ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmström Johan Martin och h. h. Juliana Törnqvist  (läst 1173 gånger)

2007-02-03, 17:21
läst 1173 gånger

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej! Jag söker ännu en gång efter en Holmström. Kan Johan Martin Och h.h. Juliana Törnqvist vara kända av någon. De måste vara f.någon gång i början av 1700-talet. Kan Johan Martin vara bror till Petter Holmström och h.vara syster med Maria Elisabet(Maja Lisa)Törnqvist. Petter och Maja Lisa bodde på Barnhusväderkvarnen 90. Den finns inte i hfl omkring 1760-1780. Var hittar man dessa uppgifter? Och var bodde Johan Martin och h.h.?
MVH Kärstin Bäckius

2007-02-04, 00:15
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kärstin
 
När du ställer en fråga är det viktigt att du redogör för vad du redan vet om den aktuella personen. Är det en ana till dig bör det t ex finnas ett barn född någonstans och något år. Den geografiska information som man får av din fråga är att en möjlig bror bodde i Stockholm. Bodde Johan Martin och Juliana där?
 
Det finns en skomakare Johan Martin Holmström, d 1776 5/4 i Hedvig Eleonora, 72 år och 9 månader gammal. Änkan hette dock Helena Catharina Berg. De hade tre vuxna barn.

2007-02-05, 19:24
Svar #2

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej staffan! Tack för ditt svar. Det är så att Petter Holmström är en ana till mig. Han var skomakargesäll och g. Maria Elisabet Törnqvist. De fick 2 söner lämnade på Barnhuset och 3 döttrar. Jag kan inte söka dem vidare eftersom de bodde på Barnhusväderkvarn 90 men den adressen är borta i genlines sidor under 1760-1780. Jag ser mycket svagt att ev. änkan Maja Lisa bor i Adolf Fredrik hfl 1781-1789. Där nämns också en Johan Wickström. Har inte någon dödbok så jag kan inte söka vidare där. Om det går att söka om denne Petter har en bror vid namn Johan Martin kanske jag kan gå vidare och söka när de föddes och var. Johan och Juliana bodde säkert i Stockholm för de var faddrar 12/1 1769 till Jonas. Älsta barn till Petter och Maja Lisa. Detta är vad jag vet om dessa personer.
Kärstin Bäckius

2007-02-05, 19:44
Svar #3

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej Staffan igen! När jag tittar efter lite till så kanske det är så att Johan Martin är far till Petter. Johan Martin f. omk. 1703 , Petter omk. 1725-29. Hans son Jonas f. 1769 är min fm ff ff. Jonas kom till barnhuset eftersom fadern var sjuklig och fler barn föddes. De kunde inte ta hand om sönerna. Endast ett antaganden. Jonas kom senare till en källarmästare i Småland. Han flyttar därefter till Värmland och hans yrke blev som trädgårdsmästare. Brodern Johan Peter f. 1771 dör dock på barnhuset endast omk. 10 år. En sak till juliana och Maja Lisa hette båda Törnqvist i efternamn. Kan man söka vidare där? Kärstin Bäckius

2007-02-05, 21:27
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kärstin
 
Jag tittade på Jonas faddrar och Johan Martin Holmström är mycket riktigt fadder, likaså hans hustru, men hon nämns inte vid namn. Om du tittar efter ser du att det finns ett kommatecken efter hustru. Därefter nämns jungfru Juliana Törnqvist. Hon är således inte hustru till Johan Martin. Att hon benämns jungfru innebär också att hon är ogift.
 
Juliana och Maria Elisabet var i själva verket systrar.
 
Maria Elisabet f 1741 28/7 i Adolf Fredrik
Juliana f 1750 19/9 i Adolf Fredrik
 
Föräldrar var skomakare Jonas Törnqvist och Maria Elisabet Tilenia. De gifte sig 1741 10/5 i Klara. I FamilySearch finns också en uppgift om att de gift sig 1741 11/6 i Adolf Fredrik, men jag hittar ingen vigselbok i A.F. för 1741 i Genline.
 
Maria Elisabet Tilenis var egentligen född Björck. Hennes mor, Elisabet Hammar (d 1742 26/8) var omgift med skomakaren Johan Mikael Tilenius. Första maken, och Maria Elisabets far, skeppstimmermannen Anders Eriksson Björck dog redan 1717. I bouppteckningen från 1718 uppges Maria Elisabet vara fyra år gammal.
 
Jonas Törnqvist förefaller ha varit gift först med Anna Olofsdotter d 1732 och därefter med Brita Lenning d 1739. Båda dessa äktenskap var barnlösa.

2007-02-05, 22:30
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Några tillägg
 
Många av uppgifterna ovan kommer ur bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat.
 
Skomakaren Johan Martin Holmström var förmodligen en släkting till Petter Holmström. Dock inte far. När Johan Martin dog 1776 omnämns hans tre då levande barn i bouppteckningen;  
1/ Johan Magnus, sjöman
2/ Anna Sara, änka efter notarie Jakob Stare
3/ Maria Elisabet, g m bildhuggaren Carl Gustaf Asplander i Petersburg.
Johan Martin och Helena Catharina Berg gifte sig 1731 30/9 i Hovförsamlingen

2007-02-08, 11:35
Svar #6

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej Staffan! Ett stort tack för hjälpen. Blev mycket glad för dessa uppgifter du har gett mig. En liten fråga. Var kan man gå in för att söka i bouppteckningsregistret för Sthms RR och magistrat?  
Kärstin Bäckius

2007-02-08, 19:49
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns inte tillgängligt på någon hemsida på nätet, om det är vad du syftar på när du skriver gå in
 
Däremot kan du gå in på Sthlms stadsarkiv, där det finns på mikrokort. Där finns också själva bouppteckningarna på mikrokort tillgängliga i forskarsalen. Alternativt GF:s bibliotek/forskarsal i Sundbyberg, där registret finns inbundet i papperskopia.
 
Man kan också beställa det från SVAR, men då ska man ha klart för sig att det handlar om över 200 mikrokort för perioden fram till 1800.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna