ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högberg, Axel Fredrik, bokbindare i Stockholm  (läst 717 gånger)

2000-02-26, 13:24
läst 717 gånger

Anne Ivarsson

Finns  det någon som vet något  min mormors morfar: Högberg, Axel Fredrik, Bokbindare i Stockholm, född troligen  runt 1850. Hans föräldrar kom trol.  från Östergötland.
Gift 1:a med Ida Charlotta Edlund 1858-1902 (ca) de fick 8 barn.
Gift 2:a ca 1903 med Sigrid? Trol inga barn tillsammans.

2000-02-26, 21:03
Svar #1

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Hej Anne, jag vet ingenting om din mormors morfar, Axel Fredrik Högberg, men jag vet att det på stadsarkivets bibliotek i Stockholm finns två böcker som handlar om bokbindare i Stockholm. Jag tar med mig dina uppgifter och kollar i dessa böcker när jag kommer till stadsarkivet nästa gång, förhoppningsvis måndag 28 februari...

2000-02-28, 20:56
Svar #2

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Dessvärre fanns inte din bokbindare med i någon av de böcker jag talade om i mitt tidigare inlägg. Anledningen till att jag visste om böckerna var att jag själv har bokbindare i släkten. Via MTL-register hittade jag dock vidare till födelse-, lysningsböcker och flyttlängder att Axel Fredrik Högberg var född 1857 i Vreta Kloster, Östergötland. Hälsningar Isa

2005-01-05, 15:31
Svar #3

Bengt Högberg

Hej
 
Denne Axel Fredrik Högberg, var min farfars, Erik Axel Högbergs, far. Släkten är valloner och min farfars anfäder hette Rito

2005-04-14, 22:26
Svar #4

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Bokbindaren Axel Fredrik Högberg är min morfar. Han är född 1857 i Vreta Kloster, Östergötland och dog i Stockholm 1928. Hans far är bokbindaren Axel Högberg vars föräldrar är Livknekten och Slussvaktaren Peter Högberg född 1784 i Ledberg, Östergötland och hans hustru Maria Sofia Månsdotter född 1788 i Heda gård, Vreta Kloster Östergötland. Axel Högberg är även han född i Vreta Kloster och flyttade med sin hustru Anna Persdotter till Stora Malm Katrineholm 1879. Uppgifterna har jag från födelseböcker, husförhörslängder och flyttningslängder i första hand från Vreta Kloster.
 
 Axel Fredrik Högberg gifter sig i Adolf Fredriks församling i Stockholm med Ida Charlotta år 1878. Han etablerar bokbinderirörelse i Stockholm och 1890 är bostaden på Dalagatan 60 och 1895 är adressen för såväl verkstad som bostad i fastigheten Kungstensgatan 50. Verksamheten flyttas senare till David Bagares gata 22 - 24. Adress uppgifter från Stockholms Adresskalender och muntlig information från min moster Clary Högberg född 1909
 
 
Axel Fredrik Högbergs 2:a hustru Sigrid Amalia född Nilsson är min mormor. Hennes far är även han bokbindare. I det 2:a äktenskapet finns tre barn och min mamma Sigrid Brigitta Margareta Palmgren född Högberg 1907.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna