det kan ju vara mönsterskrivaren som har rört till det - om det nu är fel.
 
I vissa delar av landet var det regel att soldatnamnet följde roten, men inte i de här trakterna. Att han bara omnämns med sitt patronymikon (Persson) och inte soldatnamnet (Blomskog) när han flyttat till Göteborg är helt naturligt, då han inte längre var soldat då.
 
Vad står det för födelseförsamling i husförhörslängderna i Tanum och Göteborg? Och har du letat efter flyttattester?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-25, 22:50
Svar #19

Per Larsson

Hej
Jag undrar lite om hus nr i kungshamn, ex. Kungshamn GR.199 och Grafvarne 204, finns det någon gammal karta över Kungshamn som visar dom olika husnumren och var dom låg/ligger.
Tack på förhand.

2003-11-26, 02:55
Svar #20

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej Per
Gravarne 199 = Nygatan 16
Gravarne 204 = Fiskargatan 12

2003-12-10, 22:01
Svar #21

Utloggad Inger Myrle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Har en gammal bibel där gårdsnamnen Toröd och Brähult eller Brehult står antecknade.Känner någon till vilken socken de tillhör? Boken är köpt i Göteborg på 1930 talet.
Mvh Inger

2003-12-10, 22:15
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Åtminstone i Jörlanda socken finns båda gårdsnamnen Toröd och Breholt. Toröd finns också i Klövedals socken (och kanske också på andra ställen).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-11, 10:09
Svar #23

Utloggad Inger Myrle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Jörgen för Dina uppgifter!
God Jul och ett Gott Nytt År!
Mvh Inger

2003-12-18, 20:24
Svar #24

Sonja Larsson

Brand i arkiven. När jag försökte forska i mina anor från Sjöås i Romelanda socken blev det stopp på grund av brand i kyrkoarkiven.
Min ana Daniel Sjöberg född 1777 i Sjöås flyttade till Stockholm och arbetade som polisuppsyningsman och därefter som vindragare. Dog redan 1817.  
Vid studie av Sjöåsen år 1815 fanns ingen familj med namnet Sjöberg. Han kan ju möjligen ha tagit namnet efter orten.
Fråga: Hur stort var Sjöås(en) på 1770-talet? Finns det andra vägar att forska än i kyrkoarkiv?
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson i Blekinge

2003-12-19, 09:56
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om du ställer frågor under Romelanda så finns det vänliga kyrkoboksrekonstruktörer som kan hjälpa dig.
 
Anders

2003-12-25, 23:42
Svar #26

Anette Tuores

Hej Sonja
Sjöåsen var 1 gård på 1770-talet. Ägdes av Nils Tolleson, som övertog efter sin far. Nils hade 3 döttrar varav den äldsta dottern Maret var född 1774 hon tog senare över efter fadern. Någon Daniel har jag ej sett på Sjöås.Det finns en bouppteckning efter Nils hustru Ingeborg 1784 där endast 3 döttrar näms. Min fråga till dig. var har det stått, i vilket sammanhang att har var från sjöåsen i Romelanda???  
mvh Anette Tuores

2003-12-30, 19:11
Svar #27

Sonja Larsson

Tack Anders och Annette. Gott nytt år och God fortsättning.
Jo, när jag var på Stockholms Stadsarkiv och letade efter honom i registren fann jag i en registerpärm födelseort Sjöås. I och för sig ingen mer hänvisning än så. I Ortsnamnsboken fann jag Sjöås i Romelanda. Mer än det har jag inte så jag får väl titta vidare på Stadsarkivet igen.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2004-01-20, 19:19
Svar #28

Sonja Larsson

Hej Anette,
Nu har jag varit på Stadsarkivet igen och kollat. Det är så att i en registerpärm över avlidna på bokstaven S år 1817 i Stockholm Jakob/Johannes fs står det födelseort Sjöås. Kan det möjligen finnas någon annan ort med det namnet som inte är upptagen i Ortsnamnsboken?
Med förhoppning om någon idé om vidare sökning.
Hälsar Sonja Larsson

2004-01-20, 20:15
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Födelseorten brukar ju vara en socken. Det finns en Sjösås socken i Småland. De kan ju ha missat ett 's' i registret.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna