ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isoz, Sofia Elisabet  (läst 1940 gånger)

2004-06-08, 16:44
läst 1940 gånger

Utloggad Laurie Keller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 17:38
    • Visa profil
Sofia Isoz married Peter (Per) Adam Wallmark 1802-31-01 in Maria Magdalena  Kyrkan. I find a few people named Isoz in Stockholm in this period, but it does not sound like a Swedish name. Can anyone tell me what its origins are, who Sofia Isoz was, when she died, and whether she and Peter Adam had any children?
 
Thank you.

2005-02-01, 18:19
Svar #1

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Jag har mailat Laurie Keller, som jag haft kontakt med tidigare och lämnat lite upplysningar, men kanske skulle jag lägga ut dem här också:
 
Sofia Elisabeth Isoz är född 1778 29/8 i Kungsholmens fs, Stockholm
Far: Johan Vollrath Isoz, handskmakare
Mor: Anna Märtha Ek.
vittnen: Chirurgen And. Joh. Hagström, fru Marg. Brita Ek, jungfru Marg. Elisab. Wernberg
 
Kungholm FB CI:5
 
S E Isoz gifter sig med Per Adam Wallmark i Maria Magdalena fs 1802 den 16 januari (inte 31!)
Maria Magdalena EI:4
 
Men sedan blir det värre. Paret flyttar runt, och är inte alldeles lätta att spåra.  
 
Är det någon som kan hjälpa Laurie och mig att 'få död på tanten'? Sofia Elisabeth Wallmark, född Isoz, ska ha dött tidigast 1830, senast 1833, i Stockholm eller Stockholms närmaste omgivningar.
 
 
Bouppteckning gjordes först 1836 (Stadsarkivets register).
 
Jag har sökt dödsfallet i:
Jakob o Johannes
Värmdö
Klara
Nikolai
Lovö
församlingar.
 
Mycket tacksam för svar!
Helena

2005-02-01, 18:40
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Svenska Män och Kvinnor del 8, så dog Sophia Elisabeth Isoz år 1836. Eftersom hon var gift med en bemärkt person, kanske det finns någon notering i alla de tidningsregister GF har?

2005-02-01, 21:26
Svar #3

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Hej Elisabeth, och tack för tipsen, men tyvärr har jag inte hittat något vid mina sökningar i GFs tidningsregister. Och då Pehr Adam Wallmark i april år 1834 får sitt första barn med andra frun, så tvivlar jag starkt på att dödsåret 1836 är korrekt för Sophia Elisabeth Isoz. Jag vet att det årtalet för hennes död också finns i någon årgång av Svenska Släktkalendern. Å andra sidan står hon som död 1830 i Svenska Ättartal..  
I Clara Wallmarks (f. 1847 i Kungsör)biografi över fadern står att 'han hade olyckan att redan i början av 1830-talet förlora sin maka'.
Tyvärr har visst Clara varit mycket mer intresserad av att återupprätta sin fars goda namn som publicist och författare än av släktens genealogi; hennes släktanteckingar är ytterst kortfattade och synes till största delen tagna från herdaminnen och annat (biografin kom ut 1914). Å andra sidan; jag har ännu många församlingar kvar att leta i efter sonen i andra giftet, Ernst Adam Wallmarks födelse. Kanske stämmer inte hans födelseår 1834, och då kommer ju saken i ett annat läge..
Helena

2005-02-01, 21:53
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och i Svenska Män och Kvinnor står också att PA Wallmark gifte sig 1847 med Hedvig Elisabeth Wallgren. Och i nästa personnotis står att Ernst Adam var f 1834 3/4 i Stockholm, son till W.och hans andra hustru(!).
 
Så det verkar ju vara ett klart problem här - bigami eller vad?
 
Enligt Scandinavian Vital Records (mormon-cd) så var dottern Clara Lovisa född i Kung Karls församling i Västmanland. Och enligt samma källa så vigdes PA Wallmark och Hedda Elisabet Wahlgren i Kung Karl 1846 11/12.
 
Om du skulle hitta var Ernst Adam är född, så skulle jag nog sätta en femöring på att han har föräldrar okända, och senare blivit erkänd av dem. Så Kung Karls hfl vore mitt nästa steg.

2005-02-02, 11:26
Svar #5

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Jo, Clara Lovisa är född 26/5 1847
Kung Karl (som då omfattade större delen av Kungsör) C:3
 
Jag har börjat titta på hfl vid den tiden då P A Wallmark dyker upp i trakten. Hittills AI:7B, omfattande tiden 1845-51, och AI:8B, 1851-55.
Där står dessvärre bara att sonen Ernst Adam är född i Stockholm (datum stämmer), och det kan ju vara ungefär var som helst i länet, det..
Forskningen går vidare..
Skulle kanske bara för ordningens skull nämna att Per Adam Wallmark är bror till min ff mm mm, Carolina Justina Wallmark, gift Spångberg.

2005-02-04, 16:20
Svar #6

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Hej igen. Det är bara att konstatera; via bouppteckningen efter Sofia Elisabeth Isoz, framkom att hon hade dött i Nikolai (Storkyrko),
och en titt i kyrkboken visar att majoriteten av uppslagsverken hade rätt.
Hon dog 1836 29/4, begrovs av biskop Wallin, och utan uppgiven sjukdom.
Storkyrko FIa:6
 
Dystert faktum: Ernst Adam W måste vara utomäktenskapligt barn..  
Helena

2005-02-04, 18:40
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som jag trodde ovan, Ernst Adam är nog född i Stockholms stad, men med okända föräldrar.  
 
Kanske går det att spåra Hedda Elisabet Wahlgren och se var hon fanns 1834, och på det sättet hitta Ernst Adams födelseförsamling.

2005-02-05, 00:13
Svar #8

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Försökte det igår kväll på Stadsarkivet; Hedda var mantalsskriven i Jakobs församling år 1834 (det enda hon fanns med i Stockholm enligt mantalskivan). Men i Jakob o Johannes fanns ingen Ernst Adam född året innan. Nä, det är nog bara för undertecknad att kavla upp skjortärmarna och beta av församlingarna en och en. Eller så har Hedda rymt iväg till sin hemtrakt i V Vingåker.. ska försöka där också för ordningens skull. Det där med 'född i Stockholm' behöver ju inte vara sant till punkt och pricka.

2005-02-11, 13:04
Svar #9

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Vet inte om det här egentligen ska sortera under den här rubriken, men jag hittade faktiskt Ernst Adam i går kväll. På Allmänna Barnbördshuset, vilket förstås borde varit första stället att leta..  
 
En ogift barnaföderska, 23 år gammal (stämmer med Heddas födelseår 1811) får en gosse vid namn Ernst Adam 1834 3/4. Hon har ett privatrum på stället och blir förlöst av förestånderskan.
Barnet döps 7/4 och 'bortlemnades på aftonen..'
ALLMÄNNA BARNBÖRDSHUSET JOURNAL 81466
 
Han lämnades i alla fall inte till Barnhuset, så mycket fick jag klart för mig med lite hjälp från receptionsdisken. Så vart han närmast tog vägen vet jag ännu inte.
Forskningen går vidare..

2012-10-24, 23:17
Svar #10

Utloggad Peter Isoz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-09-15, 14:03
    • Visa profil
I Storkyrkoförsamlingen FIb:2 AD-Bild 143 står: 1936
Wallmark, Sophia Elisabeth Isoz. Canzli Rådinna 29/4
 
Dessutom står i post och inrikes 1838-97-12:
P. A. Wallmark och dess afl. k. hustru, Sophie E. Isoz,
Detta i samband med dottern Fredrica Carolinas bröllop.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna