ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Josef August Arnoldsson Marcus - intendent på Allmänna Barnhuset 1899  (läst 524 gånger)

2006-11-10, 23:01
läst 524 gånger

Elisabeth Norberg

Hej!
 
Min farmor morfar Josef August Arnoldsson Marcus (stavning och namnföljd varierar kraftigt) f. 1854-11-24 i Klara arbetade sedan 1871 på Allmänna Barnhuset i Stockholm och blev 1899 intendent där. Med tanke på att barnhuset är så pass gammalt och välkänt tycker man ju att det någonstans borde gå att finna mer information om någon som har jobbat där, vet någon om så är fallet?
 
Jag är även väldigt intresserad av att få tag på en bild på Josef - kanske finns det något 'jobbfotografi'? Jag har letat efter honom i Svenskt porträttgalleri, men där fanns han inte, däremot en del släktingar (han tillhörde den judiska familjen Marcus som invandrade till Sverige på 1700-talet.)
 
Någon som har några id?er? Tacksam för allt!
 
Mvh,
Elisabeth

2006-11-11, 08:50
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Om du redan varit i kontakt med Stockholms Stadsarkiv så föreslår jag att du kontaktar Stiftelsen Allmänna Barnhuset. De kanske kan hjälpa dig.  
 
Hemsida och kontaktuppgifter http://www.barnhuset.a.se/
 
Vänligen Helene

2006-11-11, 12:15
Svar #2

Elisabeth Norberg

Hej Helene!
 
Jag har tidigare varit i kontakt med både Stadsarkivet och Stiftelsen, vilket tyvärr gav negativt resultat i båda fallen...
 
Mvh,
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna