ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik Abrahamsson och Anna Olsdotter i HE  (läst 848 gånger)

2007-02-06, 01:16
läst 848 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Fredrik Abrahamsson och Anna Olsdotter
 
Fredrik Abrahamsson (f. 1831-03-26) flyttade till Stockholm och tog värvning vid Livgardet till häst i månadsskiftet mars-april 18521. Han kvarstod i tjänst till i juli 1859. Innan han lämnade tjänsten som gardist har paret Anna Olsdotter (f. 1830-03-20) och Fredrik Abrahamsson gift sig, den 19 juni 1859. Det var regementspastorn Ödberg som vigde dem.
 
Den 17 september 1859 föds parets första barn, Anna Maria, hon återfinns i födelseboken för Adolf Fredrik2. Vistelsen i Adolf Fredrik finns inte belagd på annat sätt. Den 26 oktober 1859 flyttar familjen som nr 64 till Bergsgränd 4 i Katarina förs3.
 
De flyttar den 26 oktober 1859 till Gamla stan och till Bollhusgränd 8 (kv Europa, St Nikolai). Där bor de fortfarande 1861 när sonen Carl Fredrik föds. De flyttar vidare till Skärgårdsgatan 11 (kv Andromeda), där de återfinns år 1864. Fredrik är till yrket poliskonstapel.
 
År 1866 flyttar familjen från St Nikolai. I utflyttningslängden står Fredrik som nr 55, med hustru och 2 barn utflyttad den 6 november. Anna hade vid denna tid fött 3 barn, förmodligen har äldsta dottern Anna Maria avlidit. Den f.d. gardisten Fredrik Abrahamsson står som nr 2384 inflyttad (till V Humleg. 13 i Hedvig Eleonora). Som inflyttad nr 261 samma år återfinns Anna Olsdotter, piga samt Kerstin Olsdotter, piga. Anna hade en syster som hette Kerstin, det är sannolikt hon5. Här finns inga noteringar om barn i anslutning till föräldrarna.
 
Den 20 februari 1867 avlider hustrun Anna Abrahamsson i magcancer på Sabbatsbergs sjukhus. Noteringar om hemvist, födelsedatum etc saknas i dödsnotisen. Min teori är att Anna var döende redan vid inflyttningen till H E, hennes syster anländer till Stockholm, sannolikt från Linköping, och barnen placeras på barnhem. Vad som händer med Fredrik har jag inte kunnat kolla upp av samma skäl, men han saknas i Sv Befolkning 1900.
 
Det är troligt att det var Anna Olsdotter som avled på Sabbatsberg. Men jag kan inte följa upp detta - någon Hfl publicerad på nätet för denna tid och plats verkar inte finnas och jag är osäker på var jag i övrigt ska leta. Vad som händer med Fredrik har jag inte kunnat kolla upp av samma skäl, han saknas i Sv Befolkning 1900.
__________________________________
 
1Hfl Livgardet till häst, AI:2 sid 101
2Adolf Fredrik  CIA:7, sid 816, samt Nikolai BIA:15 1859
3Katarina BI:14, 1859:64
4H E inflyttning BIB:2 sid 127
5H E inflyttning BIB:2 sid 153
 
 
Finns det någon med bättre tillgång till Stockholmskällor som kan bekräfta familjesammansättningen på V Humleg. 13 efter inflyttningen den 6 november 1866, eller ev. tipsa om hur jag kan få tag på dessa, ev CD eller liknande? Maud (Mausve), du satte mej på spåret i november 2005 - har du nåt bra tips?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-07, 23:13
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Konstiga uppgifter du har om familjens inflyttning i Hedvig Eleonora 1866! Hela familjen - man, hustru, son och dotter - är ju prydligt noterad på sid 238 i inflyttningslängden detta år (vilket framgår av mitt svar den 12 november 2005 under S:t Nikolai).
 
Barnen Carl Fredrik och Anna Brigitta intogs på Allmänna barnhuset 26/6 1867. Deras uppgifter i barnhusrullan finns numera skannade, se www.ssa.stockholm.se
 
Registret till mantalsuppgifter (på samma webbadress) är vanligtvis enklaste sökvägen i Stockholm. 1867 finns ett stadsbud F Abrahamsson i Ladugårdsland övre, nr 530 - om det är rätt person kan bara kontrolleras på stadsarkivet. 1868 finns två tänkbara kandidater, en i Katarina och en i Kungsholm. Har dock inte funnit Fredrik Abrahamsson i Hedvig Eleonora utflyttningslängd 1867-1869. Inte heller i dödboken där 1867-1868.  
 
Dottern Anna Maria Abrahamsson dog 3/11 1861 i Nikolai, på Barnsjukhuset, dödsorsak kikhosta, slaganfall (db sid 309).
 
Det bör väl kontrolleras att den hustru Anna Abrahamsson som dog 20/2 1867 i HE är rätt kvinna - Sabbatsbergs arkiv finns i stadsarkivet.
Hälsar vänligen
Maud

2007-02-08, 08:06
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Maud,
som vanligt är du precis och noggrann, tack!
 
Uppgifterna om inflyttning HE är från BIB:2, som väl är en alfabetisk sammanställning. Det var när jag upptäcker Kerstin Olsdotter med samma nr som Anna Olsdotter på sid 155 (153 ovan är fel), som jag började undra:
 

 
Betyder löpnumren något? Finns det ett samband mellan personer med samma nr (vilket jag har utgått från)? Om det gör det, är denna Kerstin med stor sannolikhet Anna Olsdotters syster.
 
De inscannade uppgifterna om barnen har jag sett, och jag har också sökt i registret till mantalsuppgifter med samma resultat som du. Jag har också hittat äldsta dotterns död.
 
Det finns en utflyttad torpare Karl Fredrik Abrahamsson som flyttar (som nr 129) från Katarina till Vaxholm den 16 nov 1867, men han flyttar tillsammans med ytterligare 2m och 2kv. Tyvärr finns inte inflyttningslängd för Vaxholm publ på nätet.
 
Det som återstår är två saker - att hitta Fredriks vidare öden, samt att bekräfta att Anna Abrahamsson är Anna Brigittas mor.

2007-02-08, 19:15
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Klippet är hämtat från registret till Hedvig Eleonora inflyttningslängd 1866 och siffran (261) hänvisar till sidan i denna längd. På sidan 261 finner man alltså, bland andra,  pigorna Anna Olsdotter och Kerstin Olsdotter, födda i Västra Vingåker 1841 resp 1845. De har givetvis ingenting att göra med din Anna Olsdotter som man finner tillsammans med make och barn på sid 238 i samma inflyttningslängd.  
 
Karl Fredrik Abrahamsson som flyttar till Vaxholm är fel gubbe. Det kollar man lätt via hänvisningen till Katarina inflyttningslängd, i det här fallet 52/65 (nr 52 1865).
Hälsar vänligen
Maud

2007-02-08, 19:42
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Av barnhusrullan framgår att barnen Abrahamssons utackordering i fosterhem betalades av fattigvårdsnämnden. Dess arkiv finns i stadsarkivet, filialen i Frihamnen. Jag skulle rekommendera att du ber stadsarkivet om kopior på de handlingar om barnen/familjen som finns där - på så sätt bör du enkelt kunna få besked om föräldrarnas öde.
Hälsar vänligen
Maud

2007-02-08, 19:56
Svar #5

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Maud, du ger mej en välbehövlig grundkurs i släktforskning just nu! Det tackar jag för, hoppas jag kan återgälda dej på något sätt. Stockholm är inte helt lätt, måste jag säga. Men tack vare ditt stöd har jag snart hoppat över alla häckar där.
 
Jag mailar stadsarkivet om kopior snarast.
 
Tack än en gång, kanske kommer jag att plåga dej med nya frågor

2007-02-09, 19:49
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Frågor om släktforskning upplever jag ytterst sällan som en plåga, så välkommen igen!
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna