ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Charley Lindahl  (läst 732 gånger)

2006-04-22, 14:20
läst 732 gånger

carina bjärgestad

Hej!som närmast anhörig till John Fredrick Lindahl,född 1/6-1878,uppger han Charley Lindahl i stockholm, någon som vet nått.MVH Carina.

2006-04-22, 14:47
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Johan Fredrik Lindal, f 1878 1/6 i Blacksta, Södermanlands län, utvandrade 1913 20/1 till USA från Maria Magdalena församling.
 
Födelseförsamlingen står i en av notiserna om honom som Hacksta, i Uppsala län, så bägge bör kollas
 
Han lämnade Göteborg 28/1 med biljett till Minneapolis.
 
Uppgifterna från Söderskivan och Emihamn.
 
Enligt Ellis Island ska han till brodern C A Lindal i Minneapolis och han är född i Blacksta, Södermanland. Han reste med Mauretania från Liverpool och kom till New York 7/2. Fadern hette C M Lindal och bor i Nyelund i Bettna.  
 
I registret till Ellis Island är han registrerad som Lindobe från Akrtholm, men att det är rätt person syns på den scannade bilden.
 
Med dessa uppgifter bör det gå lätt att finna mer uppgifter om föräldrar och syskon.

2006-04-22, 15:06
Svar #2

carina bjärgestad

Hej Elisabeth!jag vet att johan Fredrik lindahl emigrerade till usa,Hennepin Minnesota,och han dog även där, men han anger Charley Lindahl som sin närmsta anhörig boende i stockholm,vad jag fått fram så va han inte gift, kan det va en son? det här namnet har inte dykit upp förut,ingen bror eller far vad jag fått fram som dessutom bor i stockholm,konstigt!!!!!!!!!MVH Carina.

2006-04-22, 18:23
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Carina, med de ledtrådar du fick av mig, så skulle jag ju föreslå att du tar reda på Johan Fredriks födelsenotis, och sedan följer familjen framåt i tiden i husförhörslängderna och ser vart och när de olika barnen flyttar. Sedan följer du barnen och ser vad som händer.
 
Eller också letar du reda på fadern i Bettna 1913 och följer honom tills han dör och sedan tar du reda på hans bouppteckning, som bör finnas på Landsarkivet i Uppsala [om han dör i Sörmland], och i denna ska alla barn stå uppräknade.

2006-04-23, 16:26
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Carina
Lite mer runt denne man.
Han reser nog till sin bror Klas Henrik, som utvandrat 1907
Pappa heter Karl Magnus Lindal, så det stämmer ju med CM ovan.
 
Beträffande WW1 draft card så uppges han heta John Fredrick Lindahl, men han skriver under med John Fredrik (utan c) Lindahl. Sedan ser det ut som det står Charley, men det kan också vara något annat namn.
 
Intressant är att han inte uppger sin bror i USA som närmast anhörig utan en person i Stockholm.
 
Vad hände med hans bröder Axel Konrad och Vilhelm Bernhard, bodde de kvar och flyttade till Stockholm?
 
(Uppgifter från Ancestry, Emibas och Sv Befolkning 1890)

2006-04-23, 19:10
Svar #5

carina bjärgestad

Hej Mats!Det är konstigt, det tycker jag med,vad jag vet så bodde axel Konrad inte i stockholm, han bodde i västmanlands län ,senast i Sala före hans död.Vilhelm Bernhard vet jag inget om,men om han bodde i stockholm så hette han inte Charley. det är konstigt.. MVH Carina .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna