ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Casper Åhman  (läst 1166 gånger)

2009-10-17, 11:03
läst 1166 gånger

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
Blinda pigan Christina Hoffner i Stockholm avstår sin del av arvet till sin bror Abraham Hoffner.
Brodern Abraham Hoffner hade  flyttat från sin tjänst som handsnickare i Hovförsamlingen Stockholm -  till Mullersätter i Kvistbro förs. Örebro län, troligvis någon gång före slutet av år 1789. Förbehållet var att brodern Abraham skulle ta hand om de åldriga föräldrarna som fanns i Mullersätter, Kvistbro förs. Texten återfinns i domboken i Lekebergs härad (Örebro län) i samband med att Abraham övertar faderns vallmansstamp= vadmalsstamp i Mullersätter, Kvistbro. Han övertog då också systerns del. Texten är underskriven Caspar eller Casper Åhman 14 sept 1789 Stockholm. Känner någon till denne Casper/Caspar Åhman, vem han var och var i Stockholm han bodde?

2009-10-18, 20:01
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Gunborg
 
Casper Åman var skräddare och bodde i Storkyrkoförsamlingen (Nikolai fs). Han dog 1795 18/10 48 år gammal och efterlämnade änkan Margareta Christina Hoffström och tre barn. Casper var son till bruksbokhållare Nils Åhman och Maria Dahlgren. Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat.

2009-10-19, 22:40
Svar #2

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
Hej Staffan! Jag tror inte mina ögon- det här är för bra för att vara sant!! Tack!!   Det fanns möjligtvis ingen närmare adress i bouppteckningen?   Jag funderar lite grann också på Christina Hoffström.Det kan inte stå Christina Hoffner?? Och sen undrar jag vad RR står för?   Anledningen till att vi vill veta var denne Casper bodde- är att skräddare Casper Åhman  1787 var fadder till Abraham Hoffners dotter Maria Christina.Hon döptes då i Hovförsamlingen. Och senare hittade vi samme Casper i det i Stckh skrivna dokumentet 1789. Vi vet inte var i Stckh vår handsnickare Abraham Hoffner bodde,inte heller var systern bodde. Abraham var ju skriven i Hovförsamlingen vilket innebar att han kunde bo var som helst.  Vi kommer naturligtvis nu att kolla Storkyrkoförsamlingen. Hoppas du hör av dig igen!  Jättetack !!

2009-10-19, 23:26
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej
 
Jag har inte tillgång till bouppteckningen, bara registret, men den går att beställa från Stockholms stadsarkiv. Bouppteckningen har nummer Ou.1781-95:555.
RR står för Rådhusrätt.  
 
Casper (ibland Caspar) Åhmans hustru hette Hoffström. De fick åtminstone fem barn födda i Storkyrkoförsamlingen och moderns namn framgår tydligt.
När de får dottern Maria Sophia 1784 4/1 så anger prästen hemvist. Utrymmet för att skriva gatans namn är dock mycket begränsat så det är inte så tydligt, men jag tycker att det ser ut som Tyska kyrkobrinken och husnummer (som jag antar H.N. innebär) ser ut att vara 81.
Har du Genline är det GID 2702.9.600. Det är lätt att hitta; första sidan och andra barnet i födelseboken CA:13.

2009-10-20, 09:52
Svar #4

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
Tusen tack!  Vi antar ju att familjen Åhman och vår Hoffner var nära vänner pga fadderskapet framförallt.Gissningsvis bodde de inte alltför långt ifrån varandra.Ska kolla bouppteckningen. Mvh Gunborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna