ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kammarskrivare Peder Svenson  (läst 405 gånger)

1999-02-12, 14:35
läst 405 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Kammarskrivare Peder Svenssons barn.  
Peder (född 15**) var bosatt i Stockholm där han ägde ett hus på Västerlånggatan som han ska ha inköpt 1565. Han kallas för Kammarskrivare och år 1569-1573 nämns han som Kamrerare. Peder var gift med Clara Nilsdotter och de ska ha haft följande barn:
Nils, Hans, Karin och Sven.
 
Finns det någon som känner till något om dem, eller deras ättlingar, hör gärna av er till mig.
Med vänliga hälsningar Jan Hultberg

1999-02-12, 18:13
Svar #1

Tommy Andersson

Hej Jan,
Vill minnas att det står något om dessa personer i en av Hans Gillingstam författad artikel i Släkt och Hävd, gissningsvis 1951 eller 1952. Jag tror att artikeln hette något i stil med Rasmus Ludvigssons släktförbindelser eller dylikt.  
 
mvh Tommy Andersson

1999-02-12, 19:19
Svar #2

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Tommy och tack för ditt svar. Jag känner till artikeln, men tyvärr finns det inget beskrivet om barnen. Artikeln, om jag minns rätt handlar med om hans hustru Clara och hennes olika giften. Det är barnen jag söker uppgifter om. Så om någon vet något om dem, hör av er.

1999-03-01, 16:03
Svar #3

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Ett litet tillägg beträffande Peder Svensson. Det kanske finns någon som vet mer efter detta tillägg.
År 1565 hade Peder köpt ett hus vid Västerlångsgatan i Stockholm och vid denna gata uppges Rasmus Ludvigssons styvbarn hus ligga 1587.  
/Jan Hultberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna