ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-27  (läst 3417 gånger)

2003-10-03, 20:10
läst 3417 gånger

Jenny Söderström

Tillhörde en hästgardist i Stockholm Livgardet till häst, eller finns det även andra möjligheter? Vilken rang hade en hästgardist med två gula band på armen och paletåer?
 
Nedanstående brev skrevs den 10 juli 1914 till min mormors syster Vera Rosenqvist (född 1895). Vera kom från Hälsingland, men flyttade till Stockholm och arbetade som tjänsteflicka på Ekerö. 1914 blir hennes far svårt sjuk, och Vera återvänder hem till Hälsingland i juni, efter att ha mottagit brev från ett flertal släktingar som uppmanar henne att inte låta sin far dö utan att ha fått träffa sin dotter igen, och även att inte låta sin mor ta hand om fadern ensam. Fadern dör också mycket riktigt den 4 juli.
 


 
 


 
 


 
 


 
 
Jag skulle bra gärna vilja försöka ta reda på den trånande hästgardistens identitet, men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag har varit och tittat lite i Livgardets till häst arkiv på Krigsarkivet, men hittade ingen lämplig kandidat. Jag hade ju heller inte mycket att gå på. Jag är inte ens säker på vad han heter i förnamn.
 


 
 
Står det Elliot??
 
Alla tips om hur man skulle kunna komma någonvart med detta mottas tacksamt!

2003-10-04, 14:18
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jenny!
 
Jag har tyvärr inga tips att ge dig, men nog tycker jag också att det ser ut som om hans namn är Elliot!
 
Måste säga att jag blev rätt rörd då jag läste hans brev till Vera; han låter så förtvivlad och det är tydligt att han var mycket kär i henne.  
 
Mvh
Ann

2003-10-04, 16:41
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Jenny,
 
På Söderskivan hittar jag en Christian Folke Ferdinand Elliot f 17/4 1894 i Maria. Mellan åren 1912 till 1917 står han som /studer/off volontär. Den 15/9 1917 flyttar han till Boden. Han kommer tillbaka till Söder 16/11 1918 från Överlueleå men flyttar igen den 1/10 1919 till Göteborg Vasa. Kanske kan det vara han......

2003-10-05, 01:11
Svar #3

Jenny Söderström

Lena! Jättetack för tipset. Naturligtvis skulle det kunna vara så att han heter Elliot i efternamn och inte förnamn. Eftersom jag inte har någon släkt bakåt i tiden i Stockholm är jag alls inte bekant med de olika Stockholms-skivorna och hade inte ägnat dem en tanke. Kan du även se föräldrar för denne Elliot från Söder? Jag letar ju efter en man med enkel bakgrund, som valde att ta värvning ännu ett år för att kunna bli något bättre än en arbetare. Nästa gång jag tar mig ut till Arninge ska jag i alla fall definitivt ta och följa Söder-Elliot i Maria församlings böcker, för att se om han blir hästgardist. Än en gång hjärtligt tack för din hjälp!
 
Ann! Ja, visst är det väl ett rörande brev? Det skulle verkligen vara roligt att få veta vad det blev av Elliot. Förhoppningsvis gick det bättre för honom än för Vera, som dog innan hon hunnit fylla 21.
 
/Jenny

2003-10-05, 06:31
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Har lite svårt att tro att denne Christian kan vara rätt person, av flera skäl:
Christian, vars far var smedsmästare och fabrikant, var student vid Södermalms Högre Allmänna Läroverk, han blev raskt fänrik och var förmodligen aldrig vanlig arbetare, och han skrev och stavade säkert mycket bättre än den som plitade ihop det rara brevet. Och det är väl inte särskilt troligt att en man skulle underteckna ett brev till sin själs älskade med efternamnet?  
 
I folkräkningen 1890 bland födda 1880-90 i hela riket finns bara en gosse med Elliot som förstanamn. Nu kan ju brevskrivaren vara född efter 1890 och i så fall är denna person ointressant, men här är han i alla fall:
 
Hemförsamling: Hannäs
Hemort: Mantorp Linaborgs Fattighus
Län: Kalmar
Fam nr:7
Kristina Larsdotter Sander f. 1848 i Västra Ed, änka, fattighjon
Hennes barn, födda i Hannäs:
Enok Nikolaus f. 1879, fattighjon
Elliot Filippus f. 1884, fattighjon
Elisabet Trettina f. 1886, fattighjon
 
I 1900 års folkräkning är han dräng i Hannäs, namnet är då  
Elliot Filippus Lander.
 
(Folkräkningen 1900 är långt ifrån komplett hos Arkion, men där finns ingen med förstanamn Elliot född 1890-1900.)
 
Det är väl inte omöjligt att denne småländske Elliot drog till Stockholm som så många andra runt sekelskiftet (jag kan dock inte finna honom på någon av de tre Stockholmsskivorna, som innehåller rotemansarkivet 1878-1926 för stadsdelarna Södermalm, Klara och Gamla stan). Och även detta är, som du förstår, ett högst osäkert tips.
 
Jag föreslår att du mejlar förfrågan - och brevet! - till Krigsarkivet: krigsarkivet@krigsarkivet.ra.se  
Det bör inte vara alltför svårt för dem att hitta en person med det ovanliga (för)namnet Elliot, värvad hästgardist i Stockholm 1914.  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-10-05, 09:04
Svar #5

Jenny Söderström

Hej Maud!
 
Om han har en sådan bakgrund håller jag med om att Elliot från Söder inte är en så trolig kandidat. Men annars tycker jag nog inte att det är uteslutet att Elliot är ett efternamn, han kan ju ha kallats så; jag känner till ett par personer i min omgivning som har smeknamn identiska med eller inspirerade av deras efternamn. Naturligtvis kan det också vara så att Elliot är ett rent smeknamn, utan anknytning till verkligt för- eller efternamn, och i sådana fall har jag ju verkligen inte mycket att gå på!
 
Hjärtligt tack för tipset om Elliot från Småland! Det ska jag absolut kolla upp!
 
Krigsarkivet har jag personligen infunnit mig till med en kopia av brevet, men de har ju inga alfabetiska eller datoriserade register över soldater som man kan söka i, så det handlar verkligen om att leta efter en nål i en höstack. Personen jag pratade med kunde inte komma på något annat alternativ än Livgardet till häst, men han verkade inte helt säker, varför jag inledde min förfrågan här ovan med att undra om någon känner till någon annan möjlighet. Jag fick på Krigsarkivet heller ingen hjälp med vilken rang det kunde handla om med två band på armen och paletåer, men personen där trodde av omständigheterna i övrigt att det torde röra sig om korpral eller dylikt. Jag beställde fram någon slags lista över manskap och tittade i. Denna lista var varken ordnad alfabetiskt eller kronologiskt, och jag skulle ha varit tvungen att läsa igenom alltihop, vilket skulle ha tagit väldigt lång tid (det var en rejäl bok). Eftersom jag kände mig väldigt osäker beträffande namnet verkade det inte värt mödan. En hel del personer stod heller inte med förnamn, utan endast med initialer, så där är ju en identifiering helt omöjlig om man bara har ett förnamn. I stället tog jag fasta på att jag ganska exakt visste datum för en befordran. I en kolumn fanns anmärkningar i stil med blev sergeant 18/3 1903, och eftersom det inte var så många personer som hade en sådan notering läste jag igenom alla dessa anmärkningar. Jag hittade ingen person som verkade stämma.
 
/Jenny

2003-10-09, 12:34
Svar #6

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Som med alla andra sådana här trådar - glöm inte berätta hur det gick....!

2003-10-11, 15:25
Svar #7

Jenny Söderström

Har nu varit ute på Riksarkivet i Arninge och försökte då kolla upp Elliot från Hannäs socken, men lyckades tyvärr inget vidare med det. Det enda som jag hittade från Hannäs var SCB-utdragen ur församlingsböckerna vart tionde år. Jag slog upp Elliot i utdraget från 1900 och där fanns han ju mycket riktigt som dräng (och heter definitivt Lander och inte Sander). I 1910 års utdrag fanns han däremot inte. Sedan kan ju det betyda vad som helst: att han har flyttat till grannsocknen eller att han finns i Stockholm.
 
När det var stängningsdags och jag var på väg ut gick jag förbi datorerna där jag ju vet att de olika Stockholms-skivorna finns inlagda. Efter att nu av vänliga själar ha blivit påmind om deras existens bestämde jag mig för att bara jättesnabbt kolla lite hur de ser ut. Jag sökte på förnamnet Elliot i Söder-skivan utan att få någon träff, därefter försökte jag med Klara-skivan och där fick jag faktiskt en träff: en Axel Elliot. Nu skulle RA stänga och det fanns ingen tid att göra några anteckningar, så jag minns inte exakt denne Axel Elliots efternamn, men det började på Kjell... Kanska Kjellstedt? Han var född 1889, inte i Stockholm utan någonstans i Skaraborgs län om jag inte missminner mig. Det enda jag verkligen lade på minnet var att det stod att han flyttade till Håtuna socken 1907, vilket jag ju hoppas kunna gå vidare utifrån.
 
Skulle någon vänlig människa ha lust att slå upp Axel Elliot igen på Klara-skivan för att närmare se vad som stod, eller kanske slå upp honom i folkräkningen 1890 för att se vilka föräldrarna var, så skulle jag vara otroligt tacksam! Jag tycker denne Axel Elliot är en ganska lovande kandidat framför allt med tanke på åldern, som jag tycker känns väldigt rimlig.

2003-10-11, 15:50
Svar #8

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Jenny Söderström,
 
här har du uppgifterna om Axel Elliot ifrån Klaraskivan.  
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson
 
Axel Elliot Kjellsten f. 1889-04-16 i Baltak, Skaraborg. Utomäktenskapligt eller ensamt barn. Flyttar in till Klara 1903-01-09 från Karlsviksroten (rote 23) och bor då på Klara Västra kyrkogata 3a (kv. Snäckan 6). Hushållsföreståndare är Fattigvårdsnämnden. Flyttar 1907-02-27 till Håtuna.
 
Detta är den enda Kjellsten/Källsten som finns på Klara-skivan.
 
Hittade även honom i Folkräkningen 1890, Arkion, fast där står han som född i Hvalstad, Skaraborg?
 
Johannes församling   [1890]
Hemförsamling: Johannes
Hemort: Ingemar N:o 2
Kontrakt: Stockholms stad
Län: Stockholm
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 999999  Kort nr: 1
Sida: 360  Rad: 49
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Karl August Källsten f. 1856, Arb.k.  
Matilda Charlotta f. 1858

Fritiof Leonard f. 1883
Alma Matilda f. 1885
Agnes Charlotta f. 1887
Axel Eliot f. 1889
 
Alla står som födda i Hvalstad, Skaraborg.

2003-10-11, 16:00
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Denne Axel Elliot Kjellsten tittade jag på redan förra veckan och tyckte också att han såg lovande ut - tills jag fann honom även på Gamla stan-skivan. För av den framgår att han aldrig var inskriven i militärtjänst och att han 1912 fördes till efterföringshäftet för å inrättningar eller fängelser intagna personer, hvilka sakna fast bostad. Där kvarstod han 1926 när skivan slutar.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-10-11, 20:25
Svar #10

Jenny Söderström

Hjärtligt tack, Ulrika och Maud!
 
Det var ju sorgligt att det inte var rätt Elliot, men tur för mig att jag fick veta det så snabbt, så att jag slipper ödsla tid på denne Axel Elliot!

2003-10-11, 21:57
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Jenny
Gör ett besök på Krigsarkivet och titta i  
rullorna för 1914. Han hade tydligen haft möte på Drottningholm oxå. Då bör det finnas en mönsterrulla oxå. Du bör nog hitta din gardist lättare på Krigsarkivet och särskilt när det är ett mera särpräglat nam (Elliot)
Jan-Christer

2003-10-12, 20:52
Svar #12

Jenny Söderström

Hej Jan-Christer!
 
Kanske har du rätt i att jag har gett upp Krigsarkivet för snabbt, min Elliot måste naturligtvis finnas där någonstans. Men den volym som de på Krigsarkivet rekommenderade mig att titta i väntar jag nog ändå med tills jag blir riktigt desperat, för det kommer att ta bra lång tid att plöja igenom den. Jag har kvar lappen med beställningen för framtagning av volymen, och det rör sig om arkivet för Livgardets till häst regementsexpedition, serie DIII (stamrullor), volym 29 (rulla över fast anställd personal 1900-1927). Denna förteckning över manskap var alltså inte kronologiskt ordnad, utan det var så att först stod t.ex. Gardist Andersson 1900-1901, sedan Gardist Svensson 1901-1903, följd av Gardist Persson 1903-1905 o.s.v. fram till 1927, och efter det började det om med en Gardist Olsson 1900-1902, följd av Gardist Johansson 1902-1903 och Gardist Månsson 1903-1904 o.s.v. o.s.v. Fullkomligt hopplöst att leta sig igenom.
 
Jag gick in på NAD för att försöka titta på Livgardets till häst arkiv själv, och se om jag kunde hitta något bättre än den ovan nämnda stamrullan, som de tog fram åt mig på Krigsarkivet. Jag lyckades dock inte riktigt orientera mig bland rullorna (är inte på något sätt insatt i detta) och det mesta verkade inte finnas så långt fram i tiden som 1914. Däremot hittade jag något annat i NAD: Livgardets till häst församlings arkiv. Det måste väl ändå vara en utmärkt sökingång? Man skulle kunna titta igenom inflyttningslängden för åren närmast före 1914. Det finns inget mikrofilmat material så långt fram i tiden som 1914, men originalhandlingarna finns på Stockholms stadsarkiv, så det är nog Stadsarkivet som blir nästa anhalt för mig!

2003-10-18, 16:40
Svar #13

Jenny Söderström

Har nu varit och tittat på Livgardets till häst församlings arkiv. Tyvärr hittade jag ingen Elliot där. Jag läste igenom inflyttningslängden ända tillbaka t.o.m. 1909, och dessutom läste jag igenom utflyttningslängden fr.o.m. det att brevet skrevs och några år framåt. Jag läste väldigt långsamt och noggrant, så jag har svårt att tänka mig att jag ska ha kunnat missa honom. Vet inte om man ska anta att Elliot är ett smeknamn, eller hur man ska tolka detta.
 
Får jag inte något supertips tar jag nog i alla fall och lägger ner detta med Elliot så länge. Det börjar kännas som slöseri med tid; det finns ju mycket annan rolig forskning att göra på den lilla fritid man har! Men stort tack, i alla fall, till alla vänliga människor som har svarat mig!
 
Kan ju också passa på att ge en eloge till Stockholms stadsarkiv. Eftersom de p.g.a. ombyggnad har sin forskarsal hos Riksarkivet nu, så måste man beställa fram sitt material ett par dagar i förväg. Jag skickade därför ett mejl och berättade vad jag ville titta på för volymer på lördagen, och undrade om jag kanske kunde beställa fram dessa via mejl, så att jag slapp bege mig dit bara för att lämna in en beställning. Jag fick svar samma dag att det gick bra, och när jag kom dit idag stod allt där och väntade på mig. Eftersom jag alltså skulle befinna mig i Riksarkivets lokaler ville jag även passa på att titta i Serafimerlasarettets arkiv, som finns på RA. Då man inte kan få upp några beställningar på lördagar var jag i samma situation där: jag skulle vara tvungen att gå dit någon dag under veckan bara för att lämna in en beställning. Skickade alltså ett likadant mejl till Riksarkivet. På detta mejl fick jag över huvud taget inget svar. När jag var där idag var jag in i Riksarkivets egen forskarsal också, för att se om mina volymer kanske ändå låg där, men det gjorde de inte. All heder åt Stadsarkivet alltså!

2003-10-18, 19:46
Svar #14

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Lägg inte ner! Det kan bli en underbar berättelse eftersom du har brevet. Nu är jag inte alls säker på att hästgardister också var Livgardister. Jag jagar själv militärer som inte tycks finnas någonstans. Livgardister var en liten utvald skara som avlönades direkt av hovet. I mitt fall har jag gått igenom lönelistorna utan att hitta nåt. Det finns emellertid en som kan reda ut begreppen och det är förstås Hans Högman. Hans hemsida hittar du här www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm

2003-10-19, 10:26
Svar #15

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag fann  följande i Family search:  
 
Elliot Fall  
  Male      
   
 
Event(s):  
 Birth:  24 DEC 1884   Hagerstad, Ostergotland, Sweden  
 
     
Parents:  
  Father:  August Fall  Family  
  Mother:  Karolina Sophia Jonsson  
 
Om man har tillgång till folkräkningen 1890-1900 kan man där se om han fanns med sin familj vid denna tid
 
Med vänlig hälsning
 
Ingela Utterström

2003-10-19, 10:52
Svar #16

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Här är han med familjen
Hälsn Gunvor
 
ANNO 1890 - Östergötlands län
   
Hägerstads moder församling    
Karl Elliot  f. 1884 Hägerstads moder  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Hägerstads moder
Hemort: Öfra Årteryd
Kontrakt: Kinds
Län: Östergötlands
 
Födelseår: 1884
Födelseort:  
Födelseförs: Hägerstads moder
Födelseland:  
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 158
Familj nr: 1
 
SVARvolym: 000141  Kort nr: 5
Sida: 14  Rad: 13
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
August Gottfrid Fall f. 1840, Hemmansegare
Karolina Sofia Jonsdotter f. 1842
Axel Gottfrid f. 1867
Lydia Maria Charlotta f. 1874
Johan Melker f. 1877
Anna Elisabeth f. 1880
Karl Elliot f. 1884

2003-10-19, 11:05
Svar #17

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
I Sv Befolkning 1970 fanns det 5 st Fall kvar på adressen Övre Årteryd i Hägerstad. I Sv Dödbok fanns en Sixten Harald Elliott Fall född 1918, död 1996, kanske en son till din Elliot. Han var gift så kanske barn finns.
Hälsn Gunvor

2003-10-19, 17:36
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Om Jenny ska börja leta efter gardisten bland dem som hade Elliot/Eliot som andra-, tredje- eller fjärdenamn - ja, då blir det ett hästjobb.  
 
I folkräkningen 1890 finns 20 sådana gossar, födda 1880-90, runt om i landet. Och hästgardisten kan vara född efter 1890...
 
Det är nog i de militära rullorna som han i första hand bör sökas, även om inte det heller visat sig vara alldeles lätt.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-10-19, 18:54
Svar #19

Bengt Olsson

Det här med att Elliot var korpral tror jag inte stämmer riktigt. Han skriver att han två streck på ärmen och en korpral har sina streck på kragen. Däremot har en elev vid officersvolontärskolans första år två gula streck. Dessutom har  han skrivit på för ytterligare ett år säger han. Volontärer skrev treårskontrakt och blev i allmänhet furirer (eller snarare distinktionskorpraler) om dom skötte sig. Det verkar alltså ganska rimligt att tro att han går officersvolontärskolan. (Källa: Undervisning för infanteristen, 1912 års upplaga)
Detta bör rimligtvis göra att det blir lättare att finna honom i Livgardets rullor.
 
Dessutom skriver han ju att han har paletåer. Det fick man när man nått sergeants grad när det gäller uniform m/10 vilket jag antar att en volontär hade 1914.
 
 
Vänliga hälsningar
Bengt Olsson

2003-10-19, 21:09
Svar #20

Jenny Söderström

Hade inte varit inne här på sidan på ett tag, och måste säga att jag blev rätt överväldigad över alla inlägg som kommit in! Tack allihop!! Nu känner jag mig nästan peppad till att ta en till vända till Krigsarkivet. Fast jag bör nog först försöka läsa på om det här med olika grader. I Livgardets till häst arkiv på Krigsarkivet fanns en särskild rulla för officerare och underofficerare, som ju rimligtvis måste vara mycket tunnare än den rulla som jag fick att titta i. Jag frågade om inte den kunde vara något för mig, men den person som jag pratade med tyckte att jag skulle titta i stamrullan över all personal, eftersom han inte ansåg det troligt att Elliot innehade en såpass hög befattning att han räknades till underofficerarna. Tydligen är inte en korpral en underofficer. Är det någon som vet något om detta? Var går gränsen, vad är underofficer och officer, och vad är det inte?
 
Jag tycker ju fortfarande att det är mystiskt att Elliot inte fanns i inflyttningslängden i församlingsarkivet, men ett försök till med detta ska jag väl kunna kosta på mig. Det vore rysligt roligt att hitta honom!

2003-10-19, 21:39
Svar #21

Bengt Olsson

En underofficer är (var) en sergeant eller fanjunkare. För volontärunderofficersutbildning krävdes inte studentexamen utan volontären genomgick arm?ns realskoleutbildning, vilket nog var en del av det som drog till sig volontärer, vilket kanske kan förklara Elliots allt annat än bildade stavning. För officersutbildning däremot krävdes studentexamen.  
 
Hälsningar  
Bengt Olsson,
som genomgått kavalleriets skoputsarskola vid Kungl Livreg Husarer i Skövde

2003-10-19, 21:55
Svar #22

Jenny Söderström

Tack, Bengt! Du tror med andra ord att det är möjligt att Elliot var underofficer? I sådana fall ska jag ta och ge rullan över officerare och underofficerare en chans också!

2003-10-20, 07:10
Svar #23

Bengt Olsson

Strecken på armen och epåletterna tyder på att han knappast kan ha varit nåt annat än sergeant så underofficersrullan borde kunna ge svaret. Dessutom är det roligt att för första gången kunna få nytta av farfars gamla soldatinstruktion. Tack och lov finns det folk som aldrig slänger nåt!
 
Vill man veta mer om hur det var att vara volontär i kavalleriet på den tiden rekommenderar jag Äran och hjältarna av Jan Fridegård. Visserligen utspelas den på Livregementets Dragoner men det var nog ungefär likadant på Livgardet skulle jag tro.
 
Bengt Olsson

2003-10-20, 20:53
Svar #24

Jenny Söderström

Då blir det väl till att bege sig till Krigsarkivet på lördag!
 
Än en gång tack för din hjälp, Bengt! Jag håller med om att man är tacksam över de släktingar som har sparat på en massa saker. Tack vare min mormors bror, som aldrig slängde någonting över huvud taget (och då menar jag verkligen ingenting - han blev t.o.m. befriad från sophämtningsavgift på 1970-talet, eftersom han återanvände allt och inte producerade några sopor), kan jag följa min mormors familjs liv i detalj i den mängd brev och dagböcker som finns kvar. Tyvärr förde inte Vera dagbok (utom under sin resa till USA i september 1914), och hon nämner ju ingen hästgardist i sina brev hem till föräldrar och syskon, så där finns inga ledtrådar!

2003-10-26, 17:39
Svar #25

Jenny Söderström

Har nu varit till Krigsarkivet, och kunde där konstatera att det inte bara är i inflyttningslängden till Livgardets till häst församlings arkiv som Elliot saknas, utan han står heller inte att uppbringa i Livgardets till häst arkiv på Krigsarkivet.
 
Jag hade turen att få väldigt bra hjälp på Krigsarkivet denna gång, då det visade sig att personen i forskarexpeditionen själv intresserade sig för Livgardet till häst; han blev väldigt intresserad när jag kom med frågor om detta arkiv (om än en smula besviken när det visade sig att jag bara var intresserad av att lokalisera en person). Han kunde genast visa mig på den lämpligaste sökingången: approbations- och rekryteringsrullor. Där står i kronologisk ordning namnen på de soldater som värvas och i vilken skvadron de placeras och med vilket soldatnummer.
 
När jag fick detta suveräna tips hade jag redan hunnit beställa fram rullan över officerare och underofficerare, och jag tittade även igenom den (vilket var snabbt gjort, det rörde sig inte om många namn). Där fanns ingen Elliot. Enligt vad personen i forskarexpeditionen sade, när jag berättade om de två banden och epåletterna (vilket väl måste vara vad Elliot menar med paletåer), var Elliot heller inte underofficer, utan enligt honom betydde två band korpral. Tre band var distinktionskorpral; vad ett band betydde har jag glömt.
 
I approbations- och rekryteringslistan läste jag sedan igenom alla namn ända tillbaka t.o.m. 1908 och fram till 1914. Ingen Elliot. En del personer stod med initialer, men bara tre av dessa hade initialen E med i namnet, så för dessa tre skrev jag upp skvadron och soldatnummer, vilket gjorde det väldigt lätt att sedan snabbt slå upp dem i stamrullan. Två av dem stod med fullständiga namn i stamrullan och kunde avskrivas. Den tredje stod med initialer även där: G.E.A. Frithioff. Han tog värvning 1/11 1911 och avsked 31/10 1914, så han är ju inte helt omöjlig. För att vara riktigt säker ska jag därför slå upp honom i födelseboken (han uppges vara född 14/11 1891 i Dala Eds socken, Älvsborgs län).
 
Efter Crister Lindströms tips ovan kontaktade jag Hans Högman, och fick av honom veta att det endast fanns två kavalleriregementen i Stockholm vid denna tid: Livgardet till häst och Livregementets dragoner. Jag tycker inte att det känns särskilt troligt att en person kallar sig gardist om han tillhör Livregementets dragoner, när det även finns ett Livgarde. Såvitt jag förstod tyckte heller inte varken Hans Högman eller personen i Krigsarkivets forskarexpedition att det var ett troligt alternativ.
 
Min slutsats efter allt detta är därför att Elliot är ett smeknamn, och jag har följaktligen inga som helst utsikter att hitta denna man. Bortsett från att kolla upp G.E.A. Frithioff, tänker jag därför nu definitivt och slutgiltigt lägga ner efterforskningarna efter Elliot. Stort tack till alla som har engagerat sig i detta!!

2003-10-26, 18:22
Svar #26

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Jenny,
 
tyvärr så är nog inte G.E.A Frithioff rätt person heller, om inte Elliot är ett smeknamn för Erland?
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson
 
 
Vänersborg församling   [1900]
Hemförsamling: Vänersborg
Hemort: Qvarteret Liljan. 3 Roten. N:o 252.
Kontrakt: Väne
Län: Älvsborg
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym:   Kort nr: 0
Sida: 76  Rad: 7
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Mathilda Sofia Kjellqvist f. 1857, Stationsföreståndarhustru (Björkö) Gift med Stationsföreståndaren Hans Fritiof i Hökedalen.
Barnen, alla födda i Dals-Ed:
Ellen Sofia Ingeborg Fritiof f. 1886  
Bror Fabian Fredrik Fritiof f. 1888
Sigrid Ebba Mathilda f. 1890
Gustaf Erland Alexander f. 1891
Axel Adolf Olof f. 1895

2003-10-26, 18:46
Svar #27

Bengt Olsson

Vad dom än säger på Krigsarkivet så hade inte en korpral eller distinktionskorpral gradbeteckningen på ärmen. På ärmen bars examens- och facktecken. Två streck på vänster arm - underofficersutbildning. Två streck på högerarmen - sjukvårdsergeantkurs.
Gradbeteckningen satt på axelklaffen och, för uniform modell/ä, på kragen. Distinktionskorpral -en bård av guld eller silver, korpralen - en bård av redgarn.
Svårfångad kille den där Elliot. Synd att du inte hittade honom för jag började känna en viss sympati för den stackaren.
 
 
 
Bengt Olsson

2003-10-26, 19:19
Svar #28

Jenny Söderström

Ulrika! Hjärtligt tack för hjälpen med G.E.A. Frithioff! Jag hyste ju inga större förhoppningar om att det skulle vara rätt person, men det verkade dumt att inte undersöka alla möjligheter. Nu vet jag med säkerhet att Elliot inte finns i rullorna!
 
Bengt! Naturligtvis vet de inte allt på Krigsarkivet. Nu när jag tänker närmare på det blir jag t.o.m. osäker på om jag verkligen sade att det rörde sig om två gula band på ärmen. Jag ställde nämligen inte en direkt fråga, utan nämnde bara att jag inte visste vilken grad Elliot hade, eftersom han i brevet bara skrev... ja, så nämnde jag alltså något om de två banden och epåletterna, hur det nu var jag exakt uttryckte mig, varvid jag genast fick svaret att då måste han ha varit korpral. Det är verkligen intressant med dina anmärkningar, Bengt. Även om jag ger upp försöken att fastställa vem Elliot var, så ska jag nog ändå ta och kika vad det kan tänkas finnas för litteratur om Livgardet till häst. Om det gick att fastslå bortom alla tvivel vilken grad Elliot hade, så vore ju det helt klart ett framsteg!
 
 
Gick in på Kungliga Bibliotekets hemsida och sökte på Livgardet till häst. Vad har de väl där, om inte Rulla öfver Kungl. lifgardet till häst officerare, underofficerare, manskap och värnpliktige samt civilmilitära personal år 1914. Utarb. af Thure Svensson (Stockholm 1914). 1914 - just det år då brevet skrevs, det år då jag med säkerhet vet att Elliot var gardist, för det året finns det en tryckt rulla över all personal! Jag tror jag blir knäpp!!
 
Det finns på KB även Regementsinstruktion för Kungl. lifgardet till häst från 1909 och framåt. Låter ju inte helt ointressant (även om jag inte riktigt förstår vad det är).

2003-10-27, 22:36
Svar #29

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jenny,
 
Jag har just gått igenom Rulla för Arm?n 1917, där också Livregementet till Häst eller K1 finns med. Någon Elliot finns inte med bland officerare eller underofficerare. Efter att ha kollat hur uniformen såg ut, så kan jag nog konstatera att han förmodligen var underbefäl. Streck på armen hade man från vice korpral till officersaspirant. Två streck betydde furir. Vad som dock bekymrar mig är att han säger att han har två gula streck på armen, medan handboken säger att de ska vara blå.  
Tyvärr finns inte manskapet med i rullorna, utom den som du hittade på KB. Beställ hem den, så hoppas jag att du hittar din Elliot.
 
Lycka till!
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna