ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gudmundsson, Per  (läst 1959 gånger)

2002-04-26, 20:19
läst 1959 gånger

Jörgen Granroth

1. PER Gudmundsson, f. Åsljunga, Örkelljunga - Riksdags- och nämndeman, d. 1751-12, Stockholm, begravd 1751-12-30.
 
  Gift med KERSTIN Bengtsdotter
 
Föräldrar
2. GUDMUND Tuvesson, f. 1679, Nämndeman, d. 1757-01-04, Åsljunga, Örkelljunga, begravd 1 sö e 13d.   Gift med GUNNEL Jeppsdotter.
 
3. GUNNEL Jeppsdotter, f. 1681, d. 1753-03-24, Åsljunga, Örkelljunga, begravd Midfasto sö.
 
Far/morföräldrar
6. JEPPE Bengtsson, f. OMK 1650, yrke Gästgivare.   Gift med PERNILLA Nilsdotter.
 
7. PERNILLA Nilsdotter.
 
PER Gudmundsson blev begravd i Stockolm men på vilken kyrkogård och finns den kvar?

2014-04-13, 09:14
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
BM Sjögren skrev 2014-04-11 22:38:
> Hej!
> Jag har också letat i Sthlms kyrkböcker efter honom, men ej lyckats. I Bondeståndets riksdagsprotokoll 1751-56 finner man intressanta inblickar och uppgifter om honom, t ex att han utsågs som Skånes representant vid Fredrik I:s begravning och vid tillträdande kung Adolf Fredriks tillsättning (tronskifte,fick följa nye kungen från Konungzhuset till Riddarholmskiyrckian, samt gå upp tillsammans med 23 andra till HMK och tacka fär Thess nådige kallelse till RD samt likaledes tillsammans med 23 andra, dock oftast andra respresentanter än de förra 23, lyckönska majestäterna Konungen och Drottningen samt Printzarna, vilket säkert var en stor ära). Intressant är även PG:s begravningsomkostnader (Bondeståndets arkiv 1751-52, vol 8, fol 238. Kan beställas från Riksarkivet, betecknas R1873). Man kan se vad nubb/kistspik och madeira kostade t ex. Alla ståndets ledamöter (bondeståndet: 126 ledamöter) inbjöds att följa honom till graven och de samlades i ståndets rum klåckan half tre för att sedan derifrån begifwa sig till denne begrafning som var kl 3 om eftermiddagen, såbegravningsplatsen kan inte ha varit långt ifrån lokalen, Gillestugan, vilken nu denna var och låg?? Man marscherade från Gillestugan den 23/9 även till Rikssahlen, så Gillestugan har legat inom gångavstånd. Min koppling till PG är genom sonen Jacob Söderling f 1751 1/10, titel borgare. PG blev illa sjuk redan den 12 dec, men när han dog står det inget om, bara att han begravdes 30/12.
Jag har funderat på om de kan ha haft en begravningsceremoni i Sthlm och sen forslat ner kroppen till Åsljunga, men verkar osannolikt, hittar heller inget om detta i Ö-ljunga dödbok. Mkt tacksam om någon kan hjälpa oss på traven här angående Per Gudmundssons begravningsplats, trol alltså i Stockholm. Det finns även kladdprotokoll som ligger till grund för de nu tryckta renskrivna anteckningarna, kanske man skulle kunna hitta mer info där. MVH Britt-Marie Sjögren

2014-04-13, 09:33
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Förtydligande: Per Gudmundsson, Åsljunga, utsågs till Skånes representant vid högtidligheterna och ingick i den skara på 24 bondeståndsledamöter som ingick i Adolf Fredriks följe från konungshuset till Riddarholmskyrkan där förre kungen Fredrik 1 begravdes. Sedan var PG också med som Skånes repr i ny skara på 24 pers vid uppvaktningen av kungliga famljen.(Denna gång dock ofta andra representanter än vid begravningen, man ville kanske sprida möjligheten att träffa kungen, dock alltså ej så för Skånes del.) Det som efterlyses är Per Gudmundssons begravningsplats, vilken kyrka i Sthlm (1751-12-30)?

2014-04-13, 14:09
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Herredagsman Per Gudmundsson från Åsljunga, Örkelljunga var på resa i Stockholm 1751 som representant för bondeståndet i Skåne. Han dog under uppdraget, blev illa sjuk 14 dec och blev begravd 1751-12-30 enl Bondeståndets riksdagsprotokoll. Men jag hittar ej var han blev begravd. Man följde honom till begravningen från Själagårdsgatan där Gillestugan låg(bondeståndets samlinglokal) och samlades där en halvtimme innan ceremonin. Så han måste ha blivit begravd i närheten. Vilken kyrka/församling kan det vara? Tyska kyrkan - var den bara för tyskar? Storkyrkan? Jacobs kyrka?? Jag vet ej vilka Stockholmskyrkor som kan vara aktuella, någon som kan hjälpa mig? Han finns ej med i Örkelljungas dödbok, så han forslades ej hem i alla fall.Tacksam för alla tips om hur jag kommer vidare. Han var gift med Kierstina Bengtsdotter och de fick bl a sonen Jacob (senare Söderling, borgare) f 1745 21/8 i Åsljunga, och Tufve f 1739 15/6 Åsljunga. Per Gudmundsson var både nämndeman och herredagsman. mvh Britt-Marie

2014-04-13, 23:09
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Eftersom du känner till vilken dag han begravdes kan du ju enkelt söka i de dåvarande Stockholmsförsamlingarnas död-/begravningsböcker. Till en del av dem finns register:
http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-arkiven/Folkbokforing-och-mantalsskrivning/Ky rkoarkiv/Sok-i-Kyrkolangder/
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-04-14 00:45)
Hälsar vänligen
Maud

2014-04-16, 00:44
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Tack Maud för tipset. Jag har dock redan gått igenom alla dödböckerna bland dessa sökbara register på Stockholms stadsarkivs sida.
 Jag har också sökt bland passen som finns på samma sida. Alla är ju inte uttydda och sökbara, men bland de som är det hittar jag honom inte.Antar att det behövdes respass av detta slag för honom, så han hade ju kunnat finnas med där. Dock hittar jag inte ett enda pass för någon herredagsman som skall iväg till riksdagsmöte, vilket ju är konstigt, då i alla fall ca 200 bönder var ute och reste förutom alla de andra ståndens ledamöter. Fast det är kanske väldigt få pass som har sparats till eftervärlden.
 
Är det lönt att titta i alla inflyttningsregisterna, tror du? Registerades man som inflyttad när man tillfälligt reste till en annan socken/landsdel? Det gäller alltså år 1751, resa från Örkelljunga i Skåne till Stockholm, Gamla stan. Han lär ha anlänt någon gång i mitten av september 1751 och det verkar som om mötet höll på ända till juni 1752 (dock med avbrott för hemresor över julhelg osv) så det var ju lång tid riksdagsmännen var hemifrån.

2014-04-16, 01:12
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Provade för övrigt att söka på in- och utflyttningslängder på Stockholms stadsarkivs sida, men för tiden 1751 fanns bara för Spånga församling och min ana Per Gudmundsson var ej med där, vilket ju heller inte var så troligt eftersom han lär ha bott centralt. Så nu har jag inga fler idéer... Konstigt att han bara försvinner, herredagsman och allt...och hemma i Åsljunga sitter frun med alla 6 barnen, däribland Johanna som föddes månaden efter PG åkte iväg till Sthlm...Han fick således aldrig se henne.

2014-04-16, 01:23
Svar #7

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Kollade efter fler tänkbara kyrkor i Sthlm och hittade t ex Maria Magdalena kyrka, en församling som inte finns med i Stockholms stadsarkivs nätutlagda sökbara församlingar. Den ligger hyfsat nära Gamla stan. Denna kyrka drabbades av en stor förödande brand 1759. Kanske strök kyrkböckerna med och PG med dem?? Hur vet man vilka församlingar som har kyrkböcker som har förstörts? Finns det ett register över dessa??

2014-04-16, 19:16
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Herredagsmän/riksdagsmän vistades ju bara tidvis - om än ibland långa tider - i Stockholm och var kyrkoskrivna i sina hemsocknar. Även om det funnits in- och utflyttningslängder i Stockholmsförsamlingarna före cirka 1805 (vilket det alltså inte gör) hade du inte funnit Per Gudmundsson där.
 
Om jag förstått dig rätt har du bara sökt i de register till död- och begravningsböcker som finns för några av församlingarna (på stadsarkivets webbsida), inte i de övriga församlingarnas originalböcker (skannade av AD och Svar). Rekommenderar alltså att kollar död- och begravningsböckerna i Katarina, Maria Magdalena, Kungsholm och Adolf Fredrik.  
 
Om en församling fått sitt kyrkoarkiv förstört i brand framgår det av Skatteverkets Sveriges församlingar genom tiderna:
www.skatteverket.se/folkbokforing/sverigesforsamlingargenomtiderna.4.18e1b10334e be8bc80003817.html
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-04-16 19:22)
Hälsar vänligen
Maud

2014-04-19, 10:03
Svar #9

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Hej Mona! Tusen tack för denna värdefulla information. Nu har jag nya spår att gå på, kul!! Bästa hälsningar från glad Britt-Marie, spårhunden viftar på svansen igen!

2014-04-19, 21:09
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Sjögren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-04-19, 21:09
    • Visa profil
Hittade även detta intressanta spår, Per Gudmundssons bouppteckning!: Enl AD:s bouppteckningsregister för Norra Åsbo härad: Kierstina Bängtsdotter, bouppteckningsdatum 1755, gemål (till avlidne) Pehr Gudmundsson, Åsljunga. Bouppteckningsnr 8:559:s. Här kan man ju förhoppningsvis hitta mer info om hans död och begravning, mkt spännande! Det tog lång tid tycker jag, från att han dog i december 1751 till bouppteckning först 1755! Hör det till vanligheterna?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna