ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gabriel Eriksson död ca 1665  (läst 665 gånger)

2006-12-04, 22:43
läst 665 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Jag vet att detta är långsökt, men sitter det någon med en Gabriel Eriksson som dog ca 1665 i Stockholm, och som troligen kom från Värmland, då skulle jag bli väldigt glad för kontakt!
Annars undrar jag om någon har tips på hur/var man söker något så diffust?
Mvh
 /Monica

2007-02-12, 16:08
Svar #1

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej alla Stockholmsforskare!
Finns det någon som kan ge mej en fingervisning om hur man letar efter en människa i Stockholm på 1600-talet?! Det enda jag vet om honom, är att han hette Gabriel Eriksson och dog i slutet av 1664 eller början av 1665. Han kan möjligen komma från Filipstad (eller så är det hans broder i Filipstad som kom från Stockholm), och han hörde förmodligen till de något bättre bemedlade. Han hade även en brorson i Stockholm vid namn Nils Eriksson, d. före 1682. Och detta är alltså allt jag vet om honom, och det är inte mycket, jag vet, men jag skulle i alla fall vilja göra ett försök!
Problemet är att jag aldrig har forskat i Stockholm och känner mej något förvirrad! Skall jag sätta mej och lusläsa mantalslängder för att hitta honom, eller finns det något slags register/databas över innevånarna? Kan jag i förstone begränsa mitt sökande på något sätt till vissa församlingar, eller måste jag gå igenom alla? Kort sagt; jag behöver hjälp av någon som har erfarenhet av denna sorts forskning!
Alla förslag emottages med tacksamhet!
Mvh
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna