ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juni, 2008  (läst 4020 gånger)

2000-03-09, 19:19
läst 4020 gånger

dis12980

Föräldrar och födelseort samt vigsel för
Elias Olsson (8 febr.1812-16 sept.1891)
samt hans hustru
Brita Persdotter (8 aug. 1818-14 maj 1884)
De bodde på Ö. Skansen, femte roten i Ytterby enl
husförhörsbok AI:13.

2003-12-25, 20:11
Svar #1

Kristina Lindén

Hej!
Jag söker information om Håkan Lind (1760-1829). Han flyttade med hustru Laurina och fem barn (Johanna, Johannes, Andreas, Olof och Anna Maria) till Ytterby, Stora Smällen år 1815. Han arbetade som smed och bodde där fram till sin död. Därefter tog dottern och hennes man Petter Andersson över gården. Sonen Johannes flyttade till Rollsbo, och Andreas till Nödinge (?).  
Nu till mitt problem: Jag kan inte hitta varifrån familen kom innan de flyttade till Ytterby. I en husförhörslängd ser det ut som om Johannes skulle vara född i Torsby, men jag har inte hittat något där. Vet någon något om familjen Lind och deras härkomst?

2006-05-25, 00:14
Svar #2

anette

Hej!
 
Jag söker förfäder till en kvinna som heter Anna Christina Petersdotter. (inte säker på att Christina stavas så och ibland står det Pettersdotter.
 
Född på Slätten i Rödbo församling på Hisingen 25 juli 1837 och avled 5 nov 1895. Hon var gift med Rotebåtsmannan Johan Adolf Karlström (snar). Paret slog sig ned i ett Båtsmanstorp i Espet i Säve.
 
Jag söker bådas förfäder. I synnerhet söker jag hennes mor. Vad jag fått höra ska hennes mor ha hetat Paulina Juliana Lidback, dotter till Paul Gustav Lidback (förebilden till Farbror Eberhard i Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga.  
 
Har dock inte kunnat bekräfta än att Anna Christina var dotter till Paulina Juliana och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med det, oavsett om det gäller bekräftelse eller dementi.
 
Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa detta. Är intresserad av allt som rör dessa personer.
 
Tack på förhand
 
Anette

2006-05-25, 00:21
Svar #3

anette

Hej igen!
 
Glömde skriva uppgifter om Anna Christinas man Johan Adolf Karlström (snar).
 
Född 2/12 1841 i Lundby och död 27/2 1920 i Vasa
 
Anette

2006-05-25, 13:39
Svar #4

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Anette!
Jag tror att jag kan ha hittat Din Anna Christina.I födelseboken Ytterby C:1 sid.343 står det att Anna Christina är född 24 el.25(lite svårt att se) och döpt 28 juli 1837.Fader Peter Andreasson på Slätten och moder Anna Fredrika. Slätten och en del andra ställen på Hisingen hörde till Ytterby.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp för Dig!
Mvh Maria Larssson

2006-05-25, 19:48
Svar #5

anette

Hej Maria!
 
Som jag sa är jag tacksam för all info oavsett om det är bekräftelse eller dementi.
 
Jag har nämligen ett släktled från mig till en man på 1600-talet. Allt helt bekräftat förutom just ledet mellan denna Anna Christina till henne förmodade mor Paulina Juliana Lidback.
 
Jag undrar om det möjligen står något om när Anna Christinas far Peter är född?
 
I de listor jag har heter Anna Christinas föräldrar Paulina Juliana Lidback och Peter Andreasson, ibland även kallad Petter. Jag har massor med dokument om detta par. Dom var definitivt gifta men var dom föräldrar till Anna Christina?
 
Kan det möjligen vara två olika Anna Christina undrar man. Ibland kallas hon ju Petersdotter och ibland Pettersdotter
 
Vet ju inte hur du hittat informationen och jag ska givetvis inte lägga detta på dig. Skulle dock vara intressant med info om denna Anna Christina och mer data på fadern.
 
Hur som helst ska du ha tack för att du tog dig tid. Är det du hittade rätt så är det ju bara att skippa mitt gamla)))
 
Mvh Anette

2006-05-26, 07:56
Svar #6

anette

Hej!
 
Jag söker en kvinna som heter Paulina Juliana Lidback. Hon föddes på Löfnäs i Karlstads Landsförsamling den 16 augusti 1806. Hennes föräldrar var Paul Gustav Lidback f. 21/3 1778 i Karlstad och Anna Juliana (julie) Wallstedt f. 1/9 1778 i Steneby.
 
Jag är glad för all information men särskilt om någon vet vad som hände henne efter det att hon lämnade Värmland i december 1829 och flyttade till Majorbostället Ormo i Ytterby.
 
Hon lär där ha träffat en man vid namn Peter Andreasson (eller Petter) som hon gift sig med. Därefter vet jag ingenting. Om någon vet något om hennes ytterligare öden som exempelvis barn eller annat skulle jag vara väldigt tacksam.
 
Är som sagt intresserad av all information om henne även hennes rötter givetvis.
 
Tack på förhand
 
Anette

2006-05-26, 09:43
Svar #7

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Anette!
Det här är spännande! Jag tycker förstås att det är kul för det rör mina hemtrakter. Ormo gård känner jag väl till. Jag hittade i Ytterby AI:8 hfl.sid.7 dräng Peter Andreasson född 1808-11-04 och demoiselle Paulina J Lidback född 1806. Lite längre ner på samma sida finns de igen. Nu står det plötsligt Peter Andersson (det kan ibland vara så men jag är säker på att det rör sig om samma person då även födelsedatum stämmer) och nu är han benämnd statdräng och hustru Paulina Julia född 1806-09-06. Lite märkligt att födelsedatum inte stämmer...!
I Ytterby C:1 sid.299 finns dottern Albertina född 1831-06-26 (troligen födelsedatum,men står i kolumnen för dopdatum).Fader Gårdsrättare Peter Andersson Ormo och moder Lidback (finns inget förnamn angivet).Sedan kan jag tyvärr inte finna dem i följande husförhörslängder,de återfinns inte på Ormo. Hoppas Du har någon glädje av uppgifterna och kanske finns det fler Ytterbyforskare som vet mer...återkommer om jag finner något mera!
Mvh Maria i Ytterby

2006-05-26, 10:56
Svar #8

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej igen Anette!
Eftersom Du ville ha fler uppgifter om Peter så fortsatte jag att leta. I Rödbo AI:1 hfl så hittade jag familjen igen!
Nu står han som Båtsman Petter Andersson och hustru Paulina och dotter Anna Christina. Nu stämmer plötsligt födelsedatum för Paulina 1806-09-16 och födelsedatum för Anna Christina kan jag tyda till 1837-07-12. Det märkliga är fortfarande att jag inte hittar motsvarande uppgifter i födelseboken. Kanske någon annan kan finna svaret.
Mvh Maria

2006-05-26, 11:02
Svar #9

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
Nu hade jag lite för bråttom!
Du angav ju att Paulina var född 1806-08-16 och jag läser i hfl att hon var född 1806-09-16,så stämmer gör det ju inte i den meningen.
Mvh Maria

2006-05-26, 12:45
Svar #10

anette

Hej Maria!
 
Låter som du kan bli min bästa vän här *ler*.
 
Det finns ett ställe som intresserar mig oerhört eftersom förfäder både på mors och på fars sida bott där på 1800-talet.
 
Stället är just Ormo. Jag har ännu inte hittat något på det men om du nu känner till det så väl skulle jag vara oerhört tacksom om jag fick ta del av din kunskap om detta.
 
Paulina Juliana och Petter bodde ju där. Dom är på min mors sida. Men jag vet åtminstone minst två på fars sida som också bott där.
 
Emanuel Andreasson föddes 20/1 1842 på Ormo i Ytterby. Det måste ju betyda att också hans föräldrar Kerstin Esbjörnsdotter f. 1807 och Andreas Andersson f. 1794 har bott där. Dom bodde senare på något som hette Qvisttorpet i Ytterby men eftersom sonen Emanuel är född på Ormo skulle det vara märkligt om inte dom bott där också. På ingen av Emanuels föräldrar har jag hittat någon födelseort men det kanske är Ormo rent av.
 
Nog om det! Jag skulle vara enormt glad om du ville berätta det du vet om Ormo. Allt är av intresse
 
Du ska ha stort tack för din hjälp med Paulina Juliana. Inte minst att du visade på att hon hade en dotter som hette Anna Christina. Något jag försökt få bekräftat. Märkligt bara datumen för hon ska vara född 25/7 egentligen. Kanske svårtytt i de gamla böckerna, inte vet jag))
 
Tack från Anette

2006-05-26, 14:09
Svar #11

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Anette!
Bara roligt om jag kan vara till någon hjälp!
Angående huruvida Anna Christina verkligen är dotter till Paulina Juliana så måste jag nog ändå säga att noggrannhet är ett måste när det gäller släktforskning och jag skulle önska att det vore ännu mer kristallklart.Frågetecknet gäller noteringarna i födelseboken där födelsedatumet verkar stämma och fadern uppges vara Peter Andreasson på Slätten men moderns namn stämmer ju inte, men i hfl som jag hänvisade till förut ser det ju ut som om det är Paulina Julianas dotter.
Mvh Maria

2006-05-26, 16:19
Svar #12

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej igen Anette!
Undrar om Du har läst artikeln om Paulina Juliana som Claes-Olof Olsson skrivit under Värmlandsanor om inte så väntar en guldgruva!
Mvh Maria Larsson

2006-05-26, 19:44
Svar #13

anette

Hej!
 
Nej jag har inte läst den artikeln. Inte säker på hur man hittar den men jag ska kolla. TACK))
 
Du Maria vad var/är Ormo för något?
 
mvh Anette

2006-05-26, 20:23
Svar #14

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Anette!
Angående artikeln,gör precis så här (det var så jag snubblade över den):gå in på www.google.se
och sök på ordet Ormo och då kommer på 4:de förslaget upp Värmlands Släktforskarförening. Klicka på den och Du har mycket intressant att läsa!!!
 
Angående Ormo gård ber jag att få återkomma då jag vill ha lite fler detaljer i svaret!
Mvh Maria

2006-05-27, 15:18
Svar #15

anette

Hej Maria!
 
Jösses det måste vara en släkting till mig som skrivit det där om Paulina Juliana Lidback))
 
Tack för hjälpen med den artikeln.
 
Visst jag vill inte jäkta dig med Ormo. Ta den tid du vill ha. Har jag väntat så länge som jag väntat på kunskap om Ormo gör det inget om det tar lite tid till))
 
Mvh Anette

2006-05-31, 22:31
Svar #16

Sabina Wallerstedt

Hej!
 
Jag undrar om någon kan berätta för mig om Ormo i Ytterby.
 
Har funnit massor av släktingar som har sin födelseplats där. Har försökt leta på nätet men hittar ingenting om Ormo.
 
Vad var detta för ställe?
 
Tacksam för svar
 
Mvh: Sabina

2006-06-01, 12:37
Svar #17

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Sabina
 
I Ormo har även jag släkt. Platsen hittar du genom ENIRO.SE där du klickar på kartor och sedan söker Ormo.  
Orten ligger nära Nordre älv s.s.v om Ytterby i Bohuslän.

2006-06-01, 21:53
Svar #18

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Sabina och Anette som har frågat om uppgifter om Ormo!
 
Jag var idag och slog i lite böcker!
Gården är ett kaptensboställe som ägdes av Domänverket och var utarrenderat till 1994. Mangårdsbyggnad uppförd 1839 och ladugård 1946.
 
Källa: Gårdar i Göteborgs och Bohus län III
 
Kronogårdarna Ormo och Rollsbo Övergård (Starkegården) utgjorde löneboställe för chefen för det s.k.Södra kompaniet vid regementet.
 
Källa: Ytterby förr och nu
 
Ormo är en gård som ligger på en höjd med vacker utsikt över Nordre älv.
 
Mvh Maria Larsson

2006-06-03, 17:37
Svar #19

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Anette!
Hoppas Du sett mitt inlägg om Ormo under annan rubrik.
 
Du skriver om Emanuel Andreasson som föddes på Ormo och Du nämner Qvistetorpet. Om jag inte är helt ute och cyklar så var det ett torp under Ormo.
Mvh Maria

2006-06-09, 18:34
Svar #20

Sabina Wallerstedt

Hej Bertil och Maria!
 
Tack för hjälpen. Hittade Ormo på kartan och var ute och kollade på gården. En sak förbryllar mig bara.
 
Jag pratade med en kille därute som tyvärr inte visste så mycket men en sak var han helt säker på. Gården byggdes 1838.
 
Det går inte ihop för mig för jag har släktingar som står noterade som födda tidigare än det på Ormo.
 
Dessutom kollade jag det som Maria sa om att det var ett kaptensboställe. Betvivlar inte det ett ögonblick men Ormo står noterat som ett Majorboställe år 1830. Kan det handla om två olika gårdar eller vad betyder detta.
 
Är det någon som har koll på det?
 
Mvh: Sabina

2006-06-10, 16:29
Svar #21

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Sabina!
Nuvarande mangårdsbyggnad är uppförd 1839 enligt tidigare angiven källa men det måste ha funnits annan bebyggelse på Ormo innan för visst är det så att det är många som är födda där tidigare.
Jag vill dessutom minnas att jag också har läst att det är benämnt majorsboställe någonstans. Det har förmodligen växlat ibland. (När jag tittar i hfl Ytterby AI:1 1800-1805 sid.16 så är det majorsboställe så det har Du alldeles rätt i).
Mvh Maria Larsson

2006-06-11, 11:27
Svar #22

Eivor Andersson (Ema)

Hej Maria,
 
Hannibal Gyldenlöwe ägde Ormo, Ytterby 1594.
 
Enl.. Bohusläns Gods och Gårdar av Carl Tiselius.
 
Hälsn. Eivor

2006-06-11, 15:41
Svar #23

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Eivor!
Tack för spännande information. Vet Du något mer om Hannibal Gyldenlöwe? Jag sökte på Google men fann ingenting så där direkt.
Mvh Maria

2006-06-11, 16:18
Svar #24

Eivor Andersson (Ema)

Hej Maria,
 
Ursäkta skrivfelet, det skall vara Hannibal Gyldenstierna.
Det fanns en kungl.skrivelse till Hannibal G., enligt vilken Claus Jensen medgavs att få behålla Ormo , som han av våe salig fader begåvats med.
 
Vi får titta på Gyldenstierna och Claus Jensen istället  
 
Hälsningar Eivor

2006-06-11, 18:35
Svar #25

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
Här är några till som bott på Ormo:
 
Ryttmästare Eric Werje 1715 - enl. Rolf Berlins reg. av tax.längder 1715.
 
L.A. Prytz c:a 1828 - finns att läsa om i Värmlandsrötter -Värmlandsanor 2003:1
 
En Petter Andreasson har också bott där.
Hälsn. Eivor

2006-06-11, 23:46
Svar #26

anette

Hej på er alla som skriver om Ormo!
 
Hej Maria som jag pratat med på annan rubrik här och tack för infon. Eftersom jag är nybörjare förstod jag inte först vad du menade med att du svarat på annan rubrik. Hittade dock hit till slut))
 
Hej också Eivor som kommit med mer info.
 
Jag undrar över hur ni finner informationen om Ormo? Jag hittar ingenting.
 
Undrar precis som Sabina här om det här med Majorsboställe och Kaptensboställe.
 
Blir sen väldigt intresserad när jag läser om att Eivor nämner en Petter Andreasson. Vilken Petter Andreasson handlar det om? Han ingår i det som är mitt största intresse om Ormo och det gäller i synnerhet hans hustru Paulina Juliana Lidback.
 
Finns det några speciella böcker om Ormo eller så?
 
Undrar också över begreppet Ormo. Det handlar tydligen inte bara om en gård då eftersom Maria säger att Qvistetorpet i Ytterby ingick i Ormo.
 
Tacksam för svar
 
Anette

2006-06-12, 08:00
Svar #27

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anette,
 
Om Du går in på Google och skriver Ormo, så finns under Värmlands släktforskare en artikel om just Paulina Juliana Lidback, som bodde på Ormo.
 
Ett kaptens-eller majorsboställe, är en gård där mest befäl var inkvarterade.
En kapten kunde bli tilldelad just en sådan gård, sålänge han var i tjänst där. Kom det en ny så fick han flytta vidare.
Gyldenstierna, som jag skrev om, var länsman i Viken och Claus Jensen var hövitsman på Bohus fästning. (hoppas att det är rätt nu  )
 
Jag har plockat lite från böckerna jag nämnde, men jag vet inte om det finns någon speciell bok för just Ormo.
Konstigt namn- undrar var det kommer ifrån?
 
Hälsningar Eivor

2006-07-13, 17:35
Svar #28

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
Eftersom Ytterby kyrkoböcker förstördes av brand och några av mina anor kanske är födda där ber jag nu om hjälp!
Är det någon som känner till minsta uppgifter om födelseort - om det skulle vara annan än Ytterby - eller annat om följande personer så skulle jag bli väldigt glad om jag fick ta del av dessa!
Petter Våghals född omkr.1750 med hustru Barbro född omkr.1750. De bodde Böcklegrind i Ytterby och har bl.a. sonen Eric född 1787 som var min ff mm f.
Olof Kuse född 1754-10-13 och hans hustru Anna Svensdotter född 1757. De bodde på Holland i Ytterby och deras dotter Brita född 1792 är min ff mm m.
Mycket tacksam för all tänkbar hjälp!

2006-08-30, 21:15
Svar #29

Utloggad Ulf Skoglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 17:01
    • Visa profil
Hej Anette!
I husförhöret på Slätten så heter föräldrarna till Anna-Christina, Petter Andersson Snar och Paulina.
I Bouppteckningen Västra o Östra Hisings HR FII:12 sid 2081 den 27/3-1876 heter föräldrarna Peter Andersson Snar och Paulina Juliana Lidbäck.

2006-12-21, 23:43
Svar #30

Mikael Lindgren

Hej!
 
Vi har under lång tid haft en liten tvist i släkten angående ett pars barn. Hur många dom var, födelseår, dödsår mm.
 
Paret hette Emanuel Andreasson, (född 20 januari 1842 i Ormo i Ytterby församling, död 2 februari 1912) och  Petronella Larsson, (född 26 december 1843 i Kärna, Torsby församling i Bohuslän, död 8 november 1910.
 
Tvisten handlar alltså om deras barn. Enligt en källa ska dom ha haft tre barn som hette Albin Leonard, (född 1868), Viktor, och Erik.
 
Enligt en annan källa skulle de ha haft fyra barn som hette Carl Edvin, Wilhelm Emanuel, John Oskar Petrus och Erik Albin Natanael.
 
I bägge finns alltså en Erik. I ytterligare två andra källor finns andra blandningar mellan just dessa barnen plus en kvinna som skulle ha hetat Tora.
 
Finns det möjligen någon som kan hjälpa oss reda ut detta? Var det möjligen sju barn sammanlagt.
 
Vet att paret Emanuel och Petronella flyttade upp till Stockholm nångång på 1890 talet. Den 5 november 1900 flyttar de från Katarina till Lugnet i Nacka församling.
 
Kanske flytten till Stockholm kan vara en anledning till varför det är så osäkert med barnen. Kanske några bodde i Göteborg och kanske några i Stockholm
 
Skulle vara jätteglad för all information. Är intresserad av allt Tack på förhand
 
Mvh
Mikael

2006-12-22, 09:35
Svar #31

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Mikael,
 
vet ej om detta kan reda ut erta ??? men den enda Emaneul Andreasson, f. 1842 som är gift med en kvinna med namn Petronella Larsson f. 1843 i källan Sv. Befolkning 1890 är följande:
 
 
Post 2774317
Andreasson, Emanuel
Arb.
f. 1842 i Ytterby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Gift man, far i familjen
3 Roten 145 Q
Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Ytterby
 
 
Post 2774318
Larsson, Petronella
f. 1843 i Torsby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
3 Roten 145 Q
Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Torsby B.
 
 
Post 2774319
Carl Edvin
f. 1871 i Göteborgs garnisonsförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
s.
Ogift man, barn i familjen
3 Roten 145 Q
Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Garnisonsf.
 
 
Post 2774322
Wiktor Emanuel
f. 1876 i Göteborgs garnisonsförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
3 Roten 145 Q
Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Garnisonsf.
 
 
Post 2774321
John Osk. Petrus
f. 1884 i Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
3 Roten 145 Q
Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Masth.
 
 
Post 2774320
Erik Alb. Natanael
f. 1887 i Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
3 Roten 145 Q
Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: C. J.
---------------------------------------
 
Ett tips är också att försöka få fram föräldrarnas bouppteckningar, där bör ju samtliga barns namn framgå...
 
 
God Jul!
mvh Hanne

2006-12-22, 10:39
Svar #32

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej igen Mikael, kompletterar med uppgifter ur källan Sv. Befolkning 1900.
 
Observera att Emaneul har efternamnet Andersson i källan.
..................................
 
Post 2738753
Andersson, Emanuel
Arbetare
f. 1842 i Ytterby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Gift man, far i familjen
Lugnet
Nacka (Stockholms län, Södermanland)
Födelseort i källan: Ytterby Göteborgs- och Bohuslän
 
 
Post 2738752
Larsson, Petronella
f. 1843 i Torsby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Lugnet
Nacka (Stockholms län, Södermanland)
Födelseort i källan: Torsby Göteborgs- och Bohuslän
 
 
hemmavarande barn år 1900:
 
Post 2738754
Joh Oskar Pontus
f. 1884 i Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
Lugnet
Nacka (Stockholms län, Södermanland)
Födelseort i källan: Masthugg Göteborg Göteborgs- och Bohuslän
 
 
Post 2738755
Erik Albert Natanael
f. 1887 i Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
Lugnet
Nacka (Stockholms län, Södermanland)
Födelseort i källan: Göteborgs Karl Johan Göteborgs- och Bohuslän
 
 
mvh Hanne

2006-12-22, 10:50
Svar #33

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Om du söker i: www.ssa.stockholme.se - Rotemansarkivet 1878-1905 så hittar du föräldrarna i källan samt när de flyttade till Stockholm.
 
mvh Hanne

2007-02-24, 15:51
Svar #34

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
Vill åter belysa min fråga ovan om Petter Våghals och Olof Kuse. Kanske har någon uppgifter och jag väntar med stor spänning!  
Vänliga hälsningar Maria Larsson

2007-02-24, 22:19
Svar #35

Marianne Magnusson

Maria, detta kanske kan vara rätt:
från DIS soldatregister:
Aktnummer: BR-05-0120-1776
Våghals, Peter  
 
  Född:  1752  
   
  Hustru:  Jacobsdotter Barbro  
 
   
  Regemente:  Bohusläns regemente  
  Kompani:  STÅNGENÄS  
  Socken:  Lyse  
  Rote:  Fiskebäck  
 
Ansvarigt register: Kontakta ansvarigt register genom att klicka på e-postadressen eller skriv ut den här sidan och skicka den som brev till adressen nedan.
 
 E-post: bohuslans.forsvarsmuseum@telia.com  
 Adress: SOLDATREGISTRET BOHUSLÄN
Bohusläns Försvarsmus?um
Regementsparken
451 34 UDDEVALLA
-------------------------------------------------
Jag hittar ingen Olof Kuse som är född 1754, endast dessa:
 
Aktnummer: BR-05-0043-1776
Kuse, Olof  
 
  Född:  1759  
   
  Regemente:  Bohusläns regemente  
  Kompani:  STÅNGENÄS  
  Socken:  Håby  
  Rote:  Harska  
---------------------------------------
 
 
 Aktnummer: BR-07-0007-1807
Kuse, Olof  
 
  Född:  1787  
  Död:  1809-05-28  
   
  Regemente:  Bohusläns regemente  
  Kompani:  TANUM  
  Socken:  Tanum  
  Rote:  Östra Kuseröd  
------------------------------------------
Aktnummer: BH-01-0224-1732
Kuse, Olof  [Jacobsson]  
 
  Född:  1710  
   
  Regemente:  Bohusläns båtsmanskompani  
  Kompani:  BOHUSLÄNS FÖRSTA  
  Socken:  Skee  
  Rote:  Södra Jorlouf  
-------------------------------
Hoppas att du kan hitta någon ledtråd.

2007-02-26, 13:04
Svar #36

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Marianne!
Tack för hjälpen!
Mvh Maria

2007-12-05, 20:07
Svar #37

Utloggad Ole Frederiksen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 21:44
    • Visa profil
Hej på alle som skriver om Ormo.
1847 flytter Anna Maria Andersdotter fra Säve, hvor hun har fået et barn udenfor ækteskab ( med en Benjamin Berntsen ( eller Berntson)ved navn Carl August, til sin broder Jacob Andersson ved Ormo I Ytterby.Barnet värdas hos J.A. og hun flytter tilbage til Säve -Skålvisaröd.Kan nogen oplyse mig om Jacob Andersson,om han boede på gården Ormo - hvornår ? Og/ eller om hans og Anna Marias familie. Min oldefar er,(måske?) denne Carl August, født i Säve 1846.
Hilsen Ole

2008-04-02, 13:27
Svar #38

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej
 
Söker lite information om en  
Vid giftet står han angiven som Klarinettblåsaren Johan Jacob Unge från Ytterby. Enl SPD-HFL är han f.6/10-1786 var?  
Gift den 17/10-1817 med  
Helena Paulsdotter (f. 23/3-1896, var?) piga i Tveten Norra i Spekeröd.
Är det ngn som vet något om detta vore jag tacksam.  
 
Mvh
Ann-Britt

2008-05-25, 10:33
Svar #39

Utloggad Paul Menso

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2023-01-27, 12:40
    • Visa profil
    • www.menso.se
Kan någon hjälpa mig med följande:
 
Husförhörsbok AI:20 sida 169
Västra och Östra Porten
Inhyses Anna Josephina Andersdotter, född 1847 2/6
Kom 69 3/11 från Hambrog ????
Hambrog? Vad är detta?  
Var är hon född?
Föräldrar?
 
Tack på förhand för all möjlig hjälp.
Paul Menso.

2008-05-25, 11:09
Svar #40

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej igen Paul!
 
Hamborg finner Du i Rödbo socken, Rödbo A:3 sid.68, där finner Du Anna Josephina. Där står det att hon har kommit ifrån Högen 1868 som Du finner i Ytterby AI:20 sid.165. Där tycker jag det ser ut som att hon har kommit inflyttandes ifrån Kungälv (Kongelf) 1868(?).
 
Mvh
Maria Larsson

2008-06-10, 14:28
Svar #41

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en familj som bor i Ytterbyn, Mitten Munkagård (?)Bohuslän.  I sista husförhöret 1857-62 står att de flyttar till Marieberg och ingen närmare specifikation. Detta tyder ju på att prästen tyckte att det inte behövdes så mycket förklaringar utan att det var självklart vart det flyttade.
 
Eftersom jag inte är så hemma i geografi och församlingar så undrar jag nu: var exakt ligger Ytterbyn och var ligger Marieberg? Har googlat men får fler alternativ.
 
Hälsningar
 
Marie

2008-06-10, 14:40
Svar #42

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Marie,
 
Munkagård ligger i Ytterby, som ligger utanför Kungälv mot Marstrand till.
Du hittar det nog på eniro kartsök, tror jag.
 
Marieberg är gamla namnet på Majorna i Göteborg.
Där finns en kyrkogård som heter Mariebergs kyrkogård.
 
Hälsn. Eivor

2008-06-10, 14:41
Svar #43

Utloggad Rigmor Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1722
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 11:27
    • Visa profil
Hej Marie!
På nästa husförhör finns Marieberg på sidan 136 Gid:965.1.33300
Mvh Rigmor

2008-06-10, 14:44
Svar #44

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
PS.
Det finns ett Marieberg i Kungälv också. Ett gammalt säteri.
Men det är ingen församling utan en gård vid älven. DS
 
Eivor

2008-06-10, 17:40
Svar #45

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil

2008-06-15, 10:37
Svar #46

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Munkagård skall väl egentligen vara Munkegärde och Din familj hörde hemma på Munkegärde mellangård. Jag är rätt säker på att Munkegärde är ett mycket gammalt namn och har aldrig hört benämningen Munkagård i Ytterby.
 
Vänliga hälsningar
Maria i Ytterby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna