ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jacob Parih, köksmäst. från Königsberg död i Stockholm  (läst 1058 gånger)

2001-12-30, 20:02
läst 1058 gånger

Per O. Nordell (Po4385)

Känner någon till
Jacob Parih, köksmästare och tracterare i Königsberg och Stockholm. Dog i Stockholm före 1669.
Skall ha flytt med familjen till Stockholm från Königsberg på 1640-t. Finns i en mantalslängd från Gamla stan av 1652 i Inre Kvarteret. Skall ha givit namn åt Paristrädgården och Parisgränd, som inte finns kvar. Innehade gatukök med gott anseende och ägde fastigheter.
Litteratur: Järbe, Bengt, 1980. Arbetsliv i Stockholm: Mästare och gesäller på 1600-t.
Husby (W) kyrkböcker.
Jacob Parih var gift med Margareta Staffansdotter, om vilket inget mer är känt än namnet. En dotter, Elisabet f 1642 i Königsberg dog 1703-05-07 på Ekevallen i Husby (W) gift  med länsmannen, häradsskrivaren m.m.
 Anders Ekman (1639-1696) i Husby.

2006-08-26, 18:58
Svar #1

Jörgen Palm

Hej jag heter Jörgen palm och Min Faster Brittmarie
Sahlin från Västerås som har släkforskat på min Pappa ocg farfars sida har enligt utsago Hittat jacob parih som en av våra förfäder och skall alltså enligt utsago ha anlagt Pariserträdgården som sedan skänktes till Stockholms stad och sedan ändrade namn till Kungsträdgården,,,som i stort sett alla Stockholmare i dag vet vad den är.Tyvärr förstördes en massa papper i Köningsberg under 2a världskriget vilket gör vidare forskande om Jacobs öden före flykten till sverige eller hans släktingar mycket svår..Vill du veta mer kolla http://harmkraka.se/slaktforskning/  mvh Jörgen Palm

2014-01-10, 14:45
Svar #2

Utloggad Anders Tingdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 18:05
    • Visa profil
    • www.tingdal.se
Hej!
Jag är lika nyfiken!
Avkomling efter dottern Elisabet på Ekevallen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna