ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ehrensten, ev från Tyskland  (läst 933 gånger)

2001-04-10, 19:49
läst 933 gånger

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Hjälp!
Jag söker min farfars mormors ursprung. Hon hette Charlotta Emili Ehrensten och var född 1821 16/5 i Stockholm, enligt husförhörslängder i Söderhamn, Gävleborgs län. Hon kom som fosterbarn till Söderhamn vid 7 års ålder (1828), men det står inget om vilken församling hon kom från, så det enda jag har att gå på, är att det står Stockholm i husförhörslängderna.
Flyttningslängder saknas i Söderhamn det aktuella året. Enligt historier som återberättats i vår släkt så skulle hon eller ev någon av hennes föräldrar komma från Tyskland. Någon som har sett något om någon Ehrensten? Jag tror att namnet är så pass ovanligt att om jag bara hittar någon person med namnet, så kan det leda mig rätt.
Jag har inte börjat leta i Sockholm än, men jag drar mig för uppgiften... Alla bidrag mottages med tacksamhet!
Med vänlig hälsning
Lars-Erik Hultin

2001-04-10, 20:10
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Lars-Erik
 
På Söder- och Klaraskivan finns det en Charlotta Elisabeth Ehrensten f 18470207 Hanebo, Gävleborgs län. Kan detta vara en oäkta dotter till din Charlotta Emili eller kan det vara något att leta efter?
mvh
Lena

2001-04-10, 20:51
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Edvard Philipsson [Hammaraeus] (1620-1686), diplomat, underhandlare och statssekreterare åt Carl X Gustaf, adlades av denne 1657 med namnet Ehrensteen. Han blev sedemera hovkansler och kungl. råd. (Han var f.ö. svärfar till grevarna och statsmännen Nils Gyldenstolpe och Arvid Horn.) Ätten Ehrensteen utslocknade 1711 med hans yngste son Edvard E., kapten, så något samband med den ovan nämnda Charlotta Emili föreligger sannolikt inte.

2006-04-10, 14:52
Svar #3

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
hej!
känner någon till ifall denne kapten Edvard E. hade någon/några döttrar?
 
Mvh
Kjell Cederlind

2007-02-21, 21:50
Svar #4

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Några år sedan jag ställde denna fråga. Ett antal svar har dykt upp, men fortfarande många frågetecken.
Det här med att Emili Charlotta eller hennes föräldrar skulle komma från Tyskland verkar inte stämma. Hon var född På Baggensgatan i Sthlm (St Nikolai)
Hennes far var Hofperukmakaren Gustaf Ehrensten, född 17960509 i Tullgarn, och hans far var Johan Ehrensten, född 17450201.
Det är så långt som jag kommit bakåt, så jag är ändå  brinnande nyfiken på om det kan finnas någon koppling till de Ehrensteen som Carl-Fredrik Hanzon nämner ovan. Det är ju inte många år som skiljer de herrarna åt. Någon med fler ledtrådar?
 
Jag är också nyfiken på om någon vet något mer om släktgrenen åt andra hållet, Emilie Charlottas dotter Charlotta Elisabeth. Som Lena Thelin gissar ovan, så är det mycket riktigt ytterligare en oäkta dotter, som jag hoppas ska leda mig till någon/några nu levande släktingar. Jag har redan nu hittat släktingar på en annan gren, (En annan dotter till Emilie Charlotta)Kan vi bli fler i klanen?
 
Den som ev vill maila mig, använd adressen från detta inlägg, då adressen på min fråga överst, inte fungerar längre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna