ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jochum von Ahlstedt, bryggare Stockholm, 1600-talet  (läst 1514 gånger)

2003-03-22, 17:56
läst 1514 gånger

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Jochum (von) Ahlstedt, född 1611 i L?beck och död i Stockholm 1680, var bryggareåldersman i Stockholm. Han byggde även en malmgård, Alstavik, på Långholmen. Vid sin död lär Ahlstedt haft en god förmögenhet. Han skall varit gift tre gånger och fått fjorton barn. Hans andra hustru anges (SoH 1970:1, ShF 1997:4) som Anna Larsdotter (Swahn) med troligt ursprung från Jönköping. Men är det någon som har uppgift om hans 1:a respektive 3:e hustru?
 
Tacksam för uppgifter eller tips,
Vänligen
Calle L

2003-12-29, 18:29
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tredje hustrun Anna Blix omnämns som änka i boupteckningen efter Jochum (Jockim).
Tre barn omnämns från hans första gifte och sju från det andra men mödrarnas namn nämns ej.
Anna Blix dog 1709 2/1 och det framgår att hon varit gift tre gånger, först men NN Rokus och därefter med Samuel Nilsson (husgerådsmästare, d ca 1670). I dessa båda äktenskap hade hon barn. Däremot verkar äktenskapet med Ahlstedt ha varit barnlöst.

2006-12-16, 21:38
Svar #2

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
det var länge sedan någon skrev här. Calle Lindströms inlägg ovan är intressant på det vis att den andra hustrun Anna Larsdotter Svahn uppges som syster till tullinspektören i Göteborg Gabriel Jönsson Duberg. Eftersom man har lyckats reda ut varifrån Gabriel kom vilket visade sig vara Vadstena, och son till borgmästaren där, är Anna Larsdotters ursprung högintressant. De kan ju uppenbarligen inte varit helsyskon. De har ju olika patrinymikon. Det är väl heller inte någon nyhet att Släktkretsen kring Gamle Jöns Larsson i Vadstena omges av Svahnar. Är det så att Anna Larsdotter ovan är från Jönköping eller är hon född i Vadstena?
 
Vh
 
Bas

2006-12-17, 15:17
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Hejsan Bo-Arne, Anna Larsdotter Svahns ursprung har utretts av Per Ericsson i ShF 4/1997. Han påvisar att hon (troligen) är dotter till rådmannen Lars Mårtensson i Jönköping. Lars Mårtensson var född i Vadstena. Kopplingen mellan Ahlstedt och Gabriel Jönsson Duberg, tror jag, är till Ahlstedts första, till namnet okända hustru.
Jag har för stunden inte tillgång till Ericssons artikel och det var några år sedan jag läste den, men ska försöka få fram den vid tillfälle.
 
Vänligen,
Calle

2006-12-17, 20:43
Svar #4

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Calle,
 
Jag har heller inte tillgång till ShF 4/1997 för tillfället. Jag har någonstans en avskrift från äldre frälsesläkter vilken jag kopierade i Landsarkivet i Göteborg för ca 15 år sedan, har dock inte lokaliserat denna heller för tillfället. I boken Svensk Tulladministration av William Smith återger denne många av Gabriel Jönsson Dubergs brev. Enligt dessa har han två systrar.  
 
En syster var gift med Jochim Bröggare i Stockholm (Jochum Alstedt) den andra gift med besökaren i Söderköping Måns Erichson (har inte identifierat honom ännu). Denne Måns Erichson skickar ett brev 1649 den 16/5 till sin hustru, som vid denna tidpunkt gästar Jochim Bröggare i Stockholm vilken var gift med hustruns syster (sid 61).
 
Jag vill minnas att det var årtalet som placerade kvinnan i andra giftet. Jag har inte antecknat något från första giftet, i biografin har jag bara skrivit;
 
Denna svåger var alltså Gabriels hustrus broder. I senare  brev hänvisar Gabriel till flera svågrar som tycks vara hans systrars män, en av dessa är  bryggaråldermannen i Stockholm Jochum  
von Ahlstedt. Enligt Ahlstedts biografica var han i andra giftet gift med Anna Larsdotter Svahn, vilken då skulle vara Gabriels syster. Man får förutsätta att det är en halvsyster. Man får dock ingen klarhet i tillgänglig litteratur. Ahlstedt fölovade sig 1671 med Maria Sophia Agriconnia vilket troligtsvis betyder att Anna Svahn avlidit, eller mindre troligt skilt sig. Av den senare förlovningen följs inget gifte. Ahlstedt gifter sig tredje gången 1672 i Garnisionen med Anna Persdotter Blix. En dotter till Gabriels syster Anna Svahn vid namn Anna Von Ahlstedt gifter sig 1658 med Werner Shmeer, vilken avled 1673.
 
Skall försöka finna mina gamla anteckningar från Landsarkivet.
 
Vh
 
Bas

2006-12-18, 19:32
Svar #5

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Hej igen Bo-Arne, har nu läst Per Ericssons artikel och hans klarläggande om Anna Larsdotter Swahn är övertygande. Jag tror inte att Anna var syster med Gabriel.  
Om vi vidgar perspektivet så är det, vad jag lärt mig, att begreppet ”svåger” - vilket Gabriel använder - ett vidare begrepp. Under 1600-talet allmänt om ingift manlig person.  
Claes Westling framför i någon av sina böcker hypotesen att Gabriel Jönsson Dubergs moder möjligen hette Larsdotter och var syster till Barbro Larsdotter. Denna Barbro Larsdotter var gift med borgmästaren i Vadstena Mårten Ulfsson Swahn. Dessa var föräldrar till Lars Mårtensson och således farföräldrar till Anna Larsdotter.  Om denna hypotes från Westling stämmer blir Anna Larsdotter kusinbarn till Gabriel Jönsson. Om detta släktskap renderar möjligheten till att kalla Ahlstedt svåger vid denna tid vet jag inte med säkerhet, men möjligheten kan ju finnas.
Håller med om att hypotesen om att Ahlstedts första hustru skulle vara syster till Duberg haltar rent kronologiskt, eftersom giftet med Anna skedde 1640. Anna dog, föresten, 1669 enligt en uppgift i SoH 1970:1.
Nå vad tror du om detta?
 
Med vänliga hälsningar,
Calle

2023-07-10, 08:46
Svar #6

Utloggad Anne Wetterlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 376
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:08
    • Visa profil
Hej!

Har hittat dessa uppgifter gällande familjen von Ahlstedt boendeuppgifter i Stockholm.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057004_00010#?c=&m=&s=&cv=9&xywh=110%2C239%2C3694%2C2070 Mantalsregister 1652 sid 10 Södra kvarteren Joachim Warnick von Ahlstedt

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0059660_00102#?c=&m=&s=&cv=101&xywh=2469%2C244%2C4133%2C1933 Mantalsregister 1683–1705 sid 83 Anna Blix von Ahlstedt

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057011_00113#?c=&m=&s=&cv=112&xywh=627%2C373%2C5301%2C2480 Mantalsregister 1711 sid 208 Margareta von Ahlstedt

MVH

Anne Wetterlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna